زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی

خلاصه مطلب:

مصطفی پورمحمدی وزیر کشور، مشاور رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز بوده است. او در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از داوطلبین مورد تائید شورای نگهبان است.

 

توضیحات :

مصطفی پورمحمدی در تاریخ 18 اسفند ماه سال 1338 در قم متولد شده است. پدرش اصالتا اهل رفسنجان و خیاط بود و مادرش یزدی بود.

مقدمات و سطح عالی تحصیلات حوزوی اش را در مدرسه حقانی قم و خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران سپری کرده است. او تا سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل مدرک دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده است. وی از سال 1379 در دانشگاه امام صادق علیه السلام به تدریس علوم سیاسی می پردازد. 

دو جلد کتاب در حوزه حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی به قلم وی منتشر شده است، و مقالاتی در زمینه حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی تدوین کرده است. 

 

فهرست سایر سوابق علمی- پژوهشی: 

  •  عضو موسس حوزه علمیه مسجد سلیمان
  •  عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا (حوزه علمیه خواهران - قم)
  •  عضو هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فاصله سال های 1358 تا 1365 به عنوان دادستان در استان های خوزستان، هرمزگان، خراسان فعالیت می کرد، و سپس به عنوان معاون وزیر اطلاعات در دولت آیت الله خامنه ای حضور داشت، و سه سال بعد جانشین وزیر اطلاعات شد. 

در سال 1370 رئیس اطلاعات خارجی شد، و در سال 1381 به عنوان رئیس گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبری منصوب شد. او در مرداد ماه سال 1384 توانست به عنوان وزیر کشور پیشنهادی محمود احمدی نژاد از مجلس رای اعتماد بگیرد. 

در دولت یازدهم حسن روحانی در سال 1392 به عنوان گزینه دولت برای تصدی وزارتخانه دادگستری به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، و فعالیت خود را به عنوان وزیر دادگستری آغاز کرد.
بعد از شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی در اردیبهشت ماه سال 1403 و لزوم برگزاری زودهنگام ریاست جمهوری، مصطفی پورمحمدی به عنوان یکی از داوطلبین ریاست جمهوری ثبت نام کرد که صلاحیت او توسط شورای نگهبان مورد تائید قرار گرفت. 
 
 

مقالات