جمعی از فضلاء، اساتید و محققان‌ حوزه علمیه قم در بیانیه ای تاکید کرد: بر دست و قلم همه شرکت کنندگان و همه فعالان صحنه انتخابات در مرحله نخست بوسه می‌زنیم و ضمن قدردانی از آحاد شرکت کنندگان که علی رغم آگاهی از همه مشکلات، غیرتمندانه برای سربلندی ایران و انقلاب اسلامی در مرحله نخست شرکت کردند، در این برهه حساس، خواستار تکرار این حضور شکوهمند ملت سربلند ایران اسلامی در انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری هستیم.

به گزارش جماران؛ جمعی از فضلاء، اساتید و محققان‌ حوزه علمیه قم در بیانیه ای اعلام کردند:

 

بسمه تعالی 

محضر ملت شریف ایران 

دور نخست انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری به پایان رسید و در آستانه دور دوم انتخابات قرار داریم. 

چهل درصد از واجدان حق رأی (با گرایش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی) در دور نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کردند و با درک مشکلات موجود، راه توسعه و پیشرفت ایران را از مسیر مشارکت در انتخابات پیمودند. 

همچنین، اکثریت واجدان حق رأی (60درصد)، با تصمیم به عدم مشارکت در انتخابات، نارضایتی خود را از وضع موجود و نحوه اداره کشور و نتایج حاصل از آن، در عین آرامش و متانت اعلام کردند. 

اینک جمعی از فرزندان ملت ایران در حوزهه‌ای علمیه (که همیشه در کنار ملت، در شادی و غم همراه مردم زیسته‌اند) جهت مشارکت حداکثری مورد تاکید مقام معظم رهبری، نکاتی را در این زمینه به محضر ملت ایران و مسئولان نظام تقدیم می‌دارند:

 

1) بر دست و قلم همه شرکت کنندگان و همه فعالان صحنه انتخابات در مرحله نخست بوسه می‌زنیم و ضمن قدردانی از آحاد شرکت کنندگان که علی رغم آگاهی از همه مشکلات، غیرتمندانه برای سربلندی ایران و انقلاب اسلامی در مرحله نخست شرکت کردند، در این برهه حساس، خواستار تکرار این حضور شکوهمند ملت سربلند ایران اسلامی در انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری هستیم. 

 

2) به جمعیتی پرشمار از ملت ایران که به دلایل گوناگون و با نگرش‌ها و رویکردهای مختلف، در انتخابات شرکت نکردند، احترام می‌گذاریم و این عدم مشارکت را آرام‌ترین و نجیبانه‌ترین اعتراض و اعلام نارضایتی از وضع موجود، تلقی می‌کنیم. ملت بزرگ و عزیز ایران؛ هدف بسیاری از شما که رساندن پیام اعتراضی به وضع موجود بود، با عدم مشارکت در مرحله نخست، تحقق یافت؛ اما در مرحله دوم انتخابات، امکان رساندن پیام دیگری نیز فراهم است. اکنون که در مرحله دوم، دو نامزد به وضوح و روشنی، با دو نگاه و رویکرد به روش و شیوه اداره کشور، درصدد کسب آرای مردم‌اند، هر ایرانی می‌تواند تشخیص دهد کدامیک از نامزدها به اصول و آرمان‌هایش نزدیک‌تر است و از نظر او برای کشور مفیدتر است. 

بنابراین حکمت و عقلانیت اقتضا می‌کند که پس از رساندن پیام سلبی نخست، در دور اول، با حضور حماسی و حداکثری در مرحله دوم، پیام ایجابی خویش را برای بهبود وضع موجود ارائه نمایید.

 

3) روحانیت و حوزه‌های علمیه، جامعه‌ای تک صدایی نیست و برخوردار از تنوع نگاه، نگرش و سلایق متنوع در عرصه‌های گوناگون است.

 جمع حاضر صرفاً به معرفی شاخص‌های نامزد اصلح، بسنده کرده و انتخاب مصداق را به ملت رشید و فهیم واگذار می‌کند.

