به گزارش ایرنا، اصول و محورهای سیاست خارجی دولت یازدهم تدبیر و اعتدال در سیاست خارجی، تعامل با جهان و گره گشایی از مشکلات ایجاد شده از سوی جهان استکبار، رعایت احترام متقابل، دیپلماسی برد – برد، نفی خشونت و افراط گرایی، ارتقای روابط با کشورهای منطقه و تثبیت حق هسته ای ملت ایران بوده است.
دولت یازدهم با هدایت های مقام معظم رهبری در عرصه سیاست خارجی به دنبال آن بوده که از طریق تنش زدایی، اعتمادسازی، دوری از امنیتی شدن، بهبود چهره به چهره و جایگاه ایران، دیپلماسی فعال و روابط با سایر کشورها و سازمان های بین المللی در عین حفظ عزت و اقتدار ملت ایران، زمینه را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور در چارچوب اسناد بالادستی مهیا سازد.
اساتید علوم سیاسی و سیاست خارجی در گفت و گو با ایرنا مرکز البرز به تبیین دستاوردهای دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی پرداخته و نتایج اتخاذ چنین سیاست هایی را بازگو کردند.
یک استاد دانشگاه در این خصوص، گفت: دیپلماسی مهمترین شاخصه سیاست خارجی کشورها است که در طول تاریخ ظهور دولت ها، تحولات گوناگونی در شکل، محتوا ، و ساختار آن پدید آورده است.
رضا شیرزادی افزود: کاهش تورم، اشتغال، رونق تولید، صادرات عمده ترین شاخص هایی است که در داخل کشور در دولت تدبیر و امید رخ داده است.
وی ادامه داد: فعالیت گسترده احزاب، آزادی رسانه ها، گسترش شبکه های اجتماعی، افزایش رسانه های مجازی از شاخص های سیاسی هستند که در دولت یازدهم تحولات رو به رشد آنها را می توان مشاهد کرد.
شیرزادی گفت: افزایش سرعت اینترنت و تعداد کاربران نیز از دیگر دستاوردهای دولت در حوزه ارتباطات به شمارمی رود که زمینه تعاملات هرچه بیشتر را فراهم کرد.
وی اضافه کرد: در بحث سیاست خارجی از برجام و گشایش هایی که در انعقاد قراردادهای مهم برای قرار گرفتن هرچه بیشتر کشور در مسیر توسعه ایجاد کرد، می توان یاد کرد.
** گشایش در سرمایه گذاری
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگرچه کم و کاستی هایی را نیز در برخی از موارد شاهد بودیم، ولی یک رونق نسبی در جذب سرمایه گذاری خارجی در زمینه انعقاد تجاری در تولید اقتصادی، در مساله تولید خودرو به عنوان یکی از صنایع مادر گشایش های زیادی بوجود آمد.
وی ادامه داد: امروز شاهد ساماندهی احزاب هستیم و روی آوردن به دیپلماسی مطلوب و منفعت محور که به تامین قدرت و توسعه ملی می پردازد، نیازمند تصمیم گیری درسطح کلان و آگاهی از جهان پیرامونی است که دراین دولت محقق شد.
**حقوق شهروندی نقطه ای مطلوب در کارنامه دولت و تاثیرگذار در تعاملات
شیرزادی ادامه داد: حقوق شهروندی که ازطرف دولت مطرح شده آمیخته‌ای است از وظایف و مسئولیت‌های شهروندان در قبال یکدیگر، شهر و دولت است .
وی خاطرنشان کرد: در مجموع براساس آمارها و گزارش ها عملکرد اقتصادی و سیاسی دولت چه در زمینه داخلی و خارجی قابل دفاع و قبول است.
شیرزادی اضافه کرد: اینکه نسبت به شاخص های بین المللی و منطقه ای چگونه هستیم، باید مورد بحث قرار گیرد، ولی در حوزه داخلی نسبت به گذشته بهتر عمل شده که امیدواریم در دوره بعدی این روند تسریع شود، به ویژه اینکه موانع بین المللی فعالیت های اقتصادی بیشتر برداشته شود.
وی اضافه کرد: در بعد سیاست داخلی هم پذیرشی نسبت به گرایش های مختلف سیاسی در حال انجام است که باید آن را به فال نیک گرفت.
**آرمان ها هم جهت با منافع
محمد مهدی میرزایی یکی دیگر از اساتید دانشگاه گفت:‌ دکتر روحانی براین عقیده است که باید بین منافع و آرمان ها تمیز قائل شد، بنابراین آرمان ها باید در راستای منافع ترسیم شوند.
وی افزود: از شاخصه های دکترین جدید درسیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران تحت تدبیر دولت یازدهم، رفع مشکلات اقتصادی از راه سیاست خارجی است. اصولا چنین دولت هایی که درسیاست خارجی به دنبال رفع مشکلات اقتصادی هستند دولت های توسعه گرا می نامند.
**تعامل سازنده برای گشایش در اقتصاد
میرزایی اظهار کرد: برای اقناع بدنه عمومی جامعه در پیشبرد چنین گفتمانی باید راه حل تمام مساله های کشور را به تعامل سازنده با جهان ربط داد، سیاست ربط دادن مساله اقتصادی کشور به موضوع تحریم ها یکی از مبانی ترین شاخص ها دراین حوزه ها است.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در حوزه سیاست خارجی دارای اولویت ها و اهدافی بود که از جمله آن می توان به حل و فصل پرونده هسته ای ایران اسلامی اشاره کرد.
