سمانه یوسفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این روزها افراد سودجو با استفاده از عناوین عوام فریبی مانند طب سنتی یا طب طبیعی بدون حتی یک برگ سند علمی، مردم را از مصرف نمکهای یددار تصفیه شده منع کرده و به سوی مصرف نمکهای غیراستاندارد مانند نمک دریا، سنگ نمک و موارد مشابه سوق می دهند.
وی ادامه داد: طبق اعلام 'دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت' و در راستای حساس کردن جامعه برای مصرف نمک یددار تصفیه شده به عنوان نمک خوراکی 'طرح بسیج ملی اطلاع رسانی عمومی برای مصرف نمک یددار تصفیه شده' از 17 آذرماه امسال آغاز شده و با شعار 'بیایید برای حفظ سلامتی نمک را کم و فقط از نوع یددار تصفیه شده مصرف کنیم' سرلوحه کار در مراکز بهداشتی و خانه های سلامت قرار گرفته است.
مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه همچنین گفت: کمبود ید و اختلالات ناشی از آن در گذشته به یکی از مشکلات بهداشتی و تغذیه ای مردم در ایران محسوب می شد. با توجه به پیامدهای زیانبار بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از کمبود ید، پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از آن در اولویت مداخلات نظام سلامت کشور قرار گرفته و به همین منظور یددار کردن نمکهای خوراکی به عنوان راهکاری اصلی اعلام شد.
وی افزود: بر این اساس تمام کارخانه های تولید کننده نمک خوراکی موظف به افزودن ید به محصول تولیدی خود شده اند.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به 350 هزار نفر جمعیت سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می دهد. مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
7079/6121/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.