حادثه تلخ و دردناکی که چند روز گذشته در اردبیل اتفاق افتاد و قلب های زیادی را به درد آورد شاهد بارز و گویایی این مساله است که اگر خانواده ها بر رفتارهای فرزندانشان نظارت کنند و مانع تفریحات خطرناک، آزاردهنده و پر استرس آنها شوند علاوه بر این که می توانند جلوی حوادث تلخ را بگیرند، نظم، امنیت و آرامش شهر را نیز فدای بازی و سرگرمی های خطرناک نمی کنند.
نگاهی به آمار تلفات و آسیب ها در سال گذشته گویای آمار 259 نفر مصدومی- قطع عضوی و 3 نفر فوتی بوده است که از این میان 46 درصد حادثه دیدگان، زیر 19 سال سن داشته اند.
در کنار خسارت هایی که در اثر انفجارها، افراد به جان و روان خود و دیگران وارد می کنند باید از خسارت هایی نام ببریم که در اثر آتش سوزی های این شب اتفاق می افتد.
وقوع هر ساله چند صد آتش سوزی علاوه بر خسارت های مالی زیاد، باعث می شود که تمام خدمات مدیریت شهری، کشوری و بیمارستانی با تمام توان در حالت آماده باش قرار بگیرند که در این میان بیشترین فشار روانی آن بر دوش آتش نشانان و پلیس قرار دارد که باید در میان خطرات پرتاب نارنجک ها، بمب های دست ساز و ... برای ایمن سازی شهر در معرکه چهارشنبه سوری قلبشان تهی شود و سلامت جسمی و روانیشان به خطر بیفتد.
لذا از والدین عزیز انتظار داریم که به حرمت خون پاک شهدای آتشنشان و پلیس مواظب فرزندان و نوجوانان خود باشند. به آنها یاد بدهند که چهارشنبه سوری یک جشن ملی و باستانی است نه جنگ خیابانی و آزار دیگران.
اگر ترقه کوبیدن به در و دیوار خانه همسایه، آتش زدن سطل آشغال، ایجاد خرمنی از آتش وسط خیابان، درگیری با نیروی پلیس، ایجاد مزاحمت برای مردم و ... شوخی و سرگرمی است، در نگاه جامعه این عمل چیزی جز مردم آزاری و عملی جز بی فرهنگی بحساب نمی آید.
حقیقتا پدر و مادر بعنوان اولین متولیان تربیتی فرزندان باید خود بهترین سرمشق و بهترین الگو برای آنان باشند و خوب و بد و زشت و زیبای هر اقدامی را به فرزندانشان آموزش دهند تا به واسطه احساسات کودکی و نوجوانی برای خود و دیگران مشکل و گرفتاری ایجاد نکنند.
در انتها جا دارد که از همه شهروندان عزیزی که به حرمت خون آتش نشانان واقعه پلاسکو و دیگر وقایع، در برابر خواسته های فرزندان برای خرید مواد منفجره ایستادگی کرده اند، تشکر کنم.
خدا را شکر خانواده های زیادی به پویش فرهنگی «چهارشنبه سوری بدون مواد منفجره » پیوسته اند. حرکتی که آثار و شواهد آن به خوبی در تمام شهر قابل مشاهده است.
امید است با همکاری والدین و آگاه سازی جوانان، نوجوانان، چهارشنبه سوری امسال کم خطری را سپری کرده و با دلی شاد به استقبال سال نو برویم.
مرتضی طلایی - نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.