بر اساس اعلام شهرداری آستارا، روزانه در این شهر حدود 120 تن زباله تولید و در منطقه ای به وسعت 15 هکتار به نام داداش آباد در نزدیکی ساحل خزر دفن می شود؛ مشاهده زباله های رها شده در مناطق گردشگری آستارا موید این واقعیت است که با افزایش شمار گردشگران بر حجم زباله های رها شده در تفرجگاه های این شهرستان افزوده می شود و شهری که در تابستان امسال فقط در محل اسکان فرهنگیان، میزبان بیش از 45 هزار نفر بود، از نظر پسماند و فاضلاب در وضعیت تهدید زیست محیطی قرار گرفته است.
** دغدغه های مسئولان
رئیس شورای اسلامی شهر آستارا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ تهدید زباله در این شهر را بسیار جدی دانست و میزان تولید آن را بالاتر از حد استاندارد کشوری و جهانی و فراتر از مرز هشدار اعلام کرد.
سروش وظیفه اظهار داشت : سرانه تولید روزانه زباله در ایران حدود 600 گرم ، در جهان 250 تا 300 گرم و در آستارا حدود یک و نیم کیلوگرم است و این رقم نگران کننده باید با برنامه ریزی صحیح، همکاری شهروندان و گردشگران و کار فرهنگی منسجم کاهش یابد.
وی اظهار کرد: سطح آب های زیر زمینی در آستارا بالاتر از سایر شهرهاست و نفوذ شیرابه زباله های محل دفن پسماند شهر در منابع آب زیرزمینی، تهدید زیست محیطی در بر دارد.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: از محل دفن زباله شهر آستارا در هر ثانیه حدود 12 لیتر شیرابه تولید و بخشی از آن به دریای خزر وارد می شود و این خطر زیست محیطی، غیر قابل جبران و از دلایل گریزان شدن ماهی از آب های ساحلی این شهرستان است.
ولی داداشی اذعان کرد: تاکنون از پرداختن جدی به امور زیربنایی نظیر ساماندهی و مدیریت محل دفن پسماند و فاضلاب شهری در آستارا غفلت شده و این شهر از نظر فاضلاب شهری در ردیف شهرهای پرتنش قرار گرفته است.
فرماندار آستارا نیز معتقد است که این شهرستان به لحاظ گردشگرپذیر بودن، همواره شاهد جمعیتی شناور است و برای رفع مشکلات اصلی و زیرساختی آن نظیر اجرای سامانه دفع فاضلاب و مدیریت پسماند، باید نگاه ملی حاکم و در تامین اعتبارات لازم، آینده ده ها سال بعد این شهرستان لحاظ شود.
یونس رنجکش بیان کرد : جنگل و دریا بعنوان جاذبه های گردشگری آستارا ، علاوه بر جذب گردشگر، در چرخه اقتصادی این شهرستان تاثیرگذار است و باید علاوه بر حفاظت مستمر آنها، با مدیریت علمی پسماند و دفع فاضلاب شهری زمینه بهره وری و ارزآوری جاذبه های گردشگری را فراهم کنیم.
** اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا
از 91 هزار نفر جمعیت آستارا حدود 51 هزار نفر در شهر آستارا و بقیه در روستاهای آن سکونت دارند و تولید زباله در روستاها کمتر از شهرها نیست و شهرداران در شهرها و دهیاران در روستاها وظیفه مدیریت پسماند را عهده دار هستند و هر اقدام عملی و فرهنگی در مدیریت پسماند شهرها، باید در روستاها نیز جدی گرفته شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا نیز در این باره گفت: روستاهای این شهرستان به علت داشتن جاذبه های گردشگری متنوع، شاهد حضور گردشگران بسیاری هستند و مدیریت پسماند در روستاها از اهمیت فوق العاده ای در حفاظت محیط زیست برخوردار است.
محمدرضا روشنی اظهار کرد: تفکیک زباله در مبدا در مدیریت پسماند نقش مهمی دارد و هزینه مسیر جمع آوری و دفن اصولی زباله را کاهش می دهد و در این راستا، باید با تلاش دهیاران و رسانه ها آگاهی عمومی از فایده های تفکیک زباله از مبدا افزایش یابد.
مجری طرح تفکیک زباله در آستارا یاداور شد : اجرای این طرح در این شهر از سال گذشته آغاز شده است و بیش از 80درصد خانوارهای شهری را پوشش می دهد و به تدریج بر شمار خانوارهای همکاری کننده با این طرح افزوده می شود.
