در این سرمقاله به قلم علی زارعی خبرنگار این نشریه آمده است: اگر از این موضوع بگذریم که چرا در استانی که صادر کننده گاز به کشورهای مختلف می باشد، اما شهر و روستاهایش لوله کشی گاز نشده است و در چند سال اخیر در برخی مناطق لوله کشی گاز با آن هزینه سرسام آور آغاز شد که برای بسیاری از خانواده ها پرداختش سخت است؛ اما این را نمی توان پذیرفت که چرا هیچ جایگاه استانداردی برای توزیع سیلندر گاز حتی در مرکز استان وجود ندارد.
در شهر بندرعباس هنوز حتی یک جایگاه استاندارد برای توزیع سیلندر گاز وجود ندارد و به اندازه انگشتان یک دست در این شهر 600 هزار نفری جایگاه های رسمی وجود دارند که برای شهروندان زیادی حتی آدرس دقیق شان مشخص نیست و تفاوتی بین جایگاه های رسمی و غیر رسمی را نمی بینند.
جایگاه هایی که عنوان رسمی دارد، اما در این جایگاه های پر از خاک و بدون روشنایی و بسیار نامناسب، سیلندر عرضه می کنند و حتی در برخی از این جایگاه ها با مشتریان برخورد نامناسبی نمی شود و دعوا بر سر قیمت و... وجود دارد.
از طرفی برای جبران این کمبود و بی توجهی دولتمردان، صدها نفر در خانه ها و کوچه ها اقدام به فروش سیلندر می کنند که گویا تا اتفاقی مرگبار پیش نیاید، برای ساماندهی اماکن عرضه سیلندر اقدامی نمی شود و به راحتی سیلندر ها توزیع می شود.
در بخش قیمت هم که شهروندان می گویند در جایگاه های رسمی قیمت سیلندر6100 تومانی را بین 6500 تا7000 تومان و در جایگاه های غیر رسمی و خانه ها گاهی تا 10هزار تومان و در زمانی که کمبود سیلندر وجود دارد، تا 15هزار تومان هم سیلندر گاز بفروش می رسد.
موضوع دیگر اینکه در گذشته نه چندان دور خودروهای سیلندر فروشی به داخل محلات می آمدند و با بوق زدن، اهالی را از آمدن شان با خبرمی کردند و سیلندر گاز را طبق قیمت مصوب می فروختند؛ اما سال ها دیگر از این شیوه خبری نیست و اعلام کرده اند که مردم می توانند اشتراک بگیرند که از یک طرف اطلاع رسانی در این بخش ضعیف است و از طرفی هم برخی از مشترکان از زمان تحویل سیلندر رضایت چندانی ندارند.
یکی از علت های افزایش سیلندر فروشی غیرمجاز و عرضه سیلندر با قیمت های متفاوت هم افزایش تقاضا و بخصوص استفاده در مخازن خودروهایی است که به صورت غیر استاندارد نصب کرده اند و از سیلند رگاز ال پی جی استفاده می کنند که هم خطرآفرین است و هم باعث خرابی شیرآلات سیلندرها و افزایش قیمت سیلندر شده است و بایستی در استان جایگاه ال پی جی مانند جایگاه سی ان جی راه اندازی شود تا رانندگان بجای استفاده از سیلندر گاز خانگی، در جایگاه های ال پی جی حضور یابند و سوخت گیری کنند.
در وضعیت فعلی نیاز است که جایگاه های رسمی عرضه سیلندر استاندارد سازی شوند و بر نرخ فروش سیلندرها هم نظارت بیشتری شود و بخش اشتراک پذیری نیز تقویت شود تا شهروندان برای تامین سیلندر گاز متحمل وقت و هزینه اضافه نشوند.
7195/6048
تنظیم کننده: رقیه غلامی زاده **انتشاردهنده: خلیل تنیده

آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.