آوات مکاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این اقامتگاه ها موجب رونق گردشگری روستایی شده‌اند اظهارداشت: ۱۵ اقامتگاه بوم گردی در استان وظیفه دارند غذاهای محلی کردستان را به مسافران خود عرضه کنند. 

وی اضافه کرد: از جمله مهمترین این غذاهای محلی که سرو آنها به اقامتگاه‌ها اعلام شده شامل یکاوه( غذایی پلویی متشکل از برنج)، گوشت، کلانه، پیازداغ، خرما و کشمش، هالاو (غذایی آبگوشتی اما متفاوت از آبگوشت دیگر مناطق کشور)، بروش (نوعی پیش غذا)، شایان پلو، شلمین، قیمه و کَوَر(گوشت و سبزی تره) و (بریان بی) است.

مکاری افزود: بیشتر این غذاها در فصل پاییز و زمستان پخته می‌شوند و مسافران می توانند با سفر در این فصل‌ها کردستان علاوه بر دیدن جاذبه های طبیعی و زیبای های این استان، طعم غذاهای سنتی آن را نیز بچشند.

وی با اشاره به اینکه حمام عبدالخالق یکی از بناهای قدیمی شهر سنندج به عنوان پیشگامان اجرای این طرح هم‌اکنون با کمک بخش خصوصی درفضایی کاملا سنتی این غذاهای محلی را عرضه می‌کند اضافه کرد: بیشتر اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان در روستاهای هدف گردشگری همچون پالنگان، دولاب، گلین، سلین و بلبر هستند.

مکاری با بیان اینکه این اقامتگاه‌ها علاوه بر تابستان در فصل‌های سرد سال نیز پذیرای مسافران و گردشگران هستند گفت: با توجه به پتانسیل‌های کردستان در حوزه گردشگری روستایی در حال حاضر ۱۵ اقامتگاه بوم گردی در این استان فعال است که برای افزایش تعداد آنها در تلاش هستند.

وی یادآورشد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد خانه‌های بوم‌گردی در استان به ۳۰ مورد برسد و در این راستا در حال حاضر ۵۰ پرونده ایجاد این خانه‌ها در کردستان در حال بررسی است.

رییس گروه بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی کردستان اضافه کرد: در خانه های بوم گردی ۵۵ اتاق وجود دارد که روستای دولاب با پنج خانه و ۲۱ اتاق بیشترین آمار این حوزه را دارد.

۴۳ روستای کردستان براساس شاخص های توریسم به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده اند و بیش از ۱۰ مورد از این روستاها اکنون در کانون توجه توریسم قرار دارند و دارای ظرفیت های گردشگری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.