در اجرای آیین حرکت کاروان بنی اسد روستای فدافن نخلی به عنوان نماد تابوت حضرت امام حسین(ع) توسط 28 نفر حمل می شود. این نخل با آینه و پارچه های رنگارنگ و کتیبه هایی با نام ائمه(ع) تزئین شده است. در جلو این نخل اسبی سفید و خون آلود به همراه رکابدار حرکت می کند که اشاره به ذوالجناح دارد.
هنگام حرکت این نخل افرادی گرداگرد آن زنجیرزنان فریاد 'حسین حسین' سر داده و بر سر و سینه می زنند و نوحه خوانی می کنند. در جلو نخل چند نفر با در دست داشتن بیل موانعی از قبیل خار و سنگ و امثال آن را از مسیر حرکت هیات عزاداری برداشته و حرکت جمعیت را تسهیل می کنند که نماد تشییع پیکر مطهر امام حسین(ع) است.
این افراد هنگام بیل زدن فریاد 'علی علی و حیدر حیدر' سر می دهند تا نخل به مقصد برسد. همراه نخل گردانی و حرکت دسته بنی اسد حرکت 'کاروان اسرا و طفلان مسلم' نیز انجام شد. سپس عزاداران با حضور در بقعه امامزاده سید حمزه به سوگواری ادامه دادند.
آیین دسته بنی اسد سال 1391 در فهرست آثار معنوی ایران ثبت شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی کاشمر گفت: علاوه بر آیین عاشورایی دسته بنی اسد، نخل گردانی فدافن نیز در ردیف میراث معنوی کشور قرار دارد و سال 92 به شماره 826 در فهرست میراث معنوی به ثبت رسید که امروز همزمان با اجرا، از لوح ثبتی آن رونمایی شد.
رضا یوسفی افزود: این مراسم به صورت جلوه ای از معنویت عاشورایی توسط ارادتمندان حضرت سیدالشهدا(ع) همه ساله طبق سنتی دیرینه با فرارسیدن ماه محرم در شهر کاشمر انجام می شود.
وی ادامه داد: در این چارچوب با آماده‌سازی نخل و نصب پارچه‌ها و شالهایی به رنگهای مختلف، زنگوله شتر، آینه و پرچمهای مذهبی بر روی آن سوگواران راهی شهر کاشمر شده و به سمت باغ‌مزار و جوار امام زاده سید حمزه(ع) حرکت می‌کنند. نخل گردانی با حرکت دسته های عزاداری روستای فدافن و همزان با حرکت کاروان دسته بنی اسد به سمت شهر کاشمر در عصر روز دوازدهم برگزار می شود.
کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
خبرنگار: لیلا قرایی **انتشار: حسین کریم زاده
7497/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.