پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:

راهی برای خروج از تنگنای قطر

دولت ترامپ بدش نمی آید اگر که بحران کنونی میان قطر و کشورهای عربی ادامه یابد اما برای خروج از این فاجعه، باید کاری کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: اختلاف خطرناک میان قطر و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و عمدتا عربستان سعودی، وارد سومین هفته خود شده و موجب شده تا تمرکزها بر مبارزه با داعش و سایر چالش های جدی کمتر شود. نشانه کمی برای کاهش این تنش ها دیده می شود. سعودی ها و اماراتی ها با توقف روابط دیپلماتیک با قطر و تحمیل تحریم های بیشتر علیه این کشور موجب تشدید اختلافات شده اند.

سناتور «باب کورکر» اکنون راهی برای پایان دادن به این فاجعه دارد و مسیر را برای آشتی هموار می کند: «فروش اسلحه در سراسر منطقه متوقف شود». کورکر نماینده جمهوری خواه ایالت «تنسی» به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، باید به همراه سناتور «بن کاردین» عضو ارشد دموکرات و دیگر رهبران دموکرات و جمهوری خواه این کمیته، ابتدا فروش سلاح را مورد تایید قرار دهند.

کورکر در نامه ای به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه امریکا در روز دوشنبه اظهار داشت که اختلافات اخیر در میان کشورهای خلیج فارس «تنها تلاش ها برای مقابله با داعش و با ایران را مختل می کند». بنابراین تصویب فروش اسلحه در آینده، تا زمان «درک بهتر مسیر حل اختلافات فعلی و اتحاد مجدد اعضای شورای همکاری خلیج فارس» متوقف خواهد شد.

این اقدام باعث می شود تیلرسون ابزار جدیدی برای حل این بحران در اختیار داشته باشد؛ اگرچه ممکن است تأثیر آن فوری نباشد. دولت ترامپ در حال پیشبرد برنامه ای برای ارسال 510 میلیون دلار تسلیحات به عربستان سعودی برای استفاده در جنگ داخلی یمن است. اما در نهایت ممکن است سعودی ها و اماراتی ها برای جنگ با قطر به دنبال دریافت سلاح های بیشتری باشد و در آن زمان آمریکا باید به آنها «نه» بگوید. جنگ یک فاجعه بشری است که نیاز فوری به یک راه حل سیاسی دارد.

خود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مسئول این فاجعه است زیرا او با تشویق سعودی ها برای موضع گیری در برابر قطر، به این تصمیم مشروعیت داد. او ظاهرا نگران این حقیقت نبود که قطر میزبان دو پایگاه نظامی آمریکایی است که برای مبارزه با داعش مهم است. او بعد از اینکه تیلرسون خواستار آرامش طرفین شد، هیزم در آتش تنش ها ریخت و قطر را متهم کرد که تروریسم را تامین مالی می کند.

 تقاضای سعودی ها و اماراتی ها که در نهایت در روز جمعه علنی شد، نشان داد که آنها به جای مذاکره، قصد تحقیر قطر را دارند. تعطیلی شبکه خبری الجزیره، توقف ارتباط این کشور با سازمان های اسلامی،  تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه شروط آنها برای قطر بود.

تیلرسون، که از زمانی که مدیر اجرایی شرکت اکسون موبیل بود روابط نزدیکی در منطقه داشت، تلاش کرده است تا به گونه ای میانجیگری کند که این اختلاف حل نشود. او روز سه شنبه جلسات جداگانه ای با وزرای خارجه قطر و کویت برگزار کرد. پس از آن قطر با با تشدید تلاش های ضدتروریستی موافقت کرده بود اما وزیر خارجه عربستان سعودی موضع خود را سخت تر کرد و گفت که درخواست های کشورش قابل مذاکره نیست. اگر این اختلافات ادامه یابد، هیچ آینده خوشی را نمی توان پیش بینی کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.