گون چکیلیپ باتاندا
گوندوزه شر قاتاندا
اووچو الین قوروسون
مارالا اوخ آتاندا
شکار به معنی کشتن یا به چنگ آوردن موجود زنده توسط موجود زنده دیگر است و به شخصی که این کار را انجام می دهد شکارگر (صیاد) گویند و حیوان شکار شده را صید می نامند.
قضیه صید و صیاد از بدو تشکیل زندگی بوده است به طوری که موجودات زنده از این طریق امرار معاش کرده و به زندگی خود ادامه می دهند و شاهد آن نیز همین فیلم های راز بقا است که از رسانه های تصویری پخش می شود و می بینیم که حیوانات گوناگون در زنجیرۀ غذایی چگونه نیازهای یکدیگر را تأمین می کنند.
معمولاً جانوران گوشتخوار به شکار جانوران گیاهخوار می پردازند و باقی قضایا.با این حال از زمانی که انسان آفریده شد برای بقا و ادامۀ زندگی به دنبال یافتن غذا بود و آن را در گیاهان و حیوانات یافت. بدین گونه شد که در طول زمان حیات بشری، مساله شکار به عنوان یک شغل مورد قبول بود و تعداد کثیری از این راه امرار معاش می کردند و در زمان حاضر نیز هستند افرادی که باصید ماهی زندگی خود را می چرخانند.
به تدریج که زندگی سر و سامان گرفت افراد با پرورش حیوانات اهلی توانستند نیاز گوشتی جامعه را تأمین کنند و دیگر شایسته آن نبود که همۀ مردم دست به تیر و کمان برده و شکار نمایند و به مرور زمان مردم با کسب اطلاعات و آگاهی های لازم احساس کردند و دیدند که همۀ جانوران دوست دارند زنده بمانند و حق زندگی دارند و با فهمیدن اینکه سلب جان و زندگی از جانداران شایسته زندگی انسانی نیست، لذا تیر و کمان، تفنگ و تله را بوسیده و کنار گذاشتند چرا که تهیۀ مایحتاج گوشتی به صوت آبرومندانه و انسانی فراهم گشته و مهم تر اینکه فهمیدند شکار و کشتن بی مورد حیوانات کار درستی نیست.
با توجه به اینکه در دین مقدس اسلام شکار حیوانات برای استفاده به عنوان خوراک حلال است اما در عصر حاضر، بزرگان دین از جمله آیت الله مکارم شیرازی در فتوایی می فرمایند: «شکار به منظور تفریح حرام است اما خوردن گوشت شکار حرام نیست.» با اینکه عده ای به منظور تفریح و ورزش! به شکار می پردازند یعنی جانوری را زخم می زنند تا نظاره گر جان کندن آن حیوان باشند و از این کشتن لذت ببرند! این افراد بیماران خطرناکی هستند که باید به شدت تمام جلوی کارشان گرفته شود چرا که از انسانیت بویی نبرده اند.از جملۀ این افراد کسانی هستند که حیوان حرام گوشتی را شکار کرده و سپس آن را خشک (تاکسیدرمی) و بعد آن را می فروشند تا امورات زندگی شان بچرخد! یا در گوشۀ اتاق پذیرایی می گذارند تا با دیدن آن لذت ببرند و فخر کنند!
شخصی برایم تعریف می کرد با دوستم رفته بودیم شکار. عصر هنگام موقع بازگشت متوجه شدم دسته ای از کبوتران چاهی از بالای سرمان عبور می کنند. دوستم تفنگ را به سوی آنها نشانه رفت و شلیک کرد، چندتایی افتادند به دره. گفتم برو بیاور. با بی تفاوتی گفت ول کن کی حال داره بره ته دره! این را می گویند جنایت به خاطر تفریح و لذت. چنین افرادی راشکارچیان بی اصول می نامند زیرا هدفشان فقط کشتن شمار هر چه بیشتری از جانوران است.
گرگ و گربه هم این کار را از بابت انتقام برای حیوانات اهلی انسان انجام می دهند اما در طبیعت اینگونه نمی کنند! با این حال اینگونه افراد وحشی تر از درندگان هستند، در شکار کردن هم باید معرفت و انسانیت داشت، همین گروه شیرها را در طبیعت نگاه کنید در موقع شکار اولاً سعی می کنند آن حیوانی را شکار کنند که پیر یا ضعیف است و دوم اینکه از میان گله فقط یک رأس را شکار می کنند بعد از آن تا مادامی که گرسنه نشده اند دست به شکار نمی زنند.
