دکتر محمد عسکر فراشاه روز سه شنبه به ایرنا گفت: مشکلات گوارشی از جمله یبوست و نفخ بر پروستات، تاثیرات منفی گذارده و رفع آنها در بهبود مشکلات پروستات بسیار موثر است.
به گفته وی از دیدگاه طب ایرانی غده پروستات دارای بافتی متخلخل است و در نتیجه محل مناسبی جهت ریزش مواد زائد اعضای دیگر به شمار میرود، در نتیجه میتوان استدلال نمود نزله (مواددفعی از ناحیه سر) می تواند یکی از عوامل ایجاد و تشدید کننده بیماری های پروستات نظیر التهاب پروستات(پروستاتیت)و هایپرپلازی خوش پروستات به شمار آید.
وی اظهار داشت: یکی از عوامل ایجادکننده سده ها (گرفتگی ها)ازدیدگاه طب ایرانی به علت خشکی افزاها یا افزون شدن خشکی در بدن است، پس به افراد با مشکلات پروستات توصیه می شود،از مصرف غذاهای خشکی آور و یبوست زا مانند عدس، موز نارس، میوه های ترش و قابض ،بادمجان ،گوشت های فرآوری شده یانمک سود، قهوه ، نسکافه، ترشی ها،ماکارونی ،لازانیا، قارچ ،غذاهای آماده و کنسروی ،غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، مواد غذایی شور یا پر ادویه و پنیر کهنه خودداری نمایند تا علاوه بر کاهش شدت، علایم به سمت بهبود برداشته شود.

*** گزنه گیاه مفید برای درمان پروستات
دکتر عسکر فراشاه گفت: گزنه از گیاهان بسیار مفید جهت درمان بیماران مبتلا به بیماری های پروستات است و انجره نام دیگر آن است.
وی اظهار کرد: گزنه گیاهی است که در همه جا به وفور میروید در میان گیاهان دارویی وصنعتی ،گزنه یکی از پر مصرف ترین آنها به شمار می آید، در پشت برگ ها و ساقه های این گیاه خارهای بسیار ریزی قرار دارند که در صورت تماس با بدن انسان سبب سوزش و التهاب می شود.
این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: در کتب طب ایرانی برای گزنه خواصی از قبیل مدر بول، شیر و عرق ،پاکسازی سینه و ریه ذکر شده همچنین خاصیت تصفیه کنندگی گزنه برای پاکسازی دستگاه اداری و پروستات از عفونت استفاده می شود تخم گزنه نیز برای تصفیه و پاک سازی مثانه از عفونت وخون بسیار مفید است.
وی ادامه داد: معمولا مصرف سه تا 7 روز گیاه گزنه برای این منظور کافی است ولی ممکن است در برخی بیماران نیاز به مصرف طولانی تر وجود داشته باشد.
وی گفت:برای رساندن خواص تخم گزنه به دستگاه ادراری باید آن را همراه قدومه شیرازی مصرف نمود کسانی که می خواهند دم کرده گزنه رامصرف نمایند،باید پنج گرم گزنه را در فنجان آب جوش دم کنند و مصرف نمایند.
وی یادآور شد: گیاه گزنه ادار آور خوبی است و قند خون را در افراد دیابتی کاهش میدهد‌، شیر را زیاد میکند، در ربیماری های ریوی سینه را نرم و خلط را از بین می برد و تنگی نفس را نیز تسکین می دهد.
وی اضافه کرد: خوردن برگ پخته گزنه با ماالعشیر(جوشانده جو) برای امراض سینه و تنگ نفس تجویز شده است ضمنا برگ گزنه جهت باز شدن دمل و قطع زگیل مخصوصا با عسل تجویز شده است.

*** خوردن کدو برای رفع مشکلات پروستات
وی با اشاره به اینکه دومین ماده غذایی برای مشکلات پروستات کدو و در اصطلاح طب ایرانی قرع می باشد گفت: کدو انواع مختلفی دارد و بهترین آن سفید،شیرین و نازک آن است که ریشه دار نباشد و از نظر بزرگی و کوچکی در حد متوسط باشد،طبیعت مطلق آن سرد، ادرار آور و نرم کننده شکم می باشد.
عسکر فراشاه افزود: برای گرم مزاجان و جوانان و در مناطق گرم مناسب است، خوردن پخته آن خون خوبی دربدن تولید می کنداما موجب نفخ و سنگینی درمعده می شود و اشتها را نیز کم می کند مصلح آن پختن آن با روغن و اضافه کردن فلفل ، خردل ونعناع است.
وی اضافه کرد: قسمت مورد استفاده کدو گوشت و تخمه آن است، کدو ضد یبوست ،ملین و ادار آور بوده و ورم های گرم را فرو می نشاند و در اختلالات کلیه و مثانه تجویز می شود.
این متخصص افزود: گوشت کدو غذاییت زیادی ندارد و لیکن افراد با مشکلات پروستات می توانند از خواص خوب به صورت آب پز یا خورشت کدو استفاده نمایند.
وی تصریح کرد:تخم کدو خواص ضدانگلی نیز داشته و اشخاص لاغر را چاق می کند وبرای رفع خشونت سینه، خونریزی ریوی، سرفه، تب های شدید، زخم معده ، مثانه و سوزش ادار نافع می باشد، همچنین روغن تخمه کدو جهت رفع خشکی دماغ و بی خوابی دارویی بی نظیر است.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.