فقدان برنامه مدون برای رفع و کاهش سوانح رانندگی در سال‌های گذشته به افزایش تلفات جاده‌ای در محورهای ارتباطی استان سمنان دامن زده است.

در پنج سال گذشته افزون بر ۲۴ هزار مورد سوانح رانندگی در جاده‌های سمنان روی داد که این آمار در ابعاد مختلف به نوبه خود بی‌نظیر است و با افزایش نسبی کیفیت خودروهای عبوری دست‌کم ۹ هزار نفر در این مدت به دلیل تصادف در جاده‌های این دیار مجروح شدند.

افزایش مرگ و میر در جاده‌های استان سمنان بسیار جدی و نگران‌کننده است و جان باختن یک‌هزار و ۵۰۰ انسان در پنج سال گذشته به دلیل سوانح رانندگی از عومل متعدد نشات می‌گیرد که با رویکردهای کارشناسی باید برای مقابله با این پدیده شوم و ناگوار اقدام کرد.

یکنواخت و کویری بودن جاده‌های استان سمنان و فقدان چشم‌اندازهای طبیعی و مصنوعی به خستگی راننده وسایل نقلیه و واژگونی خودروها دامن می‌زند که اجرای طرح‌های مختلف از قبیل توسعه گردشگری‌ جاده‌ای می‌تواند در کاهش مرگ و میر و توسعه اقتصادی استان مفید باشد.

براساس گزارش پلیس راه استان سمنان ۶۰ تا ۶۵ درصد از تصادف‌ها در جاده‌های استان از نوع واژگونی است که متوسط کشوری این آمار ۳۰ درصد است.

نبود دروبین‌های ثبت تخلف در نقاط حادثه‌خیز و راه فرار در جاده‌های کوهستانی استان از جمله مشکلات زیرساختی در تشدید بروز سوانح رانندگی در جاده‌های استان است.

به باور کارشناسان انسداد راه‌های ناایمن از راهبردهای موثر برای کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های استان است که با تامین اعتبار و رفع نواقع می‌توان جاده‌های ایمن را برای تردد رانندگان به ارمغان آورد.

از ابتدای فروردین تا پایان آبان امسال دست‌کم چهار هزار مورد سانحه رانندگی در جاده‌های استان سمنان رخ داد و در هشت ماه گذشته براساس آمار پزشکی قانونی استان، ۱۵۰ نفر در جاده‌های سمنان جان‌باختند.

۶۶۰ کیلومتر از جاده ۸۸۰ کیلومتری تهران-مشهد در استان سمنان واقع شده است که رفع مشکلات زیرساختی در این جاده کویری می‌تواند در کاهش مرگ و میر در این جاده موثر باشد.

تخصیص اعتبارهای ملی برای رفع مشکلات زیرساختی در بخش‌های مختلف براساس شاخص جمعیتی است و سمنان با توجه اینکه هفتمین استان کشور از نظر وسعت است تصویب اعتبار از نظر شاخص جمعیتی رویکردی منفی در بهبود نیافتن مشکلات زیرساختی است.

سالانه افزون بر ۲۰ میلیون مسافر از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می‌کنند که با رفع مشکلات زیرساختی و فرهنگ اصولی رانندگی در جاده‌های کویری می‌توان سلامت رانندگان و خودروهای عبوری در این محورها تضمین کرد.

در کنار توجه به فرهنگ اصولی رانندگی مهم‌ترین شاخص در کاهش سوانح رانندگی رفع مشکلات زیرساختی مانند افزایش دوربین‌های ثبت تخلف، بازسازی جاده‌های حادثه‌خیز، خط کشی و افزایش علایم راهنمایی و رانندگی و توسعه جاذبه‌های مصنوعی در اطراف جاده است.

براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سوانح رانندگی رتبه اول علت مرگ و میر در کشور است و پلیس راه کشور می گوید در هر ۲۴ ساعت در ایران  ۴۴ نفر جان خود را به دلیل واژگونی خودرو از دست می دهند.
میزان کشته ‌شدگان تصادف جاده‌ای در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو سه نفر است، اما در ایران به ازای هر ۱۰ هزار خودرو ۳.۷ نفر این آمار گزارش می‌شود.

در هر ۳۰ دقیقه حدود ۲۰۰ تا ۶۰۰ خودرو از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می‌کنند , روزانه بیش از ۲ هزار خودور از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می‌کند که این حجم تردد باعث افزایش واژگونی خودرو در جاده های استان شده است.
استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.