مجید بیکی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال وقوع بارش‌های رگباری در شهرستان نهبندان و وقوع سیلاب تاکنون ۶ رشته قنات کشاورزی در روستاها تخریب شده است.

وی بیان کرد: همچنین چهار واحد مسکونی روستایی در شهرستان دچار آبگرفتگی شد که در ساعات اولیه با کمک نیروهای امدادی هلال احمر گل و لای ناشی از سیلاب در این منازل پاکسازی شد.

فرماندار نهبندان با اشاره به خسارت وارده به بخش کشاورزی شهرستان اظهار داشت: بخشی از اراضی زراعی دچار سیلاب و گل‌گرفتگی شد که میزان خسارت‌ها در روزهای آتی بررسی و اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در برخی مناطق شهرستان شاهد بارش‌های رگباری و تگرگ ( به اندازه گردو) بودیم که خسارات زیادی به باغات کشاورزی و شکوفه‌های بهاری وارد کرد که میزان خسارت هنوز برآورد نشده است.

بیکی با اشاره به خسارات وارده به شبکه برق شهرستان عنوان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده خوشبختانه هیچگونه قطعی برق در شهرستان نداشتیم.

وی بیشترین میزان بارندگی با ۳۹ میلی متر را مربوط به روستای میغان دانست و یادآور شد: شب گذشته در منطقه عربخانه شاهد ریزش برف و روستای بَرَک ریزش تگرگ شدید بودیم.

فرماندار نهبندان گفت: بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته سبب خسارت به برخی محورهای اصلی از جمله بیرجند - نهبندان، میغان - شاهکوه و شوسف - نهبندان شد.

وی افزود: در مجموع میانگین بارندگی شهرستان نهبندان در سال آبی جاری ۶۶ میلیمتر گزارش شده که در سال آبی گذشته ۵۹ میلی‌متر و در بلندمدت ۶۷ میلی متر بوده است.

بیکی با بیان اینکه سازه‌های آبخیزداری تاثیر بسزایی در مهار روان‌ آب‌ها و سیلاب‌ها داشته است تصریح کرد: بخش زیادی از این سازه‌ها و بندهای خاکی آبگیری شده است و در جلوگیری از سیلاب و خسارات ناشی از آن موثر بوده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تمامی مسیرهای مواصلاتی روستایی و شهری شهرستان باز است و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب مرکز استان است. 

سامانه بارشی که از روز شنبه دوم فروردین در خراسان جنوبی فعال شد روز گذشته (دوشنبه) در اغلب نقاط استان شدت گرفت و در برخی شهرستان‌ها موجب جاری شدن روان آب شد.

براساس اعلام سازمان هواشناسی بارش‌های پرحجم امروز (سه‌شنبه) و فردا در نوار شرقی از جمله خراسان جنوبی و بخش‌هایی از مرکز و شمال‌ شرق کشور فعال است.

بارندگی و سیلاب در خراسان جنوبی تاکنون تلفات جانی نداشته اما در برخی مناطق استان خسارات مالی برجا گذاشته است.

۹۳ تیم امدادی و عملیاتی تا صبح چهارشنبه در استان آماده‌باش هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.