به گزارش ایرنا، شهرستان اشکذر با وسعت سه هزار و 500 کیلومتر مربع در دشتی نیمه مرتفع در غرب استان یزد واقع است که نواحی شرقی این شهرستان دارای آب و هوای گرم و خشک و بیابانی و نواحی غربی آن آب و هوای معتدل و کوهستانی دارد.
این شهرستان با مرکزیت شهر اشکذر دارای 2بخش مرکزی و خضرآباد و 2دهستان به نام های رستاق و کذاب است که بخش مرکزی آن شامل شهر اشکذر، دهستان رستاق با مرکزیت روستای صدرآباد و بخش خضرآباد ، شامل دهستان کذاب با مرکزیت شهر خضرآباد است .
با وجود اینکه شهرستان اشکذر یکی از قطب های صنعتی کشور است اغلب مردم ان به شغل کشاورزی نیز مشغول هستند و عمده محصول های باغی آن پسته، انار و انگور است.
شهرستان اشکذر در زمینه کشت محصولات گلخانه ای حائز برتری است که سالانه محصول زیادی را در این زمینه به خارج از کشور صادر می نماید .
این شهرستان به عنوان یکی از قطب های پرورش اسب اصیل عرب در کشور بالغ بر یکهزار و 400راس اسب اصیل عرب و نیمی از باشگاه های پرورش اسب عرب کشور را به خود اختصاص داده است که هر ساله جشنواره زیبایی اسب نیزدر این شهرستان برگزار می گردد.
**جاذبه های تاریخی اشکذر
بنای عظیم خشتی مجموعه سلطان بندرآباد واقع در دهستان رستاق با داشتن ، مسجد، حسینیه، خانقاه ، آب انبار ، حمام ، برجهای حفاظتی ، بقعه یکی از آثار جذاب و دیدنی این شهرستان است که قدمت آن به قرن 9 هجری برمی گردد.
این مجموعه مدفن عده ای از مشایخ سلسله دادایی است و می توان به قبر سلطان محمود فرزند شیخ محمد دادا اشاره کرد که به همراه 12 قبر دیگر در بقعه ضلع جنوبی حسینیه به خاک سپرده شده اند و بر روی سنگ قبر آنها آیاتی از قرآن با خط ثلث و کوفی همراه با نقوش زیبا حکاکی شده است.
مجموعه باغ وزیر حجت آباد اثری دیگر است که در قرن 12 هجری به فرمان میرزا محمد مستوفی یکی از وزیران ناصرالدین شاه قاجار که در یزد حکومت داشته در روستای حجت آباد از توابع این شهرستان بنا گردیده که شامل باغ، عمارت شاه نشین، حمام ، آب انبار، کاروانسرا، کالسکه خانه و آسیاب است.
مسجد حاجی رجب علی اشکذر اثر دیگری است که در یکی از محل های قدیمی این شهر بنا گردیده و قدمت آن به دوران قاجار می رسد که دارای هشتی ، صحن ، ایوان ، میانسرا، شبستان گنبدوار و در زیر این گنبد محراب قرار گرفته است.
از زیبایی های دیگر این مسجد سنگ مرمری است که در جلوی محراب کار گذاشته شده و دور تا دور این سنگ با آیه هایی از قرآن تزیین شده است.
روستای عزآباد این شهرستان که توسط عزالدین لنگر در6 فرسخی یزد بنا شده است دارای بناهای تاریخی از جمله قلعه، مسجد جامع مجموعه تغاره بند، مجموعه سرحوض است که قلعه آن در ضلع غربی روستا با مساحتی بالغ بر هفتهزار متر در 2طبقه بنا شده است.
روستای شمسی رستاق این شهرستان یکی از روستاهای هدف گردشگری است که از سوی سازمان میراث فرهنگی معرفی گردیده و دارای بافت خشت و گلی باارزشی در ضلع غربی انتهای روستا است و چندین اثر ثبتی را در حجم کمی از بافت در برگرفته که می توان به مسجد حاجی میراب،مسجدآب انبار تقی،مجموعه حاج حسن صفی،خانه کلانتر،حمام ملانوری،آب انبار قلعه اشاره کرد.
یخچال بندرآباد که به شکل مخروطی و به ارتفاع حدود 12متر و در عمق3متری زمین با استفاده ازمصالحی همچون خشت وگل بنا شده و تنها یخچال به جا مانده درشهرستان است که در روستای بندرآباد رستاق قرا گرفته و این بنا متعلق به دوران قاجار است.
از جمله آثار دیگر این شهرستان را می توان آب انبار هفت بادگیر عصرآباد، قلعه ابراهیم آباد، قلعه حسن آباد، موزه اغون رضوانشهر، آسیاب آبی اشکذر، آب انبار ابوالهادی، کویر نوردی رستاق ، حسینیه سفید اشکذر، بافت تاریخی کذاب ، قلعه خضرآباد، خانه ابراهیمی اشکذر، مسجد ریگ رضوانشهر، مسجد تک مناره عزآباد و موزه مردم شناسی برشمرد.
از جمله صنایع دستی موجود در این شهرستان خورجین بافی، زیلو بافی ، چرم دوزی ، قالی بافی ، سبد بافی است.
شهرستان اشکذر در مجموع 700 اثر تاریخی دارد که از این تعداد 62 مورد آن در فهرست ملی به ثبت رسیده است .
مرکز شهرستان اشکذر در 20 کیلومتری استان یزد قرار دارد.
7546/ 5054 خبرنگار : سعیده السادات خاتمی ** انتشار :بهنام احمدی *
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.