حال آقای شکارچی! انصاف داشته باش. این حیوانات را تو نیافریده ای که این چنین جانشان را می گیری و سپس به امان خدا رهایشان می سازی. این قانون خداوند منان است که هر جنبنده ای که مخلوق خداست و نفس می کشد حق حیات دارد و هیچکس نمی تواند این حق را از او سلب کند، خواه انسان باشد و خواه حیوان و یا خواه طبیعت. طبیعت هم نیازی به انسان ندارد و این انسان است که محتاج طبیعت می باشد. پس باید به آن احترام گذاشت.
به این خبر دقت فرمایید:«قتل عام غازهای وحشی در مازندران»(کد خبر 733210 مورخه 16/8/95) شکارچیان غیرمجاز در فریدون کنار و محمود آباد، این جرم را مرتکب شده اند. این پرندگان مهاجر هزاران کیلومتر راه را طی کرده اند از چندین کشور عبور نموده اند و گاهاً چند روزی برای استراحت و غذا در آن کشورها توقف نموده اند تا بیایند در ایران احتمالاً زاد و ولد کنند آنگاه ناجوانمردانه اینگونه قتل عام شوند. یعنی به عقل مردم (شکارچیان) سایر کشورها نمی رسیده که این پرندگان راشکار کنند و یا بلد نبودند؟! چرا خوب هم بلدند ولی آنها به زندگی حیوانات و حیات وحش ارزش و احترام قائلند. ولی برخی ها اینگونه با آنها رفتار می کنند و حال اینکه چرا مسئولان اجازه می دهند گوشت این پرندگان در بازار فروخته شود جای سئوال است؟
'گوزن باردار باغ وحش خرم آباد کشته شد' (کد خبر 360556 مورخه 25/1/95) مردم! با پرتاب سنگ این حیوان را دچار استرس نموده و این حیوان، حین فرار در برخورد به فنس های محل نگهداری به علت شکستن گردن تلف می شود. یعنی وحشی گری تا این حد! اصلاً چرا باغ وحش؟ در کدام سوره و آیه قرآن آورده شده است که زندانی برای حیوانات بسازید تا مردم برای تماشای آنها بیایند و شهرداری ها از آن سود ببرند؟ آیا خوشتان می آید که دسته ای از شیران جنگلی چند نفر انسان را در غاری زندانی و اسیر کنند و هر روز بیایند ضمن سنگ پرانی و آزار و اذیت، تماشایشان کنند؟ بدون شک جواب «خیر» است پس حیوانات زبان بسته هم دوست ندارند. می بینیم که عده ای پرندگان از قبیل قناری، مرغ عشق، طوطی و ... را در قفس سیمی گرفتار کرده اند و به این کارشان افتخار هم می کنند و جالب اینکه عاشقشان هم هستند! بشکنید این قفس ها را، آزادشان کنید که جای پرندگان باغ و جنگل و کوه و دشت است. رهایشان سازید که لذت زندگی در آزادی است.
یکی از وظایف مهم سازمان محیط زیست حفظ و حراست و کنترل حیات وحش است و محیط بانان کسانی هستند که این وظیفه مهم را بر دوش گرفته و سال هاست که با جان و دل به طور شبانه روزی مراقب شکار و شکارچیان هستند.
محیط بانانی که در حین انجام وظیفه با اقدام قانونی با شکارچیان متخلف برخورد می نمایند که گاهاً از طرف آنها مورد ضرب و شتم قرار میگیرند و بعضی مواقع با شلیک عمدی شکارچیان مجروح یا کشته می شوند و تأسف بارتر اینکه بارها شاهد بودیم که تعدادی از محیط بانان در درگیری با افراد متخلف ضمن شلیک متقابل و دفاع از جان خود، به نوعی باعث کشته و زخمی شدن شکارچیان متخلف شده اند. سپس محاکمه شده و به زندان و دیه و گاهاً نیز به اعدام محکوم شده اند! و این غیرمنصفانه است.
