گروه طالبان حمله خود را به شکل سنتی در اوایل بهار هر سال انجام می دهد را آغاز کرد و از مردم خواست که از پایگاه های نظامی فاصله بگیرند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه روسی ایزوستیا در گزارشی نوشت:  گروه طالبان اخیرا اعلام کرد که «حملات بهاره» سنتی را آغاز کرده است و از مردم خواست که از پایگاه های نظامی دور شوند و تأکید کرد که «موسم نبردها» در سال جاری را «اقدامات سیاسی» تکمیل می کند. عملیات تندروها در افغانستان شامل حمله ها،اقدامات تروریستی و خرابکارانه می شود. این گروه علاوه بر آن قصد دارد که به فرایند« برپایی کشور» در اراضی افغانستان اهتمام بورزد. این داده ها را برخی منابع آگاه به اوضاع منطقه به روزنامه ایزوستیا گفتند.

طی ماه های اخیر مشاهده شده است که اوضاع افغانستان وخیم شده است به طوری که نه فقط فعالیت تندروهای گروه طالبان افزایش یافته است بلکه گروه تروریستی داعش نیز فعالیت خود را افزایش داده است.بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در سال 2016 یازده هزار و 418 نفر در افغانستان کشته و زخمی شدند و این در مقایسه به آمارهای ده سال اخیر یک رکورد به شمار می رود. همچنین نزدیک به 7هزار نظامی و پلیس افغانستان طی سال گذشته در نتیجه درگیری ها و عملیات تروریستی کشته شدند.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی رسمی گروه طالبان  در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که این گروه بر بیش از نیمی از مساحت افغانستان سیطره دارد. مساله قابل توجه در این مساله این است که وی به یک گزارش آمریکایی استناد کرد که اشاره می کند طالبان بر 52 درصد از اراضی افغانستان سیطره دارد. برخی منابع رسانه ای آگاه به اوضاع منطقه تصریح می کنند که گروه طالبان از این به بعد به عملیات نظامی و عملیات تروریستی بسنده نمی کند بلکه برای برپایی کشور داخل افغانستان برنامه ریزی می کند به عبارتی دیگر قصد دارد نهادها و موسسه های حکومتی موازی با دولت افغانستان تشکیل دهد.

در همین زمینه، «ولادیمیر جباروف» معاون رئیس کمیته امور بین المللی در مجلس فدراتیو در گفت و گو با روزنامه ایزوستیا گفت که « روسیه در نزاع داخلی افغانستان دخالت نمی کند لیکن مسکو در صورتی که کابل رسما درخواست کمک کند، این درخواست را در چارچوب شورای امنیت ملی سازمان ملل بررسی می کند».جباروف افزود که حمله بهاره که طالبان آغاز آن را اعلام کرده است روسیه را تهدید نمی کند. با وجود این ماموریت مسکو جلوگیری از نزدیک شدن تندروها به مرزهای جنوبی روسیه است.

اما ایالات متحده آمریکا به رغم آن که در افغانستان عملیات انجام می دهد، تا کنون نتوانسته است که مشکل را حل کند به رغم آن که در این زمینه تعهد داده است. جباروف تأکید کرد که روسیه با مد نظر قرار دادن موضع گیری جامعه بین المللی و در چارچوب قوانین بین المللی فعالیت می کند.

لیکن«ولادیمیر یوسییف»کارشناس نظامی اشاره به ضرورت کنترل سیر حمله بهاره می کند که طالبان اعلام کرده است.با وجود این، مسکو باید اوضاع را با آرامش دنبال کند و نتیجه گیری کند زیرا خطری که افغانستان و آسیای میانه را تهدید می کند فقط از جانب گروه طالبان نشأت نمی گیرد.  علاوه بر طالبان گروه های تندرو و رادیکال مختلفی مانند گروه داعش فعالیت می کنند. یوسییف تأکید می کند که به همین دلیل باید به نحوی از انحاء با میانه روها در گروه طالبان مذاکره کرد. همچنین مسکو باید با بازیگران بزرگ مانند چین، ایران و پاکستان به منظور کاهش خطرات گروه های رادیکال تا حد ممکن گفت و گو کند.

در همین حال، گروه طالبان اخیرا بزرگترین عملیات تروریستی طی سال های اخیر را انجام داد، به طوری که روز 21 آوریل گذشته به یک پایگاه نظامی در ایالت «بلخ» حمله کرد که در نتیجه آن 200 نظامی افغانستانی کشته شدند. ایالات متحده آمریکا اخیرا بمبی به وزن 10 تن روی یکی از مواضع تروریست ها را در ولایت «ننگرهار»فرو ریخت و مردم افغانستان این عملیات را تحریک آمیز دانستند و در عمل برای مبارزه با تروریسم نبوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.