به گزارش ایرنا، هر سال با آغاز ماه های گرم سال بویژه تابستان و در ماه های تیر و مرداد، افزایش استفاده از سیستم های سرمایشی باعث انتقال پیک بار شبکه از ساعات اولیه شب به ساعات میانی روز یعنی 11 تا 15 می شود.
بنابراین افزایش استفاده از سیستم سرمایشی در دو بازه زمانی ( دو پیک بار مصرف ) یعنی بین ساعات 11 الی 15 و 20 الی 23 می تواند به خاموشی های متعدد در این فصل دامن بزند.
سال گذشته در شهر اصفهان، پیک بار در روز دوم مرداد مقارن ساعت 13 با بیشترین مصرف ثبت شده به میزان 1059 مگا وات رخ داد.
با مقایسه میزان مصرف در یک ماه معتدل سال مانند اردیبهشت با میزان مصرف در مرداد، افزایش 40 درصدی مصرف برق مشاهده می شود که ناشی از استفاده از تجهیزات سرمایشی است.
از این رو، طرح های وزارت نیرو برای بخش های مختلف پیش بینی شده است که در صورت همکاری همه بخش ها در اجرای طرح ها می توان علاوه بر مدیریت بهینه مصرف برق، صرفه جویی و ذخیره انرژی نیز داشت.
مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق شهرستان اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح ها در سه بخش صنایع، مسکونی و تجاری و کشاورزی و صنایع وابسته به آن تعریف شده است.
محمد مهدی عسگری افزود: طرح های ویژه صنایع نیز به سه شکل 'تعطیلات و تعمیرات'، 'طرح ذخیره عملیاتی' و 'استفاده از دیزل ژنراتور' اجرا می شود.
وی با بیان اینکه کارخانه ها بطور معمول برای انجام تعمیرات چند روزه(حداقل پنج روز) کارخانه خود را تعطیل می کنند، گفت: در طرح 'تعطیلات و تعمیرات' از آنها خواسته می شود به جای پاییز و زمستان، این تعطیلی را به تابستان منتقل کنند بنابراین به ازای میزان برق استفاده نشده در آن چند روز، پاداش به آنها پرداخت می شود.
عسگری اضافه کرد: در طرح ذخیره عملیاتی، تفاهمنامه ای با صنایع منعقد می شود به این صورت که 24 ساعت قبل از تاریخ مورد نظر، با آنها تماس گرفته شده و آنها موظف می شوند طبق قرارداد منعقده، میزان مصرف برق خود را از 10 تا 90 درصد کاهش دهند و به میزان درصد کاهش یافته، از این اداره پاداش دریافت کنند.
عسگری گفت: در این طرح، میزان استقبال مشترکین نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
وی طرح سوم را بکارگیری 'دیزل ژنراتور در صنایع' در ساعت پیک بار (اوج بار) مصرف در ماه های تیر و مرداد بیان کرد و افزود: دیزل ژنراتور، بخشی از برق مصرفی مشترکین در ساعات اوج مصرف(11 الی 15) را تامین می کند که در این صورت به ازای هر کیلو وات کاهش مصرف، 150 تومان به آنها پرداخت می شود.
عسگری افزود: سال گذشته، در مجموع 500 واحد صنعتی در هر سه طرح با شرکت توزیع برق شهرستان همکاری داشتند اما امیدواریم این تعداد تا تیر سالجاری به یکهزار واحد صنعتی برسد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق شهرستان اصفهان یادآور شد: تاکنون 800 واحد صنعتی این تفاهمنامه همکاری را امضا کرده اند.
وی گفت: در بخش کشاورزی به دو صورت با کشاورزان و دامداران برای کاهش مصرف برق به توافق رسیده ایم.
عسگری افزود: ابتدا طبق توافق، با کاهش مصرف انرژی یا خاموش کردن موتور چاه در ساعات 11 تا 15 روزهای مشخص، کشاورزان می توانند در مابقی ساعات شبانه روز بصورت رایگان از برق استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در صنایع وابسته به بخش کشاورزی نیز(از جمله دامپروری ها، گلخانه ها، پرورش قارچ و طیور) توافق می شود تا در روزهای مشخص شده در ماه های تیر و مرداد، در ساعات بین 11 تا 15، معاد 10 تا 40 درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند و مابازای آن پاداش دریافت کنند.
