«محسن خیرمند» روز یکشنبه در نشست مشترک هم‌اندیشی معاونت پیشگیری اژ وقوع جرم دادگستری، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی و رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی پیرامون پیشگیری از جرایم انتخاباتی در اراک افزود: ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و هرگونه تبلیغ تا اعلام رسمی تبلیغات ممنوع و جرم است.
وی بیان کرد: برخی فعالیت‌های تبلیغاتی می‌تواند منجر به رد صلاحیت فردی شود و تدابیر لازم اندیشیده شده تا با افرادی که تبلیغات زودهنگام داشته باشند، برخورد جدی شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: ۲۴ تا ۳۰ بهمن‌ماه امسال فرصت تبلیغات برای نامزدهای انتخاباتی است و خارج از این زمان هر نوع فعالیت تبلیغاتی جرم است.
خیرمند تصریح کرد: مطابق ماده ۶۵ قانون، اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی در فعالیت‌های تبلیغاتی، انتخابات توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است.
وی گفت: دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها،  تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا داوطلبان از سوی دیگر داوطلبان انتخاباتی، نوشتن، اظهار و انتشار مطالبی که در قوانین مربوطه جرم شناخته شده و دیوارنویسی نیز جرم است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استات مرکزی اضافه کرد: تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد، نصب یا توزیع تمام اقلام و آثار تبلیعات انتخاباتی تهیه شده بدون رعایت مفاد این قانون و بدون نام و هویت تهیه کننده و استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع از دیگر تخلفات است.
خیرمند بیان کرد: اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی و بهره‌گیری  از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و غیرمالی در تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی از جرایم دیگر است.
وی گفت: در تبصره نخست این ماده آمده است، انجام هر یک از موارد فوق که از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی امکان وقوع دارد مشمول مجازات است.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تعامل اصحاب رسانه با پلیس این استان مطلوب است اما این تعامل بیشتر با اصحاب رسانه در فضای حقیقی است.
سرهنگ «محمود خلجی» افزود: انتظار است رسانه‌های فضای مجازی نیز تعامل خود را با پلیس این استان تقویت کنند.

وی بیان کرد: رسانه‌های فضای مجازی و حقیقی در زمینه انتخابات باید به سمتی حرکت کنند که آگاهی‌های لازم را به موقع به جامعه ارایه دهند و اغواگر نباشند.
رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: این استان در زمان ناآرامی‌های اخیر کشور کمترین چالش و مشکلات در امور فضای مجازی و رسانه‌ای را در کشور داشت.
سرگرد « احسان آنقی» افزود: تاثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی اجتناب‌ناپذیر است و در برگزاری انتخابات سالم نیاز به کمک رسانه‌ها است.
وی بیان کرد: برنامه‌ریزی و تدابیر لازم برای شناسایی و برخورد با فعالیت‌های غیرمجاز در فضای مجازی انتخابات در این استان اندیشیده شده است.
رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: ایجاد گروه‌ها و کانال‌هایی که به‌منظور ایجاد جو روانی در زمان انتخابات شکل می‌گیرند نیز قابل رصد و شناسایی است و در ماه‌های گذشته نیز کانال‌هایی در استان مرکزی شناسایی شدند.
سرگرد آنقی اظهار داشت: رسانه‌ها باید شفاف عمل کنند و کمک دهند تا افرادی که غیرحرفه‌ای فعالیت دارند از گردونه تاثیرگذاری بر افکارعمومی خارج شوند.
وی عنوان کرد: پلیس فتا و دادسرا تدابیر لازم را برای برخورد با افرادی که به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند اندیشیده است.
رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: مردم در فضای مجازی مراقبت‌های لازم را به‌کارگیرند و بدانند مطالبی که در محتوای آن دخیل نباشند اما آن مطلب را بازنشر دهند اگر کذب باشد و در زمره مطالب ممنوعه باشد فرد انتشار دهنده آن مجرم است.

۳۷۵ نفر در استان مرکزی در مدت یک هفته مهلت ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دواطلبی خود را برای حضور در عرصه سیاسی اعلام کرده‌اند.

استان مرکزی هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد که  ۲ کرسی آن متعلق به نمایندگان حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب است و حوزه های انتخابیه «تفرش، آشتیان و فراهان»، «ساوه و زرندیه»، «محلات و دلیجان»، «شازند» و خمین  هر کدام یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.