حجت الاسلام و المسلمین جعفر مرادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قمه زنی رسم مسیحیت است که وارد اسلام شده اما عزاداری ریشه اصیل اسلامی دارد و هم شیعیان و هم اهل تسنن برای از دست دادن عزیزانشان عزاداری می کرده اند.
وی اظهار کرد: امروزه در کشورهای عربی و اردو زبان با موج عظیمی از قمه زنی روبرو هستیم و به خصوص در کشور عراق این پدیده فجیع رخ می دهد که خوراکی برای اسلام ستیزان شده است.
وی گفت: رسانه های جمعی ایران به ویژه رسانه هایی که با زبان عربی و انگلیسی فعالیت می کنند باید رسانه های جمعی عراق را بیدار کنند تا علیه قمه زنی فعالیت نموده و بتوانند از ابعاد آن بکاهند.
حجت الاسلام مرادی افزود: دشمنان از صحنه های قمه زنی سوء استفاده کرده و شیعیان را متوحش نشان می دهند.
وی اظهار کرد: باید از طریق هر رسانه از جمله تلفنهای همراه یا پارچه نوشته های سطح شهر یا اخبار رادیو و تلویزیون حادثه عاشورا را به درستی در ذهنها تصویرسازی کرد و بینشها را اصلاح نمود.
مدرس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به گروه هایی از جمله گروههای غالی که حضرت امام صادق (ع) را خدا می دانستند یا گروه های 'علی الهی' و گروه های مشابه افزود: حضرت امام صادق (ع) آنها را کافر دانسته و حتی آنها را لعنت می کردند و ائمه (ع) این افراد را با عناوینی چون کافر، فاسق، ملعون و مشرک از خود می راندند.
وی اظهار کرد: اکنون نیز 2 شکل غلو در جامعه ما وجود دارد یکی غلو سیستماتیک که از حمایت یک خط خارجی برخوردار است و دیگری غلو غیر سیستماتیک که احساسات غلو آمیزی است که در آثار برخی شاعران و مداحان مشاهده می شود.
وی گفت: به عنوان مثال عباراتی نظیر 'خدای من حیدر'، 'من علی اللهی ام' یا 'لا اله الا علی' اشتباهاتی است که در جامعه مداحان ما وجود دارد.

* بدعتها و خرافات برای چه به وجود می آیند؟
حجت الاسلام مرادی افزود: حول و حوش همه داستانهای مهیج تاریخی اسطوره و افسانه و خرافه ساخته می شود و این طبع انسانهاست که دوست دارند مسائل را کمی بزرگتر نشان دهند.
وی اظهار کرد: غلو کردن در باره شخصیت ائمه (ع) توسط افراد نادانی که مغرض هم نیستند اما توان و کشش درونی آنها زیاد نیست، در واقعه عاشورا هم وجود دارد.
وی گفت: تحریفات واقعه عاشورا با توجه به ابعاد این واقعه خیلی گسترده نیست و داستانهای به مراتب کوچکتر از واقعه کربلا داریم که تحریفات بسیار بزرگتری دامنگیر آنها شده است مانند داستان زندگی حضرت عیسی (ع) که از ایشان به خدا یا پسر خدا تعبیر می کنند.

* اهداف بدعت گذاری و خرافه سازی
پژوهشگر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: بدعت گذاری و خرافه سازی بیشتر به 2 نیت انجام می شود یکی اینکه حضرت امام حسین (ع) و عاشورا را از مدل و معیار بودن خارج کنند که این کار دشمنان است و مغرضانه انجام می شود و به عنوان مثال هر چه تلاش کنیم قمه زنی را حذف کنیم دشمنان اسلام هیاتهایی را فعال می کنند که قمه بزنند چون به انتشار تصاویر قمه زنی نیاز دارند.
وی اظهار کرد: علت دوم خرافه سازی و بدعت گذاری نیز بزرگ پنداری است که ریشه روانی دارد.

* راهکار مقابله با بدعتها
وی گفت: راهکار مقابله با هر 2 علت بدعت ها، تقویت بعد معرفتی واقعه عاشوراست یعنی باید به جامعه فهماند که حضرت امام حسین (ع) که در مقابل بدعتهای یزید قیام کرد برای یک جرعه آب التماس نمی کند.
حجت الاسلام مرادی افزود: حتی محسن حججی هم برای آب التماس نکرد، رزمندگان گردان کمیل هم در دوران دفاع مقدس برای آب التماس نکردند و از تشنگی شهید شدند آن وقت می توانیم بگوییم حضرت امام حسین (ع) که سرور همه شهدا در بهشت است برای یک جرعه آب التماس می کند؟ پس باید مردم را از بعد معرفتی سیراب کرد که حضرت امام حسین (ع) را ملتمس آب نپندارند.

* قرائتهای مختلف از عاشورا و نسبت آن با تحریف عاشورا
مدرس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: عاشورا یک حادثه بزرگ است و هر کس حق دارد از منظر خاصی آن را تجزیه و تحلیل کند اما حق ندارد بگوید که عاشورا همین است که من می گویم و بس.
وی گفت: قرائتهای مختلف از عاشورا تا جایی درست است که موجب انکار قرائتهای دیگر نشود بلکه موجب اثبات خود شود.
وی افزود: اینکه با تنگ نظری گفته شود عاشورا فقط همین یک بعد است و بس، می تواند منشا خرافه باشد.

* نهضت حسینی، نهضتی ضد تحریف و ضد بدعت است
پژوهشگر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: اسلام در زمان معاویه در لباس دین از صراط مستقیم منحرف شد اما با مرگ معاویه و شروع حکومت یزید از لباس اسلامی هم خارج می شد و از صورت دیانت به فرهنگ قبیله ای قریش تبدیل می شد.
حجت الاسلام مرادی گفت: در حکومت یزید خلیفه از شکل خلافت به پادشاه زمانه تبدیل می شد و رهبر مسلمین از کسوت خادم مسلمانان و راهبری جامعه جای خود را به سلطنت و قدرت و جاه طلبی می داد و اسلام در حال ازبین رفتن بود که در چنین شرایطی حضرت امام حسین (ع) رسالت خود را در این دیدند که نگذارند اسلام از بین برود و با خون خود نشان دادند اسلام آن چیزی نیست که معاویه و امویان می گویند.
وی افزود: وجه تمایز اسلام از بدعتهای اموی باعث قیام حسینی شد که قوام و حیات مجدد اسلام را در پی داشت لذا همه باید بکوشیم بدعتها و تحریفهای نهضت امام حسین (ع) را بزداییم.
1922/ 6053 خبرنگار: کامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.