سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 با حضور شش کاندیدا (مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی) جمعه 1 تیر 1403 برگزار شد.

به گزارش جماران؛ طبق جدول تنظیم شده توسط صداوسیما، قرار است سه مناظره‌ انتخاباتی باقی مانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های جمعه ۱ تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود.

سومین مناظره انتخاباتی، ساعت ۲۰ امشب با محوریت فرهنگی برگزار می‌شود.

قرار است، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالاتی در زمینه اقتصاد پاسخ دهند.

مهدی خسروی گوینده خبر، مجری مناظره‌ها خواهد بود.

زمان مناظره‌ها چهار ساعت خواهد بود.

به غیر از مناظره آخر که سه‌شنبه ۵ تیر و مصادف با روز عید سعید غدیر است، ساعت  ۱۲ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود دو مناظره دیگر چهار ساعته و از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن تلویزیون خواهد رفت.

تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ خرداد ماه آغاز شده است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

این سه مناظره هم از شبکه یک سیما پخش می‌شوند و شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران نیز هم‌زمان این مناظره‌ها را پخش می‌کنند؛ مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه سلامت سیما برای ناشنوایان نیز روی آنتن می‌رود.

 

**لحظه به لحظه اولین مناظره انتخابات 1403/ کاندیداهای ریاست جمهوری چه گفتند؟ + عکس و فیلم

**لحظه به لحظه دومین مناظره انتخابات 1403/ کاندیداهای ریاست جمهوری چه گفتند؟ + عکس و فیلم

 

پزشکیان در سومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه لایحه تامین امنیت زنان بعد از مدت‌ها هنوز در مجلس تعیین تکلیف نشده است، گفت: در خیابان برخودرهایی با زنان وجود دارد که با اعتراض، برای فرد پرونده‌سازی می‌شود.

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه جمعه - اول تیرماه - در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع فرهنگی و عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را تشریح کرد.

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت سبک زندگی و در زمینه تحکیم بنیان خانواده، تقویت سرمایه اجتماعی، افزایش نرخ ازدواج و جمعیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی پاسخ دادند.

نگاه برابر به زنان باید از مهدکودک و مدارس شروع شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول این مناظره اظهار داشت: اینگونه که ما می گوییم وضع خیلی خوب می شد اما نمی دانم اوضاع زن و دختر در جامعه چرا به این شکل درآمده است. به تصور من قدم اول از مهدکودک و مدرسه شروع می شود. باید آموزش را از آنجا شروع کنیم و این نگاه برابر و توانمندی های این عزیزان را از آنجا آموزش دهیم.

پزشکیان با اشاره به سوالات مطرح شده در بخش اول این مناظره گفت: تمام این سوالاتی که شما پرسیدید ریشه آن در مدرسه است اگر آموزش دهیم دیگر این تنش ها و مشکلات اجتماعی بوجود نمی آید. 

وی اضافه کرد: ۳۲ سال است که همسرم را از دست داده ام اما زمانی که با همسر بودم، ۴ تا بچه داشتیم، هم من درس می خواندم هم او درس می خواند، یک روز من بچه ها را نگه می داشتم و یک روز هم او بچه ها را نگه می داشت ، با هم بالا آمدیم و می توانستیم کارها را انجام دهیم و از اول این نگاه بود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: زمانی که در خیابان ها برخوردهایی با دختران و زنان را می بینیم که اگر اعتراضی هم می کنیم  پرونده هایی برای آدم درست می کنند، اما واقعیت قضیه این است که این دختران و خانم ها را ما تربیت کرده ایم، بیگانگان که تربیت نکرده اند.

پزشکیان بیان داشت: به جای این که خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است. در بیرون برخوردهایی با دختران مردم می کنیم که آدم نگاه می کند اصلا نمی تواند بپذیرد که چنین برخوردی می تواند مشکل را حل کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم مشکل حل شود باید ببینیم چه کرده ایم که این اتفاق افتاده است، گفت: لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت زنان خیلی وقت است که  در مجلس مانده و حل نشده است.

 

برخورد ما در جامعه با زنان اخلاقی نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خشونت را نتوانسیم حل و جایگاه شان را درست کنیم. اما وقتی اوضاع خوب است می گوییم احترام می گذاریم. احترام در عمل و در واقعیت اجتماعی و وقتی حقوقشان را در جامعه نادیده می گیرند ما باید حداقل صدایمان بلند شود که چرا این برخورد را با آنها انجام می دهید. 

پزشکیان ادامه داد: خداوند در قرآن به رسولش می گوید که به خاطر رحمت خدا تو با این مردم ملایم و با اخلاق بودی، اگر برخورد خشن با مردم می کردی کسی دور تو جمع نمی شد. حرف خدا است که به رسول خدا (ص) می گوید اگر با اخلاق بد برخورد می کردی مردم دورت جمع نمی شدند. 

وی اضافه کرد: برخورد ما در جامعه با قشر زنان اخلاقی نیست. در تئوری هرچه می گوییم در عمل آنی نیست که باید باشد. این نگاه ما است که باید اصلاح و درست شود. نهایت باید ببینیم که ما چگونه در محله، مدرسه و مسجد آموزش دادیم که به اینجا رسیدند. حتی در رابطه با نوع و سبک زندگی از مدرسه می توان آنها را تغییر داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: مدارس ما به علت اینکه معلمینی که آنجا گذاشتیم بازآموزی ندارند و حقوقی که می دهیم کفاف زندگی شان را نمی کند و تبعیضاتی که بین آموزش در مقاطع مختلف است وحشتناک است. در چنین وضعیتی خود این تبعیض منجر می شود که ما آدم هایی را تربیت کنیم که این آدم ها وقتی وارد جامعه می شوند عقده ای می شوند و با یکدیگر می جنگند و کنار هم نمی توانند بنشینند و ریشه آن از همان مدرسه است.

پزشکیان افزود: اگر بخواهیم اینها درست شود باید به ریشه ها بپردازیم و رفتار و نگاه خودمان را عوض کنیم و در عمل و واقعیت با آنها برخورد کنیم. چرا که تئوری گفتن کار خیلی ساده است.

 

با هرگونه برخورد خشن با زنان مخالفم/ما داریم دختران را عقده‌ای می‌کنیم

وی در بخش دیگری از سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و چهار دقیقه دوم با اشاره به این‌که ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می افتد که نارضایتی وجود دارد، اظهار کرد: به لحاظ اعتقادی با هر گونه زورگویی و برخورد خشن با هر انسانی و هر زنی مخالفم. برخوردهایی که در خیابان اتفاق افتاده و ماشین‌هایی که گرفته می شود و اخبارش در فضای مجازی منتشر می‌شود. چرا اعتراض نکردیم؟ 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که شکی نیست که خانواده باید تحکیم شود، افزود: همه خانواده من از عروس و خواهر و دختر باحجاب هستند و چادر دارند. مانتو و روسری ندارند. اگر کسی نخواهد این پوشش را داشته باشد باید برخورد کنیم؟ ما در این سن نتوانستیم این ها را هدایت کنیم و کلی پول برای تربیت دینی خرج کردیم. با این روش نمی توانیم درست کنیم. با گرفتن درست نمی شود. برخی رفتارها را آدم خجالت می کشد بگوید. 

پزشکیان تاکید کرد: این نگاه را که زنان رتبه دوم هستند باید عوض کنیم. آنها همراه مردها در اقتصاد و علم هستند. در پست‌ها باید به آنها جایگاه دهیم. در عمل باید ثابت کنیم. الان وقت رای گیری است همه می‌گوییم این کارها را می کنیم. در این مسائل قصور داریم. نباید برخورد خشن کنیم. باید ببینیم چه کار کردیم که این وضعیت ایجاد شده است؟

وی ادامه داد: من بعد از فوت همسرم برای این که بتوانم دخترم را هدایت کنم، در بحث‌ها کوتاه می آمدم. چون نباید با زور و تحکیم با او برخورد می کردم. با آنها کنار می آمدم. ما بدون گفت وگو و قانع کردن، با زور و دستور و قانون نمی‌توانیم رفتار را عوض کنیم. با قانون رفتار عوض نمی شود. در گذشته نتوانستند حجاب را با زور از سر زن ها بردارند، ما هم نمی توانیم با زور حجاب را تحمیل کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: نمی شود در دانشگاه و مدارس افرادی را گذاشت که علم تربیت و آموزش را ندارند و تحکیمی برخورد می کنند و حکم اخراج و تعلیق می‌دهند. انتظار داشته باشیم این‌ها ما را بپذیرند. ما داریم دختران و جوانان را عقده ای می کنیم. حق نداریم به خانم ها زور بگوییم.

 

حجاب بان را چه کسی در مترو گذاشته است؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره دیدگاه خود در زمینه «حکمرانی فضای مجازی»، گفت: اظهار داشت: خیلی روشن است فعلا که ما فیلترینگ راه انداختیم و هیچ وقت هم راجع این مساله حرف نزدیم. خیلی از شغل ها را از دست دادیم و کسانی که از این طریق امرارمعاش می کردند زندگیشان به هم ریخته است میلیون ها انسان در رابطه با  این اقدامی که ما انجام دادیم با مشکل روبرو شدند و از طرف دیگر یک عده کاسب شدند و فیلترشکن می فروشند. چه کسانی فیلترشکن می فرشند چرا بررسی و پیگیری نمی کنند که جای بحث دارد.

وی ادامه داد: وقتی صحبت می کنیم احساس می کنم مشکل جای دیگر است، همه موافقیم که فیلترینگ نباشد، موافقیم جامعه با زنان و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشد. این که حجاب بان را چه کسی در مترو می گذارد مشخص نیست، خیلی هم هزینه می کنند و با بچه های مردم در مترو به علل مختلف برخورد می کنند. اما وقتی  اینجا می نشینیم می گوییم از حقوق زنان دفاع می کنیم. ما اگر از حقوق زنان دفاع می کردیم جایگاه و پست و مراتب ارتقای آنها اینگونه نبود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در رابطه با زنان دانشمندانی که در خارج داشتیم با آنها چه کردیم. اگر با آنها درست عمل کنیم به اینجا نمی رسیم، افزود: اعتقاد من این است که باید آزاد کنیم. توئیتر محل آموزش است و محل خیلی از امکانات است که می توانیم در آنجا انجام دهیم. خیلی سرمایه و تکنولوژی و علم را می توانیم از آنجا یاد بگیریم و منتقل کنیم. می توانیم ارتباطاتمان را افزایش دهیم.

پزشکیان بیان داشت: من اگر به ریاست برسم به طور قطع در رابطه با ممنوعیت هایی که گذاشته شده و باعث عصبانیت شدند و این که خیلی از شغل ها در فضای مجازی تخریب شدند جلوی آن را می گیرم و با قاطعیت می ایستم و این به معنای این نیست که در بحران های خاص لازم مداخله نکنم . همه کشورها در رابطه با اینترنت در بحران ها مداخله می کنند. وقتی فضا آزاد است چه لزومی دارد اینترنت را قطع کنیم و فیلتربگذاریم و عده ای فیلترشکن بفروشند و کسب و کار برای خود دست و پا کنند.

اگر اینترنت آزاد شود دولت بهتر می‌تواند مدیریت کند

وی ادامه داد: ۲۰۰ هزار تومان برای فیلترشکن پول می دهند و ۵۰ هزارتومان هم پول تلفنشان است و حتی فیلترشکن هایی که می زنند خیلی راحت تر به فضاهای مستهجن دست پیدا می کنند تا این که دولت خودش نظارت کند و جلوگیری کند که آنها در آن فضا نروند. دولت اگر اینترنت را آزاد کند می تواند مدیریت کند و اجازه ورود به فضاهایی که نباید بروند را ندهد. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: اینکه تقصیرها را به گردن یکدیگر بیندازیم درست نیست چرا که تقصیر مال همه ما است. فرهنگ را که دولت ها درست نمی کنند. فرهنگ را حوزه ها، مساجد و جاهای فرهنگی در مملکت درست می کنند. چه ربطی به دانشگاه و جای دیگر دارد. روحانیت محترم در دانشگاه، مدرسه و محله حضور دارد. اینها بی حجاب شدند چگونه شد که آنها بی حجاب شدند.

 پزشکیان یادآورشد: این که ما در خانواده چگونه ایم یک بحث است این که با دیگرانی که مثل ما نیستند و در این مملکت زندگی می کنند این برخوردها را می کنیم این رفتارها را چگونه می خواهیم جواب بدهیم. خانواده محل صمیمیت ، محبت و عشق است. اما این که در جامعه یک عده ای ما را نمی پذیرند تکلیف ما با آنها چیست. شفاف بگوییم که با اینها چگونه می خواهیم برخورد کنیم. تعداد آنها هم کم نیست و روز به روز هم از ما دورتر می شوند و به ما بدتر بی احترامی می کنند. الان خیلی راحت با حجاب نمی شود به خیابان بیایند حرف هایی می زنند که قابل قبول نیست.

 

پزشکیان خطاب به زاکانی: معلوم نیست تا آخر بمانید

وی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه چهارم گفت: اصلا لازم نیست جواب آقای زاکانی را بدهیم. چون معلوم نیست که تا آخرش بماند و رقابت کند. ایشان درباره جریان و ستاد من هم حرف می‌زنند که در این لحظه زاکانی خطاب به پزشکیان پاسخ داد: از این آرزوها خیلی دارید؛ ولی شما با یک رئیس جمهور صحبت کنید. 

پزشکیان با بیان این که در رفتارها، اخلاق و بحث‌هایمان اخلاق را رعایت نمی کنیم، اظهار کرد: مردم کشورمان بررسی کنند اخلاق ما با کسب و کارهای اینترنتی چگونه است؟ الان داریم خطوط و باند اینترنتی را اتوبان می کنیم. اما در هر ۵ متر یک مانع می گذاریم. این موانع اعصاب کاربران اینترنت را خراب می کنند. ما بستر و زیرساخت را تقویت می کنیم ولی نباید موانع بگذاریم.  

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در آینده از قافله علم و تمدن و هوش مصنوعی عقب نمانیم، باید با در نظر گرفتن محدودیت های امنیتی با دنیا ارتباط اینترنتی داشته باشیم. کاری کنیم دانشمندان ما در این رشته زحمت می کشند از مملکت خارج نشوند. نخبگان به دلیل بستر برای آنها فراهم نیست دارند به تدریج به خارج کشور می روند. ما فقط داریم گناه را به گردن همدیگر می‌اندازیم.  واقعیت این است که بستر را برای کسانی که دارند کار می کنند آماده نکردیم یا موانع زیاد گذاشتیم. همه مردم می دانند وضعیت کسب و کار اینترنتی در این اوضاع و تصمیماتی که گرفتند بد شد یا خوب شد، بد شد. اگر با تصمیماتی که قرار است گرفته شود و هر دولتی سر کار آمد این موانع را بردارد به اشتغال و ایده ها برگردیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: با این کار شاید دانشمندان برگردند و اشتغال در اجرا عملیاتی شود. الان یک نظرسنجی کنید و ببینید مردم از کار ما راضی هستند یا نه؟ از خواهران و زنان نظرسنجی کنند.

پزشکیان یادآورشد: شفافیت با عدد و رقم مشخص می شود. نه این که با حرف های پشت تریبون که بگوییم اوضاع خوب است و حقوق زنان را داده‌ایم. همه اشتغال را درست کردیم و در آینده نیز قرار است بهترین اوضاع را در اینترنت درست کنیم. من بستر و زیرساخت اینترنت را پیگیری خواهم کرد تا مستقل شویم و نیازی به دیگران نداشته باشیم.

وی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه پنجم گفت: در رابطه با بحث های سینما و هنر ما مشکلاتی داریم که در رابطه با این مشکلات اصولا باید موانع برداشته شود. امسال ۱۷ فیلم از فیلم های بلند ایرانی که در فستیوال های بین المللی به نمایش گذاشته شد یا زیرزمینی بود یا خارج از ایران بود که در خود ایران مجوز های لازم را نگرفته بودند و راحت توانستند آنجا بروند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: این موانعی است که باعث می شود هنرمندان ما در زیرزمین ها کار کنند یا به طریق هایی که می گوییم قانونی نیست عمل کنند، اینها باید اصلاح شود تا بتوانیم از حضور این عزیزان استفاده کنیم که بسیار مهم است به عنوان مثال اصغر فرهادی را شما می شناسید که در خارج چه اعتباری برای او قایل هستند. 

پزشکیان ادامه داد: در رابطه با جزییات که نمی خواهم بگویم پیوست های فرهنگی خیلی مهم است. واحدهای مسکن مهر که در زمان آقای احمدی نژاد ساخته شد نه مسجد، نه مدرسه، نه ورزشگاه، نه کتابخانه و نه جای تفریح آن دیده نشد و فقط مسکن ساخته شده است بنابراین در فضایی که پیوست های فرهنگی همراه او نباشد مشکلات دیگری در آن جامعه اتفاق می افتد. ارزیابی های اجتماعی نشان می دهد که مشکلات خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی خیلی بیشتر از آنجاهایی است که  پیوست های فرهنگی در آن وجود دارد.

وی درباره مشکلات کتابخوانی در کشور هم گفت: یکی از مشکلات ما گرانی کتاب است. اگر کسانی که کتاب خوان هستند قدرت خرید نداشته باشند بنابراین استفاده و کتابخوانی کاهش پیدا می کند بنابراین اگر می خواهیم راه را درست کنیم باید از مدارس شروع کرد. در مدارس هم به صورت فردی و هم تیمی و هم با تشویق ها چه درسی و مطالبی را در آنجا طراحی کرد و معلمان  به کسانی که این کتاب ها را بخوانند و  گزارش دهند جایزه تعیین کنند. 

 

کاری نکنیم که هنرمندان ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج شوند

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: روش هایی را باید طراحی کنیم که بچه ها را تشویق کند که از مدرسه کتابخوانی را یاد بگیرند. اگر یادگیری و عادت از جوانی شکل نگیرد در سنین بالا خیلی سخت است که کتابخوانی داشته باشد بنابراین این کار را باید از مدرسه آغاز کنیم و کار کنیم که عملا در این رابطه باید برنامه ریزی کنیم که کتابخوانی از مدارس اتفاق بیفتد. 

پزشکیان اظهار کرد: اگر مردم به من رای دادند و در دولت آینده حضور پیدا کردم آن چیزی که دولت آینده باید انجام دهد قطعا به فیلم سازان و هنر و سینما کمک می کنیم که تقویت شوند. موانعی که در مقابل هنرمندان، کارگردان ها و هنرپیشه ها وجود دارد باید   برداشته شود. نباید کاری کنیم که عده ای از آنها ممنوع الکار و ممنوع الخروج شوند و حتی عده ای از کشور خارج شوند.

وی در واکنش به صحبت زاکانی که گفته بود نمی گذارم پزشکیان رئیس جمهور شود، گفت: برادرمان زاکانی که گفته من نمی گذارم شما رئیس جمهور شوید یا جای خدا نشسته یا جای مردم، رقابت است و مردم جواب خواهند داد. کسی نمی تواند جلوی کسی را بگیرد این مردم هستند که قضاوت خواهند که حق با چه کسی است و چگونه خواهد بود. یا این دیدگاه را باید بروند که ادعا کردن آن ساده است یا آن چیزی ما در خدمت مردم بودیم و می شناسند.

