به گزارش ایرنا این انجمن پنجشنبه های ارومیه را به فضای شعر و شاعری پیوند زده است؛ شعری که با پرورش شعور همراه بوده و صدایش تا همیشه تاریخ بر تارک این دنیا ماندنی است؛ چنانچه علی موسوی گرمارودی از شاعران معاصر شعر نو این چنین سروده است که ' آه ای شعر! سوگند به حنجره قناری، صدای تو ماندنی تر است...'
خستگی هفتگی ناشی از دغدغه های روزمره با لحظه هایی توام با عاطفه و تخیل شاعران جوان و پییشکسوت انجمن ادبی تشنه رود حال آدمی را دگرگون می کند؛ محفلی ادبی که هر شعرخوانی را به یاد این اثر قیصر امین پور می اندازد که ' لحظه های زندگی - مثل چشمه مثل رود / گاه می جوشد ز سنگ - گاه می خواند سرود'.
یاسین حاجی زاده، مجری این نشست و محمد رنجبری کارشناس شعری پنجاهمین نشست شعری انجمن تشنه رود است؛ مجریان و کارشناسان در این نشست ها ثابت نیستند و تنوع حضور گویندگان و اهل فن بر پرمخاطب بودن این انجمن می افزاید.
حضور شاعرانی از 2 نسل متفاوت با اختلاف سن هایی تامل برانگیز از عزم جدی اهالی ادب بر هم افزایی حکایت دارد؛ از جوان 18 ساله تا اساتید 80 ساله و از شاعران بانوی جوان تا میانسال می توان اشتیاق اهالی شعر را برای به اشتراک گذاری آثار مختلف مشاهده کرد.
جریان این انجمن سیال گونه چون رودی از قالب های شعری مختلف و زبان های شیرین ترکی و فارسی عبور می کند تا حاضران در جلسه از حلاوت زبان ها و جذابیت قالب های متفاوت شعری بهره ای برده باشند.
اشعار طنز این نشست قلب مسائل روز را نشانه می رود و شعرهای جدی آن طیف وسیعی از موضوعاتی چون عشق و عرفان را دربرمی گیرد.
گاه شاعران کاغذهای تاشده ای که اشعار جدیدشان بر روی آنها نوشته شده است را از جیب شان در می آورند و گاه به ذهن خود مراجعه می کنند؛ زمان هایی هم با دعوت از شعردوستان به دکلمه شعر از شاعران بومی و کشوری، فضای نشست نوستالژیک می شود.
مجری نشست اغلب پس از خوانش اشعار از حضار نظرخواهی می کند و آنان را برای نقد و نظردهی درباره شعر مطرح شده به چالش می کشد؛ سوال های مطرح شده توسط حضار را کارشناس جلسه بی پاسخ نمی گذارد و رویکرد علمی در جوابدهی به سوالات دیده می شود.
کارشناس جلسه وقتی پس از خوانش شعری، درک آن را برای همه حضار سخت می پندارد بحثی پیرامون 'کانال ارتباط شعر با مخاطب' شروع می کند.
گاهی نیز این پیشنهاد در نشست مطرح می شود که اشعار هر شاعر حاضر در انجمن در یک جلسه مجزا با حضور خود شاعر و کارشناسان به بوته نقد گذاشته شود.
این نشست نیز با ذکر نام کتاب جذابیت دیگری پیدا می کند؛ علیرضا موذنی در قسمتی از شعر بلند خود می سراید که: 'وقتی کتاب این یار دیرین، یارما نیست - وقتی که خواندن بخشی از رفتار ما نیست - بی پرده می گویم که بردن کار ما نیست - با حکم دین و جبر و تاریخ و ریاضی - راهی نمی ماند دگر باید ببازی! '
یخ جدیت نشست گاه گاهی با جمله ها و ابیات طنز سعید سلیمان پور، شاعر طنزپرداز ارومیه ای متخلص به بوالفضول الشعرا آب می شود و تبسم بر لبان شعردوستان نقش می بندد.
شاعران اما از نکات ادبی ظریف سلیمان پور نیز بی بهره نمی مانند و گره بحث های ادبی با کلام منطقی اما لطیف این شاعر پیشکسوت گشوده می شود.