'محیط بانی که تبرئه شد اما حتی نمی تواند نان بخرد.'(خبرگزاری آخرین نیوز مورخه 27/9/95) داستان از این قرار است که در کهکیلویه و بویراحمد یک محیط بان وظیفه شناس به هنگام مأموریت با شکارچی متخلف روبرو شده و در ضمن هشدار قانونی، متأسفانه شکارچی متخلف به وی تیراندازی می نماید و این محیط بان در مقام دفاع از خود بر می آید که در این درگیری شکارچی متخلف کشته می شود. محیط بان در دادگاه محکوم شده! به زندان می افتد که بعد از 4 سال و 2 ماه و 20 روز با توجه به اینکه به قصاص محکوم شده بود، بالاخره با همت مسئولان و وکلای توانا اثبات می شود که قتل غیرعمد بوده است، چرا که این فرد درآن زمان با حمله چندین شکارچی متخلف مواجه شده و از جان خود دفاع نموده است. و حال ایشان بعد از 33 ماه حبس اضافی، آزاد شده و در دهدشت در اتاقکی می نشیند که فعلاً حساب بانکی اش هم مسدود شده به خاطر این که قادر به پرداخت دیه نیست! و این که این شخص چرا حمایت نمی شود جای سئوال است. از طرف دیگر عده ای فکر می کنند چون مجوز حمل سلاح شکاری را دارند پس به راحتی می توانند بدون مجوز شکار نمایند و به هر حیوان یا حتی انسان شلیک نمایند. در این زمانه چرا شکار؟ آیا ما مردم که شکار نمی کنیم روزگارمان نمی گذرد؟ برادرم! زمان عصر حجر نیست که نیازمند گوشت شکار باشی. منظورت تفریح است. ای اف بر آن فردی که به خاطر لذت و تفریح، جان جانداری را می گیرد و متوجه این مسئله هم نیست که شاید چند جوجه و یا چند توله ناتوان و گرسنه در لانه منتظر بازگشت پدر و مادرهایشان هستند.
آقای شکارچی! زندگی حیوانات را پرپر نکن که در طول زندگی شاهدیم هیچ شکارچی عاقبت به خیر نشده است زیرا دست طبیعت به نوعی انتقام گرفته است. دقت فرمایید: «گلوله سلاح شکاری جان مادر خانواده را گرفت.»(کد خبر 81703996 مورخه 11/5/94) پسر خانواده مشغول تمیزکردن سلاح بوده که متأسقانه این حادثه رخ می دهد. این رویداد درشهرستان طارم روستای آستاکل اتفاق افتاده است.
به این خبر دقت فرمایید: «هجوم خرس های گرسنه به روستای چهارمحال بختیاری» (مورخه 10/9/95 اخبار حوادث آخرین نیوز). آیا این روستاییان از خود پرسیده اند که چرا این حیوانات وحشی به محل زندگی آنها حمله می کنند؟ به این دلایل: 1- تخریب زیستگاههای حیات وحش توسط انسان 2- شکار بی رویه حیوانات وحشی 3- کم شدن غذای حیوانات در محیط زیست 4 - خشکسالی 5- آتش زدن های عمدی و غیرعمدی مراتع و جنگلها 6 - قطع درختان جنگلی و ... البته این مسئله برای ایران نیست زیرا سایر کشورها هم با این معضل روبرو هستند. مثلاً کفتارها برای تأمین غدا به خیابانهای اتیوپی هجوم میآورند، روباه ها برای تغذیه به خانه های انگلیسی ها حمله می کنند، میمون ها و پلنگ ها مردم بمبئی را نگران کرده اند و میمون ها برای یافتن غذا، خیابانهای هند را آشفته کردهاند. (کد خبر 232559 مورخه 21/9/95)
وقتی که من انسان به محیط زیست و حیات وحش ارزش قائل نیستم و هر چه دلم خواست ظلم میکنم! لاجرم حیوانات وحشی هم بیکار ننشسته و از زندگی خود به نوعی دفاع خواهند کرد که نمونه ای از آن حمله متقابل به محیط زیست انسان است.