 

دولت باید از مداخله‌گری در حوزه فرهنگ خارج شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه ششم این مناظره با تاکید بر این که دولت باید از حالت مداخله گری در حوزه فرهنگ خارج شود و سیاستگذار و ناظر باشد، گفت: دولت باید کار را به نهادهای بخش خصوصی بسپارد. ممیزی باید شفاف و مطابق قانون باشد و به هیچ وجه سلیقه ای نباشد. ممیزی‌های سلیقه ای را رد می کنم و اجازه اعمال آن را نخواهم داد. 

پزشکیان با بیان این که اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها در حوزه تخصصی فرهنگ را نخواهم داد، اظهار کرد: قواعد بین المللی از جمله قانون مالکیت معنوی را باید بپذیریم. تلاش می‌کنم دولت من دولت فرهنگی باشد؛ نه این که فرهنگ را دولتی بکنیم. 

وی افزود: امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تضمین می‌کنم. تلاش حداکثری بازسازی اعتماد و امید در اهالی فرهنگ خواهم کرد که این رویکرد مانع از فرار نخبگان خواهد شد. چون تعدادی از نخبگان ما ناراضی هستند و از کشور می‌روند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که صداوسیما موظف است آثار فاخر تولید کند، گفت: در این رابطه باید منابع مالی مورد نیاز دیده شود. تا صداوسیما بتواند فرهنگ و گذشته پرافتخار خودمان را بازسازی و تبدیل به سریال کند. خارجی‌ها سریالی‌هایی به ما نشان می دهند که ما در سابقه  تاریخی خودمان نکات عمیق تر و آموزنده تر از آن را داریم. 

پزشکیان کتابخوانی را بسیار مهم خواند و ادامه داد: جامعه ما را با آمار کتابخوانی ارزیابی می کنند. جوامعی که در آن انسان‌ها بیشتر کتاب می خوانند، جرم و فساد و جنایت کمتر است. هر جامعه ای که با کتاب دوست شود، آمار دعواها و جنگ‌ها دزدی کاهش می‌یابد.

 وی با بیان این که در مناطق محروم باید پیوست های فرهنگی داشته باشیم، عنوان کرد: در برخی مناطق کتابخانه، مسجد و محل بازی و تفریح وجود ندارد. شکل و ساختار اجتماعی باید طوری باشد که مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند. اگر بستر را آماده نکنیم هر تئوری بدهیم قابل اجرا نیست.

 

ما باید با زبان خوش با زنان برخورد کنیم/ این رفتارها برازنده جامعه اسلامی نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان این مناظره و جمع بندی سخنان خود گفت: در دیدگاه اعتقادی در رابطه با تلاش و کاری که می کنند فرقی بین زن و مرد دیده نشده است. هر کدم از این ها  اگر باور داشته باشند و عمل درستی انجام دهند پاداش درست خواهند گرفت و به حیات طیبه ای دست پیدا خواهند.

پزشکیان افزود: بنابراین باید کاری کنیم که زنان ما در همان جایی قرار بگیرند که سازنده حیات طیبه برای جامعه ما باشند نه اینکه مثلاً یک جور دیگر با یک نگاه دیگر به آنها نگاه کنیم. این نوع نگاه یعنی قبول کردن اینکه در جایگاه‌های مختلفی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما هم می‌توانند قرار بگیرند و حضور پیدا کنند. 

وی بیان داشت: وقتی با آن نگاه بررسی می‌کنیم در قسمت دیگر از قضیه نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش آنها و یا نوع لباس آنها با آنچه که ما فکر می‌کنیم فرق می‌کند برخورد ما با این‌ها نباید به این شکل خشن، اجباری و یا روش‌هایی باشد که با آن مشکل پیدا کنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در قرآن آمده که اگر خدا می‌خواست همه اینها را آنطور که شما می‌خواستید درست می‌کرد. آیا شما به زور می‌خواهید یک عده را آن طور که دلتان می‌خواهد قرار دهید، خدا خودش می‌توانست این کار را بکند.

وی یادآورشد: این که ما ایده آلی داریم یک بحث است و این که ما با واقعیتی درگیریم یک بحث دیگر است. این واقعیت، واقعیت است  گشت ارشاد و جریمه کردن و توبیخ کردن یک بحث دیگر است. ما باید با زبان خوش با آنها برخورد کنیم . با رفتار مناسب جایگاه آنها را حفظ کنیم و این رفتارها برازنده جامعه اسلامی نیست که اخلاق و رفتار و برخورد ما باعث شود که اگر کسی از بیرون به ما نگاه می کند این حرف‌هایی که از کرامت و انسانیت می گوییم فقط خودمان می گوییم و مردم از ما نمی پذیرند. می شود از مردم پرسید و ارزیابی کرد که چقدر ما را قبول دارند که اینگونه با آنها رفتار می کنیم. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در رابطه با فضای مجازی هم خیلی موضوع روشن است در سه سال گذشته کسب و کار عده ای را با مشکل روبرو کرده ایم. این که باید زیر ساخت را بسازیم و اینترنت داخلی داشته باشیم و این که همه چیز را باید داشته باشیم این درست است اما تا آن زمانی که به آن نقطه برسیم نان آنهایی را که در زندگی بریدیم و از زندگی ساقط کردیم برای آنها چه کرده ایم. این چیزی است که در حقیقت باید به آن فکر می‌کردیم و اگر داریم آن طرف را می رویم این طرف را هم می‌دیدیم و اینگونه نان عده ای را نمی بریدیم.

پزشکیان ادامه داد: در رابطه با هنر و فیلم و سینما واقعیت این است که کار را به کاردان ها بسپاریم. دولت باید سیاست گذاری کند. دولت باید نظارت کند و به خانه سینما اختیار دهد. جاهایی کارشناسان باید تصمیم بگیرند و کار انجام دهند. انجمن و سازمان در این رابطه وجود دارد و دولت نظارت را در این زمینه انجام دهد. چرا باید هنرمندان کشور، کارگردان‌ها و هنرپیشه‌ها یک تعدادی ممنوع الخروج شوند و تعدادی از مملکت خارج شوند.

وی بیان داشت: این نگاهی که ما درست کردیم و امنیتی کردیم و جای اینکه دولت فرهنگی باشد فرهنگ را دولتی کردیم نتیچه آن این است که جوانان و بیشتر کسانی که در این مملکت هستند نسبت به رفتار ما مشکل دارند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: هرکس که می گوید باید این کار را بکنید اول باید از خودش شروع کند. اول خود را اصلاح کند قبل از این که به دیگران بگوید که چگونه باشند. این اصلاح باید در رفتار انسان ها باشد نه در گفتار و دستورالعمل ها. 

پزشکیان یادآورشد: علم و دانشی که می گوییم ما آدم های شایسته درست کردیم الگوهای آنرا به جامعه نشان دهیم. اگر الگو و شایسته بودیم و خوب بودیم دیگران به طرف ما می آیند لازم نیست که زور بگوییم. لازم نیست که ما اجازه حرف زدن به آنها ندهیم. اجازه دهیم حرف بزنند. در ضمن همان دولتی که آنها به آن گیر می دهند همان برجام را  نمی توانند حل کنند.

 

 

قالیباف در سومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به گونه‌ای عمل می‌کنیم که زنان را بر سر دوراهی یا «خانه‌دار» یا «مدیر» در جامعه قرار ندهیم، بلکه اختیار انتخاب هر دو فرصت را برای آنها فراهم خواهیم کرد.

محمدباقر قالیباف شامگاه جمعه - اول تیرماه - در سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خدمت و پیشرفت را با موضوع «فرهنگی و اجتماعی» تشریح کرد.

خانواده مورد توجه دولت «خدمت و پیشرفت» خواهد بود

قالیباف گفت: بدون شک خانواده مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد، در دولت چهاردهم دولت «خدمت و پیشرفت» هم مورد توجه است؛خانواده، عنصر و سلول اصلی جامعه و زن محور این حرکت در خانواده است.

وی تصریح کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی اولویت کار ماست. امروز، زن به عنوان مادر، همسر و تربیت کننده فرزندان و مادر خرج در خانه است، هر اشکال و مشکلات اقتصادی باشد زن است که جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا خانواده انجام می دهد.

قالیباف ادامه داد: تنها فردی که غمخوار خانواده است، مادر است و حتی بعد از اینکه فرزندان خانواده بزرگ می‌شوند، مادر همچنان دغدغه شغل، درآمد و تامین مسکن آنها را دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب، امام راحل و شهدا فرصت حضور بانوان در اجتماع را فراهم کردند، یادآور شد: در دولت چهاردهم این قول را می‌دهم که به نحوی عمل کنیم که زنان را در دو راهی خانه‌دار بودن یا رشد علمی، رشد اجتماعی و مدیریتی و تاثیر بر جامعه قرار ندهیم. هر دو زمینه را برای زنان فراهم شود، خود زنان باید انتخاب کنند که هر دو راه را در پیش خواهند گرفت یا اینکه یک راه انتخاب می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنصر فرهنگ را زنانه‌ترین موضوع نامید و گفت: زمانی که شهردار تهران بودم این موضوع کاملا مشهود بود و باید به این موضوع توجه شود. ولی وقتی می‌خواهیم در خصوص زنان موضوعی را بررسی کنیم، همه مردها پشت یک میز برای زنان تصمیم می گیرند.

وی با اشاره به تلاش زنان در دوران کرونا گفت: زنان در آن دوران در خانواده پرستار، معلم بچه‌ها، مسدول اقتصاد و تربیت بچه‌ها بودند که نشان دهنده اهمیت زنان است و در حقیقت زنان پیشران پیشرفت ایران عزیز هستند.

 

خشونت و تنش در عفاف و حجاب محکوم است

قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بدپوشی و بی‌حجابی را آفت خانواده نامید و تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد. اما مهم این است که چگونه باید این کار را انجام داد.

وی با اشاره به سخنان پورمحمدی دیگر نامزد حاضر در این مناظره که گفت « اگر به قدرت برسد، لایحه عفاف و حجاب را پس خواهد گرفت»، یادآور شد: این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیرش را طی می‌کند. در حالی که همه این قانون، انجام کارهای ایجابی است که باید انجام شود.

قالیباف با بیان اینکه نباید در حوزه عفاف و حجاب با تنش و خشونت پیش رفت، گفت: انجام هر کدام از این اقدامات تنش‌زا محکوم است. اما وقتی مسئولان مربوطه به مانند مردم، جامعه و خانواده‌ها این دغدغه را ندارند، چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که هیچ‌کدام از ما نمی پسنیدم و باید جلوی آن را گرفت. اما قانون، ۳۲ دستگاه را مسئول کرده تا در حوزه فرهنگی و پیشگیری در این حوزه اقدام کنند، ولی کارهای خود را انجام نمی‌دهند تا فقط یک دستگاه و آن هم پلیس وارد عمل شود.

وی با اشاره به قانون خانواده و جوانی جمعیت که به زن و خانواده توجه شده و این قانون به تصویب رسیده است، اضافه کرد: این قانون ۱۵ سال منتظر تصویب بود. همچنین لایحه مبارزه با سوء رفتار علیه زنان در خانه و خارج از خانه نیز در کمیسیون‌های مجلس به تصویب رسید و در دستور صحن مجلس قرار دارد تا سیر قانونی خود را طی کند.

 

تهران را به شهری برای آسایش زنان تبدیل کردیم

قالیباف با اشاره به تاسیس مرکز مداخله در زمان مدیریتش در شهرداری تهران اظهار داشت: این مراکز به این دلیل ایجاد شد تا اگر بانویی یا دختری در خانه دچار مشکلی شد و ناخواسته از منزل خود بیرون رفت، با یک تلفن، مرکز مداخله وارد عمل شود و کار آن زن یا دختر تا زمان بازگشت به خانه پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: همچنین مرکز شهدخت برای دختران، شهربانو برای گذراندن اوقات فراغت زنان و دختران و مهدکودک‌ها در همه محلات تهران ایجاد کردیم تا زنان بدون دغدغه به اشتغال خود رسیده و فرزندان آنها در این مهدکودک‌ها نگهداری شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به توسعه امکانات ورزشی برای زنان در دوران مدیریت خود در شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت: استخرهای دوقلو برای زنان و مردان ساخته شد تا در یک زمان به صورت تفکیک شده از استخرها استفاده کنند. همچنین پارک‌های مخصوص بانوان تاسیس کردیم تا شهر از فضای مردانه، به شهری برای آسایش زنان تبدیل شود.

قالیباف با اشاره به زنان سرپرست خانوار گفت: این زنان پدر خانواده، زن خانواده و مسوول امور اقتصاد خانواده هستند و بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر برای توانمندسازی زنان ایجاد کردیم تا در تولید هر کدام بیش از ۲۰۰ کارگر داشته و در حقیقت کارآفرین شوند.

ارتقا زنان در نیروی انتظامی تا سلسله مراتب فرماندهی

وی درباره توجه به زنان در زمان فرماندهی وی بر نیروی انتظامی اظهار داشت: در نیروی انتظامی به نحوی اقدام کردیم تا زنان در سلسله فرماندهی رشد کردند و درجه نظامی گرفتند. در برنامه هفتم توسعه جامعه هدف خانواده است و تاکید ما جلوگیری از کوچک شدن سفره خانواده است.

 

با فیلترینگ مخالفم

قالیباف درباره فضای مجازی توضیح داد: بر این باورم که فضای مجازی فضای زندگی مردم در همه ابعاد است و آنچه در فضای واقعی است، بخش زیادی از مردم در فضای مجازی زندگی و فعالیت می‌کنند و باید در این باره متوجه شویم که چگونه باید برای آن تصمیم گیری کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فیلترینگ به دلیل خطرات و فساد زیاد آن مخالفت کرد و گفت: البته فضای مجازی برای ما یک فرصت است ولی ما در این حوزه تصمیم می‌گیریم و آن را به تهدید تبدیل می‌کنیم. البته گاهی به مانند سال ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی در فضای مجازی مطرح است و در همه دنیا امنیت در اولویت است و موضوع آن جداست. اما در سایر شرایط نباید اینگونه عمل کرد.

وی، حکمرانی در فضای مجازی یک ضرورت عنوان کرد و گفت: بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید از این فضا به بهترین شکلی استفاده کنیم. همچنین واقعیت فرهنگ این است که مردم آن را تولید می‌کنند و خود آنها آن را مصرف می‌کنند و دولت‌ها باید آن را ناوبری، تولی‌گری و هدایت کنند.

قالیباف با اشاره به پنچره طلایی نیروهای جوان متخصص در فضای مجازی کشور تصریح کرد: جوانان کشور در عرصه «گیم» می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند. اما با سرعت کم اینترنت و رفتار فیلترینگ که از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است، در حقیقت مسموم‌سازی کردیم که سبب افزایش خطر شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این رفتار در فیلترینگ سبب خسارت‌های مالی و اخلاقی شد. در حالی که توسط همین نوجوانان و جوانان می‌توانیم فرهنگ فارسی، انقلاب و اسلام را به تمام دنیا صادر کنیم، زیرا برخی از کشورها توانستند از طریق فضای مجازی بر جوانان ما تاثیرگذار شوند. ولی ما در حال از دست فرصت‌ها هستیم.

دخالت در زندگی مردم در فضای مجازی حرام شرعی است

قالیباف ادامه داد: در مجلس یازدهم با همکاری دولت سیزدهم مصمم شدیم که شبکه ملی اطلاعات باید تکمیل شود و بیش از ۷۵ درصد این مسئله پیش رفت و حتما در آینده نزدیک سرعت اینترنت بهبود خواهد یافت و خرد شدن اعصاب مردم رفع خواهد شد. ولی باید حکمرانی رعایت شود و دولت تضمین کننده حقوق مادی و معنوی باشد.

وی دلیل حضور مردم در سکوهای خارجی را ناامنی سکوهای داخلی عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فتوا دادند که دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است و در فضای مجازی هم حرام شرعی است؛ باید سرعت اینترنت بهبود یافته و از فرصت مجازی به بهترین شکلی استفاده کنیم.

 

توسعه شبکه ملی اطلاعات را به بیش از ۷۵ درصد رساندیم

قالیباف با ذکر مثالی به عقب ماندگی در خودروسازی اشاره کرد که اگر با همین سیاست جلو رویم، هیچ‌گاه خودروساز نخواهیم شد، گفت: فضای مجازی مانند خودروسازی است که سیاست‌های کلان برای یک جهش آن در عرصه فناوری مصوب شده و در شورای عالی فضای مجازی به صورت روشن وجود دارد. اما در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکل هستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در موضوع شبکه ملی اطلاعات کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت داشته است، اساس کار در فضای مجازی برای سرعت، خدمت، امنیت و تحول اقتصادی شبکه ملی اطلاعات است، ولی این کار را در آن زمان انجام نشد. ولی مجلس یازدهم با همکاری دولت سیزدهم این اقدام را انجام داد و هیچ محدودیتی برای شبکه ملی اطلاعات نگذاشت و از زمان حضور دولت سیزدهم این فضا باز شد.

قالیباف ادامه داد: امروز توسعه شبکه ملی اطلاعات به بالای ۷۵ درصد توسعه رسیده و حتما تا یک سال آینده به هدف‌های تعیین شده در این حوزه دست خواهیم یافت. البته در موضوع سکوهای خارجی ما خواستیم که سرورهای آنها به داخل کشور آورده شود که آنها مخالفت کردند. چرا که ما نتوانستیم امنیت مادی، معنوی، حوزه شخصی افراد را در حوزه فضای مجازی تضمین کنیم و آنها بر این باورند اگر سرورهای سکوهای خارجی در خارج از کشور باشد، بهتر است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، فتوا دادن که دسترسی دیگران به حوزه‌های فضای مجازی شخصی افراد، حرام قطعی است. بر همین اساس باید این باور را در بین مردم به وجود بیاوریم.

وی با اشاره به توانایی و دانش متخصصان ایرانی در حوزه نرم افزاز، سخت افزاز، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال، تصریح کرد: اما در همین حوزه پرچالش‌ترین شرایط اقتصادی وجود دارد و فضای اقتصاد دیجیتال و رمزارزها که فرصت بزرگ دور زدن تحریم است، خودمان را تحریم کردیم. البته این موضوع در مجلس به قانون تبدیل شد و آن را پیگیری می‌کنیم.

 

مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی امکان‌پذیر است

قالیباف با بیان اینکه عدالت، مبارزه با فساد، اصلاح سیستم‌های بروکراسی، کوچک‌سازی دولت با هزینه کم در بستر فضای مجازی امکان پذیراست، گفت: همچنین در هر جایی که مسئول بودم، سیاست قطعی هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی سازی را دنبال کردم، ولی متاسفانه در حوزه فضای مجازی کاری انجام نشده و پراکنده کاری دراین حوزه صورت گرفته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اساس کار دولت خدمت و پیشرفت، هوشمندسازی، شفاف سازی و مردمی سازی در همه عرصه‌ها است، یادآور شد: به ویژه به حوزه مسائل اقتصادی و کسب و کار دیجیتال در بستر فضای مجازی توجه داریم تا از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده و به رشد قابل قبولی در این حوزه برسیم.

