در این مطلب آمده است: آمار بالای مدارس نیازمند بازسازی که حتی در مقابل طوفان‌های شدید نیز مقاوم نخواهد بود هشدار جدی برای مسئولان آموزش و پرورش است، هرچند که تجاری‌سازی مدارس فرسوده یا کمک گرفتن از خیران، شورای شهر تهران و شهرداری ایده‌هایی است که بیان می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد حداقل این موارد در کنار کمبود بودجه یا تخصیص نیافتن اعتبارات موجب شده تا متولیان امر تاکنون در این زمینه چندان موفق عمل نکنند.
حدود 500 مدرسه با عمر بیشتر از 50 سال در تهران داریم که در برابر زلزله و طوفان‌های شدید مقاومت زیادی ندارند، این آماری است که روز گذشته ناصر فتحی، سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان تهران بیان کرد.
هر چند که عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران آماری متفاوت در این زمینه ارائه می‌دهد که تفاوت قابل توجهی به رقم عنوان شده توسط فتحی دارد، اینکه حدود دو هزار و 400 مدرسه در شهر تهران وجوددارد که از این تعداد 700 مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی است.
البته پیش از این نیز داریوش ورناصری، مدیرکل سابق نوسازی مدارس استان تهران، گفته بود؛ شهرهای ری، پاکدشت، رباط کریم، شهریار و بهارستان، همچنین مناطق 10، 12، 15، 16، 17، 18 و را دارای بیشترین مدارس فرسوده تهران هستند که عمر بالای 40 سال دارند.

کمبود 500 مدرسه در شهر تهران
البته به این اعداد و ارقام باید کمبود 500 مدرسه در شهر تهران را نیز اضافه کرد و اینکه میانگین جمعیت دانش آموزی در کلاس‌های درس بیشتر از 32 نفر و بین 41 تا 43 نفر است و براین اساس نیازمندیم مدارسی ساخته شود که میانگین این جمعیت به 28 نفر برسد و حداکثر کلاس درس 33 نفره داشته باشیم. آنچه که باقری نیز آن را تایید می‌کند.

اعتبار ساخت هر مدرسه 3 میلیارد تومان
این درحالی است که طبق اظهارات، مسئولان آموزش و پرورش اعتبار مورد نیاز برای ساخت هر مدرسه سه میلیارد تومان است.
البته همانطور که مهرالله رخشانی‌مهر، رییس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرده است، تخریب و بازسازی پنج هزار مدرسه کشور نیازمند 20 هزار میلیارد تومان اعتبار است.
اکنون اما به‌رغم اینکه یکی از ماموریت‌های وزارت آموزش و پرورش بازسازی مدارس فرسوده و از طرفی مقاوم‌سازی مدارس درحال ساخت است، اما به‌نظر می‌رسد داستان همیشگی کمبود اعتبارات در اینجا نیز تکرار می‎شود.
دلیلی که معلول آن کندی روند بازسازی و نوسازی مدارس خواهد بود. اما حال چه باید کرد، آن هم زمانی که گفته می‌شود حتی باد و طوفان هم ممکن است، سقف و دیوارهای کلاس‌های درس را تخریب کند.

ایده تجاری‌سازی مدارس فرسوده
در این میان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان می‌کند، طرح تجاری‌سازی مدارس فرسوده و بدون استفاده برای تامین اعتبار و بودجه برای نوسازی و ساخت مدارس جدید را از جمله راهکارهای جبران کمبود فضای آموزشی است.
آنچه که به اعتقاد وی این موضوع در قانون بودجه سال 96 و 97 آمده، اما تاکنون اجرایی نشده است.
البته باقری امیدوار است با همکاری شورای آموزش و پرورش، شورای شهر تهران و شهرداری بحث بازسازی و نوسازی مدارس به سرعت بیشتری اجرایی شود.
با این وجود رخشانی‌مهر سهم خیران را در این زمینه بسیار قابل توجه دانسته و گفته است، خیران سالیانه برای ساخت مدارس در کشور رقمی بیش از 100 میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مدارس جدید یا بازسازی مدارس کمک می‌کنند.
آن هم در شرایطی که گفته می‌شود، اعتبارات مربوط به مقاوم‌سازی، تخریب همچنین بازسازی مدارس فرسوده و نا ایمن در سال گذشته معادل 585 میلیارد تومان بوده که این اعتبار در سال 97 به 376 میلیارد تومان کاهش یافته است.
به عبارتی ما شاهد کاهش 5/35 درصدی اعتبارات مربوط به مدارس فرسوده بوده‌ایم که بسیار چشم‌گیر است.
آنچه که این دلنگرانی را ایجاد می‌کند که شاید اهتمام زیادی برای ایمن‌سازی فضاهای تحصیل دانش‌آموزان وجود ندارد و توجه چندانی نیز به برچیده شدن فضاهای ناایمن و فرسوده مطابق نمی‌شود.
به‌عنوان نمونه بودجه سه میلیارد دلاری که برای برنامه ششم توسعه در جهت ایمن‌سازی مدارس مصوب شده است، هنوز تأمین اعتبار نشده و با توجه به منابع عمومی دولت و ... امکان چنین این امر شاید فراهم نباشد.
به‌هرحال تخریب مدارس فرسوده نیاز به اعتبار دارد و بدون فراهم بودن بودجه هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد، هرچند که سال‌هاست بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها با کمک‌های خیران انجام می‌شود، ولی همچنان تعداد مدارس فرسوده چشمگیر است و به طور قطع با روند کنونی تحقق آن در یک یا دو سال پیش رو امکان پذیر نیست و شاید به بازه زمانی پنج تا 10 سال حتی بیشتر نیاز باشد، مگر متولیان امر این موضوع را جدی گرفته و بیش از گذشته به عواقب خطرناک کم توجهی به این معضل آموزش عمومی توجه داشته باشند.
آنچه که حداقل روند کنونی موجود برای ایمن سازی و بازسازی مدارس گویای آن نیست.
روزنامه حمایت
تهرام/1735**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.