عباس تقی زاده روز سه شنبه در آستانه هفته خبرنگار در گفت و گو با ایرنا افزود: خبرنگار با تجربه ضمن واقع نگری و درک شرایط جامعه، وظیفه خود می داند اعتماد و امید اجتماعی و همبستگی ملی را توسعه بخشد.
وی تصریح کرد: خبرنگار صرفا یک واسطه برای گزارش رویدادها نیست که بخواهیم مثل یک ابزار عمل کند او انسان است و آنچه خلق می کند باید به اعتلای جامعه انسانی و زیست بهتر، سالم تر و اخلاقی تر در جامعه منجر شود.
استاد علوم ارتباطات تاکید کرد: خبرنگار در قامت یک پژوهشگر عمل می کند و بهترین پاسخ را بدون سوگیری و به عنوان نقشه راه به مخاطب عرضه می کند.
وی ادامه داد: نگاه متوازن رویدادمحوری در انتشار خبر و توجه جدی به گزارش فرایندها، واکاوی موضوعات خبری و ارائه تحلیل های کارآمد از رسالت های دیگر خبرنگار حرفه ای بشمار می رود.
تقی زاده اظهار داشت: البته نیاز است خبرنگار فاصله خود را از رویدادها هم حفظ کند و آنچنان در آنها غرق نشود که قدرت تشخیص و تحلیل خبرنگار تحت تاثیر درگیری روانی و عاطفی اش با موضوع قرار گرفته و دچار سوگیری شود.
وی افزود: تسلط به موضوع و سوژه مورد بررسی، مطالعه سوابق، شناسایی نقاط مبهم و پنهان و جامع نگری و روایت همه عناصر درگیر در گزارش رویدادها از دیگر مقولات حرفه خبرنگاری است.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان کرمان تاکید کرد: خبرنگار حرفه ای، در دام فریب و سوژه های ساختگی نمی افتد و مقتدرانه با انتشار اخبار گمراه کننده و جعلی مبارزه می کند.
تقی زاده بیان کرد: خبرنگار صدای همه گروه ها را می شنود و بویژه به کسانی که از وظایف رسانه ها در انعکاس خواسته ها و مشکلات شان اطلاع چندانی ندارند مانند ساکنان برخی مناطق محروم برای انتقال دغدغه هایشان یاری می رساند.
محقق علوم ارتباطات افزود: امروزه لازم است خبرنگاران مهارت های مختلف را در انتشار خبر داشته باشند و به تنهایی به تولید خبر با ضمایم، مستندات با تنوع در سبک و شیوه های انتشار بپردازند.
**خبرنگار باید از چابکی در اطلاع یابی و اطلاع رسانی برخوردار باشد
تقی زاده اظهار داشت: تغییرات فناورانه با فرصت ها و تهدیدهایی در عرصه خبرنگاری همراه بوده است که اصلی ترین آنها را می توان غلبه سرعت، پدیده شهروند خبرنگاری و مهم شدن تصویر دانست.
وی تاکید کرد: خبرنگار باید در عین سرعت در انتشار مانع از تقلیل صحت در انعکاس اخبار شود و از پیوستگی این 2 ویژگی با هدف حفظ و ارتقای اعتماد مخاطب و اعتبار رسانه مراقبت کند.
استاد علوم ارتباطات بیان کرد: امروزه نسبت به گذشته زمان انتشار خبر چندان در اختیار خبرنگار و رسانه قرار ندارد و پیام رسان های موبایلی بیشتر خبرها را هر چند ناقص، اما زودتر منعکس می کنند و در این شرایط کندی درکارپذیرفتنی نیست.
وی با بیان اینکه ما با پدیده فرازمانی و فرامکانی در ارتباطات بر بستر فضای مجازی مواجه هستیم تصریح کرد: بنابراین خبرنگار باید با شناخت کافی از تحولات این فضا و متناسب با آن از چابکی و هوشمندی در اطلاع یابی و اطلاع رسانی برخوردار باشد.
تقی زاده ادامه داد: از سویی رقابت رسانه ای، دسترسی های همگانی، تنوع سازمان های خبری و میزان تولید و انتشارخبر به شدت افزایش یافته، و همگامی منطقی با این شرایط الزامی است.
وی تصریح کرد: خبرنگاران حرفه ای، بایداز قدرت نیازسنجی برخوردار و در پاسخ به نیاز مخاطب، پیشتاز باشند و نباید فراموش کرد حضور در میدان های مختلف اجتماعی ما را به شناخت بیشتر و گزارش عینی تر رهنمون می سازد.
پژوهشگر و محقق علوم ارتباطات اظهار داشت: تسلط بر دانش خبرنگاری به عنوان یک علم میان رشته ای و کسب مهارت های مرتبط با این حرفه از ملزومات آن است.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی خبرنگار باید نقش رهبر فکری را برای جامعه ایفا کند افزود: خبرنگار علاوه بر تسلط بر اصول خبرنگاری باید در علوم مختلف از یک دانش نسبی برخوردار باشد در عین حال فناوری ها را در کارش عجین کند.
**پایبندی به اخلاق و اصول حرفه ای مهم ترین ویژگی خبرنگاری است
تقی زاده اظهار داشت: معمولا وقتی حرف از کارسخت به میان می آید توجه همه به شرایط فیزیکی، حضور خبرنگار در شرایط نامساعد آب و هوایی، مناطق پرخطر و پرحادثه جلب می شود و همه اینها باعث شده خبرنگاری در زمره کارهای سخت ارزیابی شود.
وی ادامه داد: اما در کنار همه این سختی ها، خبرنگاری و روزنامه نگاری با سختی های نادیدنی همراه هستند که به نظرم این جنبه از حرفه خبرنگاری، سختی های بیشتری مانند تنش ها و استرس های روحی و روانی است.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کرمان گفت: وزن انتظار عمومی از خبرنگار را هم نباید از نظر دورداشت که از خبرنگار می خواهند همواره در خط مقدم مبارزه با ناراستی ها بایستد و پا پس نکشد و غلبه بر موقعیت های دشوار روحی و فیزیکی و مدیریت آن ها، سختی خاص حرفه خبرنگاری است.
17 مرداد به مناسبت شهادت محمود صارمی، خبرنگار ایرنا که در سال 1377 و در پی حمله گروه طالبان به مزار شریف افغانستان شهید شد، به نام روز خبرنگار نام‌گذاری شده است.
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.