 

نیازمند مصون‌سازی فضای مجازی هستیم

قالیباف درباره امکان آسیب فضای مجازی برای نوجوانان گفت: در فضای مجازی نیازمند مصون سازی هستیم ولی محدودیت را نمی‌خواهیم. از آنجا که تجربه عضویت در شورای عالی فضای مجازی را دارم، به پنج نکته اشاره می کنم که با این طرح در دولت خدمت و پیشرفت به آن خواهیم پرداخت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نخست اینکه بدون قید و شرط باید از سکوهای موفق داخلی مانند نشان، بله، ایتا حمایت کنیم. دوم اینکه باید امنیت و تقویت کسب و کار را فراهم کنیم و برای آن نیازمند یک گروهی در شورای عالی فضای مجازی برای نظارت بر این حوزه است.

وی تولید محتوا را سومین موضوع مهمی دانست که در آن عقب ماندگی وجود دارد و یادآور شد: ما شبکه اینترنت و زیرساخت‌های آن را فراهم می‌کنیم، ولی نیازمند تولید محتوا هستیم. برهمین اساس باید دولت از تولید محتوا حمایت کرده و به افراد و گروه‌هایی که تولید محتوا انجام می‌دهند، پاداش هم بدهیم.

در عدالت فرهنگی چالش داریم

قالیباف، نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی را چهارمین نکته مهم در این حوزه برشمرد و گفت: این رویکرد سبب خواهد شد دغدغه موجود از خانواده‌ها برداشته شود. همچنین باید حتما باید با یک سکو خارجی در اجرا مشارکت داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوریلزوم عدالت فرهنگی و هنری را پنجمین نکته در این حوزه عنوان کرد و توضیح داد: عدالت اساس کار است و این موضوع در بخش فرهنگی و هنری هم مهم است. اما باید بپذیریم که فرصت‌هایی در تهران وجود دارند که این فرصت‌ها در شهرستان‌ها کمتر است. به عنوان مثال در بوشهر استعدادهایی در حوزه موسیقی و هنری وجود دارد و در همین عرصه جوانی در شمال تهران فعالیت می‌کند. اما در عدالت فرهنگی باید بتوانیم ظرفیت‌های که در شهرستان‌ها وجود دارند از بالقوه به بالفعل تبدیل شوند.

قالیباف با بیان اینکه در عدالت فرهنگی چالش داریم؛ گفت: در همین تهران چهره‌هایی در محلات بودند که شناخته شده نبوده و از امکانات خاصی برخوردار نبودند ولی در جشنواره‌ها و رویدادهای موفق عمل کردند.

 

شهر بدون سینما پذیرفتنی نیست

قالیباف با بیان اینکه باید فرهنگ را از سیاست‌زدگی دور نگه داشت تا آسیب نبیند، گفت: فرهنگ ساحت، افراد و پیشکسوتانی دارد، در این حوزه تخصصی فقط باید افراد متخصص در این حوزه دخالت کنند مانند حوزه درمان که کار را فقط باید به متخصصان و افراد فن بسپاریم.

نازمزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر توجه به زیرساخت‌های فرهنگی، هنرمند، معیشت اهالی فرهنگ و تولید محتوا تصریح کرد: به عنوان یک خدمتگزار در ۱۲ سالی که در شهرداری تهران بودم، همین چهار رکن را در حوزه فرهنگ دنبال کردم؛ البته در آن زمان گفتند «شما استاد سازه هستی ولی در عرصه فرهنگ و هنر کاری انجام ندادید» اما معتقدم در شهرداری تهران کار فرهنگی با کمک مردم برای زیرساخت‌هایی فرهنگی، اساس کار ما بود.

قالیباف با ذکر نمونه‌هایی از اقدامات فرهنگی خود در شهرداری تهران اظهار داشت: در تهران ۳۶۰ کتابخانه ایجاد شد و دسترسی به کتابخانه الکترونیکی برای همه مردم شهر ایجاد شد، حتی در عرصه هنر چندصد صندلی سینما و سالن‌های تئاتر در سطح کشورهای پیشرفته با استاندارد بالا ساخته شد؛ همچنین سراهای محله و فرصت‌هایی که برای ساخت مساجد، حسینیه‌ها و هر آنچه که لازم این حرکت فرهنگی بود، در این عرصه فراهم شدند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم توجه به حوزه‌های هویتی و سازه‌های تمدنی در عرصه فرهنگ، اظهار داشت: به عنوان نمونه باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب در تراز بین‌المللی هستند که نمونه‌های آن باید در حوزه فرهنگ توسعه داده شود.

قالیباف ادامه داد: اینکه شهری در یک استان از سینما بی‌بهره باشد پذیرفتنی نیست و حتما باید تلاش کنیم عدالت فرهنگی را در همه بخش‌های کشور توسعه دهیم و در دولت خدمت و پیشرفت خود را مکلف به تحقق آن در حوزه ملی می‌دانیم.

 

رهبر انقلاب شخصیت بی‌نظیر فرهنگی و شناخته شده‌ در جهان هستند

قالیباف در جمع‌بندی سخنان خود یکی از اشکالات حوزه فرهنگ را عدم توجه کافی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: ایشان شخصیتی بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری می‌باشند و در دنیا نیز در این عرصه شناخته شده هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: رهبر انقلاب در ابتدای سال ۱۳۹۵ در سخنان خود به حوزه فرهنگ و مدیران فرهنگی اشاره کردند و فرمودند «هزاران مجموعه خودجوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند باید روز به روز توسعه پیدا کنند و دستگاه‌های دولتی باید به آنها کمک کنند»، اما ما به عنوان مدیران فرهنگی برای این فرمایش و نگاه حکیمانه ایشان به عنوان فرد صاحب نظر در حوزه فرهنگ و هنر چه کردیم؟

قالیباف افزود: آیا امکانات و منابع مالی در این حوزه کم بود یا اینکه امکانات را به گونه‌ای مدیریت کردیم که ۹۰ درصد بودجه سازمان‌های فرهنگی صرف هزینه‌های جاری خود آنها می‌شود و برای توسعه بخش فرهنگی منابع باقی نمی‌ماند.

از فرصت نیروهای خلاق و جوان استفاده شود

قالیباف اضافه کرد: چرا این فرصت را به نیروهای خلاق و جوان ندهیم که در حلقه‌های میانی، مراکز مردمی و در کانون‌های روستا از اقشار مختلف فعال هستند. اما به برخی از مراکز فرهنگی بودجه‌ای به عنوان مثال ۱۰۰ میلیونی می‌دهیم که به میزان ۱۰ میلیون تومان هم خروجی ندارند. اما اگر ۱۰ میلیون به حلقه‌های میانی و مراکز مردمی دهیم، به میزان ۱۰۰ میلیون تومان خروجی دریافت خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر این امکان را به نویسنده یا هنرمند زبردست در بخش‌های مختلف اعطا شود، آنها کار را متحول کرده و معجزه خواهند کرد، اما به این موضوع توجه نکردیم. البته منظور میل شدن بودجه موردنظر نیست، اما قطعا آن بودجه حیف می‌شود.

سازمان نظام فرهنگی تشکیل شود

قالیباف با بیان اینکه در دولت «خدمت و پیشرفت» همان طور که مردمی سازی در اقتصاد دنبال خواهد شد، به موضوع فرهنگ هم توجه خواهد شد، گفت: در کشور همانطور که سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام مهندسی وجود دارد، ضروری است سازمان نظام فرهنگی نیز داشته باشیم و اهالی فرهنگ و هنر این موضوع را مدیریت کنند تا یک نوجوان روستایی با استعداد در روستای دور افتاده بتوانند تحت این مجموعه کار خود را دنبال کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اقداماتی که وی در زمان مدیریتش در نیروی انتظامی در حوزه فرهنگ انجام داد، گفت: سریال‌های خواب و بیدار و کلیپ‌های آموزشی نیروی انتظامی نمونه‌ای از این تولیدات فرهنگی است و ۸۰ درصد مردم با دیدن این کلیپ‌ها در مدت ۷۰ روز اقدام به بستن کمربند ایمنی در خودرو کردند، این اقدامات در نتیجه اثر هنرمندان است و ما می‌توانیم همین فرهنگ را درتولید، در مصرف در همدلی منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به فرهنگ بی توجهی کردیم و ظرفیت فرهنگ را به درستی نشناختیم. در دولت خدمت و پیشرفت حوزه فرهنگ و هنر را به صاحبنظران خواهیم سپرد و از همه فوائد آن برای تحول کشور در عرصه فرهنگی استفاده خواهیم کرد.

 

پورمحمدی در سومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

 

تهران- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فیلترینگ در یک مقطعی درست بود، اما استمرار آن نگران‌کننده است با حضور مافیای فیلترینگ جیب مردم خالی و سرعت اینترنت محدود می‌شود، امنیت هم به مخاطره می‌افتد. 

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی شامگاه جمعه - اول تیرماه - در سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خدمت و پیشرفت را با موضوع «فرهنگی و اجتماعی» تشریح کرد.

 

امام (ره) و انقلاب زنان را به همه عرصه‌های اجتماعی وارد کردند

پورمحمدی گفت: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی را در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند و زنان را در همه عرصه‌های اجتماعی وارد کردند و انقلاب را زنان پیروز کردند.

وی افزود: سه نگاه در رابطه با زنان مطرح است، حضور ابزاری و نمایشی که با بی‌بندو باری همراه است که ملت ایران آن را نمی پسندند، دیگری حضور حداقلی، حضور به ضرورت و اضطرار که به هر امکانی زنان را از حضور اجتماعی کنار گذاشت از آن استفاده شده است، و یکی هم نگاه امام (ره) که حضور واقعی و جدی و تاثیرگذار و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی است.

نامزد ریاست جمهوری اظهارداشت: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت بسیار زیادی داشتند، اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیدند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد نصف جامعه ما زنان هستند در حالی که سهم آنان در مجلس شورای اسلامی ۱۴ تا ۱۵ نماینده است در این شرایط جایگاه واقعی آنها را در نظر نگرفتیم.

متاسفانه هالیوود و بالیوود سبک زندگی را تعیین می‌کنند

پورمحمدی با بیان اینگه هنوز زنان را باور نکردیم، گفت: آیا می‌خواهیم در این شرایط آنها ما را قبول کنند، متاسفانه هم اکنون کعبه آمال زنان و جوانان ما را در هالیوود، بالیوود، نتفیلیکس تعیین می‌کنند؛ چه فکر می‌کنیم؛ برنامه‌ای نداریم؟ و مخاطرات وحشتناکی بر جامعه،‌ زنان و جوانان تحمیل کنند.

وی افزود: عده‌ای جای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفتند، اگر زبان فرهنگ خود را با زبان باتوم تغییر داده شود، جوابش فحش و ناسزاگویی و درشت‌گویی است.

نامزد ریاست جمهوری گفت: پیامبر (ص) فرمودند «زن لطیف است» و نمی‌شود با خشونت با او رفتار کرد. طبق آنچه شهید قاسم سلیمانی گفت همه دختران و پسران جامعه فرزندان ما هستند.

وی ادامه داد: در دوره‌ای ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌های خشن و سخت نسبت به کفار و منافقین باشم، آن روز و امروز می‌گوییم نسبت به زنان و دخترانمان رحما (مهربان) باشیم، اذله (نرم) یعنی ذلیل باشیم، چنانکه شهید رئیسی رفتار کرد و پاسخ شایسته را دریافت کرد.

 

در مساله بی‌حجابی نمی‌توان با روش‌های تند برخورد کرد

ورمحمدی گفت: امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است، دغدغه جدی، حکم شرع و قانون و سبک عرفی است که همه قبول داریم؛ بیش از ۴۰ سال است همه تلاش می‌کنیم برای این پوشش رسمی و اسلامی سبک مناسبی را ترویج کنیم و خیلی هم هزینه کردیم، آنچه مطلوب بوده است به دست نیاوردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: البته سطح توقع و مقایسه‌مان را مشخص کنیم، زیرا مساله مهمی است و عده‌ای می‌گویند به آنچه مطلوب است دسترسی پیدا نکردیم، اینجا چه کسی باید مواخذه شود بیشتر دست اندرکاران، مجریان، مربیان، سخنوران، یا مردم،‌ جوانان یا بانوان باید مواخذه شوند.

وی گفت: مساله بسیار مهم و حساسی است و من هم به تهاجم فرهنگی معتقد هستم، نگرانی باید داشته باشیم؛ اما واقعیت این است که بخش بزرگی از سبک‌هایی که در جامعه مورد قبول ما نیست به دلیل اعتراض است و باید به صورت عمیق به آن توجه کنیم.

زن و دختر ایرانی نجیب و عفیف است

پورمحمدی تاکید کرد: زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند، با آنها نباید ستیز کنیم، آیا در خانه و خانواده با زن و همسر و دختر ستیز کردیم پیروز شدیم؟ در مدرسه، اداره و خیابان ستیز کنیم، پیروز می‌شویم؟ اصلا این زبان می‌تواند موفق باشد؟ اگر بخواهیم از خانه،‌ مدرسه و اداره کارها را سامان دهیم و تا مبادا ناچار شویم پلیس که حافظ امنیت است، بسیجیان که شرف انقلاب و نظام هستند، درگیر صحنه‌های تلخ کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: همه بزرگان ما مراجع، دلسوزان و متدینان دغدغه حجاب داشتند، اما می‌دانستند که این مساله پیچیده و حساس و ظریف است و نمی‌توان بدون برنامه با روش‌های تند برخورد کرد و این درست نیست.

لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم

وی گفت: همه جا باید حرمت زنان را حفظ کنیم، موضوع زن، عفاف و حجاب نقطه قوت و امتیاز ما است و نباید اشتباه بگیریم. قرار من در دولت قرار با زنان و جوانان است اگر رای آوردیم لایحه عفاف و حجاب که مورد دغدغه است پس می‌گیرم و در دولت با صاحبنظران بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه راهکاری و چه ضوابطی را تعقیب کنیم و متعهد می‌شوم به نحو صحیح هماهنگی‌های لازم را انجام دهم و مطمئن هستم که با هزینه کمتر موفق می‌شوم.

 

فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدها است

پورمحمدی با تاکید بر اهمیت فضای مجازی و اینترنت، گفت: بحث فضای مجازی، اینترنت و ضرورت و اهمیت آن برای همه روشن است. فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدها است ابتدا باید این فضا را شناخت و اهمیت آن را درک کرد و تهدیدها را ارزیابی کرد و بر فرصت‌ها توجه داشت.

نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: گفت: ابتدا باید به فرصت‌های فضای مجازی بیاندیشیم زیرا کودکان ما از ابتدا در این فضا رشد کردند، یک راهکار این نیست که برای مقابله با آسیب‌ها که بسیار نگران‌کننده است خود را محروم کنیم و صورت مساله را پاک کنیم و یا روی موضوع فیلترینگ توجه کنیم، درست نیست.

مافیای فیلترینگ جیب مردم را خالی می‌کند

پورمحمدی بیان کرد: فیلترینگ در یک مقطعی درست بود، اما استمرار آن نگران‌کننده است با حضور مافیای فیلترینگ کیسه مردم خالی می‌شود هم سرعت اینترنت محدود می‌شود و هم امنیت به مخاطره می‌افتد.

وی درباره راهکاری این مساله اظهار داشت: ما یک کشور توانمند با ظرفیت علمی، تخصصی به لحاظ سخت افزار،‌نرم افزار و تولید محتوا هستیم که هر یک بحث گسترده‌ای دارد ما باید از ابتدا بر ایجاد یک پیام‌رسان قوی تمرکز داشتیم، این بحث را هنگامی که در دولت یازدهم حضور داشتم به صورت جدی مطرح کردم که یک پیام‌رسان توانمند برای حل نیازهای داخلی، در منطقه قدرتمند داشته باشیم، اما متاسفانه چون دیدند سود در آن وجود دارد هر نهاد و موسسه‌ای عمومی و خصوصی پیام‌رسان راه اندازی کرد.

نامزد ریاست جمهوری اضافه کرد: همان زمان گفتم اگر مشکل داریم با یک پیام‌رسان‌های بین‌المللی شرقی صحبت‌هایی انجام شد، اما با بهانه‌های کوچک مانع این کار شدند. اینها مسائل حساسی است و متاسفانه فرصت‌ها از دست رفته است.

 

با پیام‌رسان‌های کشورهای همگرا همکاری کنیم

پورمحمدی با بیان اینکه بحث‌ها کمی شفاف‌تر و جدی شد خطاب به قالیباف، گفت: شما ۴ سال رئیس مجلس بودید حرف‌های قشنگی بیان کردید، دغدغه های شما را قبول دارم اما چرا پیگیری نکردید؟ یک روز برای ملت تعیین کننده است چرا تعارف می‌کنید

وی بیان کرد: فیلتر شکن (وی‌پی‌ان) بالای ۵۰ درصد گردش مالی فضای مجازی است و همه اینجا می‌گوییم خیلی بد است، دولت سیزدهم سه سال فرصت داشت چه کاری انجام داده است، من دولت یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را در کم‌کاری در عرصه اینترنت مقصر می‌دانم و اینجا نمی‌خواهم نام ببریم چون برخی از دوستان نامزد جدی نیستند.

نامزد ریاست جمهوری اظهارداشت: مساله پیام رسان مساله جدی برای کشور است از نظر فرهنگی، امنیتی، و اقتصادی مهم است و خودم هم ۲۰ تا ۳۰ سال پیش در این زمینه درگیر بودم و در مرکز اسناد نیز در بانک بزرگ اطلاعات کشور در حوزه هوش مصنوعی عملکرد خوبی داشتیم، همان زمان گفتم ما باید پاسخ مردم را بدهیم بنابراین با پیام‌رسان‌هایی که کشورهای آنها با ما همگرا هستند و کارهای راهبردی با آنها انجام می‌دهیم همکاری کنیم و بومی سازی کنیم.

ما آخوندها همیشه سنگ زیرین آسیاب هستیم

پورمحمدی با بیان اینکه مساله اینترنت موضوع اساسی است، اما برخی دوستان می‌گویند چرا خودتان اقدامی انجام ندادید، کجا بودید؟، گفت: باید دولت‌ها راهبرد روشنی داشته باشند، ظرفیت کشور را پراکنده نکنیم و در هر رشته رقابت‌های کور و ناهنجار را گسترش می‌دهیم باعث می‌شود قدرت رقابت و قدرت بروز و ظهور توان ملی از ما گرفته می‌شود که باید مدیریت شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این پرسش که دولت‌ها چه کاری باید انجام دهند، افزود: اینجا همه می‌گوییم ما نبودیم پس چه کسی مقصر است؟ ما آخوندها همیشه سنگ زیرین آسیاب هستیم و پاسخ همه مشکلات را می‌دهیم و پای آنها ایستاده‌ایم و به دستاوردهای ملی افتخار می‌کنیم اما قرار نیست توجیه کنیم، قرار نیست مسامحه کنیم، این روش‌ها نگران‌کننده و دردسرساز است.

