تغذیه با شیر مادر برای رشد جسمی و مغزی نوزاد ضروری است. متخصصان سازمان جهانی بهداشت تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی را ضامن سلامت و رشد جسمی و فکری نوزاد می‌دانند. تغذیه با شیر مادر، کلید طلایی سلامت مادر و نوزاد است که مزایای سلامتی آن در نوجوانی، جوانی و حتی سنین بالاتر نیز مشهود است.
یک عضو گروه پرستاری و مامایی نوزادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: شیر مادر به گونه ای درست شده است که متناسب با نوزاد خودش است؛ برای نمونه در نوزادی که زودتر به دنیا آمده و نارس است، شیرمادرش طوری است که 20 درصد پروتیین بیشتری دارد و به رشد آن کمک می‌کند.
مهوش حاج حیدری با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر زیر بنای زندگی سالم برای نوزاد است، اظهار کرد: بهترین شروع زندگی هر نوزادی که به تکامل ذهنی و شناختی او کمک می کند، تغذیه از شیر مادر است، زیرا از ابتلای نوزاد به  بسیاری از بیماری های دوران شیرخوارگی جلوگیری می کند.
امنیت روانی در بلوغ 
وی با اشاره به اینکه تغذیه نوزاد با شیر مادر باعث می شود تا یک رابطه عاطفی میان مادر و نوزاد ایجاد  شود، گفت: همین امر باعث می شود تا امنیت روانی در بلوغ برای نوزاد ایجاد شود.
این عضو گروه پرستاری و مامایی نوزادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: به همین علت روز اول آگوست را با نام روز جهانی تعذیه با شیر مادر نامگذاری کرده اند و هدف این است که مادران را به تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر در شش ماهه نخست تولد تشویق شوند.
حاج حیدری خاطرنشان کرد: بر این اساس در توصیه های سازمان بهداشت جهانی و یونیسف در زمینه اهمیت تغذیه با شیر آمده است که باید شیر دهی در ساعت های نخستین تولد نوزاد با تغذیه انحصاری شیر مادر آغاز و در شش ماهه اول تا دو سالگی همراه با تغذیه کمکی ادامه یابد.
مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها
وی با اشاره به اینکه شیردهی باید بر اساس تقاضای نوزاد باشد، افزود: در بسیاری از کشورها موضوع تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماهه نخست سال اهمیت بسیاری دارد.
این عضو گروه پرستاری و مامایی نوزادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مزایای شیر مادر برای نوزاد اشاره کرد و ادامه داد: شیر مادر دارای مزایای بسیاری است، به گونه ای که در دنیا در این زمینه بسیار سرمایه گزاری می کنند.
حاج حیدری تصریح کرد: یکی از مهم ترین مزایا این است که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، مقاومت بالایی تری در برابر بیماری ها دارند. یعنی  آغوز و شیر اولیه مادر پروتیین بالاتری دارد که یک ایمن سازی بالا برای نوزاد ایجاد می کند و باعث می شود در دوران شیرخوارگی عفونت هایی که نوزاد به آن مبتلا می شود، بسیار کمتر رخ دهد.
شیر مادر به تکامل مغز کودک کمک می کند
وی با بیان اینکه نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند هوش بالاتری دارند، گفت: علت آن این است که شیر مادر قند بالایی دارد و همین علت به تکامل مغز کمک کند، زیرا شیر مادر فاکتورهای رشد اختصاصی دارد که به رشد مغز و سیستم اعصاب نوزاد کمک می کند؛ برای همین شاید در ظاهر سر نوزادانی که شیر خشک مصرف می کند بزرگتر باشد، اما رشد مغز آنها کمتر است .
این عضو گروه پرستاری و مامایی نوزادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه چاقی و دیابت در نوزادانی که شیر مادر تغذیه می کنند کمتر  مشاهده می شود، اضافه کرد: زیرا شیر مادر چربی بیشتری دارد و باعث می شود که بچه زودتر سیر شود و در نتیجه پرخوری نمی کند.
کاهش آلرژی و حساسیت پوستی
حاج حیدری خاطرنشان کرد: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، آلرژی و حساسیت های پوستی در آنها  بسیار کمتر است، گفت: همچنین در این نوزادان بیماری های قلبی و عروقی کمتر است، زیرا متابولیسم کلسترول در این نوزادان  کمتر است.
وی با بیان اینکه نسبت سدیم و پروتیین در شیر مادر به گونه ای است که به کلیه ها آسیب نمی رساند، اضافه کرد: البته کلسیم در شیر مادر کمتر از شیر خشک است، اما این کلسیم بیشتر قابل هضم است و کلسیم شیر مادر بهتر حذب می شد و نوزادانی که شیر مادرتغذیه می کنند. احتمال اینکه کمبود کلسیم پیدا کنند کمتر است.
این عضو گروه پرستاری و مامایی نوزادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ابتلا به سرطان سینه برای نوزادانی که شیر مادر تغذیه می کنند در بزرگسالی کمتر است، گفت: هم چنین سرطان های دوران کودکی در این نوزادان کمتر است.
وی خاطرنشان کرد: شیر مادر در هوای گرم درجه حرارتش مناسب است و مشکل دندانی که از شیشه برای نوزاد ایجاد می کند، برای او ایجاد نمی کند.
این عضو گروه پرستاری و مامایی نوزادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ادامه داد: مادران این نعمت طلایی را از نوزادان خود دریع نکنند زیرا شیر مادر به رایگان بسیاری از بیماری ها را درمان می کند.
کدخبرنگار:13025

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.