غواصان و خط شکنان جامانده هرمزگان از کربلای چهار و پنج که دیروز خود را به کرمان رسانده بودند سه‎شنبه ۱۷ دی‌ماه ۹۸ با پیکر فرمانده خود، حاج قاسم همان سردار مقاومت که در کنار اروند اشک می‌ریخت و برای خودش طلب شهادت می‌کرد؛ عهد و میثاق دوباره بستند.

دی‌ماه‌ برای بسیاری از رزمندگان و جانبازان و پدران و مادران شهدا، یادآور روزهایی سخت ایثاری بدون برگشت از نهری کوچک با اتفاق‌های بزرگ، نهری که مقتل و قدمگاه ۱۷۵ شهید غواص دست بسته بوده است.

نهرخین را می‌گویم، همان نهری که شلمچه ایران را از جزیره بوارین عراق جدا کرده است، نهری که مقتل شهدای کربلای ۴ و به حق دروازه بهشت است.

نهری که محل عملیات ایذایی والفجر هشت، عملیات کربلای چهار، کربلای پنج و عملیات‌های پدافندی خط شکنان و غواصانی است که از این دروازه عبور کردند اما برنگشتند.

سال‌ها بعد اما فقط پیکر این لاله‌های خونین با دست‌های بسته آوردند و بر روی شانه‌های همان مردمی که امروز در سردترین روزهای دی‌ماه، تابوت مطهر فرمانده آن‌ غواصان و خط شکنان تا گلزار شهدای کرمان بدرقه شد، آن‌ها نیز در گلزارهای‌ شهرهای خود آرام گرفتند.

کربلای چهار هنوز هم یادآور روزی‌های ایثاری است که رزمندگان دریاددل ایران در کنار فرمانده خود در لشکر ۴۱ ثارالله شب هنگام به دل دشمن زدند، اما مردان مقاوم حاج قاسم برنگشتند؛ جسم مطهر آن‌ها در دل آب به دست دشمن اسیر ‌گِل‌ها شد و روح‌ قدسی‌شان خود را به آغوش خدا رساندند.

به حق عملیات کربلای۴ هیچ‌گاه مظلومیت و شجاعت رزمندگان خود را فراموش نمی‌کند؛ عملیاتی که با رمز "یا محمد(ص)" در ساعت ۲۲:۴۵ روز سوم دی‌ماه سال ۶۵ آغاز شد و تداعی کننده غربت و مظلومیت ابا عبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است.

در این عملیات، سربازان حاج قاسم از استان هرمزگان نزدیک به ۳۰۰ نفر حضور داشتند که بین ۲۰ تا ۳۰ نفر از آن‌ها به شهادت رسیدند که از شاخص ترین این شهدا می توان به شهید حجت الاسلام نعیمی مسوول حوزه علمیه تازه تأسیس آن زمان بندرعباس اشاره کرد؛ او که قبل از عملیات کربلای ۴ حوزه علمیه را تعطیل و به همراه طلاب حوزه عازم جبهه‌ها شدند.

و اما دی‌ماه یادآور حماسه‌سازان کربلای چهار هم‌چون شهیدان "حسن دانشمند مسوول محور اطلاعات عملیات عبور غواصان از اروند در عملیات کربلای چهار"، " علی سالاری فرمانده گردان ادوات و خمپاره انداز"، "غلامشاه ذاکری فرمانده سپاه قشم و رییس ستاد گردان غواص، شهید باوقار و شهید سپیهد حاج قاسم سلیمانی است که خود را جامانده روزهای سخت کربلای چهار و پنج می‌دانست، او که سال‌ها برای رسیدن به همرزمانش آرزوی شهادت داشت.

آرزویی که این روزها در دی‌ماه ۹۸ و پس از سال‌ها فراق مستجاب شد و سردار جبهه‌های دفاع مقدس ایران و مقاومت اسلام پس از عمری مجاهدت به وصال دوستانش رساید تا گرد خستگی را از شانه‌هایش بتکاند.

«حاج قاسم» سرداری که برای مولا و مقتدایش به مثابه یک لشکر بود، در سردترین روزهای سرد دی‌ماه امروز در روزهایی تداعی‌گر غربت «کربلای۴» و حماسه‌ساز «کربلای ۵» غواصان و خط شکنان شهیدش او را در آغوش‌ کشیدند.

کربلای چهار که امروز به غواصان دست بسته‌اش بیشتر شناخته می‌شود، ۳۰ سال بعد یعنی ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۹۴ بمب خبری بزرگی ایجاد کرد، عملیاتی که آنجا هم دست‌های نامریی (رادارهای آمریکایی) استکبار در کار بود.

عملیاتی از سال ۶۵ که هنوز یادآور شب‌های تلخی است بر دل جاماندگان آن از جمله منصورنبی‌زاده، فرمانده گردان ۴۲۲ (گردان غواصان هرمزگان) در لشکر ۴۱ ثارالله و سردار رضا ترابی همان سربازان جامانده‌ای حاج قاسم از کربلای چهار و پنج که امروز سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه ۹۸ پیکر مطهر فرمانده خود را بر دوش گرفتند و تا کنار همرزمش شهید «محمّدحسین یوسف‌الهی» در واحد اطلاعات عملیات لشکر ۴۱ ثارالله بدرقه کردند.

عظمت خون غواصان و خط شکنان شهید کربلای چهار و پنج همان اندازه برای حاج قاسم مهم بوده که خود فتح و پیروزی‌های این عملیات برای او ارزشمند است؛ او که بازهم در یکی از روزهای سرد زمستانی بهمن ماه ۹۵ در مهدیه قرارگاه شهید کازرونی از عظمت کربلای پنج که آن را عملیات ولایت نامید، گفت و دلش برای یاران کربلای چهاریش پر می‌کشید.