 

تنوع فرهنگی و قومی را تقویت کنیم

پورمحمدی اظهار داشت: ایران کشوری فرهنگی است، اقتدار فرهنگی داریم؛ انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده است، در ۴۵ سال گذشته نیز تحولات زیادی در عرصه فرهنگی و هنری داشتیم؛ کشور ما در این سال‌ها قله‌های زیادی را فتح کرده است، البته فرودهایی نیز داشتیم، اما در مجموع باید قبول کنیم دستاوردهای خوبی را کسب کردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست، سیاست فرهنگی مساله اساسی است، افزود: کشورها دوگانگی در سیاست فرهنگی دارند، برخی سیاست صریح و مستقیم و برخی غیرصریح و غیرمستقیم دارند. سیاست صریح و مستقیم با امر و نهی و تشویق و تنبیه ظاهری انجام می‌شود و سیاست‌ها غیرمستقیم به شکل تنظیم‌گر، هدایت‌کننده و تنظیم‌کننده ظاهر می‌شود و به اعتقاد بنده رفتار دوم هوشمندانه‌تر و موفق‌تر است و حاشیه‌های کمتری به وجود می‌آورد، مدافع این نوع اعمال پشتیبانی و سیاستگذاری هستیم.

پورمحمدی گفت: در حوزه فرهنگی، عدالت فرهنگی هم برای فعالان و هم برای مصرف‌کنندگان مهم است به خصوص در پهنه سرزمینی این موضوع اهمیت زیادی دارد و نقاط زیادی از ظرفیت‌های فرهنگی برخوردارند و عدالت لازمه شکوفایی آنها است.

وی تصریح کرد: در سراسر ایران ظرفیت‌ها را باید با مدیریت‌های توزیع‌شده و قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم و ارتقا دهیم و از توان آنها در صحنه داخلی و خارجی استفاده کنیم.

فرهنگ امنیتی و امنیت فرهنگی

پورمحمدی با بیان اینکه «شهید رئیسی پروژه بزرگ هنر برای همه را آغاز کرد و این سیاست باید دنبال شود»، گفت: یکی از موضوعات مهم در هنر و فعالیت‌های فرهنگی بحث تمرکززدایی است و یکی از بسترهای آزمایش تمرکززدایی در فعالیت‌های فرهنگی است و می‌تواند بازخوردها را دریافت کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: بحث ضمانت،‌ تداوم رشد و ارتقای فرهنگی است که با تحمل، سعه‌صدر، پذیرش سلیقه‌ها و ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه فعالان و مصرف‌کنندگان تضمین شود، دو موضوع فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی مهم هستند؛ امنیت برای فرهنگ یا فرهنگ برای امنیت باید به صورت ویژه مد ننظر قرار گیرد، امنیت فرهنگی را هدف‌گیری کنیم که بستر رشد و ارتقا را فراهم می‌کند.

 

کتاب قله فرهنگ است

پورمحمدی در پاسخ به اینکه فضای افسردگی، بدبختگی را چگونه می‌خواهیم درمان کنیم، گفت: بسیاری از سیاه‌نمایی‌ها، بدبینی‌ها و اختلافات ما بر مشاهده قوت‌ها و دستاوردها سایه انداخته است و باید همت همه جانبه برای فهم موقعیت و دستاوردها به کار ببندیم.

وی حقوق مالکیت اهالی فرهنگ و هنر را موضوعی جدی دانست و گفت: کی از مسائل فرهنگیان سرقت‌های ادبی و هنری است که یه منافع آنها و فرهنگ آسیب می‌زند و برای همین منظور در دنیا یکی از رشته‌های مهم حقوقی است، زمانی که در وزارت دادگستری بودم معاونت حقوق مالکیت تشکیل دادم زیرا در رشد فرهنگ و هنر تاثیر بسزایی دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی گفت: موضوع کتاب قله فرهنگ است و کشوری که می‌گوید در حوزه فرهنگ اعتلا دارد، نمودار کتاب نمودار برجسته‌ای برای نشان دادن این امر است و با اِشراف رهبر معظم انقلاب و هدایت ایشان در این زمینه کشور ما پیشتاز بوده، اما همچنان این حوزه نیازمند کمک است.

اقتصاد فرهنگ تعیین‌کننده است

پورمحمدی تاکید کرد: اقتصاد فرهنگ تعیین کننده است و باید به مفاخر فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با اقتصاد ضعیف نمی‌توانیم به هیچ بخشی بها دهیم، ما باید به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم و اجازه دهیم بخش خصوصی حضور فعالی داشته باشد.

وی اظهارداشت: در قله هنر (هنر هفتم، فیلم و سینما) ظرفیت‌های جدیدی در دنیا و کشور ما ایجاد شده است برای نمونه شبکه نمایش خانگی خیلی مهم است و بسترهای قوی است برای اینکه هنر اقتصاد قابل توجهی کسب کند.

حاکمیت نباید نگران نمایش خانگی باشد

پورمحمدی تاکید کرد: نمایش خانگی رقیب نیست و دستگاه حاکمیتی نباید نگران نمایش خانگی باشد البته نظارت اصل اساسی است و باید به آن توجه داشته باشیم و بنا داریم در دولت چهاردهم نهاد نظارتی بر شبکه‌های خانگی را تقویت کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مساله مهم ما این است که اعتماد و باور به قدرت فرهنگ و هنر داشته باشیم و برای ساختن جامعه‌ای شایسته تراز ایران و اسلام باور و اعتماد تعیین کننده و در دولت قرار، رسالت ما دفاع از هویت فرهنگی و عدالت فرهنگی و امنیت جامعه و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است.

 

مردم متدین حسرت همان حجاب قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند

ورمحمدی تاکید کرد: در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و طوری در مورد گذشتگان قضاوت کنیم که آیندگان درباره ما قضاوت کنند، برای نمونه برخورد با دولت نهم است که خود من نیز در آن حضور داشتم اقدامات موثری همچون هدفمندی یارانه‌ها، سهام عدالت، مسکن مهر انجام شد که دستاوردهایی بود که به محقق شد و باید انصاف داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: نسبت به زنان باید نگاه و رویکرد امام و رهبری را جدی بگیریم و حاکم کنیم و توانمندی زنان را برای رشد و تعالی مادی و معنوی کشور باور کنیم.

وی گفت: مردم ایران در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید و باید بین سیاست حکیمانه جذب حداکثری و سیاست تنگ‌نظرانه و ناموفق دفع حداکثری یکی را انتخاب کنید. با ستیز نمی‌توانیم عمل کنیم و حکمرانی داشته باشیم.

پورمحمدی خاطرنشان کنید: برای مثال در بحث حجاب بسیاری از مردم متدین،‌ دلسوز و دغدغه‌مند ما حسرت حجاب تا حدودی نیم بند قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند.

مردم انتخاب کنند بین دولت فرار یا قرار ؛ دولت مداخله‌گر یا تنظیم‌گر

پورمحمدی اظهارداشت: ما باید انتخاب کنیم بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی که متاسفانه در برخی مواقع جابه‌جا می‌شود؛ ما باید انتخاب کنیم بین دولت تصدی‌گر و مداخله‌گر در امور فرهنگی و هنری یا دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده، باید بین دولت فرار از مسئولیت‌ها یا دولت قرار با همه مردم انتخاب کنید.

وی گفت: زنان، مردان، فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر دولت قرار شما را سرمایه بی‌بدیل این کشور می‌داند و در جریان مصائب و مشکلات شما است و برای گشودن مشکلات و دغدغه‌های شما تمام تلاش خود را به کار می‌برد و از همه ظرفیت‌ها، هوش، آبرو و آسایش خود برای حل مشکلات شما استفاده می‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان با خواندن ابیاتی مردم را برای شرکت در انتخابات فراخواند و گفت: مردم شما بهترین هستید و امیدواریم برای بهترین‌ها بهترین تلاش خود را به کار بندیم.

 

 

 

جلیلی در سومین مناظره انتخابات 1403 چه گفت؟

 

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره تلویزیونی با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» به سوالاتی در محورهای سبک زندگی، حکمرانی فضای مجازی و تولیدات فرهنگی هنری پاسخ داد.

«سعید جلیلی» شامگاه جمعه – یکم تیرماه - در سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خود با شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» را با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» تشریح کرد.

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت سبک زندگی و در زمینه تحکیم بنیان خانواده، تقویت سرمایه اجتماعی، افزایش نرخ ازدواج و جمعیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی پاسخ دادند.  

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالات مطرح شده، به نقش آفرینی زنان تاکید کرد و اظهار داشت: اگر امروز کشور موفقیت‌های بسیاری چه پس از انقلاب اسلامی و چه در تاریخ انقلاب داشته است؛ مرهون زنان و دختران خود است. نقش آفرینی که زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داشت.  

وی ادامه داد: وقتی کتاب مورگان شوستر را که ۱۱ سال در ایران بوده است، مطالعه می‌کنیم؛ می‌گوید وقتی من عظمت و نفوذ زنان را به چشم می‌بینم آیا جا ندارد به عزت زن محجبه ایرانی درود بفرستیم.  

زنان نقطه قوت انقلاب اسلامی هستند

جلیلی افزود: در یکی دوسال اخیر می‌بینیم که دشمنان بسیار بر حوزه زنان متمرکز شدند. باید پرسید که آیا این نقطه ضعف ما در انقلاب بود یا نقطه قوت؟  من معتقدم دلیلی که آنان امروز اینقدر بر این موضوع متمرکز شده‌اند ناشی از آن است که می‌دانند این نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم ایران است که با آن می‌توانند توانمندی، قدرت و موفقیت‌های خود را به رخ بکشند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: از آن طرف باید تمدن غرب که در موضوع زن به چالش و بن بست های جدی رسیده است را به چالش بکشند.  

وی یادآور شد: امروز همان کسانی که در کشتار زنان و کودکان فلسطینی سکوت می‌کنند و با قاتلان آنان عکس یادگاری می‌گیرند، در موضوع زن در ایران از آقای مکرون تا بایدن بسیار فعال می شوند زیرا می‌دانند در موضوع زن انقلاب اسلامی موفق بوده است. انقلاب ما در حوزه زنان چه در عرصه مقاومت و چه در عرصه پیشرفت نیمی از مردم که زنان هستند را کنار نگذاشته است بلکه با قدرت و با الگوی جدید وارد صحنه کرده و مدلی را به جهانیان نشان می‌دهد که همه آنان متحیر شدند؛ مانند زنان کارآفرین، دانشمند و مادر نمونه که در تمامی عرصه‌های مختلف خود را نشان می دهند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آن چیزی که همه زنان ما از آن نگران هستند، سانسور شدن نقش و موقعیت زنان است که دیده نمی شود.  

جلیلی گفت: امروز در حوزه زنان، کشور موفقیت های بزرگی کسب کرده‌اند که همسران و مادران شهید ما جای خود دارند و هرکدام از آنها موفقیت های بزرگی را رقم زدند. زنان دانشمند و اندیشمندی که در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های عظیمی را رقم زدند. اخیراً از شرکت هواپیمایی مپنا بازدید داشتیم که از حدود ۲۵۰ کارشناس، نیمی از آنها زنان بودند که کارهای بزرگی را رقم زدند.  

وی ادامه داد: امروز زن ما در عرصه‌های مختلف با حجاب، عفت و حیا نمونه دقیق و موثر را به جهان نشان می دهد. من در نروژ با یکی از خانم‌های دیپلمات نروژی که در حوزه فقه درس خوانده بود، دیدار داشتم و می‌گفت چرا از این نقاط قوت‌ خود دفاع نمی‌کنید و آن را عرضه نمی‌کنید.

اهمیت دفاع از خانواده و ممانعت از آسیب به بانوان از نظر حاج قاسم سلیمانی

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حاج قاسم در وصیتنامه خود به اهمیت دفاع از خانواده و ممانعت از آسیب به بانوان یاد کرده است، افزود: شهید قاسم سلیمانی می‌گفت که از زنان می‌خواهیم همانند پدران جامعه به مسئولیت خود پیرامون حراست جامعه توجه کنند و نه با بی‌مبالاتی و برای احساسات و جلب برخی آرای احساسی و زودگذر از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده ها را از هم بپاشاند.  

جلیلی اضافه کرد: این را حاج قاسم عزیز گفت که جان خود را برای دفاع از زنان سرزمین در دفاع از داعش و تحجر فدا کرد اما می فهمد نقطه قوت ما در جامعه چیست.

نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه های مختلف سانسور نشود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه دوم بخش اول این مناظره گفت: بحث مهمی که باید در اینجا به آن تاکید کرد این است که نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه های مختلف سانسور شود. زن همه زنان ایران در تمامی جایگاه خود و در جهش و پیشرفت کشور است.

وی به نقش رئیس جمهور در قبال زنان اشاره کرد و گفت: وقتی می گوییم زن، منظور همه زنان ایران هستند باید برای آن تعریف داشته باشیم. امروز باید پرسید که چرا نقش زنان خانه‌دار دیده نمی‌شود.  

جلیلی اضافه کرد: امروز تلاش زنان خانه دار ما این است که با تربیت فرزند و ایجاد محیط امن باعث تقدیم جوانان و نوجوانانی به جامعه شدند که از یک سو زمینه پیشرفت، موفقیت و بالندگی کشور را فراهم کردند و از سوی دیگر مانع بسیاری از آسیب های اجتماعی شدند که مرهون نقش باشکوه زنان است که در خانواده انجام شد.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: باید بپرسیم اگر این نقش را دولت می خواست انجام بدهد، چه میزان کارمند باید استخدام می کرد و چقدر باید هزینه تخصیص می‌داد تا به چنین نتیجه بزرگ در سطح گسترده دست یابد.  

جلیلی این نقش را نیازمند دیده شدن و تقدیر و پشتیبانی دانست و گفت: بسیاری از هزینه های ما برای مقابله آسیب های اجتماعی یا پرورش جوانان که در دستگاه‌های دیوانسالار اداری بعضا خروجی ندارد، باید به خانواده و زنان تخصیص داده شود که در عمل نتیجه و عملکرد آن مشخص است و ما برای آن طرح مفصل داریم.  

وی ادامه داد: ما چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که علاوه بر تربیت فرزندان، نان آور خانه هستند و جای فرد دیگر را نیز پر می کنند یا زنان بدسرپرست که مشکلات دیگری دارند یا زنان روستایی و عشایری که در سخت ترین شرایط پا به پای مردان چه کارهای ارزشمندی را انجام می دهند که هم به تولید مشغول هستند و هم وظیفه مادرانه را انجام می‌دهند.  

خانواده سلول پیشرفت

جلیلی از سانسور برخی مسائل در حوزه زنان گفت و تصریح کرد: زنان یک عظمت و ارزش هستند که وظیفه دولت حمایت از آنان است. اگر ما می گوییم جامعه پیشرفت کند و خانواده سلول پیشرفت است باید دولت برای آن برنامه داشته باشد.

وی، برنامه طرح سفر و برنامه سفر را بخشی از برنامه های دولت خود دانست و تاکید کرد: این برنامه ها برای تقویت خانواده است. همه خانواده‌های ایرانی و حتی خانواده هایی که اعتقاد مذهبی ندارند باید فضای حریم عاشقانه خانواده فراهم شود.  

حجاب لباس حضور اجتماعی زنان است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به موضوع حجاب اشاره و تاکید کرد: حجاب لباس حضور اجتماعی زنان است که در حفظ حریم و پیشرفت آنان نقش مهمی دارد.

جلیلی خاطرنشان کرد: برخی نامزدها فقط اتفاقاتی که در گذشته اتفاق افتاده را را بیان می‌کنند؛ دولت باید برای خانواده‌ها و به ویژه بانوان برنامه داشته باشد.

 

سکوهای داخلی با حمایت دولت‌ها می‌توانند بستر ایجاد اشتغال گسترده باشند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره دیدگاه خود در زمینه «حکمرانی فضای مجازی» ، گفت: درود می فرستم به همه عزیزان و دانشمندان و به تبع آن کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند و فعالانه حضور یافتند و سعی کردند فضای مجازی را خوب بشناسند و بر آن سوار شوند و حکمرانی کنند.

وی ادامه داد: همه این عزیزانی که در حوزه نرم افزارهای داخلی کارهای ارزشمندی انجام دادند. پیام رسان هایی همچون روبیکا، بله، نشان، بلد، سلام، کافه بازار، باد صبا، اسنپ و تپسی کارهای بزرگ انجام دادند و در حوزه فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند.

جلیلی افزود: در سطح جهان نقش سکوهای فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی فضای مجازی دارد و امروز مرزهای جدید آنجایی است که سکوی فضای مجازی کاربر فعال و موثر داشته باشد و برای همین مسئله بسیاری از دولت‌ها و قدرت‌ها به دنبال بین المللی کردن سکوهای خود هستند و یا از طرف دیگر برای سکوهای مجازی قوانین سختگیرانه تصویب کنند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به اقدامات آمریکایی‌ها برای تیک تاک و قانون دوقلوی اتحادیه اروپا که حتی برای آمریکا محدودیت هایی قائل شد اشاره کرد و افزود: در حوزه هوش مصنوعی نگرانی آنها این است که در این فضا اگر کسانی بتوانند حاکم شوند می‌توانند اطلاعات معتبر را سرکوب کنند و از طرف دیگر داده های غلط را اشاعه دهند که می تواند همه محاسبات را در حکمرانی و فرهنگ عمومی بر هم بزند و خود غربی ها نیز به آن اذعان دارند.

جلیلی به بستن ده‌ها سایت علمی و پژوهشی به روی جوانان کشور توسط غربی ها اشاره و تاکید کرد: حذف عکس حاج قاسم و کنار گذاشتن هرچیزی که نمی خواهند؛ از دیگر رفتارهای غربی‌ها در حوزه فضای مجازی است.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: درود می‌فرستم به همه کسانی که در این حوزه فعال عمل کردند و نگذاشتند که ما مصرف کننده حکمرانی آنها باشیم بلکه حکمرانی را به داخل آوردند. متخصصین ما نشان دادند که اگر فعال عمل کنیم مردم نیز اعتماد می کنند.

سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند

جلیلی اظهار داشت: امروز نرم افزار «نشان» جای نرم افزار «ویز» را گرفت زیرا وقتی در داخل کشور خدمات خوبی ارائه کنیم مردم استفاده می کنند. بنابراین سکوهای ارتباطی امروز می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند.  

وی تاکید کرد: وقتی ما از یک جهان فرصت صحبت می‌کنیم، یکی از این موارد همین سکوهای ارتباطی است. در حوزه سکوهای ارتباطی ظرفیت‌هایی خوبی داریم و جوانان و متخصصان خوبی که می‌توانند موفق باشند.  

