به گزارش ایرنا، شهربانو امانی روز یکشنبه در بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور با بیان اینکه قانون های موجود برای حفظ باغات کافی است، افزود: 60 تا 70 درصد باغ های پایتخت و حدود به 90 درصد از چنارهای خیابان ولیعصر از بین رفته است.
امانی با پخش کلیپی کوتاه از فرایند تخریب باغات و ورود و مواضع رهبری بر حفظ باغات گفت: این فیلم تماما نقض قانون بود نقض قانون، به دست مجریان قانون و به بهانه نقص قانون.
وی ادامه داد: چرا در بی احترامی به قانون و در زیر پا گزرادن آن، به جایی رسیده ایم که رهبر معظم انقلاب ناچار به موضعگیری و تذکر اینچنین شفافی شده اند؟ این بیانات ایشان، مربوط به سال 93 است.
امانی گفت: بعد از آن تاریخ و تذکرها، 3 سال طول کشید تا نهایتا در سال جاری و توسط شورای چهارم و شورای عالی استانها، اصلاحیه ها و آیین نامه های اجرایی به قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها ، تصویب شد و در این مدت، شورای عالی شهرسازی نیز اصلاحات مربوط به طرحهای تفصیلی را در دستور کارش قرار داد.
وی ادامه داد: بماند که قبل از آن، به بهانه های مختلف، باغات تهران نابود شدند. بخشی به دلیل نواقص طرحهای تفصیلی و پهنه بندی های اشتباه، بخشی با مصوبه اشتباه و ویرانگر برج باغ و بخشی با فرار از قانون و بخشی نیز دقیقا با زور و گردن کلفتی.
این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد که قانون های موجود، شهرداری را موظف و محق کرده است که تمام باغات شهر تهران را به تفکیک منطقه شناسایی و اعلام عمومی کند و موقعیت، مساحت، تعداد و نوع درختان باغ مزبور باید ثبت شود.
وی ادامه داد: تا پایان سال جاری شهرداری، شناسنامه تک تک باغات تهران، صادر و جهت اطلاع عموم از طریق سامانه های هوشمند تا پایان سال منتشر و مرتباً نسبت به بروزرسانی آنها اقدام کند.
وی افزود: شهرداری تهران همچنین موظف است هر سال نسبت به پلاک کوبی حداقل 20 درصد فضای سبز خود اقدام کند و از مشخصات درختان واقع در معابر، میادین، بزرگراه ها و بوستانهای عمومی فهرستی شامل نوع درخت، محیط بن، محل کاشت و تاریخ گزارش، تهیه و تنظیم کرده و مراتب را با پلاک کوبی درختان و روی سامانه های مربوط (GIS و ...) منعکس کند.
امانی خاطرنشان کرد: در صورتیکه قطع درخت از طرف مالکین به نحوی باشد که باغی را از بین ببرد و از زمین آن به صورت تفکیک و خانه سازی استفاده کند، همه زمین به نفع شهرداری ضبط می شود.
وی گفت: اینها، تنها چند نمونه از وظایف و حقوق شهرداری است که از سال 59 تاکنون تصویب شده و لازم الاجراست و بنده از کمیسیون حقوقی شورا و مسئولین حقوقی شهرداری و سمن های حقوقی شهر، انتظار دارم که نسبت به احقاق حقوق شهر که در سنوات گذشته پایمال شده، اقدام لازم را انجام دهند و از شهرداری انتظار پاسخگویی در مورد مصوبات فوق دارم. بوِیژه که در یک مورد، مشخصا قید زمان مطرح شده و تا پایان سال، یعنی 3 ماه دیگر، باید شناسنامه باغات تهران صادر شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: مهدی مقدر انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/9343 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.