کارشناس شعری انجمن ادبی تشنه رود با اشاره به اینکه محور فعالیت این انجمن بر پایه ادبیات منظوم یا شعر بنا شده است، گفت: از نکات قوت انجمن ادبی تشنه رود می‌توان به برگزاری جلسات مدون هفتگی، خوانش و نقد اشعار، ارائه بحث‌های تئوریک ادبیات و هنر، خوانش گروهی کتاب های ادبی، آشناسازی اعضا با شاخه‌های معاصر ادبیات و هنر، نظریه‌های معاصر در باب هنر و ادبیات و گفت و گو جمعی درباره شعر کلاسیک و معاصر اشاره کرد.
محمد رنجبری افزود: از ابتدای تاسیس انجمن تا به حال چهار کارگاه آموزشی شعر و نقد ادبی و بیش از 15 جلسه، بحث نقد ادبی و زیبایی شناسی و شناخت شعر در زمینۀ مباحث تخصصی و نظریه های قدیم و جدید با موضوع ادبیات، زبان‌شناسی، شعرشناسی، فرم و نقد ادبی با رویکردهای مختلف برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه این انجمن در معرفی استعدادهای نوظهور شعر موفق عمل کرده است، اضافه کرد: بیش از 10 شاعر از رهگذر این انجمن به نهادهای مختلفی چون صدا و سیما و جلسات ادبی استانی و کشوری معرفی شده است.
وی با بیان اینکه ضعف ارتباط بین نسل جوان و پیشکسوت یکی از مشکلات عمدۀ انجمن‌های ادبی است اما این مشکل در 'تشنه رود' وجود ندارد، بیان کرد: ترکیب جمعیتی انجمن به گونه‌ای است که شاعران با رویکردهای متفاوت و سنین مختلف از حضور هم بهره می برند.
به گفته رنجبری، تعداد کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی برای این شهر بسیار کم بوده و امید بر آن است که با حمایت‌های بیشتر نهادها و مسئولان، بر تخصص و دانش ادبی شاعران این شهر و استان بیشتر افزوده شود.
موسس و مسئول انجمن ادبی تشنه رود نیز بیان کرد: نبود انجمن رسمی ادبی و فضای مساعد برای پیشرفت محتوایی اشعار شاعران ارومیه به شدت احساس می شد و این مهم، دلیل عمده راه اندازی انجمن ادبی تشنه رود در مرکز آذربایجان غربی شد.
محمد میلانی افزود: در حال حاضر 60 شاعر ارومیه ای عضو این انجمن هستند و جلسه های این انجمن به صورت منظم هر پنجشنبه اجرا می شود.
وی اضافه کرد: این انجمن در برگزاری رویدادهای ادبی حلقه اتصال نهادهای فرهنگی مختلف آذربایجان غربی بوده و در هم افزایی اقدام های ادبی استان نقش مهمی ایفا کرده است.
وی ادامه داد: انجمن ادبی تشنه رود اولین جشنواره ادبی ماه را با موضوع پیامبر اکرم (ص) و دومین جشنواره ادبی ماه را با موضوع حضرت زینب (س) در سال 1396 با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه و اداره ارشاد ارومیه برگزار کرد.
میلانی بیان کرد: این انجمن همچنین در سال گذشته عصر شعر 'خاکریزهای ناتمام' را با حضور شاعرانی چون علیرضا قزوه، غلامرضا طریقی، سعید سلیمان‌پور، استاد کلامی زنجانی و دیگر اساتید کشوری و استانی برگزار کرد.
وی افزود: جشنواره شعر ترور با عنوان 'شعری به نام ایران' در شهریور 1396 برگزار شد که 300 اثر ترکی و فارسی به دبیرخانه این انجمن ارسال شده بود.
وی ادامه داد: برگزاری تور سیاحتی و فرهنگی برای بازدید از چند استان کشور و حضور فعال در انجمن های ادبی آن مناطق از دیگر اقدام های تشنه رود در سال گذشته بوده است.
موسس و مسئول انجمن ادبی تشنه رود اظهار کرد: رونمایی از کتاب شعر شاعران و انتشار مجموعه اشعار شاعران ارومیه ای در یک مجموعه از اهداف مهم این انجمن در سال جاری محسوب می شود.
