ترامپ رییس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری با تکرار ادعاهای خود درباره جمهوری اسلامی ایران، خروج این کشور از معاهده بین المللی برجام را اعلام کرد.
دونالد ترامپ گفت: توافق هسته ای ایران پر از ایراد است و اگر کاری نکنیم می دانیم که دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد.
رییس جمهوری آمریکا با حضور در مقابل رسانه های مستقر در کاخ سفید ادعا کرد که در چند ماه اخیر در تعامل با متحدان و شرکای خود در گرداگرد جهان از جمله فرانسه، آلمان، انگلیس بوده و همچنین با دوستانشان در خاورمیانه مشورت کرده است.
این در حالی است که اروپایی ها تا کنون پایبندی خود به برجام را اعلام و بر ضرورت حفظ این معاهده بین المللی تاکید کرده و به دنبال راهکاری برای عبور از واشنگتن و تداوم همکاری های تجاری و اقتصادی خود با ایران هستند.
پس از تصمیم نابخردانه رییس جمهوری آمریکا، او در مناسبت های مختلف تلاش کرده تا اینگونه وانمودکندکه جامعه جهانی با این اقدام همراه است اما تدبیر جمهوری اسلامی ایران برای برقراری تعامل و گفت و گو با کشورها در این خصوص مانع از تحقق خواسته های نامشروع حاکمان کاخ سفید شده است.
رییس جمهوری آمریکا چندی پیش، پس از گفت و گو با همتای فرانسوی خود نیز گفت که احتمالا به توافقی پیرامون برجام دست یابند.
وی افزود: فکر می کنم گفت و گوی اصولی درباره ایران داشتیم و در انتظار اقدامات بعدی هستیم، احتمالا بتوانیم در مدتی کوتاه، میان خود یک توافق داشته باشیم. فکر می کنم کاملا همدیگر را می فهمیم.
با وجود تلاش های دولت آمریکا، سفراخیر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای سوئیس و اتریش نشان منطق تعامل و گفت و گویی که تهران برای دستیابی به آن تلاش می کند، طرفداران بسیاری در جهان به ویژه در بین کشورهای اروپایی دارد.
این سفر دو ماه بعد از اینکه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد، بسیار مهم ارزیابی شد و بسیاری از کارشناسان سیاسی آن را به نوعی شکست سیاست های واشنگتن برای همراه ساختن اروپا دانستند.
اظهارات مهم رییس جمهوری اسلامی ایران در جریان این سفرها نیز نشان داد که دولت ایران اسلامی برغم اتخاذ سیاست تعامل قصد دارد با قدرت از منافع ملت خود دفاع کند.
سخنان دکتر روحانی مبنی بر اینکه صدور نفت خلیج فارس در گروی ادامه صادرات نفت ایران است، بازتاب گسترده ای در جهان یافت و همه تحلیلگران آن را تصمیم جدی ایران برای مقابله با زیاده خواهی آمریکا دانستند.
روحانی در جمع ایرانیان مقیم سوئیس گفت: آمریکایی ها مدعی شده اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید، تا نتیجه اش را ببینید.
همراهی و همدلی موجود در کشور نیز پیام آشکاری از اراده ملت ایران برای دفاع از مصالح ملی دارد که به طور قطع این پیام از سوی حاکمان کاخ سفید و دولت های اروپایی دریافت شود.
علاوه بر این امروز اروپا به دنبال کسب اعتبار و هویت بین المللی از حفظ معاهده جهانی برجام است و کشورهای جهان رفتار اروپایی ها در مقابله با خواسته های نامعقول واشنگتن را به نظاره نشسته اند تا ببینند که سیاست دولت های اروپایی دیگر حمایت از محض از کاخ سفید نیست.
شبکه خبری راشاتودی روزگذشته به نقل ازوزیرامورخارجه روسیه اعلام کردکه فرانسه، آلمان و انگلیس، سه قدرت بزرگ اروپایی عضو توافق هسته ای (برجام) تصمیم گرفته اند روابط تجاری خود را با تهران بدون کاربرد دلار آمریکا، ادامه دهند.
این تصمیم نشان از این دارد که آمریکایی ها مسیر بسیار پرسنگلاخ و ناهموار در مقابل خود برای همراه کردن جامعه جهانی با سیاست های ضدایرانی خود دارند.
این شبکه خبری روسیه به نقل از سرگئی لاوروف افزود: این تصمیم به ویژه به شرکت های کوچک و متوسط مربوط می شود و کشورهای عضو توافق هسته ای با دست زدن به اقداماتی برای حفاظت از فعالیت های بازرگانی شرکت های کشورهایشان در برابر تحریم های واشنگتن، به توافق دست یافته اند.
به گفته لاوروف، هر چند همه اعضای برجام بر این باورند که تحریم های ایالات متحده، سیاستی کاملا نامشروع و غیرقابل پذیرشی است، اما به سختی قابل تغییر است و تنش کافی در حوزه های بازرگانی، اقتصادی و سیاسی وجود خواهد داشت.
این سخنان لاوروف درخصوص توافق سه قدرت اروپایی برای تجارت غیردلاری با ایران، سه روز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام به میزبانی وین مطرح شده است.
برای نخستین بار از زمان خروج آمریکا، وزیران خارجه کشورهای عضو برجام برای بررسی راه حل‌ها و پیشنهادهای مطرح شده با هدف تداوم تعاملات با تهران، روز جمعه گذشته در نشست کمیسیون مشترک گرد هم آمدند.
بیانیه پایانی نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام با ذکر یازده مورد از تعهدات طرف ها، از جمله تداوم صادرات نفت ایران، ترسیم کننده دورنمایی از اقدامات عملی برای حفظ این توافق است.
دیپلمات‌های ارشد چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس به ایران اطمینان خاطر داده‌اند که راغب به حفظ این توافقِ تاریخیِ مورد غضب آمریکا هستند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست وین، به این موضوع اشاره کرد و گفت: به صورت کلی، آنچه که من در این جلسه برداشت کردم، این است که تمام اعضای برجام که لااقل سه عضو آن از متحدین نزدیک آمریکا هستند، اراده سیاسی دارند تا در مقابل اقدام آمریکا بایستند. شاید این اولین باری است که چنین اقدامی در این سطح صورت می گیرد.
وزیر خارجه کشورمان یادآور شد که با این وجود، جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خودش محفوظ نگه داشته تا در برابر تخلف رسمی و بزرگ آمریکا، اقداماتی که در برجام آمده را تعویق بیندازد تا اینکه مطمئن شود منافع مردم ایران تضمین می شود.
1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.