بهرام نکیسا روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: روستاهای استان بوشهر ظرفیت های بالقوه فراوانی در عرصه های مختلف اقتصادی، اشتغال زایی و گردشگری دارند که باید با فرهنگ سازی و آموزش مهارت ها به جوانان روستایی این قابلیت ها برای حل مشکلات بیکاری و اقتصادی در روستاها شکوفا شود.
وی اضافه کرد: تغییر نگاه به روستاها و نهادینه کردن فرهنگ درآمد زایی و استفاده از فرصت های اشتغال موجود در روستا از طریق رسانه ها مهمترین چیزی است که امروز برای رسیدن به رونق و توسعه به آن نیاز است.
مدیرکل امور روستایی استانداری بوشهر گفت: برای رونق، توسعه و پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها باید نگاه مردم و مسئولان روستا تغییر کند.
وی بیان کرد: بخشی از روستاهای استان بوشهر ساحلی و کوهستانی هستند که قابلیت هایی مهم در بخش های صنایع دستی، دامداریو صید و صیادی برای اشتغال، درآمد زایی و رونق اقتصادی دارند.
نکیسا اظهار کرد: در کنار این قابلیت ها جاذبه های گردشگری بالقوه ای وجود دارد که تاکنون معرفی نشده و بسیاری از گردشگران آشنایی چندانی با آنها ندارند.
وی با اشاره به نقش شوراهای اسلامی در بهره مندی از ظرفیت های روستایی بیان کرد: فلسفه وجودی شوراهای اسلامی کاهش دخالت دولت در امور عمومی گام برداشتن در راستای توانمندسازی جامعه است.
وی بیان کرد: هدف از تاسیس شوراهای اسلامی و دهیاری ا تنها ایجاد آسفالت نیست بلکه نهادهای مدنی می توانند با شناسایی قابلیت ای منطقه خود و استفاده از تسهیلات موجود زمینه رونق و توسعه را در روستاها فراهم کنند.
نکیسا اظهار کرد: کشف استعدادهای نهفته، برنامه محور شدن امور عمومی جامعه و زندگی مردم در راستای توجه به عمران روستایی، اشتغال ایی، رونق اقتصادی و مهمتر از همه توجه به حوزه فرهنگ و زیرساخت اجتماعی برای تحول و پیشرفت جامعه روستایی باید مورد توجه شوراهای اسلامی روستایی و دهیاری ها قرار گیرد.
وی گفت: تسهیلات مناسبی به دهیاری ها اختصاص می یابد که باید ازاین تسهیلات بهره لازم برای توسعه روستاها گرفته شود.
نکیسا تاکید کرد: مناطق روستایی استان بوشهر با داشتن ظرفیت مطلوب و مناسب فرصتی مهم برای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به شمار می رود.
نکیسا، کشاورزی، دریا، صنایع دستی، صنعت، تجارت و مهارت را ازفرصت های مهم روستاهای استان بوشهر عنوان کرد و گفت: باهمفکری و همکاری همه دستگاههای متولی و با استفاده از قابلیت روستاها در حوزه های مختلف زمینه رونق کسب و کار و کارآفرینی فراهم می شود.
نکیسا افزود: امروز توسعه زیر ساخت های روستایی و توجه به حوزه فرهنگ، امور اجتماعی و اشتغال زایی از اولویتهای کاری در روستاهاست.
وی تاکید کرد: دراین ارتباط برای توسعه زیرساخت های روستایی شورا و کانون های توسعه در روستاهای استان بوشهر تشکیل می شود.
نکیسا افزود: هدف از تشکیل کانونهای توسعه و اشتغال روستاهای استان بوشهر تحرک بیشتر در حوزه اشتغال و کارآفرینی و استفاده از ظرفیت های اقتصادی روستاهاست.
