دکتر شهرام فتاحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتحادیه اروپا به دلایل بسیاری که مشاجره تجاری اخیر با آمریکا هم مزید علت شده است بنا ندارد که چهره ای مطیع و دنباله رو ایالات متحده از خود به جامعه جهانی ارائه نماید.
او در توضیح این تحلیل خود گفت: اتحادیه اروپا به نیکی می داند که رویکرد عجولانه و قاهرانه دولت ترامپ در عدم تقید به معاهدات معتبر و توافق های بین المللی در درازمدت موجب فرسایش اعتبار و قابلیت بازیگری اتحادیه اروپایی خواهد شد.
وی اظهار داشت: از این رو این اتحادیه تلاش دارد تا سرحد امکان پایبندی اعلامی و عملی خود را به برجام که قطعنامه 2231 هم موید و مقوم آن است ابراز و اعمال نماید اما با این همه با تمام دل آزردگی که از کاخ سفید دارند دل نگران تحت الشعاع قرار گرفتن روابط و مبادلات کاملا راهبردی خود با آمریکا هستند.
استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه سیاست به نعل و به میخ زدن اروپایی ها کماکان ادامه دارد، گفت: درخواست ناپذیرفتنی برای به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل و مبحث غیرقابل معامله PMD و طرح محترمانه تر اتهامات و مطالبات ایالات متحده، نشان از آن دارد که اروپایی ها سوی دیگر یک استراتژی هستند که هدف از آن ابتدا مجاب سازی و سپس مطیع سازی جمهوری اسلامی ایران است.
فتاحی با بیان اینکه در صورت عدم پذیرش، تمرکز بر پروژه فروپاشی از درون در دستور کار جدی تر قرار خواهد گرفت، افزود: پروژه ای اهریمنی که بی تعارف اگر کارگزارانی دانسته و یا نادانسته در داخل نداشته باشد ضریب توفیق احتمالی آن به شدت کاسته خواهد شد.
او اظهار داشت: با این همه به زعم بنده ساخت قدرت و ثروت در اروپا به گونه ای است که حتی به فرض محال در صورت هم داستانی اروپا با تهران امیدی چندانی به موفقیت مواعید آنها نیست چرا که شرکت های غربی معمولا هم داستان با سناریو سرمایه داری بین الملل و همسو با ارکستر اروپایی آمریکایی سودمحور هستند و تا همین لحظه هم قاطبه آنها اعلام کرده اند که مبادلات خود با ایران را قطع خواهند کرد.
وی اضافه کرد: ایران و اروپا ابدا در یک طرف این قمار بزرگ نیستند بلکه فقط تقسیم کارغرب قدیم و جدید تفاوت دارد که شامل فشار همه جانبه هژمونیک از سوی ایالات متحده و چانه زنی مطالبه گرانه از سوی اتحادیه اروپایی است.
فتاحی گفت: ادامه گفتگوها با اروپایی ها به منظور صیانت از سیمای مداراجویانه و مصلحانه ایران است که در سالیان اخیر و در سیر مذاکرات هسته ای نظام از خود به جهان ارائه کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی سفر خود به 2 کشور اروپایی سوئیس و اتریش را از روز دوشنبه آغاز کرد و عصر چهارشنبه به تهران بازگشت.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.