به گزارش ایرنا، یکصد اثر انتخابی از بین آثار ارزشمند استاد که در عرض ۱۰ سال گذشته نوشته و آماده سازی شده است در گالری ارغوان به معرض نمایش درآمده است که تعداد ۳۰ اثر برای فروش از یک میلیون و ۵۰۰ تومان تا ۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده اند و قیمت ها عموما بین ۴ تا ۵ میلیون تومان می باشد.

 استاد جمال الدین مودب متولد ۱۳۲۸ و بنیانگذار خوشنویسی در کرمان در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا  گفت: این تابلوها را من ننوشته ام و عشق نوشته است و تنها من آن ها را امضا کرده ام.

پایه گذار خوشنویسی کرمان در ادامه می گوید: تمامی کارهای من در حوالی ساعت ۱۱ شب تا نماز صبح نوشته شده است و در بین آثاری که دارم کارهایی بوده که ۴ تا ۹ سال به طول انجامیده و بعد از پایان کار برای من کار انجام شده غیر قابل باور بوده است بنابراین تنها می توانم بگویم او نوشت و من امضا  کردم.

مودب از نوشتن ۵۰ میلیون ذکر و ۱۱ میلیون بار واژه عشق در آثارش نام برد و گفت: انسان با اعتقاد و ایمان به آنچه می داند می تواند به افلاک برود.

وی در رابطه با ارزش قلم گفت: در قرآن کریم خداوند به قلم قسم یاد کرده است بنابراین کسی که قلم را به دست می گیرد باید لیاقت و قابلیت گرفتن قلم را در دست داشته باشد و قلم ابزاری است که می توان در زندگی از آن مساعدت خواست.

این پیشکسوت خوشنویسی همه  تابلوها را فرزندان خود خواند و گفت: این ها فقط خوشنویسی نیست و مکنونات درونی است که قلم آن را ارائه کرده است.

مودب با اشاره به اینکه خوشنویسی ۱۲ اصل و مرتبه در آن تعریف شده است گفت: اگر هنرمند به مرتبه و اصل ۱۱ و ۱۲ قانون خوشنویسی برسد آن وقت است که خط او صفا و شان پیدا می کند و می رسد به جایی که هر چه در درونش هست تراوش پیدا می کند و انتقال داده می شود و مخاطب آنچه را که باید از نوشته دریافت می کند.

وی همچنین افزود: خوشنویسی معنای شعر را زنده می کند و باید به این باور داشت که کلمات روح دارند و زنده هستند و با انسان صحبت می کنند و انسان زمانی که به این مرتبه از باور رسید و توانست حیات کلمات را درک کند می تواند مکنونات درونی خود را انتقال دهد.

در ادامه علی اکبر اصفهانی یکی از قرآن نویسان کرمانی نیز گفت: این نمایشگاه یکی از بهترین و زیباترین و قوی ترین نمایشگاه هایی بوده است که در جهان از آن بازدید کرده ام.

وی افزود: تاکنون جایی با این تعداد اثر آن هم در مدت ۱۰ سال، کار و تجربه نشده است کارهایی که در تمامی آن ها می توان آثار معنویت را دید و آرامش واقعی را از اعماق این تابلوها درک کرد.

فاطمه کهن نیز عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و مدرس دانشکده پزشکی نیز گفت: ارادت دیرینی با استاد داشته ام و سال های سال ایشان را می شناسم و بسیار خوشحال و خرسند شدم که امروز آثار ایشان به معرض نمایش گذاشته شد.

وی همچنین گفت: در بازدیدی که از کارهای استاد در قبل از نمایشگاه با  تعدادی از دانشجویان پزشکی داشتیم تاثیر زیادی بر احوال آن ها داشت و بسیار آن ها را تحت تاثیر قرار داد و این یعنی اینکه این کارها واقعا از دل برخاسته و تاثیرگذارند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در رابطه با خط انتخابی استاد که نسعلیق است  و در کارهای او به کار رفته است گفت: خط نستعلیق عروس خط های ایران  و در واقع عروس خط های زبان فارسی است که با معنویت و روحانیتی که در آثار وجود دارد به کارهای استاد زیبایی دو چندانی بخشیده است.

 کهن در ادامه افتتاح این نمایشگاه  را برای کرمان بسیار با ارزش دانست و گفت: آثار خلق شده استاد در کرمان سرمایه عظیمی است که به لطف خدا حفظ شد و بازگشایی این نمایشگاه به ارزش کرمان و کرمانی ها افزود.

وی با اشاره به اینکه بسیار خوب است قدر هنرمندان و آثاری که خلق کرده اند دانسته شود گفت: هر گوشه از تابلوهای این هنرمند علاوه بر ارزش زیباشناسی و محتوای ادبی، معنای خاصی را دارد که در اصل ارزش آن به همین معنای خاص است.

وی یکی از بزرگترین کارهای استاد را در خلق این آثار استفاده از ابیات و غزلیات ادبیات فاخر دانست و گفت: این آرزوی من بود که استاد خودشان حضور داشته باشند و در مورد تک تک تابلوهایشان صحبت کنند تابلوهایی که هر کدام هماهنگی های خاص و دارای یک پیام ویژه است و امروز این اتفاق زیبا افتاد.

علی اکبر نیک نفس دیگر عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان نیز   گفت: هنر گوهری است که در درون همه اشخاص وجود دارد و گوهر وجودی هر فردی به صورت های مختلف نمایان می شود و اگر کسی توانست گوهر وجودی خود را شناسایی کند و بر آن اساس درست حرکت کند مسلما این گوهر درخشنده خواهد شد.

وی افزود: استاد مودب گوهر وجودی خود را شناسایی کرده است و برای استخراج آن وقت و زندگیشان را گذاشته است و در زمینه هنر بسیار تلاش کرده اند و همین رمز موفقیت او بوده است.

وی با بیان اینکه هنر خوشنویسی یکی از ویژگی هایی است که مختص ایرانیان است گفت: خوشنویسی در فرهنگ سرزمین ما بسیار قوی است چه بسا در بسیاری از کشورها نیز این هنر متمایز است به گونه ای که به وسیله هنر خوشنویسی ادبیات و شعر برجسته تر می شوند.

نیک نفس با اشاره به اینکه خیلی وقت ها شده  که افراد یک بیت شعر یا غزل را می خوانند و بدون درک معنا از آن عبور می کنند گفت: خوشنویسی یک هنر چند وجهی است و همانطور که موسیقی باعث می شود یک غزل خیلی خوبتر دیده و شنیده شود هنر خوشنویسی نیز این امکان را فراهم می کند که ابیات و جملات بهتر دیده و شنیده شوند.  

وی برگزاری اینچنین نمایشگاه هایی را در اعتلای فرهنگ بسیار موثر دانست و گفت: این بسیار خوشحال کننده و مسرت بخش است که شرایطی فراهم شده است که یک هنرمند ارزشمند خودشان در کنار آثارشان حضور دارند و این نشانه این است که هنوز جامعه ما برای هنرمندان ارج قائل هستند.

گالری ارغوان واقع در بلوار صدوقی – صدوقی ۱۰ برای نمایش آثار استاد جمال الدین مودب تا اواخر شهریورماه ۱۳۹۸ هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۰ شب پذیرای علاقمندان به کار هنر خوشنویسی  و عموم مردم است.

۹۸۸۹ / ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.