گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

احمد سالک: همه کاندیداهای رئیس جمهوری افراد شایسته، انقلابی و با سوابق خوب هستند/ باید این شش نفر را در مناظرات و صحبت‌ها شناخت و اصلح را از میان آنها انتخاب کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، به خبرنگار جماران گفت: باید این شش نفر را در مناظرات و صحبت‌ها شناخت و اصلح را از میان آنها انتخاب کرد. اما چیزی که به ذهن می‌رسد، کسی باید بیاید که اولا عنوان «رجل سیاسی» که در قانون اساسی هست، بر او مصداق پیدا کند. نکته بعد اینکه باید کسی که بهترین اجرا را در طول مأموریت‌هایش داشته بالا بیاید. یعنی کسی که به قول معروف کف میدان اجرای مسائل کشور بر اساس همان سیاست تمدن‌سازی، پیشرفت و عدالت است.

پایگاه خبری جماران: عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه همه کاندیداهای رئیس جمهوری افراد شایسته، انقلابی و با سوابق خوب هستند، گفت: باید این شش نفر را در مناظرات و صحبت‌ها شناخت و اصلح را از میان آنها انتخاب کرد. اما چیزی که به ذهن می‌رسد، کسی باید بیاید که اولا عنوان «رجل سیاسی» که در قانون اساسی هست، بر او مصداق پیدا کند. نکته بعد اینکه باید کسی که بهترین اجرا را در طول مأموریت‌هایش داشته بالا بیاید. یعنی کسی که به قول معروف کف میدان اجرای مسائل کشور بر اساس همان سیاست تمدن‌سازی، پیشرفت و عدالت است.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک را در ادامه می‌خوانید:

نظر شما در خصوص لیست شش نفره اعلام شده توسط شورای نگهبان و وزارت کشور برای چهاردهمین انتخابات رئیس جمهوری چیست؟

چند نکته قابل توجه است که باید به آنها دقت کرد. نکته اول این است که با اطلاع‌رسانی مستند به توده مردم، جهت پیشرفت و عدالت در کشور، مقدمات حضور حداکثری و مشارکت مردم را فراهم کنیم. این رسالت بر عهده همه کسانی است که تریبون در اختیار دارند؛ و به ویژه در مناظراتی که پیش رو هست. نکته دوم توجه به معیارهایی است که مقام معظم رهبری بیان فرمودند؛ مثل فعال بودن، کارآمدی، آگاهی و روحیه انقلابی برای خدمت به مردم. این معیارها را باید برای مردم بیان کرد.

نکته بعد اینکه باید این شش نفر را در مناظرات و صحبت‌ها شناخت و اصلح را از میان آنها انتخاب کرد. اما چیزی که به ذهن می‌رسد، کسی باید بیاید که اولا عنوان «رجل سیاسی» که در قانون اساسی هست، بر او مصداق پیدا کند. تأیید شورای نگهبان این موضوع را حل کرد؛ و می‌گوید این شش نفر رجل سیاسی هستند. نکته بعد اینکه باید کسی که بهترین اجرا را در طول مأموریت‌هایش داشته شناسایی کرد. یعنی کسی که به قول معروف کف میدان اجرای مسائل کشور بر اساس همان سیاست تمدن‌سازی، پیشرفت و عدالت است.

در بین اینها آدم‌های انقلابی خوبی هستند و همه آنها افراد شایسته، انقلابی و با سوابق خوب هستند. اما کسی که بیشترین حضور را در میدان عمل عرصه‌های مختلف داشته را باید شناسایی کرد. بعضی از این آقایان صرفا برنامه‌ریز و به تعبیری آکادمیک هستند. یعنی خوب برنامه  می‌ریزند و اطلاعات آنها خیلی خوب است، اما در اجرا میان جامعه نبوده‌اند. نکته ظریف اینجا این است که مرحوم شهید رئیسی با حضورش در اقصی نقاط کشور و بین مردم توقعی را ایجاد کرده که باید رئیس جمهور آینده بتواند در سطح آقای رئیسی یا بالاتر از او پاسخگوی این توقعات باشد؛ بعد هم عملیاتی و میدانی باشد.

در طول این سه سال در آبرسانی به همدان، کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان و کرمان پروژه‌های 15، 16 و 30 ساله افتتاح و عملیاتی شد. بالأخره رئیس جمهور آینده باید چنین قدرتی داشته باشد. در هر صورت این معیارها می‌تواند برای مردم نقش‌آفرین باشد و امیدوارم در این انتخابات هم حضور حداکثری شکل بگیرد و هم کسی انتخاب شود که بیشترین حضور را در اجرا، عملیات و کارآمدی داشته باشد.

 

آقای پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت هم جزء این شش نفر هست. برنامه جامعه روحانیت برای حمایت از ایشان چیست؟

احتمالا فردا(دوشنبه) جلسه‌ای باشد و بررسی کنم؛ الآن هیچ قضاوتی ندارم، ولی واقعا «دعوت به حضور» را داریم.

 

نظر شما در این مورد چیست که یک کاندیدای اصلاح‌طلب در برابر پنج کاندیدای اصولگرا قرار گرفته، چیست؟ نظر برخی کارشناسان این است که این آرایش باعث شکسته شدن رأی اصولگرایان می‌شود. با توجه به این اوصاف، اصولگرایان چطور می‌توانند به وحدت برسند؟

اگر آراء بین این پنج نفر تقسیم شود، شکست است. بی‌تردید باید اجماع فوق‌العاده‌ای حول محور یک نفر به وجود بیاید؛ چون اگر به مرحله دوم بیفتد، یک مقداری نگران‌کننده است. در هر صورت نکته‌ای که اشاره کردید ممکن است و این هم مبتنی بر چند مسأله است. یکی بداخلاقی در برخورد است که ان شاء الله این پیش نخواهد آمد، یکی هم شکسته شدن آراء است که باید تجمیع صورت بگیرد. اگر این دو مسأله کنار هم قرار بگیرد، آن مشکل حل است.

 

شما شانس برنده شدن کاندیدای اصولگرا در این انتخابات را چقدر می‌بینید؟

این سؤال شما دقیق است اما پاسخش به جمع‌بندی مناظره‌ها و صحبت‌ها برمی‌گردد و الآن نمی‌شود در این قضیه یک قضاوت کلی کرد. من فکر می‌کنم باید یک فرصتی بعد از مناظره‌ها گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.