میلانی با اشاره به اینکه جشن نیمه شعبان سال جاری به صورت خلاقانه در اردیبهشت در قالب جشن ادبی برگزار می شود، افزود: انجمن ادبی تشنه رود با همت خیران، مراسم عید نیمه شعبان را در قالب جشن فرهنگی و ادبی و با رعایت مولفه های اسلامی شامل برنامه های مفرح برای خانواده ها تدارک دیده است.
وی با بیان اینکه محوریت این برنامه فرهنگی ایجاد فضای شاد در شان امام زمان (عج) است، اضافه کرد: این برنامه روز دوشنبه 10 اردیبهشت سال جاری و از ساعت 20 در مجتمع رفاهی چی چست ارومیه با حضور چهره های بنام کشوری نظیر استاد کریمی مراغه ای، ناصر فیض، سعید بیابانکی، رضا رفیع، سعید سلیمان پور و علی ضیائی برگزار می شود.
وی ادامه داد: در این جشن ضمن تقدیر از سه معلم پیشکسوت ارومیه ای به مناسبت روز معلم، 2 شاعر جوان ارومیه ای و پنج شاعر طراز اول ملی شعرخوانی می کنند.
موسس و مسئول انجمن ادبی تشنه رود با اشاره به اینکه پیام این برنامه تبیین اهمیت شعار سال حمایت از کالای ایرانی است، گفت: با پخش ویدئوکلیپ های هنری مفرح وظیفه شاعران در برابر شعار سال برجسته می شود؛ وظیفه هنرمند در دنیای امروز توجه به این پیام مهم است و اهل قلم وظیفه ای مهم در راستای قلم فرسایی با این محوریت دارند.
به گزارش ایرنا انجمن های ادبی در دولت تدبیر و امید فضای مساعدی برای شکوفایی و پرورش افراد مستعد در زمینه ادبیات ایجاد کرده است تا هنر و توانمندی شاعران جوان و آینده دار در این محافل به اشتراک گذاشته شده و از تجربه های پیشکسوتان استفاده شود.
در این میان انجمن ادبی تشنه رود از اردیبهشت سال 1396 به صورت رسمی فعالیت خود را در ارومیه آغاز کرد و طی یک سال گذشته در اجرای نشست های تخصصی شعر و جلسات منظم و هفتگی استمرار داشته و تاثیر مطلوبی بر فضای ادبی آذربایجان غربی گذاشته است.
این انجمن در ماه نخست فعالیتش در فرهنگسرای طاهای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه مورد حمایت این نهاد قرار گرفته و جلسه های بعد آن به صورت منظم در مجتمع فرهنگی ارومیه برگزار شده است.
بسیاری از علاقه‌مندان نیز در زمینۀ ادبیات، فرهنگ، هنر، فعالان مذهبی، شعرا، جامعۀ مداحان، نویسندگان، طنزپردازان، منتقدان، روزنامه نگاران، عکاسان و دیگر فعالان هنری، استقبال قابل توجهی از این انجمن نشان داده اند.
آشنایی با مباحث نظری شعر، ارتباط با آثار و چهره‌های کشوری در بستر ادبیات معاصر، ایجاد فضای رقابتی در جهت رقابت فعالان ادبی استان با فعالان دگیر استان‌ها، برگزاری دوره‌های ادبی، آشنا کردن شاعران با مفاهیم و رویکردهای نقد ادبی، معرفی چهره‌های جوان در حیطۀ شعر آزاد و آیینی، افزایش توانمندی‌های نهفتۀ اعضای انجمن در چارچوب فعالیت‌های ادبی و معرفی چهره‌های جوان در حیطۀ شعر آزاد و آیینی اهداف اصلی انجمن ادبی تشنه رود به شمار می رود.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر 22 انجمن ادبی در زمینه های مختلفی چون نویسندگی و شعر در این استان به فعالیت مشغول بوده و تشنه رود یکی از فعال ترین محافل ادبی به ویژه در زمینه شعر آیینی به شمار می رود.
منوچهر زاده علی با اشاره به اینکه تشنه رود در حال طی مراحل رسمی شدن است، اضافه کرد: انجمن ها و سمن ها بازوی دولت در حوزه های مختلف و به ویژه در زمینه ایجاد بستر مناسب برای نهادینه کردن مولفه های فرهنگی محسوب می شود.
3072/7129
گزارشگر: توحید محمودپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.