پروتئین وی و کراتین، هردو از مکمل‌های پرطرفدار دنیای ورزش و بدنسازی به شمار می‌روند؛ اما انتخاب بین این دو به نیازها و اهداف فردی بستگی دارد. پروتئین وی به‌طور عمده برای افزایش مصرف پروتئین و تسریع در فرایند ریکاوری عضلات پس‌از تمرینات سخت استفاده می‌شود، درحالی‌که کراتین یک منبع انرژی سریع برای بهبود عملکرد ورزشی و افزایش قدرت عضلانی است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر ویژگی‌ها، مزایا و نحوه مصرف هریک از این مکمل‌ها خواهیم پرداخت تا ببینیم بین کراتین یا وی کدام‌یک را انتخاب کنیم.

ترکیب و عملکرد کراتین و وی متفاوت است

اولین موردی که باید در مقایسه کراتین یا وی بررسی شود، ترکیب و عملکرد آن‌هاست. وی یک مکمل پروتئینی است که از شیر استخراج می‌شود و حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری برای رشد و بازسازی عضلات است. این مکمل معمولاً پس‌از تمرینات بدنسازی مصرف می‌شود تا بدن را در تامین پروتئین لازم برای ترمیم و ساخت عضلات یاری کند. پروتئین وی به‌دلیل سرعت جذب بالایی که دارد، به بازیابی سریع عضلات کمک می‌کند و مانع از تجزیه عضلانی می‌شود.

ازسوی‌دیگر، کراتین یک مکمل انرژی‌زاست که با افزایش تولید ATP یا همان منبع اصلی انرژی سریع در عضلات، عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد. این مکمل به افزایش قدرت و استقامت عضلانی به‌ویژه در تمرینات شدید کمک می‌کند. در نظر داشته باشید قیمت کراتین در مقایسه با وی، پایین‌تر است. این مکمل باعث جذب آب به داخل سلول‌های عضلانی می‌شود که حجم عضلات را افزایش می‌دهد و به بهبود توانایی بدن در تمرینات سنگین و پرقدرت کمک می‌کند.

نحوه عملکرد کدام‌یک در بدن بهتر است؟ کراتین یا وی

برای اینکه بدانیم بین کراتین یا وی، کدام‌یک بهتر است، لازم است که نحوه عملکرد آن‌ها را در بدن ارزیابی کنیم. به‌یاد داشته باشید مکمل وی با تامین آمینواسیدهای ضروری بدن، موجب ترمیم و بازسازی عضلات می‌شود. در طول تمرینات ورزشی، عضلات تحت فشار قرار می‌گیرند و ممکن است آسیب ببینند. پروتئین وی با فراهم‌کردن مواد موردنیاز برای ترمیم این عضلات آسیب‌دیده به بازسازی و ساخت عضلات جدید کمک می‌کند و به بهبود عملکرد بدن در مراحل بعدی تمرینات یاری می‌رساند.

درطرف‌مقابل، کراتین با افزایش ذخایر کراتین فسفات در عضلات، تولید ATP را سرعت می‌دهد. ATP منبع اصلی انرژی سریع در بدن است که در تمرینات شدید و کوتاه‌مدت مانند وزنه‌برداری یا دو سرعت موردنیاز است. کراتین با بالابردن میزان تولید ATP در بدن، باعث افزایش قدرت، استقامت و تحمل عضلات در تمرینات سنگین می‌شود و به ورزشکاران کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در فعالیت‌های شدید داشته باشند.

 

 

مزایای استفاده از کراتین و وی؛ کدام بهتر است؟

یکی دیگر از عواملی که در مقایسه کراتین و وی تاثیرگذار است، مزایای آن‌هاست. در این قسمت، مزایای این دو مکمل را خواهیم گفت تا بتوانید راحت‌تر بین کراتین یا وی، انتخاب کنید.

مزایای پروتئین وی

مزایای مصرف پروتئین وی شامل موارد زیر است:

  • افزایش رشد عضلانی: این پروتئین منبع غنی آمینواسیدهای ضروری است که به بازسازی و رشد عضلات پس‌از تمرین کمک می‌کنند؛
  • ترمیم سریع عضلات: پس‌از تمرینات شدید، بدن به پروتئین نیاز دارد تا عضلات آسیب‌دیده را ترمیم کند و پروتئین وی به‌دلیل سرعت جذب بالا این فرایند را تسریع می‌کند؛
  • کاهش چربی بدن: مصرف پروتئین وی موجب افزایش متابولیسم و کاهش اشتها و کاهش چربی بدن می‌شود، درحالی‌که توده عضلانی را حفظ می‌کند؛
  • تقویت سیستم ایمنی: پروتئین وی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند؛
  • کنترل وزن: مصرف پروتئین وی می‌تواند باعث احساس سیری بیشتر شود و وزن را کنترل کند.

