امین امینیان روز چهارشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی هشترود افزود: بالا بردن سرانه مطالعه در جامعه نیازمند تلاش مسوولان و دست اندرکاران فرهنگی و هنری است.

وی گفت: یکی از مواردی که می‌تواند به ارتقای سرانه مطالعه در جامعه کمک کند تقویت زیرساخت ها و افزایش سرانه کتابخانه های عمومی است.
امینیان از شهرداری های هشترود و نظرکهریزی خواست تا کمک مالی خود به کتابخانه های عمومی را مختص سهم نیم درصد نکرده و در راستای توسعه زیرساخت ها، نهاد کتابخانه های عمومی را همراهی و کمک کنند.

وی همچنین خواستار اجرای مصوبات و تصمیمات جلسات گذشته انجمن کتابخانه های عمومی شد و گفت: شهرداری در جلسات گذشته پیشنهاد اجرای طرح باجه های کتاب در شهر را ارایه کرده بود که تاکنون اجرا نشده و این ضعف در اقدام قابل قبول نیست.

امینیان از خراب شدن شدن خودروی کتابخانه سیار این شهرستان خبرداد و افزود: این خودرو چندین ماه است که خراب شده و اقدامی برای تعمیر آن از سوی اداره کل نشده است.
فرماندار هشترود در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تغییر در زندگی با مطالعه اتفاق می افتد گفت: مطالعه کردن موجب تعالی فکری انسان ها شده و نقش بسزایی در پیدا کردن معرفت و شناخت آنها از خود و جهان پیرامون دارد و آنچنان که آمار نشان می دهد افرادی که مطالعه بیشتری دارند خلاق تر بوده و از تمرکز بالایی در مسائل برخوردار هستند همچنین میزان اضطراب و استرس در این افراد به میزان قابل توجهی کم تر می باشد.
امینیان به نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در کاهش میزان مطالعه اشاره کرد و گفت: گاهاً این تلقی وجود دارد که جستجو در شبکه های مجازی می تواند همان نقش مطالعه را داشته باشد در حالیکه این شبکه ها بیشتر جنبه اطلاع از اخبار و حوداث را داشته و گاهاً جنبه سرگرمی برای افراد دارند و نمی تواند آنچنان که کتاب خواندن موجب ایجاد شناخت و معرفت در افراد می شود این نقش را ایفا کنند.

وی با تاکید بر نقش مولفه های فرهنگی در رشد و تعالی جامعه گفت: فرهنگ زیر بنای توسعه در جوامع بوده و ایجاد زیرساخت های عمرانی و توسعه اقتصادی بدون توجه به حلقه و زنجیره مسائل فرهنگی در جامعه بی نتیجه خواهد ماند که در همین رابطه مطالعه کردن و کتابخوانی عاملی بسیار مهم در توسعه فرهنگی جوامع خواهد بود.
وی یادآور شد: صرف به امانت بردن کتاب از کتابخانه ها نباید شاخص میزان مطالعه افراد تلقی شود و بسیار مهم است که بدانیم چند درصد از کتاب های به امانت برده شده توسط افراد مطالعه می شود و فهم این مسئله با ارائه آمار و ارقام محقق نمی شود بلکه صورت واقعی آن در روابط بین افراد جامعه، در ارتقای مناسبات اخلاق فردی و اجتماعی خود را نشان خواهد داد
در ۴ کتابخانه عمومی شهرستان هشترود تعداد ۵۱ هزار و ۱۵۷ عنوان و ۶۸ هزار و ۴۸۸ نسخه کتاب وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.