به گزارش ایرنا، محمدرضا طلایی در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه قم در مصلای قدس این شهر، با بیان اینکه امروز محصولات کشاورزی ایران به بازارهای بزرگ دنیا صادر می شود ، ادامه داد: پسته و صنایع تبدیلی یکی از مهمترین محصولات کشاورزی قم است که دارای ظرفیت های مهم ارز آوری برای کشور و استان دارد که روند صادرات آنها درحال تسهیل شدن است.
وی با بیان اینکه گفت: پیش از انقلاب اسلامی ، پنیر کشور از دانمارک و مرغ از فرانسه تامین می شد و مجبور به واردات گندم بودیم ولی با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی با تلاش کشاورزان 6 سال است که ایران نه تنها گندم وارد نکرده بلکه سال گذشته صادرات نیز داشته است.
طلایی با اشاره به ایجاد اتاق فکرهایی در خارج کشور برای تهدید امنیت غذایی کشور گفت: با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای خودکفایی در تامین مواد غذایی مورد نیاز پس از انقلاب اسلامی و در سال های اخیر اتفاقات بزرگی در حوزه کشاورزی در کشور رقم خورده است.
وی آب را چالش پیش روی استان دانست و گفت: قم دارای 2 رودخانه بزرگ با ظرفیت 500 میلیون متر مکعب آب می باشد ولی هم اکنون این رودخانه ها با چالش آب مواجه هستند.
وی ،با بیان اینکه هزینه 85 درصد عملیات بهینه سازی آب کشاورزی توسط دولت تامین می شود گفت: 18 هزار هکتار اراضی کشاورزی قم در سال های گذشته به سیستم های نوین آبیاری تجهیز و در حال بهره برداری است.
طلایی با اشاره به اجرای 280 کیلومتر شبکه انتقال آب در روستاها قم گفت: 60 درصد آب بخش کشاورزی پیش از مصرف، هدر می رود که با اصلاح شبکه آبیاری کشاورزی در پنج سال آینده تمام اراضی قم به سیستم نوین آبیاری مجهز می شود.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.