گلوله باران و بمباران شدید شهر عفرین توسط ترکیه از روز چهارشنبه باعث فرار بیش از 30 هزار غیرنظامی به سمت مناطق تحت کنترل دولت سوریه در جنوب شرق عفرین و به سمت باغ های زیتون در اطراف این شهر شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، بیش از 30 هزار غیر نظامی طی 24 ساعت گذشته در پی گلوله باران و بمباران شدید «عفرین» در شمال سوریه توسط ترکیه از این شهر فرار کردند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، اعلام کرد که گلوله باران و بمباران شدید شهر عفرین توسط ترکیه از روز چهارشنبه باعث فرار بیش از 30 هزار غیرنظامی به سمت مناطق تحت کنترل دولت سوریه در جنوب شرق عفرین و به سمت باغ های زیتون در اطراف این شهر شده است.

حملات شدید ترکیه و گروه های مسلح سوری هوادار آنکارا از روز چهارشنبه به شهر 350 هزار نفری عفرین منجر به کشته شدن حداقل 12 غیرنظامی و زخمی شدن 44 تن دیگر شد.

خبرنگار خبرگزای فرانسه در این زمینه گفت که روز پنجشنبه شمار زیادی غیرنظامی از جمله کودکان و افراد مسن را دیده است که با کامیون های کوچک و خودروهای پر از لوازم مورد نیاز در حال ترک شهر عفرین هستند.

شهر عفرین را یک گذرگاه با مناطق تحت کنترل دولت در شهرک های«نبل» و «الزهرا» مرتبط می کند که آن نیز از روز دوشنبه زیر آتش نیروهای ترک است.

تنها بیمارستان شهر با امکانات اندک و قطع پیوسته برق و آب از دو هفته پیش فعالیت می کند.سوخت برای فعال سازی تأسیسات برقی بیمارستان به شکل اندک تأمین می شود و کمبود دارو و پزشکان نیز باعث افزایش مشکلات شده است.

بیشتر فروشگاه ها درهای خود را در سایه کمبود مواد غذایی به ویژه شیر و غذا برای کودکان بسته اند.

از سوی دیگر عفرین از دو هفته پیش از قطع خدمات آب و برق آن در پی اشغال سد«میدانکی»  تأمین کننده اصلی آب و برق شهر توسط ارتش ترکیه رنج می برد.

هماهنگ کننده امور انسانی وابسته به سازمان ملل می گوید که مردم شهر در حال حاضر به شش چاه غیر عمیق تکیه دارند که آنها را در معرض بیماری های واگیردار قرار می دهد.

یک شاهد عینی خبرنگاری فرانسه روز پنجشنبه مردم را دیده است که در نزدیکی یک تانکر توزیع آب تجمع کرده اند و ده ها نفر را نیز دیده است که در صف طولانی برای گرفتن نان در برابر یک نانوایی صف کشیده اند.

در تحولی دیگر، پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه ۱۵ مارس قطعنامه‌ای را در موضوع سوریه به تصویب رساند.

بر اساس رای اکثریت نمایندگان این پارلمان، از ترکیه خواسته شد تا عملیات خود را در عفرین سوریه متوقف و نیروهایش را از این منطقه خارج کند.

به گزارش یورو نیوز، پیش‌نویس این قطعنامۀ غیر الزام‌‌آور توسط احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال دموکرات، محافظه‌کار و سبزهای پارلمان تهیه شده بود.

نمایندگان در این قطعنامه «نگرانی عمیق» خود را دربارۀ حضور ترکیه در منطقۀ تحت کنترل کردها در سوریه اعلام کرده‌اند و با اشاره به حضور عناصر داعش و دیگر گروههای افراطی در سوریه، تاکید کرده‌اند که «باید بر شکست سازمان‌های تروریستی که در فهرست سازمان ملل قرار دارند، متمرکز شد».

در مقابل، آنکارا با انتقاد از تصویب این قطعنامه اعلام کرد که این حرکت پارلمان اروپا، حمایت آشکار از تروریست ها است.

«عمر چلیک» وزیر اتحادیه اروپا در دولت رجب طیب اردوغان گفت: «این تصمیم بی‌بصیرت‌ترین تصمیمی است که پارلمان اروپا در این سالها اتخاذ کرده است. درخواست از ترکیه برای خروج نیروهایش حمایت آشکار از سازمان‌های تروریستی است.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز این درخواست را رد و اعلام کرد: «چنین امیدی نداشته باشید؛ ما آنجا را تا زمانی که کارمان به پایان نرسد ترک نخواهیم کرد. پارلمان اروپا چیزی برای گفتن به ترکیه ندارد و اگر در این باره نیز چیزی بگوید، حرفهایش از یک گوش وارد و از گوش دیگر خارج خواهد شد.»

ترکیه با این توجیه که شبه نظامیان کرد عضو «ی پ گ» یک سازمان تروریستی و به نوعی امتداد پ.ک.ک به سوریه است، از حدود دو ماه پیش حمله به مقر این گروه در منطقه عفرین در خاک سوریه را آغاز کرده است.

روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا از زمان کودتای نافرجام در این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی تیره شده است. بروکسل بارها به آقای اردوغان به دلیل سرکوب شدید مخالفان خود و مظنونان به شرکت در این کودتا انتقاد کرده است.

با وجود این اختلافات، اروپا به دلیل عضویت ترکیه در ناتو و داشتن دومین ارتش بزرگ در این پیمان نظامی، همچنین کمک آنکارا به محدود کردن جریان ورود مهاجران از خاورمیانه به اروپا، نیازمند همکاری ترکیه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.