به گزارش ایرنا، سید رسول حسینی روز پنجشنبه در همایش «گرامیداشت روز مهندس و معرفی ظرفیت های معدنی قم»، افزود: معدن منگنز ونارچ بزرگ ترین معدن تولید منگنز در خاورمیانه است که در محدوده استان قم قرار دارد.
معدن منگنز ونارچ در جنوب غربی شهر قم و در محدوده بخش کهک واقع شده و راه ارتباطی از قم به آن 30 کیلومتر است.
وی با اشاره به این که استان قم یک درصد از مساحت کشور را داراست، گفت: شاخص های قم در منابع معدنی بسیار فراتر از یک درصد است و در حوزه مواد معدنی غیرفلزی بعد از استان های یزد، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی با 8.6 درصد چهارمین رتبه را در کشور دارد.
وی با بیان این که ایران در مجموع مواد معدنی فلزی و غیرفلزی با یک میلیارد تن ذخیره جایگاه 15 را در جهان دارد، افزود: در مواد معدنی فلزی چهار استان کرمان، یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی بیش از 92 درصد از ذخایر معدنی کشور را به خود اختصاص داده اند و 27 استان باقی مانده فقط هشت درصد را دارا هستند.
67 معدن فعال با بیش از 27 تنوع معدنی از جمله سنگ آهک، سنگ گچ، مرمریت، باریت، سنگ لاشه ورقه، گرانیت، خاک صنعتی و نمک آبی با ذخایر 900 میلیون تن و با سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد ریال در استان قم وجود دارد؛ در معادن استان قم، 2 هزار تن به صورت مستقیم و 9 هزار تن به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.
حسینی گفت: لازم است از ظرفیت های بخش معدن در برنامه ریزی های کلان استان استفاده شود تا جایگاه واقعی معدن را در اقتصاد استان داشته باشیم.
وی افزود: بیش از 400 نیروی متخصص سازماندهی شده و بهره ور در بخش معدن قم شاغل هستند که پشتوانه بسیار مناسبی برای بخش معدن ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: از این تعداد 299 تن مهندس معدن، 180 تن زمین شناس و بقیه نیز رشته های مرتبط با معدن فعالیت می کنند که 110 تن از این افراد دارای پروانه صلاحیت از وزارت صنعت می باشند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن قم گفت: با همت مدیران استان و تلاش سازمان زمین شناسی کشور در استحصال معادن، در چند سال آینده، قم به استانی فلزی و طلایی تبدیل می شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه توجهی به شاخص های سرمایه گذاری در حوزه معدن قم در مقایسه با ظرفیتی که این حوزه دارا می باشد، نشده است.
وی افزود: این مساله دلایل متعددی دارد که سخت گیری های بیش از حد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری یکی از این علت هاست.
حسینی تاکید کرد: برای ایجاد نگاه به بخش معدن به عنوان یکی از ظرفیت های اقتصادی، نیازمند همگرایی بین سازمان ها هستیم.

** رئیس خانه معدن قم نیز در این همایش گفت: اگر نگاه منابع طبیعی با سازمان نظام مهندسی معدن هم سو و برون گرا نباشد، هیچ وقت اکتشاف درستی نخواهیم داشت.
صابر عمو رسولی افزود: معدن کاران باید از صبح تا ظهر در راهروی اداره ها به دنبال انجام کارهای اداری و دریافت مجوز باشند و تنها بعدازظهر فرصت اشتغال در معادن را دارند.
وی ادامه داد: اگر از سرمایه گذاری و بخش خصوصی در عرصه معدن حمایت نشود، چگونه باید به تولید و ثروت برسیم.
وی با بیان این که روزگار معادن خوب نیست، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت تمهیداتی بیندیشد تا معادن به این راحتی از دست معدن کاران خارج نشود.
همایش گرامیداشت روز مهندس و معرفی ظرفیت های معدنی قم با حضور مسئولانی استانی و کشوری از بخش صنعت و معدن در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم برگزار و از کتاب جامع «صنعت، معدن و تجارت قم» نیز رونمایی شد.
پنجم اسفندماه روز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی، به عنوان روز مهندس نامگذاری شده است.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.