به گزارش ایرنا، شهرستان طارم به لحاظ برخورداری از شریان حیاتی رودخانه قزل اوزن، به بزرگترین قطب کشاورزی استان زنجان و این منطقه تبدیل شده و کیفیت محصولات باغی و زراعی آن شهرت جهانی به خود گرفته است.
با توجه به شرایط اقلیمی متفاوتی که این شهرستان دارد تنوع محصولات در این منطقه زیاد است به طوریکه سالانه بیش از50 نوع محصول زراعی و باغی در زمین های این شهرستان تولید و وارد بازار مصرف استان زنجان و سایر استان های همجوار و حتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
زیتون، انار، انجیر، فندق، گردو، گیلاس، سیب، انگور، آلبالو، به، توت، گوجه سبز، هلو، آلو، زردآلو، آلوچه، پرتقال، نارنگی، نارنج، گلابی، خرمالو، سیر، برنج، بادام، نخود فرنگی، گوجه فرنگی، کرفس و غیره از جمله محصولات این شهرستان است.

** کشت پیاز، سیب زمینی و انتقال نشاء گوجه فرنگی به زمین اصلی در شهرستان طارم آغاز شد
مدیر جهادکشاورزی شهرستان طارم به کشت پیاز در این شهرستان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود 450 هکتار از زمین های زراعی به کشت این محصول اختصاص یابد و برداشت آن نیز به 14 هزار و 400 تن برسد.
مجتبی اسکندری یادآورشد: این محصول در اوایل مرداد تا شهریور برداشت و روانه بازار مصرف خواهد شد.
وی، ارقام مورد کشت پیاز در این شهرستان را سفید محلی طارم بیان کرد و افزود: این رقم دارای عملکرد و کیفیت بسیار بالایی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: پیش بینی می شود 2 هزار و 400 هکتار از زمین های زراعی این شهرستان به زیر کشت سیب زمینی اختصاص یابد و از این سطح 54 هزار تن غده سیب زمینی برداشت شود.
به گفته اسکندری، کشت این محصول در شهرستان طارم به صورت کاملا مکانیزه انجام می شود.
وی ادامه داد: زمان برداشت سیب زمینی نخستین روزهای خرداد است و محصول تولیدی با توجه به کیفیت بالا در صنایع تبدیلی از جمله تولید چیپس مصرف می شود.

** عملیات خزانه گیری نشای گوجه فرنگی در طارم آغاز شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم افزود: حدود 2 هزارو 500 هکتار از زمین های زراعی طارم، به زیرکشت این محصول اختصاص می یابد.
اسکندری اظهارکرد: از این سطح حدود 88 هزار و 750 تن گوجه فرنگی برداشت می شود.
وی، زمان انتقال نشاء به زمین اصلی را در 10 روز نخست فروردین اعلام کرد و افزود: مرداد ماه نیز این محصول برداشت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم، ارقام مورد کشت محصول گوجه فرنگی در شهرستان طارم را شامل وای، الگانس، نان هنز و سوپر چیف برشمرد.
تامین نهاده ها، برگزاری برنامه های مختلف آموزشی ترغیب کشاورزان برای تهیه بذر مرغوب، تامین نهاده ها، به ویژه ترویج کشت نشای صنعتی همچنین تنظیم بازار را از اقدامات جهاد کشاورزی شهرستان طارم بیان کرد.
پیش رس کردن محصول، کاهش تلفات در زمین اصلی، بالا بردن قدرت جوانه زنی، افزایش عملکرد، کاهش هزینه بذر مصرفی، جلوگیری از خسارت سرمازدگی و کشت بوته های سالم و قوی در مزرعه اصلی از مزایای کشت نشایی محصول گوجه فرنگی است.
هم اکنون پنج هزار و 650 نفر در شهرستان طارم بهره برداران محصولات گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز هستند.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.