علی موسی خانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: با توجه به پیش بینی هواشناسی استان از ورود سامانه بارشی از ابتدای شنبه به استان، فاصله باقی مانده تا این بارش بهترین فرصت برای جبران عقب ماندگی کشت کلزا از سوی کشاورزان این خطه در سال زراعی جاری است.
اداره کل هواشناسی گلستان، شرایط جوی استان را برای امروز پنجشنبه قسمتی تا نیمه ابری، کاهش افزایش ابر، وزش باد و مه صبحگاهی و برای فردا (جمعه) صاف تا قسمتی، بعداز ظهر افزایش ابر، از شب همراه با بارندگی، در ارتفاعات بارش پراکنده برف، وزش باد نسبتا شدید و مه صبحگاهی پیش بینی کرده است.
همچنین طبق نقشه های پیش یابی هواشناسی از عصر جمعه، امواج سرد و بارشی به صورت تدریجی وارد استان شده و کاهش 10 تا هشت درجه سلسیوس دما برای این خطه شمالی پیش بینی شده است.
دمای گرگان مرکز استان گلستان 17 درجه سلسیوس، هوا صاف و سرعت وزش باد 11 کیلومتر بر ساعت و جهت آن شمال شرقی می باشد.
موسی خانی در خصوص سطح قرارداد کشت کلزا نیز گفت: امسال کشاورزان استان در سطح 112 هزار هکتار قرار دادکشت کلزا با جهادکشاورزی بسته اند و تاکنون 75 هزار هکتار آن زیر کشت این محصول رفته است.
وی همچنین سطح سبز کلزا را در استان 35 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: کشت کلزا در استان با مساعد بودن شرایط جوی از مهر تا بیستم آبان ماه صورت می گیرد ولی امسال به دلیل مساعد نبودن میزان بارش طی مدت مزبور، تا 15 آذر تمدید شده است.
در سال زراعی جاری برنامه تعیین شده وزارتخانه برای کشت کلزا در گلستان 85 هزار هکتار است که استقبال از قرارداد کشت این دانه روغنی در سال زراعی جاری به گفته کارشناسان زراعت استان، بیشتر به دلیل رعایت تناوب زراعی و بالا بودن قیمت نرخ تضمینی کلزا نسبت به گندم است.
به گزارش ایرنا، کشت کلزا ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول، بهترین تناوب برای گندم و جو است که رعایت این امر علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و نیز علف های هرز را کاهش می دهد.
استان گلستان در تولید دانه روغنی کلزا، دو سال مداوم رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
سال زراعی گذشته کشاورزان گلستان 57 هزار هکتار کلزا کشت کردند که از این سطح 112 هزار و 500 تن محصول برداشت و به صورت تضمینی به دولت فروختند.
استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 650 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا است.
6204/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.