میرزایی سر و سامان بخشیدن به روابط با همسایگان و روابط منطقه ای، رفع تنش با آمریکا و روابط غرب به طور کلی، احیاء روابط با اروپا، گسترش روابط با قدرت های آسیای شرقی به ویژه روسیه، چین و هند، حل وفصل بحران های منطقه به ویژه سوریه و بازگشت ثبات و امنیت به عراق و افغانستان، سازمان دهی همکاری های منطقه ای و بین المللی برای مبارزه با افراط گرایی را از دیگر اولویت های سیاست خارجی ایران عنوان کرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دولت روحانی موفقیت های خوبی را در حوزه چانه زنی در صحنه بین الملل برای خودش کسب کرد و در بسیاری از مواقع شاهد بودیم با تحمل نظرات مخالف بسیاری از اهداف را در حوزه های مختلف توانست به نحو احسن به ثمر برساند.
**دولت یازدهم در سیاست خارجی موفق پیش رفت
میرزایی افزود: با اینکه چندین بار در مذاکرات مختلف از داخل کشور مورد مواخذه و شماتت قرار گرفت ولی بی عزت ها را تحمل کرد و موفق پیش رفت.
وی گفت: دولت یازدهم تمام دردها و فشارها را به جان خرید تا عزت ایران و مردم این سرزمین باقی بماند، حالا تقسیم کردن نتایج این دستاورد یا بی نتیجه نشان دادن آن انصاف نیست.
میرزایی ادامه داد: ایران در تعامل با کشورها می تواند گشایش در اقتصاد و صادرات را نیز تجربه کند و شاهد شکوفایی در این عرصه نیز باشیم که البته این مهم نیز نیازمند حضور دانشگاهیان درسازمان برنامه ریزی کشور است.
**مسایل یک شبه حل نمی شود
وی اضافه کرد: حل مسائل داخلی و خارجی یک شبه ممکن نیست چنانچه کشور هند پس از 30زمینه همکاری های بین الملل را فراهم کرد ولی با نگاهی گذرا می توان به این مهم دست یافت. امروز ایران اسلامی به واسطه تدابیر دولت یازدهم برای جلسات گفتگو تامین امنیت و حل مشکلات منطقه دعوت می شود، درحالی که عربستان و مصر را نمی بینیم.
**دستاوردهای برجام قابل کتمان نیست
فائزه توسلی فعال سیاسی و استاد دانشگاه نیز گفت:‌ برجام برنامه جامع توافق مشترک، توافق بین المللی بر سر مسیر هسته ای ایران بود که از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است.
وی گفت: امروز با اجرای برجام شاهد رشد شکوفایی روز افزون کشور می باشیم، در حالیکه مخالفان برجام می گویند در این توافق خطوط قرمز مجلس و مقام معظم رهبری نقض شده است و کف خواسته های ما برای کسب نتیجه از این مذاکرات بدست نیامده است.
مشاور معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه گفت: گرچه با اندک آشنایی با سیستم حکومتی ایران یقین حاصل می کنیم هیچ قرارداد و توافقی نیست که خارج از چارچوب های از پیش تعیین شده و بدون دخالت مجلس و تائید مقام معظم رهبری منعقد شود، پس حمله به دولت که تنها مجری بوده و در مورد تک تک بندهای توافق نظر مثبت سطوح کلان تر اخذ شده است که این موضوع بیشتر نشان دهنده خصومت مخالفان با دولت است نه برجام.
این فعال سیاسی اظهار کرد: تشبیه این تواق به گلستان و ترکمانچای البته که جای درنگ دارد. ایران در این مقطع حساس تعامل را انتخاب کرد و برنامه های برخی کشورهای غربی برای خصومت با ایران را نقشه برآب کرد.
**برجام آرامش بین المللی ایجاد کرد
وی خاطرنشان کرد: شرایط فعلی خاورمیانه همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مانند بشکه باروت است، توانایی تحمل جنگ افروزی را ندارد. علی القاعده توافق برجام نه تنها برای ایران بلکه برای همسایگان و خاورمیانه هم بهترین انتخاب بود و هست. حالا پس از اجرای توافق، با اعتراضات و اتهاماتی مواجهیم. ظریف و تیم همراهش توافق کردند و پیچیده ترین معاهده تاریخ ایران منعقد کردند. معاهده‌ای که آینده که آیندگان و فرزندان ما به آن خواهند بالید.
توسلی گفت: البته بحث بر ثر این نیست که چرا ظریف و هیات همراه مورد سوال و هجمه و انتقاد قرار می گیرند، طبیعتا آنها باید پاسخگو ی عملکردشان باشند، بلکه سوال این است که چرا کسی که کاری نکرده مورد سوال قرار نمی‌گیرد؟
وی افزود: برای پیشبرد اهداف کشور به تشویق و انتقاد توامان نیاز است. اما به فرزندان این سرزمین اعتماد داریم، به مسولان امین، غیور، شجاع و متدین کشور اعتماد داریم ، از مذاکره کنندگان و تمامی کسانی که در این سال ها در این مسیر تلاش کرده‌اند سپاسگزاریم ،اینک تلاش شبانه روزی وخون مجید ها وامثال مجیدها و تمامی دانشمندان و شهدای هسته ای به ثمر نشسته ودنیا در برابر اقتداری که آفریدند سر تعظیم فرود آورده است.
8029/1535 خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.