'حمله گرگ ها به روستایی در اسفراین'. (روزنامه ایران شماره 6349 صفحه 18) موضوع از این قرار است که چندین قلاده گرگ به روستای سرخ چشمه حمله کرده و تعداد 26 رأس گوسفند را دریده و تعدادی را نیز زخمی نموده اند. از آذربایجان خبر می رسد که: 'حمله 2 گرگ به 10 کودک روستایی تبریزی' (کد خبر 229216 مورخه 17/8/95) این حمله در روستای خلجان انجام گرفته به طوری که یک برادر 14 ساله برادر 4 ساله اش را از میان دندان های گرگ بیرون کشیده و ... اینجاست که می گویند: 'حساب حسابه، کاکا برادر' و 'چیزی که عوض داره گله نداره'. در نظام طبیعت هیچ حیوانی موجب اذیت و آزار حیوانات دیگر نمی شود مگر در زنجیره غذایی. اما این موجود دو پا همه توازن طبیعت را به هم زده است!
دقت فرمایید، از زنجان خبر می رسد که: «شکارچی یک قلاده گرگ خاکستری در دام محیط بانان افتاد.» (کد خبر 82305983 مورخه 23/8/95) این اتفاق در یکی از روستاهای طارم روی داده و شکارچی سابقه دار هم می باشد و خبر دیگری از زنجان و اینکه 'کشتار 20 رأس گراز از سوی شماری از روستائیان ینگی کند' (کد خبر 81716777 مورخه 21/5/94) این حیوانات وحشی و حرام گوشت برای خوردن آب به درون کانال رفته و دیگر قادر به بیرون آمدن از آنجا نبوده اند که این نامردان می رسند و با سلاح های گوناگون همه آن ها را می کشند. آخه بی انصاف ها! در دین و فرهنگ به ما آموزش داده شده که حتی مار را موقع آب خوردن آزار ندهیم، آن وقت شماها بدون هیج دلیلی اقدام به قتل عام این زبان بسته ها می کنید. چرا؟ چون فقر فرهنگی وجود دارد. مدیرکل آموزش عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی در زنجان خوب گفته اند که: «جهل و ناآگاهی مردم باعث تخریب طبیعت می شود.» (کد خبر 95859145 مورخه 5/8/95) آری جهل و نادانی و ناآگاهی است که شکارچی را وا می دارد به روی محیط بان اسلحه کشیده و او را غرق در خون سازد و یا محیط زیست را به آتش بکشد.
به این خبر دقت فرمایید.: «متخلف نگهداری توله ببر در مشهد شناسایی شد.» (کد خبر 82290397 مورخه 11/8/95) در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر حضور یک قلاده توله ببر بنگال در یکی از خیابانهای شهر مشهد، بالاخره این حیوان بعد از یک هفته توسط محیط بانان پیدا شد و تحویل باغ وحش مشهد گردید. سئوال این است که چرا این حیوان را از محیط زندگی اش دور کرده اند؟ خودش که نیامده. آیا خوشمان می آید ببری از جنگل بیاید و کودک ما را برباید و ببرد جنگل به منظور تفریح؟!
آدم به یاد شعر آذری ذیل می افتد:
اوخ دیدی یارالاندیم
اورکدن یارلاندیم
یوردومنان آیریلمازدیم
گوج ایلن آرالاندیم...
در دین و قرآن سفارش های زیادی شده که نباید به حیوانات آزار رساند. چرا که نگهداری حیواناتی از قبیل شیر، خرس، پلنگ و... در یک قفس 20 متری با کف بتن ریزی شده سراپا اشکال دارد. نگهداری پرنده در یک قفس نیم متری در منازل، همان حیوان آزاری است. اما اگر حیوانات وحشی و اهلی در محلی نگهداری شوند که شرایط زندگی شان در حد قابل قبول برای حیوان باشد اشکال ندارد. مانند مناطق قرق شده مثل سرخ آباد زنجان و یا باغ وحش های مدرن هر چند که این کار هم درست نیست. در قرآن کریم درباره حیوانات یادآوری شده که: «هیچ جنبنده ای در زمین نیست و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند وجود ندارد، مگر اینکه امت هایی مانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم، سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می شوند. (سوره انعام آیه 38)»
طبق ماده 680 قانون مجازات اسلامی هر کسی بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده کند به حبس از 2 تا 10 سال محکوم خواهد شد و هرگونه تعدی موجب مسئولیت است. یادآور می شود که شکار آهو مبلغ 80 میلیون ریال جریمه دارد و کسانی که سلاح شکاری غیرمجاز داشته باشند به مبلغ 10 تا20 میلیون ریال جریمه و به مدت سه ماه و یک روز تا 6 ماه زندان محکوم خواهند شد و ...
