خسرو سیف پناهی شعبانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با استقرار هوای آرام بر سطح منطقه از روز گذشته در آسمان کردستان وزش باد قابل ملاحظه ترین وضعیت جوی است که امروز سرعت آن در هزارکانیان دیواندره به بیش از 62 کیلومتر در ساعت رسید.
وی افزود: در این مدت سرعت باد در شهر زرینه 58 کیلومتر، قروه 51 کیلومتر، سقز 47 کیلومتر، دیواندره 43 کیلومتر و دهگلان 39 کیلومتر در ساعت بود که پس از هزارکانیان بیشترین میزان وزش باد در استان کردستان را داشته اند.
کارشناس پیش بین اداره کل هواشناسی کردستان با اشاره به پایش نقشه های هواشناسی، بیشترین پدیده غالب تا روز شنبه در این استان را وزش باد اعلام کرد و گفت: انتظار می رود فعالیت سامانه بعد از ظهر امروز تا فردا افزایش یابد بطوریکه در نواحی شمالی استان (بانه، بیجار، زرینه، هزارکانیان، سقز و دیواندره) سرعت باد تا 90 کیلومتر در ساعت برسد.
سیف پناهی شعبانی تاکید کرد: با توجه به بررسی و تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی از بعدازظهر پنجشنبه تا ظهر شنبه هفته آینده با ورود سامانه بارشی جدید از غرب استان بتدریج شاهد ابری شدن آسمان، وزش باد شدید همراه با بارش باران و رعد و برق شدید (در برخی نواحی احتمال تگرگ و در ارتفاعات بارش برف) خواهیم بود.
وی یادآور شد: اوج بارش ها از اواخر وقت امروز تا اوایل صبح شنبه و برای مناطق غربی (بانه، مریوان، سروآباد و اورامان و تا حدودی مناطق جنوبی (کامیاران) است و با توجه به شدت و میزان بارش ها در این مناطق امکان آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها دور از اتتظار نخواهد بود.
سیف پناهی شعبانی اضافه کرد: همچنین به علت تشکیل گرد و غبار بر روی عراق و سوریه و انتقال بخشی از آن به سطح استان طی فعالیت این سامانه، در ساعاتی از شبانه روز کیفیت هوا و دید افقی تا حدودی کاهش خواهد یافت.
وی گفت: طی امروز دو تا سه درجه سانتیگراد دمای هوا افزایش می یابد اما از روز جمعه تا اواسط هفته آینده بعد از عبور سامانه بارشی شاهد کاهش دما، در حدود پنج تا شش درجه سانتیگراد بخصوص در طول شب و اوایل صبح خواهیم بود که موجب یخ زدگی سطح زمین در مناطق سردسیر و کوهستانی استان می شود.
به گزارش ایرنا، استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.