عباس شیردل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : صنایع دستی در سبد اصلی خانوارها قرار نگرفته است و در سال 95 به خاطر رکود اقتصادی درکشور، ما هم دچار رکود بازار شدیم.
وی ادامه داد: درسال گذشته با همه تاثیرات خوبی که گردشگری بر تولید صنایع دستی داشت بازهم تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی شرایط خوبی را نداشتند و امیدوارم سالجاری سال خوبی برای جامعه هنری و صنایع دستی باشد.
شیردل اظهار داشت : گردشگر ابتدا به امنیت و بعد به حمل و نقل خوب و هتل نیاز دارد و با امنیت خوب کشور ، امکانات هتل ها و ورود هواپیماهای ایرباس ،بازهم منتظر اقدام های موثر دولت وتاثیر خوب آن بر رونق بازار صنایع دستی و بهمبود زندگی هنرمندان هستیم.
وی گفت:در کنار همه خدمات حمایتی از میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری، اساسنامه صنف صنایع دستی ،همچنان در انتظار تأییداست.
شیردل تصریح کرد: 2 سال در دولت قبل و چهارسال دراین دولت به دنبال تایید اساسنامه صنف صنایع دستی استان اصفهان بوده ایم اما هر دو دولت دریک کمیته قول هایی به ما دادند ولی اجرایی نشد و روند یک اساسنامه که سه ماه طول می کشد ، هنوز انجام نشده است.
وی خاطر نشان کرد : این اساسنامه هنوز به کمیسیون نظارت نرفته و تنها کاری که انجام شده اصلاح تولیدی ها و فروش های ما بوده است.
شیردل با اعلام اینکه تمام رسته های صنایع دستی که دراستان تولید می شود در آن اساسنامه قید کرده بودیم گفت: در این اساسنامه تاکید داشتیم تولید مواد اولیه ، تولید صنایع دستی و فروش آن باید متعلق به رسته های اتحادیه صنایع دستی باشد ولی تاکنون پس از 6 سال هنوز این مصوبه به کمیسیون نظارت نرفته وتصویب نشده است.
مهدی ابریشم باف یک هنرمند اصفهانی و پیشکسوت هنر نگارگری نیز گفت : در دولت یازدهم بسیاری از هنرهای صنایع دستی رونق گرفت و این نتیجه رونق گردشگری است .
وی گفت: با آمدن هر گردشگرخارجی بیش از2 هزار شغل ایجاد می شود سال 95 سال بسیاری خوبی بود و ورود هواپیمای ایرباس و گفتمان های خوبی که در دنیا بوجود آمد، به ویژه در اروپا ،امیدواریم امسال هم سال خوبی داشته باشیم .
ابریشم باف بااشاره به هنر و فعالیتهای هنری هنرمندان و اقتصاد مقاومتی گفت:رونق و اشتغال درهنر واجرایی شدن شعار اقتصاد مقاومتی با کار و تلاش تحقق می یابد.
وی ادامه داد: رونق گردشگری باعث رونق اقتصاد و اشتغال می شود اما هنر ما به تنهایی کافی نیست و هنرمندان نیز باید بتوانند با توریست خارجی صحبت کنند.
وی با تاکید بر تسلط هنرمندان به زبان های خارجی گفت: تمام ملت ما باید با تسلط به زبان خارجی ، پذیرایی و احترام به توریست را یاد بگیرند چراکه همه این ها اگر کنار هم قرار بگیرد اقتصاد ما شکوفا می شود.
ابریشم باف ادامه داد: زمانی که هربشکه نفت 20 دلار بود ما آثار هنری مان را 55 دلار می فروختیم ؛ پس اکنون می توانیم با آموزش و فراگیری صنایع دستی به نسل های بعدی دراین عرصه موفق شویم.
وی با بیان اینکه بهترین نعمت ما در کشور برای توریست آرامش است ،گفت:یکی از مشکلات ما در سالهای گذشته این بود که توریست به مملکت ما نمی آمد، توریست به ناوگان هوایی خوب و سایرامکانات نیازداشت و اکنون با مهیا شدن امکانات اوبا آرامش به ایران سفر می کند.
این هنرمند اصفهانی با اشاره به وجود آثار تاریخی در شهرهای ایران گفت: باید ازاین آثار نیز به عنوان سرمایه مواظبت کنیم چراکه بارها توریست ها به این مهم اعتراف کرده اند که ما اگر مسجد امام و یا عالی قاپو را داشتیم، میلیاردها دلار کسب درآمد می کردیم و اجرایی شدن این کار برای ما ایرانی ها ،بستگی به حمایت ما ازدولت دارد.
در اصفهان۲۵۰ رسته صنایع دستی در وجود دارد که ۱۵۰ رسته آن به ثبت رسیده است.
7141/ 6022 خبرنگار: زهراباغبان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.