فرماندار بیله‌سوار روز یکشنبه در بازدید از مزارع گندم  این شهرستان گفت: پهباد سمپاش یکی از تکنولوژی‌های نوین است که با استفاده از آن می‌توان در مدت کوتاه، حجم زیادی از مزارع را سمپاشی کرد و با توجه به کشاورزی بودن منطقه استفاده از آن در مزارع شهرستان مفید و موثر است 

وی بیان کرد: این پهبادها در مدت 3۰ دقیقه تا یک هکتار عرصه کشاورزی و باغی را به صورت منظم و دقیق سمپاشی می‌کنند و براساس تحقیقات و شواهد مناسبترین وسیله برای سمپاشی مزارع گندم و کلزا و ذرت و انواع باغات می‌باشد. 

او افزود: شهرستان بیله‌سوار  جزو شهرستانهای نمونه در حوزه کشاورزی بوده  و رتبه‌های ممتازی در تولید محصولاتی از جمله گندم ،جو ،عدس،کلزا و سویا دارد.

ربعلی جهانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار نیز گفت: کاهش مصرف سم، صرفه جویی در آب، کاهش نیروی انسانی مورد نیاز، پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش خسارت له شدگی ناشی از حذف تردد ماشین‌آلات کشاورزی، کاهش هزینه تولید و افزایش سلامت محصول از مهم‌ترین مزایای استفاده از پهباد سمپاش است.

وی عنوان کرد: با کوشش کشاورزان و همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی مزارع از وضعیت سطح سبز خوبی برخوردار بوده  و برهمین اساس بالغ بر 42هزار هکتار از مزارع در مقابله با علف‌های هرز و 38هزار هکتار نیز در مقابله با بیماری قارجی  سمپاشی شیمیایی شده و این روند ادامه دارد.

جهانی اضافه کرد: با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی،کشاورزان رغبت بیشتری برای مبارزه مزارع خود بر علیه بیماری‌های قارچی به جهت افزایش عملکرد کمی و کیفی بیش از 20 درصد در هکتار را نسبت به مزارعی که سمپاشی نشده دارند و  بنابر این می‌بایستی کشاورزان دست‌کم  در مزارع آبی مزرعه گندم خود را 2 بار و در مزارع دیم یک بار سمپاشی انجام دهند.

در اولین پرواز این پهپاد بر فراز مزارع گندم، این مزارع با سموم علف کش و زیر نظر جمعی از کارشناسان و با حضور تعدادی از کشاورزان سمپاشی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.