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت: اگر با استفاده از همین ظرفیت برای کسانی که محتوا تولید می‌کنند ۱۰ درصد از هزینه اینترنت را به تولید کننده پرداخت کنیم، ظرفیت بزرگی از اشتغال و کسب درآمد ایجاد می‌شود.  

جلیلی ادامه داد: میلیون‌ها نفر می‌توانند با تولید محتوا و دریافت سهم خود از اینترنت درآمد داشته باشند.

 

۸ درصد از تولید ناخالص داخلی از فضای مجازی است که باید به ۲۰ درصد برسد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه دوم بخش دوم این مناظره با طرح این پرسش که وظیفه دولت چیست؟، افزود: امروز فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده است و ابعاد مختلف دارد و وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها استفاده حداکثری کند و تهدیدها را به حداقل یا به صفر برساند.  

وی ادامه داد: اگر ما از حقوق مردم صحبت می‌کنیم، حق مردم است که داده‌های آنها حفظ شود و در فضای مجازی مانند فضای واقعی جلوی کلاهبرداری و هرزه نگاری و چیزهایی که آسیب می‌زند، گرفته شود.  

جلیلی تشریح کرد: هر محدودیتی اگر پیش می‌آید و اگر از هر حق صحبت می کنیم که یک حق چگونه پایدار می‌ماند و آزادی چگونه می تواند مستمر باشد، زمانی است که همراه با مسئولیت پذیری باشد. ما فکر می‌کنیم به جای محدودیت، مسئولیت پذیری هوشمندانه و روشن، قانونی و غیر سلیقه ای چه برای سکوهای خارجی چه سکوهای داخلی و هر کسی می خواهد در اینجا استفاده کند در هر عرصه ای شکل گیرد.  

وی با بیان اینکه اگر حق و آزادی ایجاد می‌کنیم مسئولیت پذیری آن را مستمر می‌کند، گفت: گزارشی که دوستان ارائه می‌دهد کمی واقعی و با عدد باشد.  

۹۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار ما اینترنت دارند

جلیلی  با استناد به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: این مرکز در خرداد اعلام کرد ارزش و آمار تراکنش ها ۲۵۰ درصد و تعداد آن ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است. این نکته بسیار ارزشمندی است یا در مورد شبکه ملی اطلاعات؛ در تمام این سال‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد تحویل گرفتند اکنون ۶۰ درصد موفقیت داشته است یا دولتی که برای ۴۰ درصد از خانواده های شهری فیبر نوری قرار داده که صدها برابر سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد همچنین اکنون ۹۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار اینترنت دارند؛ تمامی اینها زحمات دولت شهید رئیسی بود که شکل گرفته است. مجلس نیز در برنامه هفتم جدیت به خرج داد تا فیبر نوری با سرعت ادامه پیدا کند و موانع قانونی را برطرف کردند همچنین ما در هیات نظارت دیدیم چقدر طرح های خوبی آوردند که موانع موجود را برطرف کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با تاکید لزوم استفاده از فرصت‌های فضای مجازی، گفت: یکی از این فرصت‌ها در حوزه اقتصاد است. به طور مثال هشت درصد از تولید ناخالص داخلی ما از فضای مجازی است که باید به ۲۰ درصد برسد.  

وی اضافه کرد: همه ایرانی‌ها باید تولیدکننده در فضای مجازی باشند؛ حتی آنهایی که کالا و خدمات ندارند. با تولید محتوای علمی، سرگرمی و آموزشی، طبق قانون می‌توان ۱۰ درصد از درآمد اینترنت را به تولیدکننده بازگرداند.  

نقش پرشکوه هر ایرانی در اقتصاد فضای مجازی

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نقش پرشکوه هر ایرانی در اقتصاد فضای مجازی تاکید کرد و گفت: در این حوزه نباید مردم فقط مصرف کننده باشند و باید به تولید کننده تبدیل شوند.  

جلیلی افزود: عدالت آموزشی، رسانه‌ای و خدماتی در فضای مجازی به دست می‌آید و باید نگاه مثبتی داشته باشیم که چه کارهای خوبی در این زمینه شده و باید در ادامه در این زمینه جهش ایجاد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول بخش سوم این مناظره درباره دیدگاه خود در زمینه «تولیدات فرهنگی و هنری» ، گفت: از افتخارات کشور ما این است که تاریخ آن مملو از تولیدات فرهنگی مانند دیوان‌های شعر، معماری‌های ماندگار و تاریخی حتی صنایعی مثل قالی ایرانی است که یک تولید فرهنگی محسوب می‌شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: امروز به مدد انقلاب اسلامی در ۴۵ سال گذشته، زیرساخت‌های فنی و نیروی انسانی ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم و دشمن تلاش می‌کند با تمام توان جلوی آنها را بگیرد؛ همانقدر که آمریکا سعی می‌کند در فضایی مثل پیشرفت هسته‌ای و برخی صنایع از پیشرفت ما جلوگیری کند، در زمینه‌های فرهنگی هم تلاش می کند با تولیداتی مانند ساخت فیلم‌هایی مثل «آرگو»، «۳۰۰»و «بدون دخترم هرگز» که نه فقط علیه انقلاب بلکه علیه ایران بود، تمام ملت را با حرکت دشمنانه هدف قرار دهد. او  (دشمن) با همه تلاش‌هایی که دارد چون نتوانسته از زیرساخت‌های خوب ما جلوگیری کند، می‌خواهد نرم افزار را منحرف کند یعنی می‌خواهد جلوی امیدبخشی، فرصت‌ها و موفقیت‌های خوب را بگیرد.

وی اضافه کرد: برای مثال در همین چند سال ما کارگردانانی داریم که فیلم های بسیار خوبی دارند مانند احمدرضا معتمدی که کتابی هم به نام فلسفه فیلم دارد که در این کتاب سه فیلسوف بر آن مقدمه نوشته‌اند و می‌بیند که چه کارگردان خوبی است یا در سریال «آتش و باد» که همین اواخر پخش شد، با کارگردان آن جلسه داشتم و می‌گفت ۶ سال مطالعه تاریخی در اسناد کردم تا به این فیلم دست یابم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز زیرساخت های ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم، گفت: یکی از بحث های اساسی برای تولیدات فرهنگی این است که دولت باید بداند چه نقش کلانی دارد؛ یعنی اگر در سال صد فیلم می‌سازیم باید مشخص باشد برای کودکان، روستا، طنز، تاریخ و مفاخر چقدر سهم در نظر گرفته شده است.

جلیلی با بیان اینکه چنین کاری نیازمند مدیر فرهنگی قوی است، اضافه کرد: دولت باید بداند مدیر فرهنگی باشد و شایستگی لازم را داشته باشد و در میان اهل خبره و اهل هنر و مولد، کار فرهنگی شناخته شده باشد و جا داشته و او را بپذیرد و اینکه جوانان او را بپذیرند و آنان را راهبری کند.  

وی ادامه داد:  لازمه این مسئله این است که اگر مدیر فرهنگی تولید کننده حرفه‌ای فرهنگی نیست، حداقل مصرف کنده فرهنگی نباشد؛ یعنی بداند شعر چیست، کتاب رمان و فیلم و رسانه چیست. اگر چنین کاری نکنیم، فرهنگ نمی تواند جایگاه خود را پیداکرده و راهبری لازم را داشته باشد.

 

مدیریت فرهنگی مدیریت عابر بانکی نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه دوم بخش سوم این مناظره بار دیگر بر عدم مصرف‌کنندگی مدیر فرهنگی تاکید کرد و گفت: رئیس‌جمهور با توجه به جایگاهی که دارد مشمول این قاعده است و باید فرهنگ را بشناسد و بتواند نقش راهبری را در فرهنگ کشور و اداره این بودجه‌های فرهنگی ایفا کند.

وی یادآور شد: رئیس جمهور ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده دارد و باید مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد. مدیریت فرهنگی مدیریت عابر بانکی نیست که فقط پول دهد. گزارش ثمره فرهنگی بسیار مهم است که بودجه های هزاران میلیارد تومانی چه آثار فرهنگی دارد.

جلیلی با تاکید بر اینکه بودجه فرهنگی نباید تبدیل به میز و صندلی و ستادهای چاق چله شود، افزود: باید بررسی کرد این بودجه هایی که اختصاص داده می‌شود چه آثاری برای آن دیده شده است؛ مردم انتظار محصول خوب دارند؛ باید استاندارد سازی و قاعده مند کردن نه براساس سلیقه بلکه بر اساس منطق فرهنگی و قانون انجام شود.  

وی تصریح کرد: اگر مدیر فرهنگی این عرصه را به خوبی نشناسد، ممکن است دچار خطا و انحرافاتی شود که منجر شود هم هزینه‌ها را از بین ببرد و هم نتواند کمک لازم را داشته باشد.

جلیلی یادآور شد: وقتی دبیر شورای عالی فرهنگی بودم نامه ای درباره فیلمی آمد و گفتند خیلی مشکل دارد و به صلاح نیست که پخش شود؛ فیلمنامه را گرفتم و خواندم و دیدم هیچ مشکلی ندارد؛ اتفاقاً فیلم ساخته و خیلی دیده شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد؛ اتفاقا باید چنین آثاری ساخته شود تا فرهنگ به اندک چیزی مورد تعرض قرار نگیرد.

حوزه سینما ردیف قانونی ندارد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به حوزه سینما اشاره کرد و افزود: اکنون ۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول کار هستند؛ از سال ۱۳۶۸ شغل کارکنان صنعت سینما را ذیل صیادان فصلی جنوب ثبت کرده‌اند؛ این یعنی لطمه جدی به این صنعت که بی انصافی و ظلم است و ردیف قانونی ندارند.

جلیلی با بیان اینکه مدیر فرهنگی باید بداند پایان کار چیست،   گفت: فرصت های خوبی در کشور داریم. به عنوان مثال بازی های رایانه‌ای، ۳۴ میلیون بازی کننده دارد که هزاران میلیارد گردش مالی دارند و این یک فرصت بزرگ برای دولت است؛ وقتی تولیداتی مثل «بچه زرنگ» و «فیلشاه» و «پسر دلفینی» داریم که می تواند بازار جهانی پیدا کند؛ اینها فرصت‌ است. اگر این فرصت‌ها بشناسیم و استفاده کنیم، آثار بسیار خوبی برای کشور خواهد بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی و جمع بندی سومین مناظره تلویزیونی با اینکه حرف های بسیار اما وقت کمی دارم گفت: حضرت امام خمینی (ره) ۱۰۰ روز قبل از ارتحال خود جمله‌ای در یک پیامی تحت عنوان {چه بسا شیوه های رایج اداره امور مردم در آینده تغییر کند} را صادر کردند؛ ایشان گفتند که از هم اکنون باید برای آن فکر شود و شاید ما تاخیر داریم.

وی اضافه کرد: نمونه بارز آن همین صحبت‌هایی است که ما امروز در مورد فناوری می‌کنیم و امام راحل (ره) آن را در خشت خام می‌دید؛ که ما باید سهم خود را از این فناوری روشن کنیم و آن را به چشم فرصتی مناسب و خوب می‌بینیم تا استفاده حداکثری داشته باشیم.

قاضی زاده هاشمی به موضوع فرصت فرهنگی اشاره کرد و افزود: چند نفر از ما نام فیلمی راجب قهرمان ملی اندونزی شنیدیم که در برابر استعمار انگلیس اسلحه به دست گرفته بود. یا فیلم سردار کورمانجان که راجع به خانم قهرمان ملی قرقیزستان است که شبیه فیلم آتش و باد ما است. امروز یک جهان فرصت داریم که مشتاق شنیدن ماست. 

یک جهان فرصت برای تبادلات فرهنگی فراهم است

جلیلی گفت: چه در حوزه تمدنی نوروز، چه تمدنی مقاومت و اسلام، یک جهان فرصت برای تبادلات فرهنگی فراهم است؛ فهمی هویدی یک هفته قبل از شهادت آیت الله رئیسی ایران بود و به من می‌گفت چرا شما مردم خود را نمی‌شناسید؟ کتاب سووشون ما حتما مخاطب غیرایرانی خواهد داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر رئیس جمهور یا مدیران فرهنگی در کنار مراودات خارجی بازاریابی برای فناوری های سطح بالا، یک محصول فرهنگی را هم ارائه کنند، مثل آتش و باد و آلبوم موسیقی نینوا و ... می‌توان یک جهان فرصت ایجاد کرد.

 

 

 

 

قاضی زاده هاشمی در سومین مناظره انتخابات 1403 چه گفت؟

 

«سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره تلویزیونی با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» به سوالاتی در محورهای سبک زندگی، حکمرانی فضای مجازی و تولیدات فرهنگی هنری پاسخ داد.

«سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» شامگاه جمعه – یکم تیرماه - در سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خود با شعار «دولت مردم؛ دولت خانواده» را با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» تشریح کرد.

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت سبک زندگی و در زمینه تحکیم بنیان خانواده، تقویت سرمایه اجتماعی، افزایش نرخ ازدواج و جمعیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی پاسخ دادند.  

قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالات مطرح شده، با گرامیداشت روز اصناف، اظهار داشت: این روز را خدمت اصناف و بازاریان که نقش آفرینی جدی در پیروزی و تداوم انقلاب داشتند و اثر گذار  در اقتصاد کشور هستند؛ تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه امروز روز تولد ریحانه عزیز ما دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی است که نماد خشونت غرب آدمخوار است، افزود: نگاه غرب به زن در کشتار ریحانه‌ها و زنان و دختران در غزه دیده می‌شود که نماد خشونت است.

 

زن ستون خانواده است

قاضی زاده هاشمی خانواده را واحد بنیادین جامعه است و کانون اصلی و تعالی انسان دانست و تاکید کرد: زن ستون خانواده است و  مردان ایرانی نیز بهتر از همه می‌دانند و با بند بند وجودشان آن را لمس می‌کنند.

 

ایران مهد خانواده و زنان بزرگترین سرمایه اجتماعی ما هستند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در باره فاصله‌های ایجاد شده افزود: من به برخی برخوردهای شعاری با موضوع زن که هر از چند گاهی هنگام انتخابات مطرح می شود و  عده ای با نگاه سیاسی در انتخابات موضوعاتی با محور زن بیان می کنند و بعد یادشان می رود و تا انتخابات بعدی فراموش می شود؛ کاری ندارم. این اقدام نوعی سوء استفاده انتخاباتی است.  

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: ایران مهد خانواده است و زنان نیز بزرگترین سرمایه اجتماعی ما هستند. ما هیچگاه در تاریخ خود برخلاف فرهنگ غرب نگاهی ابزاری و جنسی به زنان نداشتیم و امروز نیز عاقبت آن در فرهنگ غرب دیده می شود و نوعی برگشت در این فرهنگ دیده می‌شود و آنها نیز مجبور شدند به ارزش‌های خانواده محور بازگردند.  

وی ادامه داد: امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جهان باشیم و این مسئله را شهید رئیسی در اجلاسی که در سازمان ملل برگزار شد، مطرح و تمام دنیا را به ارزش خانواده دعوت کرد و ما نیز باید با جهان و با تمامی جنبش‌هایی که با ما هم نظر هستند، اعتلاف کنیم.  

 

قاضی زاده هاشمی گفت: دلیل ندارد در هر اعتلافی تمامی ارزش‌ها و جنبش های هر کشوری را قبول داشته باشیم. برخی از کشورها چپ‌گرا در حوزه عدالت و برخی کشورها مذهبی تر در حوزه خانواده هستند؛ باید اجماع جهانی تشکیل دهیم.  

وی ادامه داد: زن یک فرصت و پیشران حل مسائل است و دغدغه بانوان ما حجاب نیست و این نیز مغالطه است. ظلم تاریخی به آنها شده که برخی ناشی از تحجر و برخی نیز به بهانه آزادی است.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دغدغه اصلی بانوان ما تبعیض در فرصت‌هاست که حق هم دارند و باید فرصت های مناسب برای رشد استعدادهای آنان ایجاد کنیم.

 

بیش از ۹۴ درصد زنان باسواد هستند

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه دوم بخش نخست این مناظره گفت: ما کمی از زمان عقب هستیم حرف‌هایی را می شنویم که شاید ۲۰ تا ۳۰ قبل موضوع بحث جامعه بود بانوان ما از ما عبور کردند و قدرت امروز جامعه ما زنان هستند.   

قاضی زاده هاشمی افزود: مدیران اصلی جامعه اعم از خانه دار و غیرخانه دار بانوان هستند و آنها می خواهند تبعیض علیه زنان به معنای محدود بودن زیرساخت‌ها، امکانات، فرصت‌های شغلی علیه آنها برداشته شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: به مدد انقلاب اسلامی بیش از ۹۴ درصد زنان باسواد هستند همچنین نیمی از زنان سواد دانشگاهی دارند اما نرخ بیکاری زنان ۵۶ درصد است چون مشاغل ما مردانه تعریف شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باز هم حرف هایی که اینجا می شنویم مردسالارانه است؛ انگار بانوان ما منتظر هستند ما مسائل آنها را حل کنیم در حالی که حل شده است و آنها می گویند به ما اجازه رشد دهید.

قاضی زاده هاشمی به پیشتازی زنان از پسران در حوزه دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در هر آزمون استخدامی که فرصت برابر است زنان جلو می زنند می گویند محدودیت ایجاد نکنیم.

محیط‌های ورزشی و تفریحی باید به سه بخش مردانه، زنانه و خانوادگی تقسیم شود

قاضی زاده هاشمی افزود: سه و نیم میلیون نفر ورزشکار داریم که ۴۰ درصد آنان، بانوان هستند؛ اما بپرسیم چقدر از امکانات ورزشی متخصص بانوان است؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شهید رئیسی سواحل را آزاد کردند چرا ما به کمک سرمایه گذاران نباید یک محدوده‌های خاص در سواحل و دریا ایجاد کنیم تا بانوان ورزش‌های آبی مانند جت اسکی انجام بدهند.   

به گفته قاضی‌زاده هاشمی، تمام محیط های ورزش و تفریحی باید به سه بخش مردانه، زنانه و خانوادگی باید تقسیم شود. اینها چیزهایی است که باید توجه کنیم. اگر اقدام نکنیم عقب می مانیم و نمی توانیم وظایف خود را به خوبی انجام دهیم.

وی ادامه داد: محدودیت هایی که برای زنان ایجاد شده ما به وجود آوردیم؛ چون نتوانستیم امکان این را که عرف و شرع را در آن محیط  باید رعایت کنند را به آنها بدهیم. می پذیریم جنس زن و مرد متفاوت است و نظام برنامه‌ریزی ما برای مردان و زنان باید متفاوت باشد.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تنها کاری که کردیم مدارس را دخترانه و پسرانه کردیم در حالی که مجموعه فعالیت متناسب به نقش های مختلف زن و مردم باید متناسب سازی شود. برای مثال مشاغل دیجیتال و امثال اینها.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که برای جوانان می خواهیم چه کاری انجام دهیم، گفت: مسئله اصلی برای جوان، حفظ حرمت، ایجاد اشتغال و خانواده است و دولت باید از او حمایت کند.

