این فعال رسانه ای در یادنوشت خود آورده است : کتاب‌خانه موزه صنعتی کرمان مثل هر کتاب‌خانه دیگر، مکان ارزشمندی است؛ اما این‌جا یک تفاوت دیگر هم دارد. در جایی از کف سالن این کتاب‌خانه یک صفحه‌ی شیشه‌ای قرار دارد که محل دفن حاج‌اکبر صنعتی بنیانگذار پرورشگاه صنعتی را نشان می‌دهد.
نمی‌دانم این کار بنا به وصیت خودش بوده یا بعد از او، دیگران به منظور قدردانی از چنین شخصیت بزرگواری دست به چنین اقدامی زده‌اند، اما همین یادبود ساده قلب انسان را از جا می‌کند! مردی که بخش مهمی از تاریخ اجتماعی کرمان به او مدیون است، هنوز هم زیرپای اهل فرهنگ و هنر، به حیات اجتماعی خود ادامه می‌دهد.
در مورد حاج اکبر صنعتی گفته می‌شود او در ملاقاتی که در اسلامبول با سیدجمال‌الدین اسدآبادی داشته است از او می‌شنود: « به کرمان برگرد و آن‌جا را میدان مبارزه قرار بده و سعی کن اسلام را از ریشه بسازی؛ اطفال بی‌سرپرست را از گوشه و کنار جمع کن و برایشان سرپناهی فراهم کن و به آن‌ها تعلیم بده؛ چون تمام بدبختی‌های ما از جهل و نادانی است».
بعدها وقتی‌که حاج اکبر به کرمان برمی‌گردد، اولین اقدام او با کمک عده‌ای از نیکوکاران آن زمان، تاسیس پرورشگاهی است که برکات آن هنوز هم در کرمان باقی و برقرار است.
دریافت و انتشار : بهنام احمدی 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.