 

مهم‌ترین شاخص‌های مورد نظر عبارت‌اند از:  

1) اعتقاد عمیق به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و تعهد به رعایت همه جانبه قانون اساسی، سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب و مبنا در جمهوری اسلامی و باورمندی عمیق به حقوق ملت و «مردم سالاری دینی»؛ 

2) سلامت نفس، پاکدستی، راستگویی، شفافیت، انتقادپذیری، عدالتخواهی و دفاع از حقوق شهروندی؛ 

3) تعهد به مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و دفاع از حقوق محرومان و اقشار آسیب‌پذیر و اهتمام به شایسته گزینی در تصدی امور و پرهیز از شعارهای غیرقابل اجرا؛ 

4) مردم داری، محروم نوازی و مهر و مدارا با مخالفان؛ اعتدال در سیاست‌های داخلی و خارجی، تعهد به زمینه‌سازی مشارکت آحاد ملت در حکمرانی، تعامل، گفتگو و حضور فعال و مؤثر در عرصه بین المللی و بهره‌مندی از کارشناسان در حوزه‌های تخصصی؛ 

5) رعایت اصول اخلاقی در عرصه انتخابات، حرکت به سمت ایجاد وفاق ملی، همبستگی اجتماعی و ایجاد حق برابر برای آحاد ملت. 

همچنین بر اساس رهنمودهای امام راحل، مقام معظم رهبری و ارزش‌های اصیل اخلاقی اسلام، به فعالان عرصه انتخابات یادآور می‌شویم؛ از ایجاد دو قطبی حق و باطل و تفسیق رقیب پرهیز کنند.

 ترویج و تبلیغ از نامزد مورد نظر را نباید بر ویرانه تخریب و تحقیر رقیب و سیاه نمایی دولت‌های پیشین بنا کرد؛ زیرا موجب گسترش ناامیدی و بی‌اعتمادی عمومی و کاهش مشارکت می‌شود. چنانکه افراط و اسطوره‌سازی از نامزدها، زمینه‌های خودکامگی و نشنیدن صدای دیگران را فراهم می‌سازد.

 

در پایان، از مسئولان کشور انتظار داریم فرصت پیش آمده را مغتنم دانسته و پیام نارضایتی و قهر با صندوق‌های رای را دقیق و عالمانه دریافت کنند و حتی شرکت در انتخابات را نشانة رضایت تام و تمام شرکت کنندگان نپندارند و با توجه به انتظارات اقشار مختلف ملت ( اعم از زنان، مردان و جوانان و...)، با اتخاذ تدابیر و راهبردهای مؤثر، مسیر وفاق و همبستگی ملی و پیشرفت ایران اسلامی را بر پایه سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری فراهم کنند. 

جمعی از فضلاء، اساتید و محققان‌ حوزه علمیه قم

 

1 آذربایجانی مسعود 

2 آکوچکیان احمد 

3 اباذری عبدالرحیم 

4  احمدی حبیب‌الله 

5 اسلامی احمد 

6 افضلی داود 

7 اکبری بهمن 

8 الویری محسن 

9 الهی علی 

10 الهی محمد 

11 بهجت‌پور عبدالکریم

12 پناهی علی‌احمد 

13 پویا حسن 

14 جوادی‌آملی مرتضی 

15 حاجی‌ده‌آبادی احمد 

16 حاجی‌ده‌آبادی محمدعلی 

17 حاضری مهدی 

18 حسینی سیدحبیب 

19 حسینی‌دورود سیدمهدی 

20 حقی مهدی  

21 حکیمیان علی‌محمد 

22 خرمی ابراهیم 

23 دلیر نقده‌ای بهرام 

24 راثی ورعی سیدجواد 

25 رمضانی داود 

26 زهیری علی‌رضا 

27 ساجدی محمد 

28 سالاری‌فر محمدرضا 

29 سیدی سیدمحسن 

30 شریعت‌مداری حمیدرضا 

31 شریفی علی‌حسین 

32 صادقی‌کاشانی مصطفی 

33 صالحی سیدعباس 

34 صبوحی محمد 

35 صفری نعمت‌الله 

36 عبدالله‌آبادی سلمان 

37 عماد سیدعلی 

38 غرویان محسن 

39 فاخری سید علیرضا 

40 قادری سیدصادق 

41 قاضی‌زاده کاظم 

42 قدردان قراملکی محمدحسن 

43 کافی مجید  

44 کریم‌پور لطیف 

45 مختاری رضا 

46 مختاری علی 

47 مرادی مجید 

48 مطهری حمیدرضا 

49 مقدادی محمدعلی 

50 موسوی سیدحبیب 

51 موسوی سیدغلام‌رضا 

52 مهدوی‌راد محمدعلی 

53 میرجلیلی سیدمهدی 

54 میرزایی محمدعلی 

55 نخبه علی‌رضا 

56 هاجری عبدالرسول 

57 هاشمی سیدحمید 

58 یزدانی مقدم احمدرضا 

59 یوسفی سیدحسین 

60 یوسفی محمدرضا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.