از شکار حیوانات حلال گوشت که بگذریم می رسیم به گیاهان بی پناه. دقت فرمایید: «قطع درختان خیابان ولیعصر تهران برای تبلیغات یک مؤسسه مالی. (کد خبر648541 مورخه 7/8/95). طوری که سرشاخه های چندین درخت را قطع کرده اند تا تابلو مؤسسه دیده شود»! در همین شهر خودمان زنجان در آبان ماه، اداره برق مأمورانش را با اره برقی به جان درختان چندین ساله پارک میثم انداخت و به بهانه ی اتصالی درختان با سیم های برق فشار قوی! آنها را قلع و قمع کرد! متأسفانه کسی نیست پاسخگو باشد که چرا سیمهای برق فشار قوی از وسط پارکی که مردم و مسافرین از آن استفاده می کنند، عبور کرده است؟! از طرف دیگر، آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی مراتع و جنگل ها نیز موجب خسارت و آسیب به محیط زیست می شود که جبران آن به آسانی میسر نیست.
در آموزه های دینی آمده است که پیامبر (ص) راه خود را برای این که به درخت و گیاهی آسیب نزنند، طولانی می کرده است. از همین بزرگوار نقل می کنند که می فرمایند: «قطع درختان کشتن آدمی است.» قتل به این معنی است که با قطع درخت، اکسیژن را در زمین کاهش داده و زمینه را برای کاهش عمر آدم ها فراهم کرده ای. به این خبر توجه کنید: «اسیدپاشی این بار روی درختان! (کد خبر 586807 مورخه 18/2/95) این اتفاق درشهر زابل توسط عده ای جاهل و نادان برای درختان فضای سبز انجام گرفته است»! که متأسفانه هیچ¬گونه توجیهی ندارد و پیامبر اسلام می¬فرمایند: «هرکس شاخه¬ی درختی را بشکند، مثل این است که بال فرشته ای را می شکند.» یادمان باشد که این دنیای خاکی فقط برای آدمها ساخته نشده. همه جانداران اعم از حیوانات و گیاهان، حق زندگی دارند. زندگی را به عمد و یا غیرعمد از آنها سلب نکنیم. بیایید دست به دست محیط بانان بدهیم و محیط زیست خود را سر و سامان دهیم و در حفظ و نگهداری آن که وظیفه همه افراد جامعه است، کوشا باشیم. چرا که محیط زیست از گذشتگان به ما به امانت سپرده شده و ما هم باید با استفاده صحیح دوباره آن را به طور سالم به آیندگان تحویل دهیم.
اکنون شایسته است به چند حرکت مثبتی که از طرف دوستداران طبیعت انجام گرفته، اشاره بکنیم. دقت فرمایید «پرنده ای شکاری (کورکور) تحویل محیط زیست زنجان شد. (کد خبر 82291630 مورخه 12/8/95) این پرنده زخمی در اطراف روستای دولاناب سرگردان بوده که توسط این فرد یافت شده است.» در خبر دیگر بیان می کند که: «هیاهوی شهر، شغال پناه آورده به شهر زنجان را درمانده و ناتوان کرد. (کد خبر 82293232 مورخه 13/8/95) این حیوان نیز توسط دوستداران محیط زیست کشف و بالاخره توسط محیط بانان به زیستگاه اصلی خود بازگردانده شد.»
انشاءالله که این فرهنگ در تمام نقاط کشورمان گسترش یابد تا شاهد اینگونه خبرها نباشیم. دقت فرمایید: «800 اصله درخت در نظرآباد قطع شد. (کد خبر 4950016 مورخه 5/8/94) به این بهانه که کمبود آب داشتیم و سن درختان بالا بوده است» و یا «دستگیری قاچاقچی با 200 پرنده زینتی و آوازخوان در آبادان. (کد خبر 229520 مورخه 20/8/95) این قاچاقچی پرندگان را به قصد فروش می خواست به کشورهای خلیج فارس ببرد.»
خط ارتباطی محیط زیست با مردم 1540و خط ارتباطی یگان حفاظت محیط زیست زنجان 3-33541001 می باشد. لطفاً مراتب را اطلاع رسانی کنیم.
ای تنگ قفسده داریخیب تنگه گلن قوش
چوخ حسرتیلن باخما منه منده اسیرم...
6084/6085
دریافت کننده: پرویز غفاری ** انتشاردهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.