مزایای کراتین

مزایای مصرف کراتین شامل موارد زیر است:

  • افزایش قدرت و استقامت: کراتین موجب تولید سریع‌تر ATP می‌شود که تاثیر زیادی در افزایش قدرت و استقامت در تمرینات سنگین و کوتاه‌مدت دارد؛
  • بهبود عملکرد ورزشی: کراتین به‌ویژه در ورزش‌های شدید و کوتاه‌مدت مانند وزنه‌برداری، دو سرعت و فعالیت‌های انفجاری، عملکرد ورزشی افراد را بهبود می‌دهد؛
  • افزایش حجم عضلانی: کراتین با جذب آب به داخل سلول‌های عضلانی، به افزایش حجم عضلات کمک می‌کند که نتیجه آن ظاهری عضلانی‌تر و قوی‌تری است؛
  • افزایش سرعت ریکاوری: مصرف کراتین می‌تواند زمان بازیابی عضلات پس‌از تمرینات شدید را کاهش دهد و به بدن کمک کند تا سریع‌تر برای تمرین بعدی آماده شود؛
  • تقویت عملکرد مغزی: تحقیقات نشان داده‌اند که کراتین ممکن است موجب بهبود عملکرد شناختی و حافظه، به‌ویژه در شرایطی که انرژی مغز کاهش یافته است شود.

 

پروتئین وی یا کراتین (1)

 

زمان مصرف؛ مهم‌ترین تفوات بین پروتئین وی و کراتین

ممکن است زمان مصرف کراتین یا وی، روی انتخاب شما تاثیر بگذارد. پروتئین وی معمولاً باید بلافاصله پس‌از تمرین برای تسریع در جذب آمینواسیدها و ترمیم عضلات مصرف شود؛ اما می‌توان آن را به‌عنوان میان‌وعده در طول روز نیز استفاده کرد. ازطرفی، کراتین را می‌توان قبل‌از تمرین برای افزایش انرژی و قدرت یا بعد از تمرین برای بازسازی ذخایر کراتین مصرف کرد. همچنین مصرف روزانه و مداوم کراتین به حفظ سطح بالای آن در عضلات کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد ورزشی در طولانی‌مدت می‌شود.

بررسی تفاوت بین عوارض جانبی وی و کراتین

برای انتخاب بین این دو مکمل، باید با عوارض جانبی آن‌ها آشنا باشید. پروتئین وی معمولاً بدون عوارض جانبی جدی است. بااین‌حال، مصرف بیش‌ازحد آن ممکن است مشکلات گوارشی مانند نفخ یا اسهال به همراه داشته باشد. برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، توصیه می‌کنیم از نوع پروتئین وی ایزوله استفاده کنند. این نوع پروتئین حاوی لاکتوز کمتری است و می‌تواند از عوارض ناشی از حساسیت به لاکتوز جلوگیری کند.

ازطرفی، کراتین ممکن است در برخی افراد باعث احتباس آب در بدن شود که وزن را به‌طور موقت افزایش می‌دهد. اگرچه عوارض جدی کراتین نادر است؛ اما مصرف زیاد آن بدون نوشیدن آب کافی می‌تواند خطر کم‌آبی بدن را افزایش دهد. بنابراین، هنگام مصرف کراتین، توجه به میزان مصرف آب بسیار مهم است تا از این عارضه جلوگیری شود.

کدام‌یک بهتر است؟ کراتین یا وی؟

انتخاب بین کراتین یا وی بستگی به هدف شما دارد. اگر به‌‌فکر رشد عضلات، بهبود ریکاوری و تامین پروتئین روزانه هستید، پروتئین وی گزینه بهتری است، به‌ویژه برای ورزشکارانی که هدفشان افزایش حجم عضلانی و کاهش چربی است؛ اما اگر هدف شما افزایش قدرت، استقامت و بهبود عملکرد ورزشی در تمرینات سنگین و کوتاه‌مدت است، کراتین انتخاب مناسب‌تری است.

برای نتیجه‌گیری بهتر مکمل مورد نظر را از محصولات اصل بخرید

انتخاب بین کراتین یا وی، به نیازهای افراد بستگی دارد. پروتئین وی برای بهبود رشد و ریکاوری عضلانی مناسب است، درحالی‌که کراتین به بهبود عملکرد در تمرینات سنگین و افزایش قدرت کمک می‌کند. به‌طورکلی، این دو مکمل تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند؛ اما می‌توانند به‌طور همزمان استفاده شوند تا هم عضله‌سازی و هم افزایش قدرت را بهبود دهند. اگر به‌دنبال افزایش عضله هستید و برنامه تمرینی سنگینی دارید، ترکیب پروتئین وی و کراتین می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما به‌همراه داشته باشد.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.