مجتبی ورمقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان دام شامل 320 هزار راس دام سبک (بز و یزغاله) و هشت هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
وی افزود: مایه کوبی دام های سبک در این استان علیه بیماری تب مالت در بهار سال جاری در قالب مرحله اول با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی و به صورت رایگان انجام شد.
مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: مرحله دوم این طرح نیز ویژه دام های سنگین از مهر سال جاری آغاز شده و تاکنون از 56 هزار و 450 راس دام مورد تعهد، هشت هزار راس مایه کوبی شده و به مدت یک ماه کاری باقی دام ها نیز مایه کوبی می شوند.
وی یادآور شد: این مرحله با استفاده از توان بخش دولتی در قالب حدود 30 اکیپ شامل 10 گروه نظارتی و 20 گروه اجرایی انجام می شود و هیچ هزینه ای از دامداران گرفته نخواهد شد و مایه کوبی رایگان انجام می شود.
ورمقانی تاکید کرد: پس از پایان مرحله دوم میزان مایه کوبی دام های سبک و سنگین این استان علیه بیماری تب مالت به 376 هزار و 50 راس می رسد که تمام آن با حمایت و اعتبارات دولتی انجام شده تا بتوانیم آسیب های این بیماری به دامداران استان جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا ، تب‌مالت از جمله شایع‌ترین بیماری‌های واگیردار در کشور ما به شمار می‌رود، این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده شود می تواند در 10 تا 15 روز درمان می‌شود و جلوی انتقال آن به افراد دیگر گرفته می‌شود.
مهم‌ترین راه ورود میکروب عامل بروز تب‌مالت به بدن حیوان از طریق دستگاه گوارش است که به وسیله علوفه آلوده و زباله به حیوان سرایت می‌کند و سبب شیوع بیماری می‌شود.
مهم‌ترین علائم بیماری تب مالت در دام ها افزایش دمای بدن حیوان و تب 40 درجه است.
عدم مصرف شیر دامی که تازه سقط جنین کرده و به ابتلا به این بیماری مشکوک است، شستن ظروف مخصوص دوشیدن شیر، ضدعفونی کردن اصطبل‌های آلوده، مایه کوبی دام‌ها علیه این بیماری و رعایت کامل اصول بهداشتی در دامداری‌ها از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون و 210 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود 24 هزار تُن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.