عباس خیام افزود: با توزیع بسته آموزشی تفکیک زباله و کیسه های جمع آوری آن در مناسبت هایی نظیر تعطیلات نوروزی، در این راستا فرهنگ سازی می کنیم.
ناگفته نماند که شهرداری آستارا در سال 95 در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا با 82 درصد پوشش خانوارها، رتبه نخست اجرای این طرح را در استان گیلان احراز کرده و مورد تجلیل قرار گرفته بود.
**راهکارها و برنامه های مسئولان
رئیس شورای اسلامی شهر آستارا گفت: برای مدیریت صحیح زباله در آستارا باید با حمایت از بخش خصوصی فعال، کارخانه تولید کود از زباله ساخته شود تا به جای دفن زباله و نفوذ شرابه آن در سفره های زیرزمینی آب و دریا، با تولید کود از طلای کثیف برای چند نفر نیز شغل ایجاد شود.
شهرام دولت ترکپور عضو شورای اسلامی شهر آستارا نیز از آمادگی یک سرمایه گذار و فعال بخش خصوصی برای 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری جهت ساخت کارخانه تولید کود از زباله در محل دفن زباله این شهر و پیگیری مقدمات آغاز عملیات اجرایی آن خبر داد.
داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اجرای شبکه فاضلاب شهری در آستارا ضروری است و شبکه گذاری و لوله گذاری آن به یک هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار نیازمند است و به این منظور، 200 میلیارد ریال اعتبار دولتی تصویب شده است و عملیات اجرایی آن ظرف پنج سال تکمیل خواهد شد.
*اختصاص 25 میلیارد ریال برای کارخانه بازیافت زباله
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی آستارا نیز از اختصاص 25 میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان شهرداری های کشور برای احداث کارخانه بازیافت زباله های آستارا و تالش در منتهی الیه بخش مرکزی تالش و حد فاصل شهرهای لیسار و جوکندان تالش خبر داد.
وحید پورحضرت گفت: هرچند اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا به تنهایی مشکل گشا و در حال حاضر رضایت بخش نیست، اما شهرداران و دهیاران به عنوان مدیران پسماند شهر و روستا باید به تفکیک زباله از مبدا اقدام کنند و زباله های عفونی مطب های پزشکان نیز، باید به روش بهداشتی امحاء شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا هم در خصوص مدیریت پسماند، بیان کرد: در این شهرستان چهار دهستان کانرود، حیران، چلوند و ویرمونی به عنوان آزمونه مدیریت پسماند و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا انتخاب شده، اما تاکنون اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است.
محمدرضا روشنی شیرابه محل دفن زباله، پسماند کارگاه های بسته بندی میوه و سرریز فاضلاب خانگی به رودخانه را از خطرات زیست محیطی آستارا عنوان و تصریح کرد: دهیاران و شهرداران باید به طور جدی در امر مدیریت پسماند مشارکت کنند و در غیر این صورت برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.
شروین حبیب زاده کارشناس واحد عمران شهرداری آستارا نیز گفت: امسال طرح دفع شیرابه زباله در منطقه داداش آباد با اعتباری بالغ بر30 میلیارد ریال اجرا و بستر جلوگیری از نفوذ آن به زمین فراهم خواهد شد و شیرابه از طریق کانال ها به حوضچه های مشخص انتقال خواهد یافت.
وی با بیان اینکه 70 نیروی انسانی در شهر آستارا در طرح تفکیک زباله از مبدا مشارکت می کنند، افزود: 80 درصد خانوارهای این شهر تحت پوشش این طرح هستند و این میزان، ظرف سه ماه آینده به 100 درصد خواهد رسید.
زباله و فاضلاب، محیط های طبیعی و انسانی را تهدید می کند و تجربه کشورهای پیشرفته بیانگر این واقعیت است که جز مدیریت علمی و اصولی، راهی برای مدیریت آن وجود ندارد .
باتوجه به موقعیت ویژه اقتصادی و گردشگری آستارا، باید مدیریت پسماند و اجرای شبکه فاضلاب این شهر با دورنمای آینده این شهر گردشگرپذیر، به سرعت عملیاتی شود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و با داشتن 15 جاذبه گردشگری نظیر جنگل و دریا، تالاب های استیل و آق، بازار ساحلی، مدرسه تاریخی حکیم نظامی، آبشار لاتون و دهستان حیران جزو 20 شهر گردشگرپذیر ایران است.
گزارش از عیسی پاشاپور **انتشار دهنده: بابایی
7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.