مصطفی یغمائیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه ریشه اصلی تخریب و آسیب به آثار تاریخی ناآگاهی وغفلت است، گفت: پیشگیری از طریق فرهنگسازی بهترین راهکار مقابله با پدیده وندالیسم است.
وی با تاکید بر پیشگیری به جای محافظت‌های سخت‌افزاری هزینه‌بَر، یادگاری‌نویسی، شعارنویسی، تبلیغات تجاری، چسباندن اعلامیه و تخریب برخی بخش‌های بناهای تاریخی را از آسیب‌های جدی به این میراث فرهنگی ارزشمند برشمرد و گفت: درباره بنا یا محوطه‌های تاریخی مانند بازارهای سنتی که همچنان مورد استفاده قرارمی‌گیرد، سعی شده با تعیین مکان‌هایی برای جسباندن اعلامیه، شهروندان را از تخریب و آسیب ناخواسته به در و دیوار بناهای تاریخی ممانعت شود.
وی با تاکید بر اینکه باید در بین مردم حفاظت از آثار تاریخی به عنوان یک رسالت عمومی جابیفتد تا از پدیده وندالیسم جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: همان طور که زمانی در اتوبوس های واحد شهروندان بدون توجه به حقوق دیگران سیگارمی‌کشیدند یا به صندلی‌ها آسیب‌می‌زدند، ولی امروز سیگارکشیدن در اماکن عمومی از سوی همه پدیده‌ای ناپسند قلمدادمی‌شود، هرگونه آسیب به آثار تاریخی نیز باید در دیدگاه مردم به چنین جایگاهی برسد.
یغمائیان ادامه داد: مردم باید به حدی از آگاهی در این زمینه برسند که اگر اعلامیه‌ای بر دیوار یک بنای تاریخی مثل محوطه بازار چسبانده‌می‌شود، به آن توجه‌نکنند و حتی به فردی که این کار را می‌کند تذکربدهند.
وی با اشاره به پاکسازی دیواره‌های بازارسمنان بنایی متعلق به دوره قاجاریه از اعلامیه های متعدد و شست‌وشوی آن و تعبیه تابلوهای ویژه برای چسباندن اعلامیه و اطلاع‌رسانی به مردم، گفت: با وجود این، بازهم این حرکت از سوی برخی شهروندان ادامه پیداکرده‌است، در صورتی که باید این اصلاح رفتاری باید از خود مردم آغازشود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان افزود: درباره بناهای تاریخی باید این مساله درنظرگرفته شود که شست‌وشو و پاکسازی بناها به صورت مداوم امکان‌پذیرنیست، از سوی دیگر، رنگ‌آمیزی هم ممکن است اثرات شیمیایی منفی بر بنای تاریخی داشته‌باشد.
یغمائیان اضافه کرد: گچ‌کاری ممکن است به اندازه رنگ‌آمیزی آسیب‌زا نباشد، ولی هرساله بخش مهمی از اعتبارات ویژه نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی استان سمنان جذب این کار ‌می‌شود و به این ترتیب ممکن است دیگر اقدام‌های ضروری برای حفاظت و مراقبت از این بناها از نظر اعتباری ممکن نباشد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، درباره استفاده از دیواره های محافظ یا شیشه برای خارج از دسترس کردن برخی بناهای تاریخی از آسیب، خاطرنشان کرد: اجرای این گونه طرح‌ها برای همه آثار تاریخی امکان‌پذیرنیست، برای برخی آثار که حساسیت تزئینی دارند این گونه دیواره شیشه‌ای استفاده‌شده مانند محراب مسجد مجموعه تاریخی بسطام یا بخشی در آرامگاه مجموعه ابوالحسن خرقانی در استان سمنان.
یغمائیان با اشاره به انجام تبلیغات تجاری برخی واحدهای تولیدی بر دیواره کاروانسراهای بین راهی استان سمنان، گفت: به علت اینکه این تبلیغات نام و نشان تولیدکننده را داشته، از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان این دست آسیب به بناهای تاریخی به صورت حقوقی پیگیری‌شده و برای جبران آن اقدام‌شده‌است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان با اشاره به وجود ثبت بیش از 700 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی در این استان، گفت: بسیاری از بناهای تاریخی دارای دوربین مداربسته، نگهبان یا نیروی حفاظتی ساکن است، ولی بیشتر بناها امکان بهره مندی از این امکانات را ندارند و به صورت دوره ای مورد سرکشی قرار می‌گیرند، زیرا امکانات و اعتبارات برای بیش از 700 اثر ملی ثبت‌شده وجود ندارد و بیشتر باید از فرهنگسازی به عنوان بهترین شیوه مصون‌سازی برای حفاظت از آثار تاریخی بهره‌برد.
استان سمنان بیش از یکهزار و 100 اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که 718 اثر از این تعداد به ثبت ملی رسیده است، دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه و چشمه علی دامغان، جنگل ابر شاهرود، منطقه گردشگری شهمیرزاد، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان و کاروانسرای ده‌نمک بخشی از جاذبه‌های مورد توجه گردشگراین ایرانی و خارجی است.
6103 تهیه و انتشار: مصطفی دهقان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.