 

وی تصریح کرد: در دولت مردم؛ دولت خانواده، مبنای اعتباری برای خانواده جوان ایرانی در نظر گرفته ایم. این اعتبار یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه است که براساس خواست او می تواند در زمینه اشتغال، ازدواج و تامین جهزیه استفاده کند. اگر هم نخواست می تواند در سرمایه‌های مد نظر او به عنوان مثال سرمایه گذاری منزل و خرید خانه استفاده کند.  

 

برای مهدکودک قانون وجود دارد

قاضی زاده هاشمی در حوزه سقط جنین و مهدکودک نیز گفت: برای مهدکودک قانون وجود دارد؛ براساس قانون جوانی جمعیت دولت و دستگاههای مربوطه مکلف هستند برای بانوان کارمند دارای فرزند، مهدکودک ارزان قیمت مهیا کند.  

وی تاکید کرد: اگر ما زمینه بارداری و فرزند آوری را آسان کنیم براساس تحقیقات تمام بانوان علاقمند هستند حداقل دو فرزند داشته باشند. در حوزه سقط جنین هم ما باید به سمت پایدار سازی خانواده و تامین امکانات برویم تا خانواده ها مجبور به سقط جنین نشوند.

 

اینترنت یک کالای اساسی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره دیدگاه خود در زمینه «حکمرانی فضای مجازی» ،  اینترنت را یک کالای اساسی دانست و گفت: امروز اینترنت با زندگی همه ممزوج است؛ فرزندان ما برای آموزش و مادر برای کسب و کار به آن احتیاج دارد؛ امروز یکی از بهترین مشاغل زنانه، مشاغل اینترنتی است که بانوان خانه در کنار خانه داری می توانند کسب و کار ایجاد کنند.  

 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه قطعا به اینترنت سریع و امن نیاز داریم، افزود: ساختن دولت هوشمند، محدودیت‌های جغرافیایی و ارتباطات، اقتصاد دیجیتال و نقد و نظارت بر مسئولین بدون اینترنت مناسب ممکن نیست.

وی با بیان اینکه بحث شفافیت باید در بستر دولت هوشمند انجام شود، ادامه داد: قطعا به اینترنت سریع، امن و با کیفیت نیاز داریم اما مشکلات مردم ما در حوزه اینترنت سه عامل دارد؛ زیرساخت توسعه انجام نشده و یک دهه زیرساخت های توسعه در کشور متوقف بود.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مشکل دوم محدودیت‌های فکر نشده است که به نظر می رسد دقیق انجام نشده و در نهایت نیروی انسانی متخصص در این حوزه است که وقتی متخصص می‌شود به دلیل دستمزد شگرف کشورهای دیگر مهاجرت می‌کند و نتوانستیم نیروی انسانی متخصص را در این حوزه حفظ کنیم.

 

در دولت سیزدهم سرعت اینترنت ثابت از ۹ به ۱۴ مگابیت رسید

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم تلاش هایی کردیم. متاسفانه با توجه به اینکه در بین ۱۸۰ کشور در زمینه اینترنت، رتبه ۱۵۶ بودیم که با آغاز دولت شهید رئیسی، جهت بهبود اوضاع سرعت ساخت پروژه فیبر نوری افزایش یافت؛ سرعت اینترنت ثابت از ۹ به ۱۴ مگابیت بر ثانیه و اینترنت همراه از ۲۲ به ۳۶ مگابیت بر ثانیه رسید که البته به دلیل استفاده از فیلترشکن‌ها ملموس نیست زیرا فیلترشکن‌ها سرعت را به شدت کاهش می‌دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سیاست های محدودکننده ما خیلی موثر نبوده است، افزود: طبق برخی برآوردها تلگرام تا ۴۰ میلیون مشترک در کشور دارد و به معنای این است که محدودیت‌ها پاسخگو نبوده است.

 

فیلتر گوگل پلی و برخی بازی‌ها برای گیمرها مردم آزاری است

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: یک جاهایی افراط کردیم و تر و خشک را باهم سوزاندیم؛ فیلتر گوگل پلی و برخی بازی‌ها برای گیمرها مردم آزاری است؛ راه های دور زدن سایت‌های مستهجن باید شدیدتر پیگیری کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: قطعا برای کنترل اینترنت باید به خانواده نقش دهیم تا یاور ما باشد؛ برای اینکار مدل‌هایی هم در داخل و خارج کشور هست؛ بایستی با متخصصین و دانشمندانی که داریم و ایجاد سکوهای جهان گیر مثل تیک تاک وارد حکمرانی اینترنت شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه دوم بخش دوم این مناظره اظهار داشت: با صحبت‌های که در مناظره می شنوم، خودم را جای مردم می‌گذارم؛ مردم با خودشان می‌گویند که انگار این‌ها فرزندان ما را جای فرزندان خود نمی‌دانند. اگر زخمی برای فرزندان ما ایجاد شود و یا وضعیت روحی و روانی آنان دستخوش آسیب شود، چه برخوردی می کنیم.  

وی ادامه داد: همان اقداماتی که ما به عنوان حکمرانان برای سلامت فکری، روحی و روانی فرزندان خود می کنیم که بعضی از سایت‌های مستهجن روح و روان فرزندان و خانواده های ما را نابود می‌کند، باید این احساس را نسبت به فرزندان سایر خانوارهای ایرانی داشته باشیم.  

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: ما قرار است خادم این مردم باشیم و برای آنان کوچکی کنیم زیرا مردم به ما تکیه می‌کنند و به نظر من بعضی از حرف هایی که مطرح می‌شود از روی بی‌مسئولیتی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید امکانات و زیرساخت‌ها را سرعت دهیم، افزود: این امکانات متوقف بوده است؛ حال اگر دوستان توهین می کنند، بکنند ولی بی انصافی نکنند. اندکی به اطلاعات و آمار مراجعه کنند و ببینند در این ۲ سال و ۱۰ ماه آقای رئیسی و نه ۸ سال و نه سال یا ۳۰ سال مدیریت مداوم برخی از دوستان و حاکمیت آنها چه اتفاقاتی افتاده است.  

وی ادامه داد: حال اگر فیلترینگ را برداریم و کل اقتصاد دیجیتال را به پلتفرم های خارجی منتقل کنیم، اگر یک دفعه هوس کردند حساب‌های ما را ببندند باید چه کرد؟ اگر کلاهبرداری از مردم کلاهبرداری کرد چه باید انجام دهیم. یک فیلترینگ از مبدأ وجود دارد که باید به آن توجه کرد. برای مثال مگر در موضوع حاج قاسم، اینستاگرام و پلتفرم‌های آمریکایی اجازه ندادند عکس حاج قاسم که قهرمان ملی ما بود، منتشر شود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: حتی مکرون می‌گوید ما فقط اینترنت آمریکایی داریم و باید اینترنت اروپایی را توسعه دهیم. ما کم کاری هایی داریم. چرا کسی در ایران از پلتفرم‌های آمریکایی مانند اوبر و آمازون صحبت نمی‌کند؟ زیرا پلتفرم‌های داخلی را توسعه دادیم و مردم احساس نیاز به آنها ندارند.

 

باید در ایران فرهنگی ۷۰۰ میلیونی پلتفرم‌های بزرگ ایجاد کنیم

وی افزود: عدم سرمایه گذاری و حمایت دولت برای ایجاد شبکه های اجتماعی بزرگ و موثر و جهانی باعث عقب ماندگی ما شده است و باید با توسعه کشورهای هم‌پیمانان‌های ما و توجه به ایران فرهنگی ۷۰۰ میلیونی که ذائقه یکسانی با ما دارند، پلتفرم‌های بزرگ را ایجاد و نیاز جامعه را برطرف کنیم.

قاضی زاده هاشمی به لزوم ورود به موضوع حکمرانی اینترنت در جهان اشاره و تاکید کرد: دیگران در این حوزه استانداردهای دوگانه‌ای را بر ما تحمیل می کنند و باید بتوانیم در تولید محتوا، پهنای باند و زیرساخت‌های فضای مجازی جهانی توسعه داشته باشیم.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در دولت سیزدهم این هدف پیگیری شد و اکنون ما ۱۱ ماهواره در لایه های مختلف جو برای همین مسئله گذاشتیم تا برای محدودیت‌هایی که را به ما تحمیل می‌کنند حاضر باشیم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: دوستان باید به این سوالات جواب دهند که اگر به مشکلات خوردیم چگونه حل و فصل شوند.

 

نیازی به خلق اسطوره‌های کاغذی نداریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول بخش سوم این مناظره درباره دیدگاه خود در زمینه  «تولیدات فرهنگی و هنری» ، با بیان اینکه دولت باید نقش پیشرانی خود را در حوزه فرهنگ ایفا کند، افزود: حوزه فرهنگ و هنرمندان باید بر اساس تنوع و جامعه مورد حمایت دولت باشند و توسعه یابند.

وی با بیان اینکه امروز فرهنگ ما مورد هجمه دشمنان و رقبا قرار دارد، افزود: رسانه‌های مصری فیلمی مانند حشاشین را می‌سازند که کشور و تاریخ ما را آنگونه که می‌خواهند روایت می‌کنند؛ این خلاء و کم کاری ماست که ما نسبت به هجومی که نسبت به فرهنگ ما انجام می شود پاسخی درخور بدهیم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در دولت خانواده و مردم حتما از آثار فاخر و بزرگ حمایت می کنیم. حیف است که کارهای فاخری مانند مجموعه «سلمان فارسی» که سال‌ها طول می‌کشد تا به بازار آمده و دیده شوند، مورد حمایت  قرار نگیرند. ما یک تاریخ پرشکوه از زیباترین داستان‌های انسانی از قبل اسلام تاکنون را داریم و مثل بسیاری از کشورها دنیا نیستیم که نیازی به خلق افسانه و قهرمان کاغذی  و مارتنی داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رقبای ما اسطوره سازی می کنند چون اسطوره ندارند، ادامه داد: حتی در عصر معاصر که شهدا قهرمانان بزرگ تاریخ ما هستند و قابل روایت هستند؛ همین ۲۳۰ هزار شهید ما که یک یک آنها قابلیت تعریف گسترده در ابعاد زندگی دارند. هرچند ما تلاش کردیم از هشت اثر حمایت کنیم که بسیار کم است. یک دهه نیز کاملاً تعطیل بود.

وی اضافه کرد: مطمئن هستیم که اگر یک اثر فاخر تولید کنیم نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج نیز بیننده دارد. مانند فیلم «محمد رسول الله» که ساخته شده مجیدی است یا سریال «حضرت یوسف» و «مختارنامه» که تمام منطقه ما را گرفت و از مرزهای ما خارج شد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: وسعتی به اندازه جهان اسلام و منطقه غرب آسیا داریم و ایران فرهنگی منطقه ای از غرب چین تا دریای مدیترانه را شامل می شود و نباید میان خودمان با آنها دیوار بکشیم.  

 

پیشنهاد راه‌اندازی جاده ابریشم فرهنگی

وی با تاکید بر راه‌اندازی جاده ابریشم فرهنگی اظهار داشت: در حوزه عید نوروز توانستیم با برخی کشورها مشترکاتی را برقرار کنیم که باید این موضوع را با تکیه بر هنرمندانمان در حوزه هنرهای تجسمی به عرصه فرهنگ بیاوریم. باید هویت منطقه را که مورد هجوم فرهنگی غربی قرار گرفته است با تکیه بر هنرمندان حفظ و احیا کنیم.  

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه توانسته‌ایم گفتمان مقاومت را تا دانشگاه کلمبیا برسانیم، تصریح کرد: باید فضا را باز کنیم تا هنرمند آزادی عمل داشته باشد و دولت با تزریق منابع به آن‌ها جهت دهد تا در جهت ارزش های کشور خلق اثر کنند.

 

صدا و سیما تنها بازیگر فرهنگ ما نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه دوم از بخش سوم این مناظره با تاکید بر اینکه ما باید به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم، افزود: آنها حوزه را بسیار بهتر از ما می‌شناسند زیرا این حوزه فرهیختگی است. سیاستمداران از حوزه فرهنگ سر در نمی‌آورند و با تزریق بی مورد منابع مالی موجب انحراف در پایین‌ دست می‌شوند؛  یعنی نه تنها کمک نمی کنند تا اینکه یک عنصر ایمانی و فرهنگی رشد پیدا کند، بلکه به آن صدمه می‌زنند.

وی اضافه کرد: باید بپذیریم که صدا و سیما تنها بازیگر فرهنگ ما نیست بلکه امروزه پلتفرم‌های مختلف جای زیادی گرفته‌اند و رقبایی ایجاد کرده‌اند. نه تنها در سیستم ماهواره‌ها بلکه در داخل هم این اتفاق افتاده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید با یک تفاهمی با جامعه فرهنگی امور فرهنگی کشور را جلو ببریم و این اتفاق با یک اعتماد به آنها و ایجاد نظام‌های خودکنترلی امکان پذیر است.  

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: در فضای مجازی اگر کسی تولیدی داشت یا برنامه آموزشی خلاقی ساخت، باید حتما سهمی از فروش پهنای باند اینترنت داشته باشد تا اینکه شاهد رونق و تشویقی برای تولید چنین آثاری ایجاد شود.

 

کسی دولت آقای روحانی را گردن نمی‌گیرد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: لازم است بگویم که تلاشی هم دکتر زاکانی می‌کنند تا مقایسه ای میان ۲ و نیم سال دولت شهید رئیسی و دولت آقای روحانی صورت گیرد. ظاهراً اینجا کسی دولت آقای روحانی را گردن نمی‌گیرد و مسئولیت آن زمان را نمی‌پذیرد. از جلسه بعد ناچاریم بین دولت نهم و دهم آقای احمدی نژاد و دولت اصلاحات مقایسه کنیم، شاید دوستان گردن بگیرند.  

وی اظهار داشت: باید برنامه ارائه کرد. همه ما حرف‌های خوبی می‌زنیم. حرف‌های کلی و باید و نبایدها به مردم کمکی نمی‌کند زیرا باید عملکرد خود را در دوران مسئولیت خود ارائه دهیم.

 

هر جریانی بخواهد به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خدشه وارد کند خیرخواه ما نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی و جمع بندی سومین مناظره تلویزیونی اظهار داشت: خانواده بزرگ ایران تاریخ هزار ساله و فرهنگی غنی و شگرف دارد. ما مردمی هستیم که در سختی ها کنار یکدیگر بودیم و با یاری هم این دوران را گذراندیم.

وی ادامه داد: فارس ،ترک، تات، بلوچ، کرد، شیعه ،سنی، ارمنی ،کلیمی و زرتشت همه با هم ایران را ساختیم؛ هر جایی که ساز جدایی دارد قطعاً خیرخواه ملت ایران نیست. علاوه بر این هر جریانی بخواهد به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خدشه وارد کند نیز خیرخواه ما نیست. 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: این هیاهیوهای کاذب هر چند پر سر و صدا مشکلی را حل نمی کند. فکر می کنم با وجود اینکه نقاط بسیار قوی دولت شهید رئیسی داشت، اهالی فرهنگ انتظار داشتند بیشتر مورد توجه قرار گیرند و سهم بیشتری در حوزه مدیریت این بخش داشته باشند که ان شاء الله در امتداد دولت شهید رئیسی و در دولت مردم و خانواده به این جهت توجه می شود.

 

صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری را تقویت می کنیم

وی اضافه کرد: صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری را تقویت می کنیم و تقویت پلتفرم و ساخت سریال های فاخر در کنار نظارت بر منابعی که به صدا و سیما اختصاص داده شده است به سمت ساخت تولیدات فاخر حرکت خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اکنون بودجه صدا و سیما به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: باید تلاش کنیم بیشتر فرهنگی ایرانی مورد توجه قرار گیرد. ۱۴ سال است از تولید مختارنامه گذشته و نتوانستیم یک تولید مشابه داشته باشیم.

 

تخصیص فرهنگ کارت خانواده به هر خانواده ایرانی

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: چهار قول خودم در حوزه فرهنگی را عرض می کنم. نخست با ایجاد فرهنگ کارت خانواده برای آرامش و نشاط خانواده کارت اعتباری سالانه تقدیم خانوارهای ایرانی خواهد شد تا از محصولات فرهنگی با انتخاب خودشان استفاده کنید.

نامزد چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: دوم، زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری خانواده محور را با کمک بخش خصوصی با رویکرد عادلانه سازی بهره‌وری زنان به خصوص در سواحل گسترش بدهیم و یک مرکز سفر جهانی ایجاد کنیم تا هرکسی که خواست سفر عفیفانه خانوادگی داشته باشد به ایران سفر کند. 

قاضی زاده هاشمی گفت: همچنین در فیلترینگ براساس عرف و فرهنگ جامعه با آن برخورد خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت رونق اقتصاد دیجیتال و ارز آوری آن دچار مشکل شود. در نهایت لایحه جامع رسانه‌های عمومی که در چند دولت معطل مانده را حتما تکمیل و پای اجرای آن می ایستیم.  نظارت بر عرصه فرهنگ و رسانه مانند دیگر عرصه ها مانند نظام مهندسی باید توسط اهالی آن انجام شود.

وی تاکید کرد: افتخار نیست که دادسرای فرهنگ رسانه داشته باشیم و پای خبرنگار ما به دادگاه و پاسگاه کشیده شود.

قاضی زاده هاشمی گفت:  اگر رئیس جمهور شوم نه از منتقدان خود و خانواده‌ام و نزدیکانم شکایت می‌کنم و نه به آنها برچسب بی سواد و بی شناسنامه می‌زنم. عده‌ای در کشور هستند که انگار نانشان در حل نشدن مشکلات و ادامه پیداکردن زخم های اجتماعی و اقتصادی است. از ۲۰ سال پیش مساله زنان نقل انتخابات‌هاست، و وقتی هم که دولت هایی مانند دولت نهم و دهم یا دولت شهید رئیسی به حل مسئله نزدیک شدند، عده ای از این عزیزان سر و صدا می‌کنند. 

وی اظهار داشت: برخی از دوستان که در این جلسه حاضر هستند، وقتی در سال ۹۲ که مسئله حضور زنان در ورزشگاه مطرح شد، با طرح سوالاتی رئیس‌جمهور وقت را با چالش مواجه کردند.

قاضی زاده هاشمی بر کمک به یکدیگر برای حل مسئله در راستای عرف جامعه تاکید کرد و افزود: نباید مسائل بازیچه سیاسیون شود. بعضی ها با عناصر فرهنگی جوری برخورد می کنند که انتظار رأی از آن دارند. دختران ما از رفتارهای دوگانه ما مسئولین و ریاکاری ما ناراحت هستند. دختران ایرانی عفیف هستند؛ اگر می‌بینید در جایی چالش می‌کنند نمادی برای مقابله با بی کفایتی مسئولان است. 

نامزد چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در عرصه فضای مجازی و تبلیغات دست پر ندارم به این دلیل که منابع مالی چندانی در دست ندارم، دعوت می‌کنم که هر خانواده به یک ستاد و حمایتگر از دولت مردم و خانواده تبدیل شود تا این راه را با هم طی کنیم.

