به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، تولیت این آستان در این مراسم گفت: توسعه موزه مرکزی، به عنوان یک اولویت در دستور کار حوزه عمرانی حرم مطهر قرار گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: به هیچ عنوان به دنبال احداث و توسعه بناهای غیرضروری در اطراف حرم مطهر نیستیم و تا ضرورت امری به طور کامل محرز نشود، به ساخت و ساز در اطراف حرم روی نخواهیم آورد.
وی افزود: گنجینه موزه مرکزی آستان قدس رضوی مملو از آثار و نفایس ارزشمندی است که می‌تواند زائران را در کنار بهره‌مندی از فیوضات زیارت بارگاه حضرت رضا (ع) با تاریخ و فرهنگ اسلامی آشنا کند و اوقات پرباری را برای آنان رقم بزند.
تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم غنی‌سازی اوقات و استفاده حداکثری از ظرفیت حضور زائران در مشهد تاکید و بیان کرد: بر اساس مطالعات، توقف زائران در مشهد حدود سه شبانه روز است که می‌توان از این اوقات برای بصیرت افزایی، آشنایی با دین و تمدن بشری و فرهنگ اسلامی استفاده کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه موزه آستان قدس رضوی می‌تواند دالانی برای معرفت‌افزایی و بصیرت‌آفرینی باشد، افزود: این موزه تنها جایگاهی برای نگهداری نفایس و آثار ارزشمند هنری و تاریخی نیست بلکه چیدمان آثار در این موزه باید به گونه‌ای باشد که زائران را با روند تاریخ و نقش انبیاء و اولیاء الهی در شکل‌گیری مدنیت بشری آشنا کند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بر لزوم افزایش بهره ‌وری از موزه فعلی آستان قدس رضوی تاکید و بیان کرد: باید بهره‌وری را آن گونه بالا برد که از موزه فعلی حداکثر استفاده شود.
وی افزود: در گام سوم احداث فضایی در سطح شهر مشهد برای پر کردن اوقات فراغت زائران و مجاوران باید در دستور کار قرار گیرد تا بر غنای فرهنگی و معرفتی جامعه بیفزاید.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نفایس تقدیمی از سوی رهبر معظم انقلاب به موزه آستان گفت: از مجموع نفایس و هدایای تقدیمی رهبر انقلاب به موزه آستان قدس رضوی حدود یک سوم هدایا در معرض نمایش عموم است و دو سوم در گنجینه‌ها نگهداری می‌شود و این آمار برای مجموع نفایس نیز می‌تواند صادق باشد و این امر خود نشان از ضرورت احداث موزه جامع رضوی دارد.
موزه کنونی آستان قدس رضوی در داخل حرم مطهر رضوی قرار دارد و دارای 16 گنجینه و هفت هزار شئی است.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.