به گزارش ایرناT سعید کتابی روز چهارشنبه در همایش مشترک مقابله با قاچاق کالا و ارز و پدافند غیرعامل شهرستان ملایر اظهار داشت: فرمان 12 تیرماه رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نشان دهنده ضرورت مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی و مردم برای مبارزه جدی با این معضل است.
وی تاکید کرد: این در حالیست که در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی دشمنان، تنها راه توسعه و ایجاد اقتصادی سالم و پویا، توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و حمایت جدی از تولیدات داخلی است.
کتابی با بیان اینکه قاچاق کالا و ارز بیشترین تأثیر را بر حوزه اقتصاد دارد، فرهنگسازی و آموزش شهروندان را موثرترین راه مقابله با این معضل عنوان کرد.
وی ضمن تقدیر از زحمات دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در برخورد با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: برای داشتن جامعه ‌ای رو به رشد و توسعه یافته باید اطلاع‌ رسانی و ارایه آموزش به جامعه هدف را برای مبارزه جدی با قاچاق کالا مدنظر قرار دهیم.
کتابی با بیان اینکه بسیاری از انواع کالاهای قاچاق همچون لوازم آرایشی و بهداشتی و البسه استاندارد نیست و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، ادامه داد: تمامی دستگاه های اجرایی باید پای کار بیایند و امر مبارزه با قاچاق کالا به یک حرکت مردمی تبدیل شود.
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ملایر با اشاره به امر اشتغال به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری، گفت: نگاه به امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید یک نگاه اعتقادی باشد، چرا که با ورود کالای قاچاق، فرصت‌های شغلی یکی پس از دیگر از بین می رود.
کتابی به موقعیت ویژه جغرافیایی ملایر به عنوان کریدور غرب به جنوب، مرکز و شمال کشور اشاره و بیان کرد: این موقعیت می تواند هم فرصت و هم تهدید برای شهرستان باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین اهمیت پدافند غیرعامل و جایگاه آموزش آن را در کشور بسیار مهم برشمرد و افزود: عمده ترین هدف پدافند غیر عامل ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری زیر ساخت های موجود در کشور است که در بسیاری از کشورهای دنیا در حال انجام است.
کتابی تاکید کرد: تمامی دستگاه های اجرایی، نهادها و حتی آحاد مردم می توانند در پدافند غیرعامل نقش داشته باشند و این امر جز با آموزش های مستمر میسر نمی شود.
وی یادآور شد: طبق اعلام پدافند غیرعامل استانداری همدان، طرح جامع پدافند غیرعامل استان در حال تهیه و تدوین است و مراکز حساس استان همدان در این طرح باید احصا شود که ملایر دارای 37 مرکز کلیدی و حساس است.

**شناسه کالاهای ایرانی تهیه شود
جانشین دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز همدان نیز در این جلسه گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید شناسه ای را برای کالاها تهیه کند تا براحتی بتوان کالاهایی که به صورت قاچاق از خارج وارد می شود را شناسایی کرد.
محمدمهدی رجایی افزود: در این راستا شناسه ای برای البسه ایرانی تهیه و تنظیم شده است و تا پایان سال اجرایی می شود.
وی با اشاره به اقدامات اثرگذار دولت تدبیر و امید در مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: در ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برآورد قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بود که با تلاش‌ها و برنامه های تدوین شده، این رقم به زیر 12 میلیارد دلار در سال گذشته رسید.
رجایی ترویج نهضت ملی مبارزه با قاچاق کالا را یک ضرورت برشمرد و افزود: در شرایط کنونی نیازمند خیزش عمومی و عزم جدی برای مبارزه با کالای قاچاق هستیم و فرهنگ سازی باید ابتدا از مسئولان آغاز شود.

**ابزار لازم برای شناسایی کالای قاچاق نداریم
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر نیز در این جلسه با بیان اینکه ابزار و امکانات لازم برای شناسایی کالای قاچاق نداریم، بیان کرد: سال گذشته 639 فقره بارزسی از اصناف به منظور شناسایی کالای قاچاق انجام شد.
داریوش صفاری افزود: در بازرسی های انجام شده 136 فقره پرونده مرتبط با قاچاق کالا به ارزش یک میلیارد و 850 میلیون ریال تشکیل و تحویل تعزیرات حکومتی شد.
وی ادامه داد: امسال نیز 115 مورد بازدید از اصناف انجام و در این ارتباط 10 فقره پرونده تشکیل شد.
رئیس پلیس آگاهی ملایر نیز در این جلسه با بیان اینکه این شهرستان رتبه اول استان را در مبارزه با قاچاق کالا دارد، گفت: هر اندازه شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر باشد، حجم گرایش به کالای قاچاق بالا می رود.
سرهنگ مجید گلی خرید هر کالای خارجی را موجب بیکاری یک فرد دانست و افزود: باید از صنایع کوچک و بزرگ و تولید ملی حمایت جدی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار ورود قاچاق به کشور مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی است، تاکید کرد: ورود این کالاها به کشور سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
سرهنگ گلی تشویق مردم به مصرف کالای تولید داخل، جلوگیری از تبلیغات کالاهای خارجی، افزایش تعرفه کالاهای غیرضروری خارجی، حمایت از صنایع بومی و دستی، ترغیب مردم و مسئولان به ساده‌ زیستی و پرهیز از تجمل‌ گرایی را از جمله راهکاری حمایت از کالای ایرانی برشمرد.
وی تاکید کرد: برای مبارزه با کالای قاچاق اصناف باید به طور جدی پای کار باشند و ضمن پرهیز از عرضه محصولات خارجی فاقد مجوز، مشتریان را نسبت به خرید کالای ایرانی ترغیب کنند.
به گزارش ایرنا، امسال 10 فقره پرونده در راستای کالای قاچاق در شهرستان ملایر تشکیل و تحویل تعزیرات حکومتی شد.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.