به گزارش ایرنا،رضا اردکانیان عصر پنجشنبه درنشست بررسی مسایل حوزه آب قم درتالار امام رضا فرمانداری ابراز امیدواری کرد که برآیند این وضعیت ، اصلاح ساختارها باشد.
وی بیان داشت: اگر ما امروز از این وضعیت کم آبی، برای اصلاح ساختارهای خود استفاده نکنیم در آینده با مشکلات به مراتب پیچیده تری مواجه خواهیم شد، بنابراین شرایط خشکسالی فرصتی است که پیام ها راحت تر به مردم منتقل و ضرورت های امروز و فردا نیز ذکر و برای آنها تدابیری اندیشیده شود.
اردکانیان خاطرنشان کرد: باید در این شرایط حساس، فهرستی از بایدها و نبایدهای خود در همه استان ها در پیش روی داشته باشیم، اینکه ما در جایی میلیاردها تومان هزینه انتقال آب کنیم ولی شاهد باشیم که صرف فضای سبز می شود در حالی که مردم نیاز شدیدتری به آن دارد، مطلوب ما نیست.
وی در ادامه سخنان خود گفت: آب مرز طبیعی خود را دارد و باید ضمن احترام و به رسیمت شناختن مرزهای آبی، اجازه دهیم مسائل آب در مرزهای طبیعی خود حل و فصل می شود، ضمن اینکه شورای عالی آب در این زمینه بسیار فعال و نقش تعیین کننده ای دارد.
وی افزود: شورای عالی آب یکی از پیشروترین مکانیزم ها در زمینه مدیریت آب است که این شورا به صورت یک قانون بوده که در دهه 80 تصویب شده و تصمیمات آن نیز مورد توجه می باشد و بهتر است مسائل آبی در این شورا مطرح شود.
وی ادامه داد: اکنون به دلیل خشکسالی با وضعیتی مواجه هستیم که آب در مناطق کم آب و سرشاخه ها زمینه برای تنش فراهم شده و بعضی ها به فکر افتاده اند که ازاین وضعیت استفاده کنند، ولی وظیفه مشترک همه ما و کسانی که بیشتر در معرض افکار عمومی هستند این است که بهانه ای به دست دشمن ندهیم و هر گامی را برای تخفیف زمینه های تنش، به پیش برداریم.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما باید از هر کلام، قلم و قدمی که ناخواسته تقویت کننده این مسائل و تنش ها باشد پرهیز کنیم و همزمان به بایدها بپردازیم، یکی از مدیریت ها، مدیریت حوزه آبریز است و در عمل باید مسائلی که در تعارض با آن است را کمرنگ تر کنیم.
وی گفت:ما به عنوان دستگاه اجرایی وظیفه داریم آنچه را به عنوان مدیریت صحیح و بهینه در منابع آب و حقوق حقابه داران است را به هر شکلی اعمال کنیم و با مشارکت هم، برای اینکه مورد احترام واقع شود، زمینه های لازم را فراهم کنیم.
اردکانیان تاکید کرد: هر حرکتی که تشدید کننده ذهینت هایی در تعارض با مدیریت آب باشد و ما تقسیم بندی های دیگری را پررنگ کنیم ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد ولی در بلند مدت می تواند باعث مشکل شود.
وی بیان داشت: وزارت نیرو اطمینان کامل می دهد که به مسئولیت خود در جهت تحصص هایی که انجام شده و بهره برداری و تامین منابع آب، پایبند خواهد بود.
وی اظهار داشت: در مورد انرژی خورشیدی نیز فکر خوب این است که به جای پراکنده کاری، مشکل زمین را حل کنیم ولی باید نزدیک به پست برق باشد و چنین سیاستی هم در دستور کار وزارت نیرو هست ولی باید ملاخظه نیاز شبکه را در نظر بگیریم و به سمت انجام وظیفه خود در برنامه ششم پیش برویم.
در این نشست استاندار قم نیز گزارشی از وضعیت استان و نیارمندهای آن ارائه داد که مهمترین آن درخواست برای رفع مشکل فاضلاب منطقه پردیسان قم و پرداخت بدهی های مربوط به انتقال آب استان قم بود.
رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز برای دیدار با مراجع عظام تقلید و علما وارد شهر قم شد.
7401/ 6133/ خبرنگار- اطمینان ** انتشار- مسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.