وی افزود: انتظار می رود با تشکیل کانونهای توسعه و اشتغال روستایی شاهد مشارکت بیش از پیش روستائیان در توسعه روستاها باشیم.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری بوشهر گفت: روستا خاستگاه اصلی کارگروهی و تعاون است و امروز بیش از پیش به فرهنگ کار جمعی به منظور تولید، رونق کسب و کار در جامعه نیاز است.
وی افزود: همکاری، مشارکت، مسئولیت اجتماعی و توجه به جامعه و دیگران از جمله عناصر فرهنگ تعاونی است.
نکیسا با تاکید براینکه روستا قطب تولید و اشتغال است، گفت: برای رسیدن به توسعه الگوی موفق کار گروهی و مشارکتی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: با تقویت تعاونی های روستایی شاهد کاهش نقش دولت در امور روستاها و تمرکز زدایی در سطوح مختلف مدیریت خواهیم بود.
نکیسا اظهار کرد: تحول و دگرگونی اقتصاد روستایی تنها با راهکارهای مشارکتی، راهبردهای سازمان محلی، نگاه خاص به کار تعاونی و مشارکتی محقق می شود.
وی با تاکید برحمایت از فعالیت های تولیدی و اشتغال زایی در روستاها گفت: حمایت از تولید و اشتغال در روستاها از اولویت های کاری دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهراست.
نکیسا اضافه کرد: نخبگان، صاحب نظران و صاحبان ایده در روستاها با راهبرد تمرکز زدایی، کار مشارکتی و تعاونی زمینه کارآفرینی و اشتغال زایی را فراهم کنند و روستاها را در مسیر توسعه پایدار قرار دهند.
مدیرکل دفتر امور روستاها و شوراهای استانداری بوشهرگفت: روستاهای استان بوشهر قابلیت های مناسبی در بخش های گردشگری، صنایع دستی، تولید محصولات غذایی و حمل و نقل دریایی دارند که این ظرفیت ها بخوبی معرفی نشده اند.
نکیسا با اشاره به قابلیت های گردشگری روستاهای استان بوشهر گفت: با توجه به مشاغل فراوانی در عرصه صنعت توریسم نهفته است، شوراهای اسلامی و دهیاران در راستای شناسایی و معرفی این قابلیت ها باید گام بردارند.
وی ،پرورش دام، طیور، زنبوردارای و صنایع دستی را از جمله دیگر قابلیت های روستاهای استان بوشهر عنوان کرد که باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی با اشاره به رویکرد دولت در تقویت گردشگری روستایی گفت: روستاهای استان بوشهر بویژه در فصل زمستان به دلیل شرایط جوی مناسب می توانند محلی برای جذب گردشگران داخلی، خارجی، سرمایه گذاران و کارآفرینان باشند.
وی گفت: با توجه به رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم به امر گردشگری توسعه بوم گردی در روستاها از اولویت های استان بوشهر است.
نکیسا اظهار کرد: با وجود همه قابلیت های گردشگری در روستاهای استان بوشهر ولی تاکنون در روستاهای ساحلی استان هیچ کاری در بخش گردشگری انجام نشده است که با اجرای آنها مشاغل ایجاد می شود.
وی گفت: روستاهای استان بوشهر افزون بر گردشگری در بخش صنایع دستی دست بافته های فاخری شامل گلیم، گبه، قالی و عبا دارند که تنها با جهت دهی و توسعه آموزش ها می توان از این صنایع ارز آور به نحو مطلوبی استفاده کرد.
نکیسا یادآور شد: ارزش اقتصادی دست بافت های دستی زنان و مردان روستایی کمتر از فروش نفت نیست و با احیا و رونق این صنایع افزون بر ایجاد اشتغال زمینه عمران و آبادانی روستا نیز فراهم می شود.
وی گفت: در زمان حاضر 394 روستای بالای 20 خانوار در استان بوشهر وجود دارد و براساس سرشماری سال 95، 623 روستا در استان بوشهر با جمعیت 323هزار و 493نفر جمعیت زندگی می کنند.
6047/6043**
خبرنگار:موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.