او گفت: «بنده یک فرمانده نظامی کوچک شما به اصطلاح و به ظاهر فرمانده شما عرض می‌کنم که ما هیچ کدام در کربلای پنج امید بازگشت به جبهه نداشتیم و سخت‌ترین جبهه و زمین نبرد را انتخاب کردیم. دشمن تمام مستشاران نظامی دنیا را که می‌خواستند وضعیت نظامی عراق را ببینند می‌آورد توی جبهه شلمچه، تنها جایی که هیچ کدام از سران ارتش عراق فکر نمی‌کردند شکسته شود. در عملیات نظامی نه اینکه طرح نظامی و کار نظامی روی آن انجام داده باشیم، عملیات ولایت بود، کاری که فقط لشکر ثارالله کرد، به تنهایی به اندازه ۳۰ سال کاری بود که تمام ارتش مصر در پناه خفت و خاری آتش بس، برای عبور از کانال سوئز کرد».

شهادت حاج قاسم که این روزها نه تنها خون ایرانیان و جبهه مقاومت را به جوش آورده، همانند روزهایی است که او و بازماندگان کربلای چهار خون‌شان به جوش آمده بود و انتقام شهیدان این عملیات را در کربلای پنج گرفتند.  

عملیاتی که سنگین‌ترین و گسترده‌ترین عملیات دفاع مقدس محسوب می‌شود، با رمز یا زهرا(س) ˈ۱۹ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه در منطقه‌ شلمچه‌ در کانال ماهی (شرق بصره‌) آغاز شد و ۷۰ روز به طول انجامید.

گردان ۴۲۲ استان هرمزگان نقش مهمی در عملیات کربلای ۴و ۵ داشته است، زیرا رزمندگان این استان به دلیل آشنایی با مناطق آبی و به دلیل زندگی در منطقه بد آب و هوایی از استقامت و پایداری بالایی برخوردار بوده و در بسیاری از عملیات‌ها نقش شناسایی را برعهده داشتند.

رزمندگان این گردان در لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی شهید سپهبد قاسم سلیمانی به عنوان غواص در بسیاری از جنگ‌ها به عنوان خط شکن آغاز عملیات‌ها بودند.

حاج قاسم که رزمندگان هرمزگان به او ارادت خاصی دارند، بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس را به نام می‌شناخت و سراغشان را می‌گرفت و درخواست دیدارشان را می‌کرد.

ایشان نسبت به مردم جزیره هرمز و قشم که از نگاه وی بخش دریایی لشکر ۴۱ ثارالله را رزمندگان این جزیره تشکیل می‌دادند، علاقه زیادی داشت و از نگاه حاج قاسم پیروزی لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات‌های مختلف بدون حضور رزمندگان هرمزگانی میسر نمی‌شد.

"سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که در دوران دفاع مقدس فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله متشکل از استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان دو دهه پیش در یادواره‌ای در استان هرمزگان جایگاه این استان در دوران دفاع مقدس را بسیار ارزنده دانسته است".

در بخشی از صبحت‌های سردار سلیمانی آمده است:«بندرعباس و استان هرمزگان در دفاع مقدس نقش بسیار ارزنده اما مظلومانه‌ای دارد، مظلومانه از این بابت که شاید کسی خیلی نمی‌داند که در استان هرمزگان ۱۲۰۰نفر در صحنه دفاع مقدس به شهادت رسیدند، مثل مظلومیت خود بچه‌های استان هرمزگان ساکت، مظلوم، پرمعنویت، اما در مقابل دشمن کوره‌ای از آتش و حرارت، در همه جاهای جنگ، هرمزگان بود. بانی یا موتور محرکه پنج یا شش عملیات مهم هرمزگان بود، بخش عظیمی از پیروزی‌های عملیات والفجر هشت مدیون رزمندگان هرمزگان است».

عملیات خیبر، بدر، کربلای چهار، کربلای پنج و عملیات‌هایی که در هور شکل گرفت غیر از اینکه عملیات‌هایی که در جنگ حضور شرکت داشتند، از عملیات طریق‌القدس دقیقا چهره‌هایی در ذهنم هست تا آخرجنگ. در این واحد دریایی در این عملیات‌هایی که ذکر کردم، محور اصلی بچه‌های هرمزگان بودند حداقل در لشکر ثارالله. در واحد تخریب بهترین بچه‌های هرمزگان بودند، در واحد اطلاعات عملیات جزو بهترین‌ها بودند. در ستاد لشکر ثارالله شهید حاج علی حاجبی بی‌نظیر بود، جوانی از خانواده فقیری متعلق به روستایی در رودان که شده بود شمع محفل رزمندگانی که از این سه چهار استان باهم بودند،همه او را دوست داشتند بهش عشق می‌ورزیدند، لذا هرمزگان در جنگ نقش بسیار ارزنده‌ای داشت».

قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود.

وی در ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد.

با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشگری از بسیجی‌ها تشکیل داد که به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت.

وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشگر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

قاسم سلیمانی اولین بار در آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام عملیات طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد.

با پایان جنگ، لشگر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

قاسم سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید.

وی در سال ۱۳۷۶، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده و مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب که بهمن ماه ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشگری را به سلیمانی اعطا کرد، در تقدیر از عملکرد قاسم سلیمانی از او به عنوان «شهید زنده» نام بردند.

سردار حاج قاسم سلیمانی  در اسفند ماه ۱۳۹۷ از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد.

نشان ذوالفقار پر افتخارترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به سرلشگر سلیمانی اعطا شد.

بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ سردار سرلشکر سپهبدحاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی به دستور آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

فرنگیس حمزه‌یی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.