چندی پیش «علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته ویژه بررسی تابلوهای مزین به نام شهدا، گزارش عملکرد این کمیته را در صحن شورای شهر تهران، قرائت و اعلام کرد که کلمه شهید در  ۹۱۲ معبر پایتخت به دلیل فرسودگی تابلوها حذف شده بود.

در این گزارش که به صورت کتاب چاپ و در اختیار رسانه ها و سازمان های مختلف قرار گرفت؛ فرسودگی تابلوهای معابر عمدتا ناشی از گذشت زمان و کیفیت تابلوهای طراحی و نصب شده عنوان شد.

در بعضی موارد کیفیت نامناسب چاپ تابلوها و یا استفاده از برچسب برای واژه شهید، به جای چاپ کوره ای باعث شده با شستشوی تابلو به وسیله فشار آب توسط عوامل خدمات نواحی، تغییر فصل، تغییرات دما، تابش آفتاب و بارش باران واژه شهید حذف یا مخدوش شود.

در این میان، الصاق برچسب برای واژه شهید در تابلوهای معابر شهر تهران، اصلی ترین دلیل فرسودگی بوده است؛ برغم اینکه مطابق با دستورالعمل نصب پلاک و تابلوهای پایه دار معرفی معابر ابلاغی ۱۳۹۳، چاپ تابلوهای معابر باید چاپ سیلک با رنگ کورهای یا الکترواستاتیک باشد، برخی پیمانکاران در این زمینه تخلف نموده و اقدام به چاپ واژه شهید با استفاده از برچسپ نموده اند.

نگاهی به آمار این تابلوها نشان می دهد که در محدوده منطقه ۱، از تعداد ۵۹۰ معبر مزین به نام شهدا، تعداد ۱۲۳ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده که ۶۱ مورد به علت فرسودگی فاقد واژه شهید بوده و شناسایی و اصلاح شده است.

- در محدوده منطقه ۲، از تعداد ۵۹۷ معبر  که در این منطقه مزین به نام شهدا بوده، هیچ موردی از فرسودگی، حذف یا عدم درج واژه شهید در تابلوهای معابر این منطقه گزارش نشده است.

- در محدوده منطقه ۳، از تعداد ۳۲۸ معبر مزین به نام شهدا وجود دارد که از این میان در ۳۸ مورد واژه شهید از معابر حذف شده و هییچ یک به دلیل فرسودگی نبوده است. 

- در محدوده منطقه ۴، از تعداد یک هزار و ۶۷۳ معبر این منطقه که مزین به نام شهدا بوده اند، ۷۵ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید از معابر گزارش شده که۲۳ مورد حذف به علت فرسودگی بوده است. 

- در محدوده منطقه ۵، از تعداد ۴۱۳ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند؛ ۷۰ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید از معابر گزارش شده که تمامی ۷۰ مورد گزارش شده، به علت فرسودگی واژه شهید از روی تابلوی معابر محو شده است.

- در محدوده منطقه ۶، از تعداد ۲۴۲ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۳۵ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده و ۲۶ مورد به علت فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۷، از تعداد ۵۶۹ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا، ۲۷ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده که ۱۴ مورد به علت فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۸، از تعداد ۸۶۲ معبر که در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند، ۱۴ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده که ۱۰ مورد محو به علت فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۹، تعداد ۴۶۶ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که این تعداد ۳۷ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است و  ۵ مورد محو به علت فرسودگی بوده است. 

- در محدوده منطقه ۱۰، تعداد ۱۰۴۷ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۵۴ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است. بررسی دلایل فقدان واژه شهید در تابلوی معابر این منطقه نشان میدهد که ۴۸ مورد به علت فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۱۱، تعداد ۴۶۲ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۶۱ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده استکه ۴۵ مورد به علت فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۱۲، تعداد ۷۷۰ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۳۳ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است. که ۱۷ مورد به علت فرسودگی، بوده است.

- در محدوده منطقه ۱۳، تعداد ۲۷ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده که از این تعداد ۷ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است و ۳ مورد به علت فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۱۵، تعداد یک هزار و ۵۶۳ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۲۳۷ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است که ۲۳۶ مورد به علت فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۱۶، تعداد ۹۲۵ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۱۳۳ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است که ۱۱۸ مورد به علت فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۱۷، تعداد ۸۹۹ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۳۶ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است که ۳۳ مورد به علت فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۱۸، تعداد ۶۲۹ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۸۶ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است که تمامی موارد ناشی از فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۱۹، تعداد ۳۵۶ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۹ مورد معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است که تمامی موارد ناشی از فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۲۰، تعداد یک هزار و ۶۹ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا است که از این تعداد ۶ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است که تمامی موارد ناشی از فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۲۱، تعداد ۱۸۵ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا است که این تعداد ۳۵ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است که ۲۵ مورد به علت فرسودگی بوده است.

- در محدوده منطقه ۲۲ شهرداری، ۷۳ معبر مزین به نام شهدا وجود دارد و بر اساس آمار گزارش شده از سوی شهرداری این منطقه، همه معابر مزین به نام شهدا در این منطقه دارای تابلوی واژه شهید بوده اند و هیچ موردی از حذف یا عدم درج واژه شهید در تابلوهای معابر این منطقه گزارش نشده است.

«علی اعطا» سخنگوی شورای شهر تهران و کمیته ویژه بررسی تابلوهای مزین به نام شهدا تاکید کرده است که این تابلوها پس از شناسایی اصلاح شده اند.
وی در این گزارش،‌ بر تدوین ضوابط و دستورالعمل طراحی، ساخت، نصب و نگهداشت تابلوهای دیوارکوب و پایه دار معابر شهر تهران توسط شورای عالی فنی شهرداری و ابلاغ آن به مناطق ٢٢گانه،‌ شناسنامه دار کردن تابلوهای معابر و راه اندازی سامانه نام گذاری معابر شهر تهران، تعریف فرایند دقیق ساخت و نصب تابلوهای معابر،‌ پایش مستمر و دوره ای تابلوهای معابر و انجام اقدامات لازم برای نگهداری و ترمیم آنها تاکید کرده است.

سخنگوی شورای شهر تهران؛ همچنین انتخاب پیمانکاران ذیصلاح و ابلاغ دقیق شرح خدمات آنان، پرهیز جدی از  به کارگیری برچسب در تابلوهای معابر، الزام به چاپ کوره ای و با کیفیت اطلاعات مندرج بر روی تابلوهای معابر، استفاده از یک نشانه خاص (مانند نماد گل لاله قرمز) در تابلوهای مزین به نام شهدا و نصب تابلوی تمثال شهدا و خلاصه ای از زندگی نامه آنان در معابر مزین به نام شهدا را به  عنوان پیشنهاد مطرح کرده است.

فایل کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.