به گزارش ایرنا ، یاور میرزایی روز یکشنبه در بازدید از منطقه نمونه گردشگری ازناو خلخال افزود: میانگین شاخص تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کشور 6 درصد و این میزان در استان اردبیل یک درصد است.
او گفت: بین سال های 1386 تا 1396 یک میلیون هکتار از مجموع 17میلیون هکتار از اراضی مستعد کشاورزی در کشور با ایجاد تغییر کاربری های مجاز و غیر مجاز تبدیل به سایر کاربری ها از جمله توسعه محدوده های شهری ، روستایی و اجرای طرح های هادی روستایی شده و این میزان در استان اردبیل هشت هزار هکتار در مقایسه با 800 هزار هکتار زمین های کشاورزی موجود این استان است.
او با بیان اینکه در صورت بی توجهی به تغییر کاربری های کشاورزی در کشور آینده جامعه ایران اسلامی دچار مشکل زمین کشاورزی برای تولید محصولات کشاورزی خواهد شد، افزود: با روند فعلی تغییر کاربری ها تا 100 سال آینده زمینی برای انجام امور کشاورزی باقی نخواهد ماند.
میرزایی گفت: این اداره در اجرای طرح های توسعه ای استان و واگذاری اراضی دیم فاقد پوشش گیاهی و درخت و بازدهی پایین محصول به سرمایه گذاران ضمن حفظ اراضی کشاورزی آبی برای حل مشکل اشتغال جامعه همکاری لازم را داشته است.
وی واگذاری بیش از 15 هکتار از اراضی مورد نیاز اجرای طرح گردشگری بزرگ پل معلق در منطقه نمونه گردشگری ازناو خلخال را نمونه ای از این نوع همکاری در زمینه اجرای طرح های منجر به اشتغال منطقه دانست.
وی افزود: آمار تغییر کاربری های کشاورزی مجاز و غیرمجاز استان اردبیل در 10 سال گذشته خوشایند است ولی برای حفظ اراضی موجود کشاورزی این استان با استفاده از راهکارهای قانونی از جمله استفاده از احکام قضایی قلع و قمع بناهای غیر مجاز احداث شده در کاربری های زراعی تلاش می شود.
او اظهار داشت: موافقت اداره امور اراضی استان با اجرای طرح های گردشگری در اراضی باغی تنها با حفظ درختان باغ های موجود واقع در منطقه نمونه گردشگری ازناو خلخال همانند طرح قصرهای چوبی این منطقه امکان پذیر می باشد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.