عسگری ادامه داد: کشاورزان و دامداران همچنین می توانند از دیزل ژنراتور استفاده کنند و مانند صنایع دیگر به ازای هرکیلو وات کاهش مصرف، 150 تومان پاداش بگیرند.
دیزل ژنراتور؛ یک مولد برق اضطراری است که با تبدیل انرژی شیمیایی به برق می تواند به کاهش مصرف برق در صنایع، ادارات و مجتمع های مسکونی کمک کند.
مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: مشترکین اداری، تجاری و مسکونی بزرگ نیز با امضای تفاهمنامه به دو صورت می توانند علاوه بر کمک به صرفه جویی در مصرف برق، پاداش دریافت کنند.
عسگری افزود: اولین راه، استفاده از دیزل ژنراتور در این مکان ها و دوم سازوکار کاهش مصرف در ساعات اوج بار است که بصورت پاداش روی قبوض برق از مهرماه اعمال می شود.
وی اضافه کرد: میزان پاداش پرداختی به مشترکان به درصد کاهش مصرف، تعداد روزهای همکاری و میزان مصرف آنها قبل از کاهش مصرف برق بستگی دارد.
عسگری یادآور شد: طرح های بیان شده در زمره طرح های سراسری در کشور است اما طرح ویژه ای نیز بصورت پایلوت در اصفهان در حال اجراست.
وی افزود: این طرح بصورت مدیریت بار مشترکین خانگی( واحدهای مسکونی کوچک) و تجاری کوچک است.
عسگری اضافه کرد:در این طرح، مشترکین بین ساعات 12 تا 14 در ماه های تیر و مرداد به مدت دو تا رُبع ساعت، کولر منزل یا مغازه خود را خاموش یا مصرفش را کم می کنند و از وسایل برقی پرمصرف استفاده نمی کنند.
مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: این مشترکین اگر بتوانند حداقل 10 درصد، مصرف برق خود را کاهش دهند، پاداش می گیرند.
وی اعلام کرد: این افراد با ارسال رمز رایانه(یک شماره هشت رقمی در سمت راست و بالای قبض برق) به شماره سامانه 100000121 می توانند آمادگی خود را برای شرکت در این طرح اعلام می کنند.
عسگری افزود: مشترکین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت توزیع برق شهرستان اصفهان قسمت مدیریت مصرف مراجعه کنند یا با شماره های 32229299 - 34121246 تماس بگیرند.
عسگری در باره افزایش تعرفه قبوض برق در سالجاری نیز گفت: آخرین افزایش نرخ در قبوض برق، ابتدای مرداد سال گذشته به میزان 10 درصد انجام شده و تاکنون افزایش تعرفه ای دیگری رخ نداده است.
به گزارش ایرنا، از مجموع یک میلیون و 106 هزار و 388 مشترک برق در شهر اصفهان حدود یک میلیون و 35 هزار و 322 مشترک در بخش خانگی و تجاری از انرژی الکتریکی استفاده می کنند.
این بدان معنی است که حدود 50 درصد از انرژی مصرفی در شهر اصفهان به این دسته از مشترکین اختصاص دارد و مشارکت آنها در طرح های مدیریت بار و کاهش فقط 10 درصد از مصرف برق در ساعات پیک بار می تواند تاثیر بسزایی در عبور از پیک بار تابستان سال 96 داشته باشد.
طبق آمار اعلام شده، حدود 80 درصد از مشترکین برق در شهرستان اصفهان مشترکان خانگی، یک درصد صنعتی و کشاورزی، 4 درصد تجاری و حدود 16 درصد مشترکین عمومی هستند.
بر اساس آمار شرکت توزیع برق اصفهان، بیشترین میزان مصرف در این شهرستان را به ترتیب مصارف اداری، خانگی، صنایع و کشاورزی به خود اختصاص داده است.
شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیش از یک میلیون مشترک در قالب هشت امور اجرایی، یکی از بزرگترین شرکت های توزیع در سطح کشور محسوب می شود.
صنعت برق اصفهان دارای دو میلیون و 700 هزار مشترک در سه شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، توزیع برق استان اصفهان و توزیع برق چهارمحال و بختیاری و همچنین 40 مشترک صنعتی بزرگ است.
ظرفیت ایستگاه های انتقال و فوق توزیع برق اصفهان 18هزار و 163 مگاولت آمپر است که نسبت به سال 57 حدود 10 برابر شده است.
گ/ 7153/6027/ ** گزارش از هُدا استکی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.