بهمن مرادنیا روز شنبه در جلسه کارگروه اقتصادی استان کردستان با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، اظهار داشت: تدوین سند توسعه کاری به یادماندنی بوده و مجموعه دولت پیگیری‌های مختلفی در این خصوص داشته و برای به نتیجه رساندن این سند باید تلاش کرد و انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای از مرکز برای تحقق پیگیری‌های جدی در بخش تخصیص اعتبارات آن وجود داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای توسعه استان با دستور وزیر کشور با استناد عقب ماندگی این استان و تفاوت معنادار توسعه‌ای کردستان تشکیل شد، افزود: این سند مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات استانی و ملی است و با توجه به جمعیت و قابلیت‌های استانی با پشتوانه نظریه توازن طراحی شده است.

حسین فیروزی یادآور شد: این سند پیگیری طرح‌های مهم و تاثیرگذار در استان را در دستور کار قرار داده که اتمام سالن ورزشی ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، مجتمع فرهنگی و هنری سنندج، فرودگاه سقز، تخصیص حق‌آبه ۹۰ هزار هکتاری به اراضی دیم از جمله این طرح‌ها است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: از دیگر طرح‌های توسعه‌ای مورد نظر این سند، توسعه ۵۰ هزار هکتاری باغات دیم، افزایش تولید گوشت قرمز، انجام مطالعات اکتشافات ژئوفیزیکی،  اجرای طرح زنجیره فولاد، ساماندهی مرز باشماق، احداث ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی و اتمام کریدور شمال به جنوب، توسعه شهرک‌های صنعتی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه است.

فیروزی با بیان اینکه سالن ۶ هزار نفری ۲۲ گولان سنندج تا پیش از این سند، ۴۰ درصد پیشرفت داشت و اکنون به ۶۰ درصد رسیده است، اضافه کرد: شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج با ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار و ۷۰ درصد پیشرفت هم اکنون در حال پیگیری و اجرا است.

وی اظهار داشت: مجتمع فرهنگی سنندج نیز با  ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته در حال ساخت است و منطقه ویزه اقتصادی بانه در ۸۵ هکتار با رویکرد استقرار صنایع صادرات محور در حال احداث بوده و اکنون بیش از ۹۰ درخواست سرمایه گذاری در آن وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان تاکید کرد: توسعه اراضی آبی از ۱۱۰ هزار هکتار فعلی به ۲۰۰ هزار هکتار بزرگترین مطالبه مردم در توسعه استان بود که اکنون با تخصیص آب برای ۹۶ هزار هکتار آن موافقت شده است.

فیروزی یادآور شد: اخذ ردیف اعتبار برای توسعه آبرسانی به شهرهای کامیاران، دهگلان؛ قروه، دهگلان و بیجار و تخصیص آب به ۶ هزار هکتار باغ در حوزه آبریز دریاچه ارومیه از دیگر مصوبات اجرا شده این سند است.

وی گفت: تبدیل ۱۰۰ هزار هکتار اراضی با ۶۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار با افق یک میلیون تُن تولید،  و توسعه ۵۰ هزار باغات و افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت به عوان پیشران بخش کشاورزی است که بین پنج تا ۱۰ سال به مرحله اجرا در می آید و پیش بینی می‌شود میزان سرمایه گذاری آن بین ۲ تا ۳ سال به بخش اقتصادی کشور باز گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: در بخش صنعت نیز راهبردهای ایجاد زنجیره فولاد کردستان دنبال می‌شود که تاکنون مصوبه ۲۰ درصد پیشرفت دارد و مقرر شده ایمیدرو ۶۰ هزار میلیارد ریال برای اشتغال زایی ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در آن سرمایه گذاری کند.

فیروزی اضافه کرد: افزایش ظرفیت استخراج سنگ طلای معدن طلای ساریگونی قروه از ۱۴ تُن فعلی به ۴۴ تن با افق افزایش تولید طلای خالص از ۲ به پنج تُن در سال از دیگر مصوبات این سند است که انتظار می رود به صورت ویژه از سوی وزارت کشور برای اجرا، پیگیری شود.

وی اظهار داشت: در بخش راه نیز انتظار می‌رود اجرای راه آهن سنندج - همدان به صورت ویژه پیگیری شود و احداث ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی و کریدور شمال جنوب برای اتمام ۱۰۰ درصدی تامین اعتبار شود.

وزیر کشور امروز برای سفری ۲ روزه امروز شنبه وارد کردستان شد و در بدو ورود از چند طرح عمرانی و خدماتی شهر سنندج بازدید کرد.

نشست با روحانیون و شرکت در جشن بزرگ میلاد پیامبر (ص) بە مناسبت آغاز هفتە وحدت در روز یکشنبه از دیگر برنامەهایی خواهد بود کە با حضور وزیر کشور در شهر سنندج برگزار می‌شود.

رحمانی فضلی را در این سفر برخی از معاونان از جمله دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی، جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی و رستم وندی رئیس سازمان امور اجتماعی و مسئولان این وزارتخانه همراهی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.