 

 

زاکانی در سومین مناظره انتخابات 1403 چه گفت؟

 

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برخورد با بی‌حجابان جز با احترام و مواجهه درست قانونی امکان‌پذیر نیست، گفت: خیلی از حرف‌ها جنبه شعاری دارد اما اسلام جایگاه زن و دختر را به گونه‌ای قرار داده که فرصت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه جمعه - اول تیرماه - در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع فرهنگی و عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را تشریح کرد.

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت سبک زندگی و در زمینه تحکیم بنیان خانواده، تقویت سرمایه اجتماعی، افزایش نرخ ازدواج و جمعیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی پاسخ دادند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول این مناظره و چهار دقیقه اول اظهار داشت: دولت خدمت با پیگیری تحقق عدالت و پیشرفت در کشور اساسش را اجرای قانون اساسی قرار داده است.

زاکانی افزود: بسیاری از حرف‌هایی که بیان می‌شود جنبه شعاری دارد اما اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را آنگونه قرار داده است که زن و دختر یک فرصت هستند و مساله نیستند که کسی بخواهد به آنها بپردازد آنها باید دستگیری کنند و نیاز به دستگیری ندارند.

 

در بسته رفاه باید گره از مشکلات و زندگی باز شود

وی تصریح کرد: ما دو بسته خاص را یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ‌ معتبر به نیاز مردم و دیگری ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم. بخش اول که سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم است، سه بخش دارد نخست رفاه است که ناظر به حوزه یارانه‌ها و توزیع عادلانه آنها، معیشت، ناظر به مسکن، اشتغال و سلامت و سایر امور است و تا زمانی که این‌ها را حل نکنیم، مشکل رفع نمی شود، خیلی جاها گیر اینجا است و حرف‌های شعاری نزنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: نکته دوم سرفصل تعلیم و تربیت و ناظر به ازدیاد جمعیت بر محوریت خانواده است. در تکلیف ما مشخص است که باید چه کارهای اساسی را انجام دهیم و دنبال کنیم که زن در کنار همسری و مادری بتواند پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد و دغدغه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از دولت خواسته‌اند و دولت مکلف است که این مسیر را برود.

زاکانی اضافه کرد: خانواده در نظام اسلامی یک خانواده منفعل نیست و سلول کنش‌مند است که هم کنشگری می‌کند و هم دیگران را به کنش وا می دارد و این خیلی متفاوت است . از نگاهی که ما به خانواده داریم و می‌خواهیم به او یارانه و اعانه بدهیم در بسته رفاه باید گره از مشکلات و زندگی باز شود.

وی بیان داشت: در حوزه تعلیم و تربیت و حوزه تقویت جمعیت و محور خانواده قراردادن بسته‌ای از اقدامات و اساس باید صورت بگیرد که دغدغه همشهریان عزیز هم بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امام(ره) در دهه ۶۰ یک بیانیه ۸ ماده‌ای صادر کرده و حریم خصوصی را از حرم عمومی جدا کرده است و هیچ کس حق ندارد در حریم خصوصی دخالت کند. بزرگترین نکات را درباره حریم خصوصی گفته است اگر رفتید موضوعی را بررسی کنید و یک جنبه مجرمانه دیگری مانند اعتیاد را دیدید، حق ندارید آن را مطرح و بیان کنید.

زاکانی افزود: در حوزه اجتماع هم موضوع حریم عمومی مطرح است در حریم عمومی قانون و نظم عمومی حاکم است و قواعد خودش را دارد. تقاضا می‌کنم درخصوص موضوع حجاب دوستان صریح صحبت کنند تا دوستان بدانند چه چیزی را انتخاب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حجاب هم شرعی و هم قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه درست قانونی میسر نیست.

 

ابزار بودن زن را قبول نداریم/ پورمحمدی درباره غفلت از زنان باید پاسخگو باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه دوم این مناظره گفت: به عنوان یک پدر که سه دختر دارد و یک همسر؛ جمع بین خانه داری، همسرداری و تربیت فرزند با فعالیت اجتماعی کاملا شدنی است.

زاکانی افزود: دخترانم به من می گویند که چرا ظرفیت دختران مورد غفلت واقع شده است؛ ۳۲ سال کشور دست دوستان پورمحمدی پزشکیان بوده و دهه ۷۰ و ۸۰ دست شما بوده است؛ البته آقای پورمحمدی بیشتر  در دهه ۸۰ مسئولیت داشتند که باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه نکاتی که آقای قالیباف گفتند، امروز در شهرداری ضریب گرفته است، تاکید کرد: با موضوع زنان نمی توان شعاری برخورد کرد؛ زنان امنیت و نقش می خواهند و ما هنر نمی کنیم میدان به حضور زنان بدهیم.

به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، موضوع شایسته سالاری است و امروز نسبت به دوره قبل از بانوان در شهرداری بیشتر استفاده می کنیم.

زاکانی یادآورشد: زنان و دختران نقش و امنیت می خواهند و حل معضلات کشور بخشی از آنها به دست دختران است؛ اینکه امام فرمود مرد از دامن زن به معراج می رود درست است و باید از این ظرفیت عظیم استفاده کرد.

وی افزود: ابزار بودن زن را قبول نداریم؛ آزادی حق مردم بوده و این مهم به برکت انقلاب محقق شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با یک نهادسازی نوین پس از صندوق های رای هم مردم سالاری اجرا شود و این نشود که مردم رای بدهند و بروند.

 

بیشترین فیلترینگ در دهه ۹۰ و زمان مسئولیت پورمحمدی بوده است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره دیدگاه خود در زمینه «حکمرانی فضای مجازی»، گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین خود و افکار عمومی خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد موضوع فیلترینگ از صیانت متفاوت است، صیانت موضوعیت دارد اما فیلترینگ چیست این باید مشخص شود.

وی ادامه داد: همین آقایانی که درباره فیلترینگ صحبت می‌کنند ابتدا آمدند و بی‌پروایی کردند و امکان ظهور و بروز پیام‌رسان‌ها را برای ما به شکلی فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود اینها در همه دنیا هستند اما ضابطه‌مند استفاده می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اولین اشکال به همین دوستانی است که ادعای فیلترینگ دارند. بعد دوستان اینها که در ستادهایشان هستند دکانی به نام فیلترینگ باز و شروع به مزاحمت برای مردم کردند. اینکه کاری ندارد دولت بیاید موضوع را قاعده مند دنبال کند و سرورهای آنها به داخل کشور بیاید دیگر فیلتری وجود نخواهد داشت و راهش تنها همین است.

زاکانی بیان داشت: ثانیا تقویت کردن ظرفیت‌ها و پیام رسان‌های داخلی برای هر کشوری یک اصل است . درست است که مانع آنها نشویم به شرطی که آنها متعهد به قواعد کشور ما شوند.

وی افزود: دوستان هنوز موضوع صیانت و فیلترینگ را با هم خلط می‌کنند. اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه مردم هست. من سال ۸۱ برای هزار و ۲۵۰ مجموعه دانشگاهی سخنرانی داشتم و گفتم این موهبت است تازه در آن زمان شرایط کنونی وجود نداشت.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: گفتم که زمینه ارتباط و تعامل را برقرار می‌کنم پای ما سست نیست ما پیام قوی برای جهان داریم. آنها انقلاب را در یک حصار قرار می‌دهند و بهترین فرصت برای ما است که پیام‌مان را برسانیم.

زاکانی اضافه کرد: همچنین زمینه کار و تلاش و مسائل اقتصادی و توسعه دانش و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های اساسی، هوشمندسازی در کشور و حکمرانی درست است اما این چه ارتباطی به پیام رسان‌ دارد یک دنیای دیگر است. 

وی با بیان اینکه ما اکنون در شهرداری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم کدام یک از دوستان در مجموعه‌هایشان استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در دولت آقای رئیسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده است و سرعت اینترنت تا ۵۰ برابر قرار است بالا برود اما حکمرانی و شرایط آن را قرار نیست به بیگانگان بدهیم. از آمریکایی‌ها یک چیز را یاد بگیریم که به تیک تاک که رسیدند محکم ایستادند چرا ما چیزهای اینگونه را از دیگران یاد نمی‌گیریم لذا با شعار نمی‌توان با موضوع برخورد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: درخصوص موضوع حجاب‌بان که برادر عزیزم آقای پزشکیان مطرح کردند، امیرالمومنین(ع) فرمودند دروغ را جدی و شوخی نگویید. خواسته با بنده شوخی کنید آن دنیا مواخذه می‌شوید یا جدی گفتید، اگر جدی گفتید که دروغ است توبه کنید اگر شوخی کردید که آن دنیا مواخذه می‌شود حق ندارید جلوی مردم شوخی کنید لااقل کمی اطلاعاتتان را کامل کنید همین عناصری که در ستادهایتان هستند شما را به سمت قعر چاه می‌برند و این خوب نیست.

زاکانی افزود: حجاب را جز با گفت‌وگو، احترام و زمینه رعایت قوانین از مسیر درست آن نمی‌توان صیانت کرد و بلوغ آن برای خواهران و بانوان ما هست. البته ممکن است یک کسی مامور است که پرده‌دری کند که قانون و چهارچوب آن وجود دارد.

وی بیان داشت: من از آقای پورمحمدی در مورد موضوع فیلترینگ تشکر می‌کنم چراکه بیشترین فیلترینگ در دهه ۹۰ در زمان خود ایشان صورت گرفته و خود ایشان مسئول بودند  کمی در این مورد با مردم صحبت کنند و صادق باشند.

 

نه در دوران مجلس گذاشتم کسی جیب مردم را بزند و نه الان می‌گذارم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه چهارم این مناظره خطاب به پورمحمدی و پزشکیان دیگر نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد: ستادهایشان که با هم هماهنگ می کنند بیانی که می خواهند بکنند لااقل آبروی شما را نبرند؛ با هم‌نگویند که امروز این نامزد و آن نامزد چه است؛ من نمی گذارم حق مردم را ضایع کنند و بخورند. در دفاع مقدس هم یک جوان بودم و حاضر شدم و نه در دوران دانشجویی که دولت وقت می خواست سیاست زدگی را دنبال کند با دوستانم نگذاشتم.

زاکانی ادامه داد: نه در دوران مجلس گذاشتم کسی جیب مردم را بزند در حوزه فساد اقتصادی؛ همان هایی که امروز در ستاد شما هستند و نه امروز می گذارم سر مردم کلاه بگذارید خوب نیست.

وی با بیان اینکه هر کدام از ما که اینجا نشسته ایم به صورت بالقوه رئیس جمهور هستیم و برنامه های من قوی ترین برنامه ها است شما هم هنر داشته باشید و برنامه ارایه کنید، چرا تخریب می کنید، گفت: آقای پزشکیان به من هم قرار نیست جواب بدهید چرا که شما خیلی قرآن می خوانید و احادیث؛ ایراد ندارد اما سر شما هم کلاه می گذارند در مجلس هم همین گونه بود. ناراحت نشوید و دروغ نگویید اما جواب خدا را بدهید.

در این بین پزشکیان به زاکانی گفت که "تا آخر می مونی دیگه؟" زاکانی هم در پاسخ گفت: حتما می مانم اگر مردم انتخاب کنند حتما رئیس جمهور می شوم اما نمی گذارم شما رئیس جمهور شوید.

وی ادامه داد: نوع مواجهه غلط است و خیلی زشت است و با حقایق سطحی برخورد می کنید و مطالبه گر هستید اما برنامه ارایه نمی کنید.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در حوزه فضای مجازی و اینترنت داریم کار پیشرو انجام می دهیم و با توافقی که با شهید رئیسی داشتیم به جلو حرکت کردیم؛ شما شهرزاد را ببینید و ببینید چه کارهای بزرگی انجام دادیم و حاضرم فردا ماشین بگذارم و شما را ببرم که ببینید چه کارهایی انجام شده است.

زاکانی گفت: اگر بنا باشد کسی راجع به فیلترینگ صحبت کند حتما آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چراکه ایشان عامل با رفقایش بیشترین عامل فیلترینگ بوده است؛ لااقل ۲ دهه است که دارم حرف می زنم و ده ها بار رفته ام دادگاه و سربلند آمده ام بیرون؛ اینجا هم نمی گذارم حق شهید رئیسی پایمال شود.

وی افزود: کاری که آقای روحانی در توسعه زیرساخت ها نکرد را دولت شهید رئیسی کرد اما او بدهکار است؟ اتوبان درست کرد و حالا دست انداز دارد؟ لااقل هنر داشت و اتوبان را درست کرد اما دست انداز به تعبیر شما و دوستان شماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شب عید است ناراحت نشوید با هم گفت و گو کنید چراکه موضوع فرهنگی است فقط آقای پورمحمدی بگوید سال ۹۲ تا ۹۶ که پیام رسان های خارجی چندتایی فیلتر شد، نقش او در فیلترینگ چه بوده است؟ یا ایشان توبه کرده است که بعید می دانم. یا نه به یک چیزی رسیده است که لذا با هم‌گفت و گو کنیم و احترام بگذاریم.

 

دولت خدمت، حامی تولیدات درست فرهنگی و هنری خواهد بود

زاکانی در ادامه و در چهار دقیقه پنجم مناظره اظهار داشت: بنده ناظر به کارنامه خودم در این مدت می‌توانم مواردی را ذکر کنم و این را تطبیق بدهم با کاری که در آینده انجام خواهم داد. معتقدم که سیاست‌گذاری فعال و حامی وظیفه دولت است نه اعمال سلیقه فرهنگی و محدود که با شرایط و اقتضائات فرهنگی در مخالفت باشد.

وی ادامه داد: فرهنگ مانند هوا می‌ماند و سبب حیات خواهد شد به طبع دولت خدمت، دولتی است که حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی و هنری است ، ذائقه مردم هم ذائقه کاملاً مشخصی است. اینگونه نیست که یک عده برای مردم ذائقه تعریف کنند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: فیلم "بی‌بدن" را که سال گذشته سازمان فرهنگی و هنری شهرداری ساخت تا امروز پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور شده است و نسبت به گذشته بی‌نظیر است. مردم هم آن را می‌بینند و هنرمند دارد بازی می‌کند.

زاکانی با اشاره به اینکه ما حدود دو هزار صندلی را احیا کردیم و اکنون پنج هزار و ۵۰۰ صندلی سینمایی داریم و هزار صندلی دیگر هم درست می‌کنیم تا به جشنواره برسیم و این باید برای کل کشور انجام شود، یادآورشد: توسعه زیرساخت‌های فرهنگی امری جدی است و باید به اقتصاد فرهنگ دقت کرد و افزایش تولیدات پرمحتوایی داخلی  و صادرات آن را مدنظر قرار داد.

وی موضوع بیمه هنرمندان و توجه به هنرمندان و صندوق اعتباری هنرمند را امری دانست که در دولت خدمت به جد دنبال خواهد شد و در ادامه درباره جلوگیری از مداخله دستگاه‌های غیر متخصص گفت: هر چیزی دستگاه خود را دارد و تداخل در کارها قطعاً آسیب می‌زند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: توجه به زیرساخت‌های فرهنگی، توجه به نشاط اجتماعی و توجه به حوزه فیلم و سینما و انیمیشن حوزه کتاب و کتابخانه و حقوق مالکیت‌هایی که دارند موضوعات متعددی است که باید مورد دقت قرار بگیرد و بتوان کار بزرگ و اساسی را به لطف الهی انجام داد.

زاکانی افزود: موضوع فرهنگ و قالب‌های فرهنگی مانند کتاب و کتابخوانی امری است که اگر یک ملتی با آن آشنا شد و بر آن منوال حرکت کرد آینده خود را به بهترین نحوی می‌تواند بر تجارب پیشینیان بسازد.

وی اظهار کرد: من همین اینجا دو کتاب خدمت سرورانم معرفی می‌کنم یک کتاب درباره دغدغه‌های فرهنگی و فرمایشات مقام معظم رهبری است علاقه دارم این کتاب را امشب تقدیم آقای پزشکیان کنم که ایشان این کتاب بخوانند و ببینند که چه نکاتی در این کتاب بیان شده است. این کتاب بسیاری جالبی است من فرصت نمی‌کنم درباره دوره سیاه ۸ ساله آقای روحانی صحبت کنم این کتاب سال‌های بنفش دو هزار و ۹۲۰ روز عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم است.

 

به اصحاب فرهنگ و هنر احترام می گذاریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه ششم این مناظره با تبریک روز تبلیغ به ویژه به مبلغان دینی گفت: یاد و خاطره شهدای این حوزه رو گرامی می داریم.

زاکانی افزود: مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی به ما هدیه داد فقط به حوزه سیاست آنهم پای صندوق رای خلاصه نمی شود؛ این باید عمق پیدا کند و در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد هم ما عملا مشارکت مردم را ببینیم لذا دولت خدمت، دولت حامی در بستر فرهنگ است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ توجه به حلقه های میانی و توجه به فناوری های جدید در حوزه تفریح و شادی برای ما اهمیت دارد و شما می بینید شادی های میلیونی در تهران و سراسر کشور در یکی دو سال اخیر رخ داده است.

این نامزد انتخابات گفت: در حوزه تعلیم و تربیت ، فرهنگسراها را در خدمت مدارس و مساجد قرار دادیم و مدارس و دانش آموزان از ما خدمات می گیرند.

زاکانی افزود: فرهنگ را به عنوان مدار سایر نظامات باید توجه کرد و تعلیم و تربیت را باید به عنوان پیشران پذیرفت و بر مدار تحولات از ابزار فرهنگی استفاده کرد؛ قالب های فیلم و سریال و کتاب و... همه و همه نیاز به حمایت جدی و اساسی دارد چراکه به ظرفی که پیام و ماندگاری و عمق بخشی آن را تقویت می کند، کمک خواهد کرد.

وی یاداور شد: این ظرفیت می تواند شناسنامه ای برای کشور در هر دوره باشد و مُبلغ کشور در عرصه بین المللی و اسباب رشد جامعه باشد؛ به اصحاب هنر و فرهنگ احترام می گذاریم و همه ظرفیت ها را باید بسیج کرد اما نه به عنوان آنکه آنها محتاج ما هستند بلکه ما محتاج آنها هستیم تا بیشترین مشارکت مردم را داشته باشیم.

 

در تمام فراز و نشیب‌های گذشته در طرف درست تاریخ ایستاده‌ام

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی و جمع بندی این مناظره گفت: مردم عزیز، بانوان گرامی، دختران خوب و پسران عزیز ، مردان، قهرمانان، پیشکسوتان و جهاندیدگان این مرز و بوم، واقعاً اگر دوستان عزیز امروز به برخی از نکات اشاره نمی‌کردند بنده این آخر را طور دیگری جمع‌بندی می‌کردم.

زاکانی افزود: کارنامه بنده مشخص است بیش از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد در عصر انقلاب که یک نوجوان بودیم و بعد هم در همه ادوار مختلف تا امروز بنده پاسخگوی کارهای خودم هستم.

وی بیان داشت: به لطف خدا در تمام فراز و نشیب‌های گذشته در طرف درست تاریخ ایستاده‌ام. که هر کجا ابهام داشتند بپرسند و بنده به مردم توضیح خواهم داد. لذا چیزی نیست که بخواهم پنهان کنم و مشهور هستم به اینکه در حق‌خواهی طوری حرکت می‌کنم که مخالفین پناه می‌آورند و حقوقشان را استیفا می‌کنند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: شاید نام بردن خوب نباشد اما آقای پزشکیان از برخی از افراد ستاد خودشان می‌توانند بپرسند که وقتی بعضی جاها قرار بود به برخی اجحاف شود در واقع سراغ بنده آمدند و من حقوقشان را استیفا کردم با اینکه ظاهرا از جناح من نبودند.

زاکانی اضافه کرد: در مقابل جایی که در جناح من و جناح دوستان اطرافیان ما اشکالی پیش آمد معتقد بودم که دو برابر باید به آن دوستان و اطرافیان برخورد کنیم برای اینکه این پرچم و این عَلَم آسیب نبیند لذا پیشینه مشخص است و بنده برای هر روز در این بیش از ۴۵ سال پاسخگو هستم

وی اظهار کرد: نسبت به امروز کشور به لطف الهی اشراف و وقوف دارم و برنامه تحول دارم و از بیان آن هم ابایی ندارم و با صدای رسا بیان و در بین کارشناسان مطرح می‌کنم. به عنوان مثال در همین حوزه اقتصادی دوستان کارشناس بعد از جلسه‌ای که در میزگرد اقتصادی بود، یکی از کارشناسان آمد و عنوان کرد نکاتی که شما عنوان کردید نکاتی است که کشور را متحول می‌کند. بله کشور نیاز به تحول دارد لذا با مردم صحبت می‌کنم و می‌گویم که گره‌ها دست خدا است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: من به یاد دارم قبل از عملیات خیبر فرمانده خوبی به نام عبدالله نوریان داشتیم ، ایشان در دو کوهه نشسته بود و اسم می‌نوشت من در آن زمان در تخریب بودم من به او رجوع کردم چون برای عملیات همه را نمی‌فرستادند. آقای حق‌شناس گفته بود عبدالله به مقام کشف و شهود رسیده است جمع ما وامدار این افراد هستیم من به ایشان گفتم چه می‌کنیم دارید برای عملیات اسم‌ می‌نویسید. گفتم بله، گفتم اسم مرا هم بنویسیم، گفت چرا به من می‌گویید گفتم پس به کی بگویم، گفت برو به خدا بگو، قلب من دست خدا است.

زاکانی یادآورشد: باید توجه کنیم که قلب مردم دست خدا است، مردم به گذشته ما نگاه کنند مردم به برنامه‌های ما دقت کنند اما نهایت امر ان شاالله آنچه که خیر و صلاح این کشور است و آنچه که آینده این کشور را برای همین زنان و دختران و پسران و مردان فراهم می‌کند به نیکی رقم خواهد بخورد و کشور بر بام جهان خواهد نشست.

  • سعید جلیلی: ما 3 تا 4 میلیون بازی کننده رایانه‌ای داریم

    پویانمایی‌هایی مثل بچه زرنگ و پسر دلفینی می‌تواند بازار جهانی پیدا کند

     زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم فیلم نامه را خودم خواندم و گفتم اشکالی ندارد و به امنیت ملی هم کمک کرد

     35 صنفی که در این صنعت کار میکنند ردیف قانونی مشخصی ندارند

  • قالیباف: ۱۰۰ میلیون به دستگاه‌های فرهنگی می‌دهیم اما به اندازۀ ۱۰ میلیون خروجی ندارند

    آیا امروز در حوزۀ فرهنگ امکانات و پول کم داریم؟ چرا به نیروهای خلاق و میانی و مردمی فرصت نمی‌دهیم؟

     

  • پزشکیان: در دیدگاه اعتقادی فرقی بین زن و مرد نیست

    زنان ما هم در همان جایگاه‌هایی که مردان ما هستند می‌توانند قرار بگیرند.

    نوع برخورد ما با دخترانی که پوشش متفاوت دارند نباید اجباری و خشن باشد.

     

  • پورمحمدی: در موضوع حجاب کشیدیم کشیدیم پاره شد

    باید بین دولت فرار و دولت قرار انتخاب کنید

    نسبت به زنان رویکرد امام و رهبری را جدی بگیریم.

    بین سیاست حکیمانه جذب حداکثری و سیاست تنگ نظرانه یکی را انتخاب کنیم.

    باید بین دولت فرار و مسئولیت گردن نگرفتن دولت قرار انتخاب کنید.

    اهالی فرهنگ و هنر! دولت قرار شمار را سرمایه بی بدیل می داند.

     

  • قالیباف: بانوان روستایی از فضای مجازی برای کسب و کار استفاده می‌‌کنند

    باید امنیت کسب و کارهای مجازی را تضمین کنیم. 

    مصون سازی در اینترنت را لازم داریم اما محدویت را خیر.

    باید از پلتفرم های داخلی حمایت کنیم.

    دولت باید از تولید حمایت کند و پاداش دهد. 

    نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی برای نیروهای نوجوانان انجام شود. 

    حتماً باید با یک پلتفرم خارجی به صورت مشارکتی، کار کنیم.

  • پزشکیان: تا آخر (در رقابت)می مونی دیگه؟

    زاکانی: حتما می مانم و نمی گذارم شما رئیس جمهور شوید!

     

  • زاکانی: همه ما اینجا نشسته ایم، رئیس جمهور بالقوه هستیم

     زاکانی: توصیه می کنم به آقای پورمحمدی و پزشکیان حداقل اگر ستادهایشان با هم هماهنگ می کنند آبرویتان را نبرند، امروز نگویید فلان نامزد چی هست

    امروز نمی گذارم کلاه سر مردم بگذارید

    برنامه هایم قوی ترین برنامه ها است

    همه ما اینجا نشسته ایم، رئیس جمهور بالقوه هستیم

     

  • قاضی زاده هاشمی: سایت های مستهجن روان فرزندان ما را نابود می کنند

    برخی حرف ها واقعا از سر بی مسئولیتی است

    دوستان توهین نکنند، به آمار مراجعه کنند

     

  • سعید جلیلی: باید جلوی چیزهایی که آسیب می رساند گرفته شود

    باید بجای محدودیت، مسئولیت پذیری شکل بگیرد، چه برای سکوهای داخلی و چه سکوهای خارجی

     

  • پزشکیان به رفراندوم اشاره می کند؟

    مسعود پزشکیان گفت: نظرسنجی کنید از مردم؛ ببینید مردم راضی هستند یا نه؟ از دختران و زنان نظرسنجی کنید./ جماران

     

  • پزشکیان: فکر نکنم آقای زاکانی تا پایان بماند که اصلا بخواهم جوابشان را بدهم

  • پورمحمدی: برخی از نامزدها را نامزد جدی نمی‌دانم/ بحث جدی تر شد و مناظره باید همینطور باشد

    همه مسائل و مشکلات را  گفتیم؛ خب پس کی مسئول بوده؟ همه می گویند کی بود کی بود من نبودم!

    آقای قالیباف حرفهای قشنگی زدید ولی چهار سال مجلس بودید چرا پیگیری نشد؟ چرا داریم تعارف می کنیم؟

    داستان VPN جلوی چشم همه ما دارد اتفاق می افتد و گردش مالی اش 50 درصد کل گردش مالی فضای مجازی است!‌ خب آقا دولت عزیز ما در دولت شهید رئیسی که من هم مدافعم سه سال وقت داشتید چه  کردیم؟

    دولتهای یازدهم و دوازدهم و سیزدهم را در کم کاری در این عرصه مهم مجازی مقصر می دانم.

    نمیخواهم الان از کسی اسم ببرم چون برخی آقایان را نامزد جدی نمی دانم!

    میگویند چرا خودتان نکردید و فلان! 

    از چند پیام رسان تعریف میکنید ولی باید استراتژی روشن داشته باشیم. وقتی 6 پیامرسان بخواهیم درست کنیم کار درست نمی شود.

  • کنایه پورمحمدی به زاکانی: اسمش را نمی برم، چون نامزد جدی نیست!

    پورمحمدی در مورد زاکانی گفت: حتی اسم این آقا را نمی برم، چون او را نامزد جدی نمی دانم!

     آنها در مناظره قبلی هم بحث شدیدی داشتند.

     

  • قاضی‌زاده هاشمی: سرعت اینترنت زیاد شده، به خاطر فیلترشکن ها ملموس نیست!

    سرعت اینترنت در دولت شهید رئیسی افزایش پیدا کرد

    اما این رشد‌ها ملموس نیست چون فیلترشکن سرعت را کاهش می‌دهد

    تلگرام ۴۰ میلیون مخاطب ایرانی دارد

    گوگل پلی را فیلتر کردیم که نوعی مردم‌‌آزاری است 

    بهترین قاضی برای فیلتر کردن خود خانواده‌ها هستند

  • پزشکیان: تکلیف ما با عده‌ای که ما را نمی‌پذیرند چیست؟ باید با آنها چکار کنیم؟ چه لزومی دارد اینترنت را قطع و فیلتر کنند؟ باید آزادش کنیم، توییتر محل آموزش است

    خیلی از کسانی که از این طریق امرار معاش می‌کردند، بیکار شدند. برخی نیز با فروش فیلترشکن کاسبی می‌کنند

    همه با فیلترینگ و حجاب زوری مخالفیم اما چه کسی این حجاب‌بان‌ها را در مترو مستقر می‌کند و کلی هم هزینه می‌کند اما الان از احترام به زنان سخن می‌گویند

    اینجا وقتی می‌نشینند می‌گویند از حقوق زنان دفاع میکنیم و با فیلترینگ مخالفند اما در عمل کار پیگیری می‌کنند 

    چه لزومی دارد اینترنت را قطع و فیلتر کنند؟ باید آزادش کنیم؛ توییتر محل آموزش است و خیلی چیزها را از این طریق می‌توانیم آموزش دهیم

    اگر لازم باشد در بحران خاصی مداخله کنم، مداخله میکنم. اما الان چه لزومی دارد اینترنت را فیلتر کنیم و عده‌ای فیلترشکن بفروشند

    با استفاده از فیلترشکن دسترسی به خیلی از فضاها راحت تر میشود؛ دولت باید فضا را مدیریت کند

    فرهنگ را دولت مدیریت نمی‌کند؛ حوزه، مسجد، مدرسه و دانشگاه هست

  • پزشکیان: معلوم نیست چه کسانی حجاب‌بان‌ها را در مترو می‌گذارند‌

    پزشکیان: معلوم نیست چه کسانی حجاب‌بان‌ها را در مترو می‌گذارند‌، کلی هم هزینه می کنند و بعد آنجا با بچه های مردم برخوردهایی می کنند، اینجا هم می نشنیم و می گوییم از حقوق زنان دفاع می کنیم 

     

  • قالیباف: از وقتی فیلتر کردیم استفاده از فیلترشکن از 22 درصد به 67 درصد رسیده است، خطر را بیشتر کردیم

  • قالیباف: با فیلترینگ مخالفم/ بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است

    فضای مجازی فرصتی است برای ما. ما در شرایطی تصمیم می‌گیریم و تبدیل به تهدید می‌کنیم.

    البته در سال ۱۴۰۱ که تهدید امنیتی داشتیم، در همه جا امنیت اولویت است اما در همه شرایط نباید اینطور باشد.

    فیلترینگ خطرات و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت

     

  • زاکانی: ظرفیت عظیم زنان چرا نادیده گرفته شده است؟ آقایان پزشکیان و پورمحمدی نکاتی را بیان می کنند ولی دوستان شما 32 سال کشور در دستشان بود، باید پاسخ بدهید که چرا کاری نکردند؟

    آقایان پزشکیان و پورمحمدی  ۳۲ سال کشور در دستشان بود، باید پاسخ بدهید

    به عنوان پدر سه دختر و یک همسر، می‌گویم که جمع بین خانه‌داری و همسری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت فرزند با فعالیت اجتماعی کاملاً شدنی است.

    وقتی با دخترهایم صحبت می‌کنم که مشت نمونه خروار است می‌گویند این ظرفیت عظیم زنان و بانوان چرا مورد غفلت واقع شده است؟

    آقایان پزشکیان و پورمحمدی نکاتی را بیان می کنند ولی دوستان شما 32 سال کشور در دستشان بود، باید پاسخ بدهید که چرا کاری نکردند؟

    آقای پورمحمدی که بیشتر باید پاسخ دهد! 

    با فرار به جلو نمیشود پاسخ معتبر داد. خانمها فرصتند. موضوع شایسته سالاری است. در دولت خدمت بیشتر از دوره های قبل از بانوان استفاده خواهیم کرد.

  • جلیلی: حجاب برای حضور اجتماعی زن است

    سعید جلیلی: حجاب برای حضور اجتماعی زن است؛ لباس حضور اجتماعی زن است؛ تا این حریم حفظ شود.

     

  • پزشکیان: با قانون و دستور نمی‌شود رفتار دختران را درست کرد

    همان‌ گونه که درگذشته با زور نتوانستند حجاب را از سرزنان بردارند ما هم با زور نخواهیم توانست زنان را با حجاب کنیم

  • پزشکیان: فرقی که بین زن و مرد ایجاد کردیم یک واقعیت است

    ماشین هایی که می گیرند، اتفاقاتی که در فضای مجازی همه دیده می شود، چرا ما اعتراض نکردیم؟

     همه خانواده ما چادری هستند، دختران، عروس هایم. ولی اگر کسی مثل اینها نخواست پوشش داشته باشد باید با او برخورد کردیم؟/ جماران

     

  • پورمحمدی: اگر رای بیاورم لایحه حجاب را پس می گیرم

    40 سال است داریم برای پوشش رسمی و اسلامی قانع کنیم و خیلی هم هزینه کردیم

    در برنامه های مختلف، مخصوصا صداوسیما، ولی آنچه مطلوب ما بود به آن دست نکردیم

    ما انتظارمان را باید مشخص کنیم. چقدر انتظار داریم؟

    چه کسی مقصر است، چه کسی باید توبیخ شود؟ مسئولان یا جوانان و بانوان ما؟

    واقعیت این است که بخش بزرگی از سبک های متفاوتی که ما نمی پسندیم، بیشتر به خاطر لجبازی و اعتراض است

    زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند، با زنان نباید ستیز کنیم. در خانه با زنان ستیز کنیم ما پیروز هستیم؟ در خیابان ستیز کنیم پیروز می شویم؟

    ما نباید طوری عمل کنیم که پلیس و بسیج عزیزمان را درگیر کنیم.

    همه بزرگان ما، امام، رهبری، مراجع دغدغه دین را داشتند، ولی بدون حساب و کتاب و روش های تند نمی شود با این مسئله برخورد کرد. چرا اینقدر کشیدند که پاره شد؟ ادامه بدهیم؟

    زن ایرانی نقطه قوت ماست. قرار من با بانوان و جوانان عزیز این است که اگر به من اعتماد شد، حتما لایحه حجاب و عفاف را پس می گیرم./ جماران

  • زاکانی: حجاب هم شرعی است و هم قانونی است و نوع مواجه با بی حجابان جز با احترام نباید باشد

    نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره انتخاباتی:

    ارتقا آزادی و امنیت و حفظ حریم مردم نکته مهمی است

    امام در دهه 60 حریم خصوصی را از حریم عمومی جدا کرده است و در حریم خصوصی نباید کسی دخالت کند

    در حوزه اجتماع موضوع حریم عمومی است که نظم و قانون حاکم است

     

  • قاضی زاده هاشمی: حجاب دغدغه زنان ما نیست

    دغدغه زنان ما تبعیض در فرصت هاست. حق هم دارند

  • قاضی زاده هاشمی: ما هرگز نگاه جنسیتی به زنان نداشتیم

    الان ما شاهد هستیم که غربی ها دارند به ارزش های خانواده برمی گردند، پرچم دارش هم زنان غربی هستند. 

  • جلیلی: نقش آفرینی زنان دارد سانسور می شود

    موفقیت های بسیار بزرگ در کشورمان داریم، مادران و زنان شهدا جای خود

    زنان دانشمند داریم، در عرصه های علمی کار می کنند

    در شرکت هواپیمایی مپنا رفتم، نیمی از مهندسان آن زنان بودند

  • سعید جلیلی در مورد زنان ایرانی نقل قولی آمریکایی مطرح کرد

    سعید جلیلی: مورگان شوستر 11 ماه در ایران بوده و در کتابش می گوید من وقتی عزم و نفوذ زنان مسلمان را به چشم دیدم آیا جا ندارد به عزت زنان محبجه ایرانی درود بفرستم؟ این را 100 سال پیش می گوید/ جماران

    ***ویلیام مورگان شوستر اقتصاددان، حقوقدان، وکیل و ناشر و کارشناس مالی اهل ایالات متحده آمریکا که در سال ۱۹۱۱ برای اصلاح مالیه به عنوان خزانه‌دار کل به استخدام دولت ایران درآمد.

  • پزشکیان: ما چگونه به افراد آموزش دادیم که به اینجا رسیدند؟

    ما آدم هایی را تربیت می کنیم که وقتی می آیند در جامعه عقده ای می شوند، با هم می جنگند و نمی توانند با هم حرف بزنند

  • پزشکیان: با این حرف هایی که زده می شود باید وضعیت زنان و دختران خیلی خوب باشد، ولی این طور نیست

    ریشه همه چیز در مدارس است

    وقتی همسرم زنده بود، 32 سال پیش چهار بچه داشتیم، هر دو درس می خواندیم

    حالا آدم در خیابان چیزهایی می بیند و پرونده هایی هم درست می کنند

    این زنان و دختران را ما تربیت کرده ایم، نه بیگانگان.

    بیرون برخوردهایی با دخترهای مردم می شود که آدم نمی تواند بپذیرد که بتواند مشکل را حل کند

    لایحه تامین امنیت زنان هنوز در مجلس مانده است

     

  • قالیباف: ما نگاه برابری جنسیتی را قبول نداریم، ولی عدالت جنسیتی در اولویت ماست

  • پورمحمدی: زنان در جمهوری اسلامی پیشرفت بسیار زیادی داشتند، اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیدند؟

    در مجلس شورای اسلامی می خواهد برای همه جامعه ما که نصف آنها زنان هستند تصمیم بگیرد، اما فقط 14 15 نفر زن در آنجا هستند

     هنوز زنان را باور نکردیم، می خواهیم زنان ما را باور کنند؟ می خواهیم سبک زندگی که ما می پسندیم را رعایت کنند.

     متاسفانه الان عده ای دیگر دارند کعبه امال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود، بی تی اس و نتفلیکس تعیین می کنند./ جماران

     

  • پورمحمدی: نگاهی بوده که از هر فرصتی استفاده کرده تا زنان را کنار بگذارد

     یکی هم نگاه امام خمینی است که حضور واقعی زنان بوده، حضور جدی و تاثیرگذار بوده و با وقار بوده است و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی

     

  • پورمحمدی: امام انقلاب و جنگ را با حضور «زنان» سامان داد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.